급변하는 사회 환경과 미래에 대한 교육적 비전을 요구하는 유아교육시장은 교육개혁과 교육의 질적 향상을 좌우할 수 있는 전략적 위치를 담당하여야 하는 유아교육기관 리더로서의 리더십을 강력하게 요청받고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 유아교육기관이 급변하는 사회의 요구에 부응하고, 유아교육의 질적인 변화를 꾀하기 위하여 리더십 발휘의 주체인 기관장이 인식한 변혁적 리더십과 유아교육기관의 조직 구성원인 교사가 인식한 변혁적 리더십에 관한 차이를 조망해 보고 조직 및 기관 발전을 위한 구체적인 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 상기된 연구목적을 성취하기 위하여 관련된 이론적 배경에 근거한 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 첫째, 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식은 개인적 배경 변인(연령, 학력, 유아교육전공여부, 경력)에 따라 차이가 있는가? 둘째, 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식은 기관 배경변인(기관유형, 시설규모, 시설환경)에 따라 차이가 있는가? 셋째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육 기관장 및 교사의 인식의 차이는 어떠한가? 본 연구문제를 해결하기 위해 유아교육기관장 및 교사의 변혁적 리더십을 측정하기 위한 도구로는 김창걸이 제시한 변혁적 리더십의 하위변인인 4가지 요소(비전 제시, 개인적 배려, 선도적 추진성, ...
급변하는 사회 환경과 미래에 대한 교육적 비전을 요구하는 유아교육시장은 교육개혁과 교육의 질적 향상을 좌우할 수 있는 전략적 위치를 담당하여야 하는 유아교육기관 리더로서의 리더십을 강력하게 요청받고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 유아교육기관이 급변하는 사회의 요구에 부응하고, 유아교육의 질적인 변화를 꾀하기 위하여 리더십 발휘의 주체인 기관장이 인식한 변혁적 리더십과 유아교육기관의 조직 구성원인 교사가 인식한 변혁적 리더십에 관한 차이를 조망해 보고 조직 및 기관 발전을 위한 구체적인 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 상기된 연구목적을 성취하기 위하여 관련된 이론적 배경에 근거한 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 첫째, 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식은 개인적 배경 변인(연령, 학력, 유아교육전공여부, 경력)에 따라 차이가 있는가? 둘째, 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식은 기관 배경변인(기관유형, 시설규모, 시설환경)에 따라 차이가 있는가? 셋째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육 기관장 및 교사의 인식의 차이는 어떠한가? 본 연구문제를 해결하기 위해 유아교육기관장 및 교사의 변혁적 리더십을 측정하기 위한 도구로는 김창걸이 제시한 변혁적 리더십의 하위변인인 4가지 요소(비전 제시, 개인적 배려, 선도적 추진성, 성과기대)에 따라 이연승(2004)이 재구성한 도구를 사용하고자 하며, 군포․안양시에 소재한 유아교육기관에 재직 중인 기관장과 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여, 기관장 70부(응답 45명), 교사 200부(응답 192명)의 총 270부를 배포하여 총 237부의 자료를 수집하였다. 분석을 위한 통계는 SPSS통계 패키지를 사용하여, 빈도분석과 일원변량분석(ANOVA)검증을 실시하였다. 이와같이 본 조사는 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식을 기관장 및 교사의 개인적배경변인과 기관배경변인에 따라 나타나는 경향에 대하여 알아보고 기관장 및 교사의 변혁적 리더십에 대한 인식의 차이를 살펴본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육기관장 및 교사의 인식은 개인적 배경 변인에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과 기관장과 교사 모두 연령, 학력, 교직경력에 따라서 인식의 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 각 기관의 기관장들은 상급학교 진학을 통하여 자신의 전문성 신장과 자기개발을 주력해야 한다. 또한 교사들의 높은 경력은 기관장의 변혁적 리더십 발휘와 밀접한 관련이 있으므로 교사들의 복지와 처우 및 근무개선을 위한 정책적 지원과 함께, 유아교육기관의 고용풍토개선을 위한 기관장의 변혁적 리더십이 요청됨을 시사한다. 둘째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육기관장 및 교사의 인식은 기관 배경변인에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과 교사의 인식에서는 시설규모에 따른 비전제시에 대한 인식의 차이가 있었으며, 기관장의 인식에서는 3급 이하의 시설의 기관장이 자신의 성과기대 및 선도적추진성을 가장 낮게 인식하고 있는 반면, 개인적 배려수준은 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유아교육기관의 시설규모가 유아교육기관장의 변혁적 리더십 발휘에 영향을 미치는 것으로 밝혀지는 바, 정책 당국의 올바른 예산편성(전체교육예산의 1.28%)과 유아교육기관의 자발적이고 적극적인 인준평가의 참여로 교육환경개선 및 교육의 질 향상뿐만 아니라 교육철학 및 교육관, 교사와 학부모 및 지역사회와의 유대관계 등 교육기관의 업무 전체를 통괄하는 기관장으로서의 변혁적 리더십을 발휘하고자 하는 자기개발과 노력이 필요함을 제시하고 있다. 셋째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육기관장 및 교사의 인식의 차이는 어떠한가를 알아본 결과 기관장은 자신의 개인적 배려를 교사가 인식하는 것보다 높게 지각하고 있는 반면, 교사는 기관장의 비전 제시 수준을 기관장이 인식하는 것보다 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 집단의 변화와 혁신을 도모하기 위하여 비유형적인 측면인 비전제시에 중점을 두고 있는 변혁적 리더십이야말로 유아교유기관장에게 요구되는 리더십임을 입증하는 결과라 하겠다.
급변하는 사회 환경과 미래에 대한 교육적 비전을 요구하는 유아교육시장은 교육개혁과 교육의 질적 향상을 좌우할 수 있는 전략적 위치를 담당하여야 하는 유아교육기관 리더로서의 리더십을 강력하게 요청받고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 유아교육기관이 급변하는 사회의 요구에 부응하고, 유아교육의 질적인 변화를 꾀하기 위하여 리더십 발휘의 주체인 기관장이 인식한 변혁적 리더십과 유아교육기관의 조직 구성원인 교사가 인식한 변혁적 리더십에 관한 차이를 조망해 보고 조직 및 기관 발전을 위한 구체적인 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 상기된 연구목적을 성취하기 위하여 관련된 이론적 배경에 근거한 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 첫째, 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식은 개인적 배경 변인(연령, 학력, 유아교육전공여부, 경력)에 따라 차이가 있는가? 둘째, 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식은 기관 배경변인(기관유형, 시설규모, 시설환경)에 따라 차이가 있는가? 셋째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육 기관장 및 교사의 인식의 차이는 어떠한가? 본 연구문제를 해결하기 위해 유아교육기관장 및 교사의 변혁적 리더십을 측정하기 위한 도구로는 김창걸이 제시한 변혁적 리더십의 하위변인인 4가지 요소(비전 제시, 개인적 배려, 선도적 추진성, 성과기대)에 따라 이연승(2004)이 재구성한 도구를 사용하고자 하며, 군포․안양시에 소재한 유아교육기관에 재직 중인 기관장과 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여, 기관장 70부(응답 45명), 교사 200부(응답 192명)의 총 270부를 배포하여 총 237부의 자료를 수집하였다. 분석을 위한 통계는 SPSS통계 패키지를 사용하여, 빈도분석과 일원변량분석(ANOVA)검증을 실시하였다. 이와같이 본 조사는 변혁적 리더십에 대한 기관장 및 교사의 인식을 기관장 및 교사의 개인적배경변인과 기관배경변인에 따라 나타나는 경향에 대하여 알아보고 기관장 및 교사의 변혁적 리더십에 대한 인식의 차이를 살펴본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육기관장 및 교사의 인식은 개인적 배경 변인에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과 기관장과 교사 모두 연령, 학력, 교직경력에 따라서 인식의 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 각 기관의 기관장들은 상급학교 진학을 통하여 자신의 전문성 신장과 자기개발을 주력해야 한다. 또한 교사들의 높은 경력은 기관장의 변혁적 리더십 발휘와 밀접한 관련이 있으므로 교사들의 복지와 처우 및 근무개선을 위한 정책적 지원과 함께, 유아교육기관의 고용풍토개선을 위한 기관장의 변혁적 리더십이 요청됨을 시사한다. 둘째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육기관장 및 교사의 인식은 기관 배경변인에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과 교사의 인식에서는 시설규모에 따른 비전제시에 대한 인식의 차이가 있었으며, 기관장의 인식에서는 3급 이하의 시설의 기관장이 자신의 성과기대 및 선도적추진성을 가장 낮게 인식하고 있는 반면, 개인적 배려수준은 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유아교육기관의 시설규모가 유아교육기관장의 변혁적 리더십 발휘에 영향을 미치는 것으로 밝혀지는 바, 정책 당국의 올바른 예산편성(전체교육예산의 1.28%)과 유아교육기관의 자발적이고 적극적인 인준평가의 참여로 교육환경개선 및 교육의 질 향상뿐만 아니라 교육철학 및 교육관, 교사와 학부모 및 지역사회와의 유대관계 등 교육기관의 업무 전체를 통괄하는 기관장으로서의 변혁적 리더십을 발휘하고자 하는 자기개발과 노력이 필요함을 제시하고 있다. 셋째, 변혁적 리더십에 대한 유아교육기관장 및 교사의 인식의 차이는 어떠한가를 알아본 결과 기관장은 자신의 개인적 배려를 교사가 인식하는 것보다 높게 지각하고 있는 반면, 교사는 기관장의 비전 제시 수준을 기관장이 인식하는 것보다 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 집단의 변화와 혁신을 도모하기 위하여 비유형적인 측면인 비전제시에 중점을 두고 있는 변혁적 리더십이야말로 유아교유기관장에게 요구되는 리더십임을 입증하는 결과라 하겠다.
Today requiring the vision of future education in the followings-steep changing social environment, puzzling educational finance, soaring parents expectation and desire, increasing autonomy for educational democracy, introducion competition logic. early childhood market is thought as the leader earl...
Today requiring the vision of future education in the followings-steep changing social environment, puzzling educational finance, soaring parents expectation and desire, increasing autonomy for educational democracy, introducion competition logic. early childhood market is thought as the leader early childhood center CEO in charge of a strategic status influencing educational innovation and qualified improvement. The purpose of this study was to examine that early childhood center should keep up with sharply changing social needs and contribute social development through education Also, alternating education in quality. it is the very purpose that makes analogy the comparisons of awareness between center CEO and teacher in transformative leadership. Research questions are as follows: First, are there differences in factor of individual background on awareness between center CEO and teacher in transformative leadership? Second, are there differences in factor of center background on awareness between center CEO and teacher in transformative leadership? Third, are there differences in awareness beween center CEO and teacher in transformative leadership? The research method of this study reconstructed by Lee Yeon-seung(2004) with based one that Kim Chang-gul suggested as four sub-factors in transformative leadership-showing vision, considering individual. promoting guidance and expecting outcome were used to survey early childhood center CEO and teacher in transformative leadership. Surveying for subject to Center CEO and teachers in early childhood education in Anyang City and Gunpo City, 270(237) copies were totally collected. The statistical method of this study was employed the SPSS 12.0 program for windows was used to estimate for mainly frequency, ANOVA Verification of the collected data. Major findings of this study can be summarized as follows: First, the conclusion of awareness between center CEO and teacher in transformative leadership shows that there is a strong correlation on center CEO's academic background or year, and teacher's career. This result says that each CEO makes an effort of self-development and his own specificity through entering advanced school career. Teacher's high career has a closer connection with showing CEO's transformative leadership improving the background of employment, supporting the policies to be better duty and welfare to teachers. Second, as having weiht with sizes and types of its center for early childhood center CEO's in transformative leadership, the governmental authorities should arrange the proper budgetary composition-recently less than 1.28% of total educational budget. In addition to this point, they should lead to volunteering participation and motivational application based on teaching philosophy. Furthermore, CEO brings the transformative leadership into action for public relations among teachers, parents and community etc. Third differences in awareness between center CEO and teacher in transformative leadership are followings. While center CEO took considering individual and expecting outcome as his finds, teachers took showing vision by their CEO. Thus, showing vision related to the transformative leadership is needed for the very alternation and innovation in group.
Today requiring the vision of future education in the followings-steep changing social environment, puzzling educational finance, soaring parents expectation and desire, increasing autonomy for educational democracy, introducion competition logic. early childhood market is thought as the leader early childhood center CEO in charge of a strategic status influencing educational innovation and qualified improvement. The purpose of this study was to examine that early childhood center should keep up with sharply changing social needs and contribute social development through education Also, alternating education in quality. it is the very purpose that makes analogy the comparisons of awareness between center CEO and teacher in transformative leadership. Research questions are as follows: First, are there differences in factor of individual background on awareness between center CEO and teacher in transformative leadership? Second, are there differences in factor of center background on awareness between center CEO and teacher in transformative leadership? Third, are there differences in awareness beween center CEO and teacher in transformative leadership? The research method of this study reconstructed by Lee Yeon-seung(2004) with based one that Kim Chang-gul suggested as four sub-factors in transformative leadership-showing vision, considering individual. promoting guidance and expecting outcome were used to survey early childhood center CEO and teacher in transformative leadership. Surveying for subject to Center CEO and teachers in early childhood education in Anyang City and Gunpo City, 270(237) copies were totally collected. The statistical method of this study was employed the SPSS 12.0 program for windows was used to estimate for mainly frequency, ANOVA Verification of the collected data. Major findings of this study can be summarized as follows: First, the conclusion of awareness between center CEO and teacher in transformative leadership shows that there is a strong correlation on center CEO's academic background or year, and teacher's career. This result says that each CEO makes an effort of self-development and his own specificity through entering advanced school career. Teacher's high career has a closer connection with showing CEO's transformative leadership improving the background of employment, supporting the policies to be better duty and welfare to teachers. Second, as having weiht with sizes and types of its center for early childhood center CEO's in transformative leadership, the governmental authorities should arrange the proper budgetary composition-recently less than 1.28% of total educational budget. In addition to this point, they should lead to volunteering participation and motivational application based on teaching philosophy. Furthermore, CEO brings the transformative leadership into action for public relations among teachers, parents and community etc. Third differences in awareness between center CEO and teacher in transformative leadership are followings. While center CEO took considering individual and expecting outcome as his finds, teachers took showing vision by their CEO. Thus, showing vision related to the transformative leadership is needed for the very alternation and innovation in group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.