본 연구는 협동미술활동이 유아의 놀이활동, 대인관계, 자기존중, 자기보호등과 같은 사회적 적응행동기술에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 협동미술활동이 유아의 사회적 적응행동기술에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 협동미술활동의 진행에 따라 나타나는 유아의 사회적 적응행동기술 변화는 어떠한가? 본 연구는 위의 연구문제를 해결하기 위하여 전라남도 G시에 소재하는 H어린이집에 재원 중인 만3세 유아와 만4세 유아를 대상으로 20회의 협동미술활동을 실시하였다. 본 연구에서 사용한 측정 도구는 발달장애아동의 적응행동을 측정하기 위해 2003년 개발된 KISE-SAB(Korea Institute for Special Education-Scales of Adaptive Behavior). 놀이활동, 대인관계, 자기존중, 자기보호 등의 4개의 소검사 항목을 검사하였다. 협동미술활동 프로그램의 진행하기 전에 집단 간 동질성을 파악하기 위하여 사전검사 점수를 이용하여 집단 간 ...
본 연구는 협동미술활동이 유아의 놀이활동, 대인관계, 자기존중, 자기보호등과 같은 사회적 적응행동기술에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 협동미술활동이 유아의 사회적 적응행동기술에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 협동미술활동의 진행에 따라 나타나는 유아의 사회적 적응행동기술 변화는 어떠한가? 본 연구는 위의 연구문제를 해결하기 위하여 전라남도 G시에 소재하는 H어린이집에 재원 중인 만3세 유아와 만4세 유아를 대상으로 20회의 협동미술활동을 실시하였다. 본 연구에서 사용한 측정 도구는 발달장애아동의 적응행동을 측정하기 위해 2003년 개발된 KISE-SAB(Korea Institute for Special Education-Scales of Adaptive Behavior). 놀이활동, 대인관계, 자기존중, 자기보호 등의 4개의 소검사 항목을 검사하였다. 협동미술활동 프로그램의 진행하기 전에 집단 간 동질성을 파악하기 위하여 사전검사 점수를 이용하여 집단 간 독립표본 t 검정을 실시하였다. 협동미술활동 프로그램의 진행을 종료한 후 추후검사를 실시한 다음 사전검사 점수를 독립변인으로 하여 사후ㆍ추후 검사 점수의 차이를 프로그램의 집단과 검사시기의 상호작용 효과를 분석하기 위하여 반복측정에 의한 변량분석(repeated measurement for ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 유아의 사회적 적응행동기술의 변화는 첫째, 유아의 사회적 적응행동기술 전체의 점수는 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 둘째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위 요인인 놀이행동은 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 셋째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위요인인 대인관계는 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 넷째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위요인인 자기존중은 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 다섯째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위요인인 자기보호는 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 한편 유아의 사회적 적응행동기술 과정의 변화는 다음과 같다. 첫째, 협동미술활동이 진행되는 초기에 유아들은 대부분 개별 미술활동에 익숙한 상황이어서 협동적으로 달성해야 하는 목표도 개별적으로 인식하고, 개별적으로 활동하는 모습을 나타냈다. 또한 서로 긍정적인 상호작용하는데 미숙한 나머지 다른 유아들을 질책하거나 평가하는 등 잦은 갈등이 유발되었고, 이러한 상황에서 완성된 작품에 대해서도 만족스러움을 나타내지 못하는 것으로 파악되었다. 둘째, 협동미술활동이 진행되는 중기에 유아들은 협동미술활동이 계속적으로 진행됨에 따라 점차 친구들과 함께 활동하는 것에 관심을 나타냈다. 활동하는 동안 친구들과 대화도 많이 나누고 미흡하나마 약간의 돕기, 나누기 등의 행동도 나타났다. 문제 상황에서 서로 의견을 나누어 문제를 해결하고자 하는 시도도 나타났다. 셋째, 협동미술활동 프로그램이 후기로 접어듦에 따라 유아들은 주어진 상황이나 타인의 요구를 보다 잘 이해하고 수용할 수 있게 되었다. 따라서 협동미술활동 상황에서 유아들은 또래와 활발한 상호작용과 조정을 하게 되었고, 활동의 결과에 대해서도 보다 큰 성취감을 나타냈다.
본 연구는 협동미술활동이 유아의 놀이활동, 대인관계, 자기존중, 자기보호등과 같은 사회적 적응행동기술에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 협동미술활동이 유아의 사회적 적응행동기술에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 협동미술활동의 진행에 따라 나타나는 유아의 사회적 적응행동기술 변화는 어떠한가? 본 연구는 위의 연구문제를 해결하기 위하여 전라남도 G시에 소재하는 H어린이집에 재원 중인 만3세 유아와 만4세 유아를 대상으로 20회의 협동미술활동을 실시하였다. 본 연구에서 사용한 측정 도구는 발달장애아동의 적응행동을 측정하기 위해 2003년 개발된 KISE-SAB(Korea Institute for Special Education-Scales of Adaptive Behavior). 놀이활동, 대인관계, 자기존중, 자기보호 등의 4개의 소검사 항목을 검사하였다. 협동미술활동 프로그램의 진행하기 전에 집단 간 동질성을 파악하기 위하여 사전검사 점수를 이용하여 집단 간 독립표본 t 검정을 실시하였다. 협동미술활동 프로그램의 진행을 종료한 후 추후검사를 실시한 다음 사전검사 점수를 독립변인으로 하여 사후ㆍ추후 검사 점수의 차이를 프로그램의 집단과 검사시기의 상호작용 효과를 분석하기 위하여 반복측정에 의한 변량분석(repeated measurement for ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 유아의 사회적 적응행동기술의 변화는 첫째, 유아의 사회적 적응행동기술 전체의 점수는 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 둘째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위 요인인 놀이행동은 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 셋째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위요인인 대인관계는 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 넷째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위요인인 자기존중은 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 다섯째, 유아의 사회적 적응행동기술의 하위요인인 자기보호는 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 한편 유아의 사회적 적응행동기술 과정의 변화는 다음과 같다. 첫째, 협동미술활동이 진행되는 초기에 유아들은 대부분 개별 미술활동에 익숙한 상황이어서 협동적으로 달성해야 하는 목표도 개별적으로 인식하고, 개별적으로 활동하는 모습을 나타냈다. 또한 서로 긍정적인 상호작용하는데 미숙한 나머지 다른 유아들을 질책하거나 평가하는 등 잦은 갈등이 유발되었고, 이러한 상황에서 완성된 작품에 대해서도 만족스러움을 나타내지 못하는 것으로 파악되었다. 둘째, 협동미술활동이 진행되는 중기에 유아들은 협동미술활동이 계속적으로 진행됨에 따라 점차 친구들과 함께 활동하는 것에 관심을 나타냈다. 활동하는 동안 친구들과 대화도 많이 나누고 미흡하나마 약간의 돕기, 나누기 등의 행동도 나타났다. 문제 상황에서 서로 의견을 나누어 문제를 해결하고자 하는 시도도 나타났다. 셋째, 협동미술활동 프로그램이 후기로 접어듦에 따라 유아들은 주어진 상황이나 타인의 요구를 보다 잘 이해하고 수용할 수 있게 되었다. 따라서 협동미술활동 상황에서 유아들은 또래와 활발한 상호작용과 조정을 하게 되었고, 활동의 결과에 대해서도 보다 큰 성취감을 나타냈다.
The purpose of this study was to identify the effects of the cooperative art activities on the social adaptation skills such as play, human relations, self-respect and self-protection. The following research problems were selected. First, what are the effects of the cooperative art activities on the...
The purpose of this study was to identify the effects of the cooperative art activities on the social adaptation skills such as play, human relations, self-respect and self-protection. The following research problems were selected. First, what are the effects of the cooperative art activities on the social adaptation skills? Second, what are the changes in the social adaptation skills of children with the progress of the cooperative art activities? To solve the above problems, three-year-old and four-year-old children in H Kindergarten in G city in Jeollanam-do were selected and were given cooperative art activities 20 times. To measure the adaptive behaviors of the children with development disorder, KISE-SAB(Korea Institute for Special Education-Scales of Adaptive Behavior) developed in 2003 was used regarding the play, human relations, self-respect and self-protection. To check the homogeneity of the two groups before executing the cooperative art activities, inter group independent sample t-test was executed using the pre-test scores. After the execution of the cooperative art activities, repeated measurement for ANOVA was performed to analyze the effects of interactions between the groups and test time using the scare difference between pre-test and post-test by setting the pre-test score as independent variable. The results of the study are as follows. First of all, regarding the changes in social adaption skills of children, first, experimental group showed higher score than the control group in the overall score of social adaption skills of children. Second, although experimental group showed higher score in play which is one of the social adaptation skills, there was no statistically significant difference. Third, experimental group showed higher score in human relations which is one of the sub factors of the social adaptation skills. Fourth, experimental group showed higher score in self-respect which is one of the sub factors of the social adaptation skills. Fifth, experimental group showed higher score in self protection which is one of the sub factors of the social adaptation skills. On the other hand, the changes in social adaptation skills of children with the progress of the program are shown below. First, in early phase of cooperative art activities most of the children were accustomed to individual art activities. Thus they individually perceived the goal which should be achieved cooperatively and then performed individual activities. As they were not good at positive interactions yet, there were frequent conflicts such as rebuke and judge others. They were identified not to be satisfied for the finished work either. Second, in the intermediate phase they came to pay attention to the activities with friends with the progress of the program. During the activities, they had conversations with their friends and often helped and shared things. There were trials to solve the problems by sharing opinions regarding the problem situations. Third, in the last phase of the program, they came to understand others?f request better and began to accommodate them. Therefore, they could make active interactions and adjustment under the situation of the cooperative art activities and showed higher sense of achievement for the result of the activities.
The purpose of this study was to identify the effects of the cooperative art activities on the social adaptation skills such as play, human relations, self-respect and self-protection. The following research problems were selected. First, what are the effects of the cooperative art activities on the social adaptation skills? Second, what are the changes in the social adaptation skills of children with the progress of the cooperative art activities? To solve the above problems, three-year-old and four-year-old children in H Kindergarten in G city in Jeollanam-do were selected and were given cooperative art activities 20 times. To measure the adaptive behaviors of the children with development disorder, KISE-SAB(Korea Institute for Special Education-Scales of Adaptive Behavior) developed in 2003 was used regarding the play, human relations, self-respect and self-protection. To check the homogeneity of the two groups before executing the cooperative art activities, inter group independent sample t-test was executed using the pre-test scores. After the execution of the cooperative art activities, repeated measurement for ANOVA was performed to analyze the effects of interactions between the groups and test time using the scare difference between pre-test and post-test by setting the pre-test score as independent variable. The results of the study are as follows. First of all, regarding the changes in social adaption skills of children, first, experimental group showed higher score than the control group in the overall score of social adaption skills of children. Second, although experimental group showed higher score in play which is one of the social adaptation skills, there was no statistically significant difference. Third, experimental group showed higher score in human relations which is one of the sub factors of the social adaptation skills. Fourth, experimental group showed higher score in self-respect which is one of the sub factors of the social adaptation skills. Fifth, experimental group showed higher score in self protection which is one of the sub factors of the social adaptation skills. On the other hand, the changes in social adaptation skills of children with the progress of the program are shown below. First, in early phase of cooperative art activities most of the children were accustomed to individual art activities. Thus they individually perceived the goal which should be achieved cooperatively and then performed individual activities. As they were not good at positive interactions yet, there were frequent conflicts such as rebuke and judge others. They were identified not to be satisfied for the finished work either. Second, in the intermediate phase they came to pay attention to the activities with friends with the progress of the program. During the activities, they had conversations with their friends and often helped and shared things. There were trials to solve the problems by sharing opinions regarding the problem situations. Third, in the last phase of the program, they came to understand others?f request better and began to accommodate them. Therefore, they could make active interactions and adjustment under the situation of the cooperative art activities and showed higher sense of achievement for the result of the activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.