초등학교 고학년의 음악적 자아개념과 학교에서의 음악 경험과의 관계 Relationships Between Music Self-perception and Music Experience in School of Upper Grade of Elementary School원문보기
본 연구는 초등학교 고학년의 음악적 자아개념의 수준을 알아보고, 여러 가지 음악 경험, 그 중에서도 학교에서의 음악 경험에 따라 음악적 자아개념이 어떠한 차이를 보이는지 알아보고자 하는 것이다. 이를 통해 음악적 자아개념을 진단하고, 학생들의 음악적 자아개념을 긍정적으로 형성할 수 있도록 도울 수 있는 학교 음악 교육에의 시사점을 제공하고자 한다. 음악적 자아개념이란 자아개념의 하위 구성 요소로 향후 음악적 행동과 태도를 결정하는 요소로 작용하여 음악의 향유, 생활화, 이를 통한 삶의 질 향상이라는 음악 교과의 목적 달성과도 밀접한 관련이 있기에 이에 대한 고려 및 연구가 필요한 영역이다. 그러나 현재 교육 현장에서 음악적 자아개념에 대한 교사들의 인식이나 초등학생을 대상으로 한 연구가 미비한 상태이기에 연구자는 이를 연구 주제로 선정하여 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 크게 세 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째는 초등학교 고학년의 음악적 자아개념의 수준이고, 둘째는 개인적 음악 배경에 따른 음악적 자아개념의 차이이며, 셋째는 학교에서의 음악 경험에 따른 음악적 자아개념의 차이이다. 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 초등학교 고학년의 음악적 자아개념은 선행 연구 대상이었던 중․고등학생들의 음악적 자아개념보다 높아, 자신들의 음악적 능력 및 태도에 대해 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 남학생보다 여학생이 음악적 자아개념 전 영역에 걸쳐 높게 나타났고, 평소 음악을 좋아할수록 음악적 자아개념이 높게 나타났다. 또 음악 사교육을 받은 경험이 있는 집단이 사교육 경험이 없는 집단보다 음악적 자아개념이 높게 나타났고, 사교육을 받은 기간에 있어서도 사교육의 기간이 길수록 음악적 자아개념이 높게 나타났다. 이러한 성별, 음악 선호도, 음악 사교육 등 개인의 음악적 배경에 따른 음악적 자아개념의 차이는 모두 통계적으로 유의하였다. 셋째, 음악 활동 중 기악을 가장 좋아하고 자신 있어 하는 집단의 음악적 자아개념이 가장 높게 나타났고, 음악 활동 및 음악 능력에 대해 교사와 또래 친구로부터 칭찬을 많이 받을수록 음악적 자아개념이 높게 나타났다. 좋아하는 활동, 자신 있는 활동, 교사와 동료의 칭찬과 같은 학교에서의 음악 경험과 음악적 자아개념의 차이는 모두 통계적으로 유의하였다. 한편, 담임 교사 보다 음악 전담 교사에게 음악을 배우는 집단과 교내 음악 관련 부서 활동을 한 경험이 있는 집단의 음악적 자아개념이 높게 나타났으나, 이러한 결과는 모두 통계적으로 유의하지 않았다. 본 연구의 연구 결과는 향후 초등학생의 음악적 자아개념에 대한 고려 및 긍정적인 음악적 자아개념 형성에 대한 근거 자료로 활용되기를 기대한다. 또한 음악적 자아개념과 이의 형성에 영향을 미치는 요인 사이의 인과관계분석 및 이러한 요인들, 즉 음악적 경험과 배경 사이의 다각적인 관계 분석이라는 후속 연구 주제를 도출해 낼 수 있겠다.
본 연구는 초등학교 고학년의 음악적 자아개념의 수준을 알아보고, 여러 가지 음악 경험, 그 중에서도 학교에서의 음악 경험에 따라 음악적 자아개념이 어떠한 차이를 보이는지 알아보고자 하는 것이다. 이를 통해 음악적 자아개념을 진단하고, 학생들의 음악적 자아개념을 긍정적으로 형성할 수 있도록 도울 수 있는 학교 음악 교육에의 시사점을 제공하고자 한다. 음악적 자아개념이란 자아개념의 하위 구성 요소로 향후 음악적 행동과 태도를 결정하는 요소로 작용하여 음악의 향유, 생활화, 이를 통한 삶의 질 향상이라는 음악 교과의 목적 달성과도 밀접한 관련이 있기에 이에 대한 고려 및 연구가 필요한 영역이다. 그러나 현재 교육 현장에서 음악적 자아개념에 대한 교사들의 인식이나 초등학생을 대상으로 한 연구가 미비한 상태이기에 연구자는 이를 연구 주제로 선정하여 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 크게 세 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째는 초등학교 고학년의 음악적 자아개념의 수준이고, 둘째는 개인적 음악 배경에 따른 음악적 자아개념의 차이이며, 셋째는 학교에서의 음악 경험에 따른 음악적 자아개념의 차이이다. 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 초등학교 고학년의 음악적 자아개념은 선행 연구 대상이었던 중․고등학생들의 음악적 자아개념보다 높아, 자신들의 음악적 능력 및 태도에 대해 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 남학생보다 여학생이 음악적 자아개념 전 영역에 걸쳐 높게 나타났고, 평소 음악을 좋아할수록 음악적 자아개념이 높게 나타났다. 또 음악 사교육을 받은 경험이 있는 집단이 사교육 경험이 없는 집단보다 음악적 자아개념이 높게 나타났고, 사교육을 받은 기간에 있어서도 사교육의 기간이 길수록 음악적 자아개념이 높게 나타났다. 이러한 성별, 음악 선호도, 음악 사교육 등 개인의 음악적 배경에 따른 음악적 자아개념의 차이는 모두 통계적으로 유의하였다. 셋째, 음악 활동 중 기악을 가장 좋아하고 자신 있어 하는 집단의 음악적 자아개념이 가장 높게 나타났고, 음악 활동 및 음악 능력에 대해 교사와 또래 친구로부터 칭찬을 많이 받을수록 음악적 자아개념이 높게 나타났다. 좋아하는 활동, 자신 있는 활동, 교사와 동료의 칭찬과 같은 학교에서의 음악 경험과 음악적 자아개념의 차이는 모두 통계적으로 유의하였다. 한편, 담임 교사 보다 음악 전담 교사에게 음악을 배우는 집단과 교내 음악 관련 부서 활동을 한 경험이 있는 집단의 음악적 자아개념이 높게 나타났으나, 이러한 결과는 모두 통계적으로 유의하지 않았다. 본 연구의 연구 결과는 향후 초등학생의 음악적 자아개념에 대한 고려 및 긍정적인 음악적 자아개념 형성에 대한 근거 자료로 활용되기를 기대한다. 또한 음악적 자아개념과 이의 형성에 영향을 미치는 요인 사이의 인과관계분석 및 이러한 요인들, 즉 음악적 경험과 배경 사이의 다각적인 관계 분석이라는 후속 연구 주제를 도출해 낼 수 있겠다.
This study is to research level of music self-perception of upper grade of elementary school and difference in music self-perception depending on music experience in school. Diagnose music self-perception through this research and want to provide implications in music education of school helping to ...
This study is to research level of music self-perception of upper grade of elementary school and difference in music self-perception depending on music experience in school. Diagnose music self-perception through this research and want to provide implications in music education of school helping to form music self-perception of students positively. Music self-perception effects on element to determine future musical behavior and attitude as a subordinate component of self-perception and since it is closely related to aim achievement of music study to improve life quality, enjoyment of music, and a way of life, consideration and research would be necessary. However, because awareness of teacher toward music self-perception in current education field and research targeted to schoolchild are inadequate, the researcher progress the study selecting it as a title. Roughly three kinds of research problems were set in this study. First is the level of music self-perception of upper grade of elementary school, second is difference of music self-perception depending on individual background of music, and third is difference of music self-perception depending on music experience in school. The results of study according to research problems were as follow. First, music self-perception of upper grade of elementary school was higher than that of targeted students in middle and high school, and it was shown that they realized positively toward their musical ability and attitude. Second, music self-perception of female students showed higher than male students, and it was shown higher as they like music usually. Also, students who have experience of private education in music showed higher music self-perception than students who do not have one, and longer private education in music showed higher music self-perception. The difference of music self-perception according to individual musical background like sex, preference, and private education was statistically correlative. Third, group who likes instrument most and is confident showed highest music self-perception, also, group who is praised frequently from teacher and peer group showed higher music self-perception. Difference of music self-perception depending on musical experiences like preferred activity, confident activity, and praise from teacher and peer group is statistically correlative. Meanwhile, higher music self-perception was shown in group who learned music from music teacher in exclusive charge rather than home room teacher and has experience of music relates activity; however, these result was not statistically correlative. Research result of this study would be expectably used as basis data of consideration toward music self-perception of future upper grade of elementary school and formation of positive music self-perception. Also, follow-up title; analysis of cause and effect between factor effects on music self-perception and its formation and its factor, in other words, analysis of multidirectional relationship between musical experience and background, could be drawn. Keyword: self-concept, music self-perception, MUSPI
This study is to research level of music self-perception of upper grade of elementary school and difference in music self-perception depending on music experience in school. Diagnose music self-perception through this research and want to provide implications in music education of school helping to form music self-perception of students positively. Music self-perception effects on element to determine future musical behavior and attitude as a subordinate component of self-perception and since it is closely related to aim achievement of music study to improve life quality, enjoyment of music, and a way of life, consideration and research would be necessary. However, because awareness of teacher toward music self-perception in current education field and research targeted to schoolchild are inadequate, the researcher progress the study selecting it as a title. Roughly three kinds of research problems were set in this study. First is the level of music self-perception of upper grade of elementary school, second is difference of music self-perception depending on individual background of music, and third is difference of music self-perception depending on music experience in school. The results of study according to research problems were as follow. First, music self-perception of upper grade of elementary school was higher than that of targeted students in middle and high school, and it was shown that they realized positively toward their musical ability and attitude. Second, music self-perception of female students showed higher than male students, and it was shown higher as they like music usually. Also, students who have experience of private education in music showed higher music self-perception than students who do not have one, and longer private education in music showed higher music self-perception. The difference of music self-perception according to individual musical background like sex, preference, and private education was statistically correlative. Third, group who likes instrument most and is confident showed highest music self-perception, also, group who is praised frequently from teacher and peer group showed higher music self-perception. Difference of music self-perception depending on musical experiences like preferred activity, confident activity, and praise from teacher and peer group is statistically correlative. Meanwhile, higher music self-perception was shown in group who learned music from music teacher in exclusive charge rather than home room teacher and has experience of music relates activity; however, these result was not statistically correlative. Research result of this study would be expectably used as basis data of consideration toward music self-perception of future upper grade of elementary school and formation of positive music self-perception. Also, follow-up title; analysis of cause and effect between factor effects on music self-perception and its formation and its factor, in other words, analysis of multidirectional relationship between musical experience and background, could be drawn. Keyword: self-concept, music self-perception, MUSPI
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.