오늘날 현대의 청소년들은 학업에 대해 많은 스트레스에 노출되어 있다. 또한 교사와 학부모는 청소년의 학업과 학업성취도에 많은 관심을 갖고 있고, 도덕성 교육보다는 학력 향상 위주의 인지교육을 중요하게 인식하고 있다. 현재와 같은 상황에서 청소년들은 폭력, 비행, 따돌림과 같은 도덕적 문제에 직면하고 있다. 본 연구는 청소년의 도덕성 발달의 중요성과 도덕지능 수준에 따른 학습태도와 학업적 자기효능감의 차이를 연구하고자 하였다. 본 연구를 위해 전라북도 전주에 있는 4개 중학교 학생 363명(남학생 183명, 여학생 180명)을 대상으로, 도덕지능 척도(Moral Intelligence Check list), 학습태도 척도, ...
오늘날 현대의 청소년들은 학업에 대해 많은 스트레스에 노출되어 있다. 또한 교사와 학부모는 청소년의 학업과 학업성취도에 많은 관심을 갖고 있고, 도덕성 교육보다는 학력 향상 위주의 인지교육을 중요하게 인식하고 있다. 현재와 같은 상황에서 청소년들은 폭력, 비행, 따돌림과 같은 도덕적 문제에 직면하고 있다. 본 연구는 청소년의 도덕성 발달의 중요성과 도덕지능 수준에 따른 학습태도와 학업적 자기효능감의 차이를 연구하고자 하였다. 본 연구를 위해 전라북도 전주에 있는 4개 중학교 학생 363명(남학생 183명, 여학생 180명)을 대상으로, 도덕지능 척도(Moral Intelligence Check list), 학습태도 척도, 학업적 자기효능감 척도 등을 실시했다. 본 연구 결과 첫째, 학교생활만족도와 성적이 도덕지능, 학습태도, 학업적 자기효능감과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 도덕지능 수준은 학습태도와 학업적 자기효능감과 정적 상관이 있었다. 둘째, 청소년의 도덕지능이 학습태도에 긍정적 영향을 주었고, 특히 도덕지능의 하위요인 중 자기통제, 존중심, 공감, 공정, 친절 등이 학습태도에 긍정적 영향을 주었다. 셋째, 도덕지능이 학업적 자기효능감에 긍정적 영향을 주었으며, 특히 도덕지능의 하위요인 중 양심, 자기통제, 공감 등이 학업적 자기효능감에 긍정적 영향을 주었다. 본 연구를 통해 도덕지능의 청소년의 학습태도 및 학업적 자기효능감에 대한 긍정적 영향이 확인되었다.
오늘날 현대의 청소년들은 학업에 대해 많은 스트레스에 노출되어 있다. 또한 교사와 학부모는 청소년의 학업과 학업성취도에 많은 관심을 갖고 있고, 도덕성 교육보다는 학력 향상 위주의 인지교육을 중요하게 인식하고 있다. 현재와 같은 상황에서 청소년들은 폭력, 비행, 따돌림과 같은 도덕적 문제에 직면하고 있다. 본 연구는 청소년의 도덕성 발달의 중요성과 도덕지능 수준에 따른 학습태도와 학업적 자기효능감의 차이를 연구하고자 하였다. 본 연구를 위해 전라북도 전주에 있는 4개 중학교 학생 363명(남학생 183명, 여학생 180명)을 대상으로, 도덕지능 척도(Moral Intelligence Check list), 학습태도 척도, 학업적 자기효능감 척도 등을 실시했다. 본 연구 결과 첫째, 학교생활만족도와 성적이 도덕지능, 학습태도, 학업적 자기효능감과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 도덕지능 수준은 학습태도와 학업적 자기효능감과 정적 상관이 있었다. 둘째, 청소년의 도덕지능이 학습태도에 긍정적 영향을 주었고, 특히 도덕지능의 하위요인 중 자기통제, 존중심, 공감, 공정, 친절 등이 학습태도에 긍정적 영향을 주었다. 셋째, 도덕지능이 학업적 자기효능감에 긍정적 영향을 주었으며, 특히 도덕지능의 하위요인 중 양심, 자기통제, 공감 등이 학업적 자기효능감에 긍정적 영향을 주었다. 본 연구를 통해 도덕지능의 청소년의 학습태도 및 학업적 자기효능감에 대한 긍정적 영향이 확인되었다.
This study investigated the influence of moral intelligence on learning atittude and academic self-efficacy in middle school students. In Korea most of adolesecnts suffer from many stresses of academic achievements and parents also regard them as serious and important issues. But moral intelligence ...
This study investigated the influence of moral intelligence on learning atittude and academic self-efficacy in middle school students. In Korea most of adolesecnts suffer from many stresses of academic achievements and parents also regard them as serious and important issues. But moral intelligence seems to be important factor affecting learning attitude and academic self-efficacy leading to academic achievement of korean adolescents. This studied the influence of adolescent moral intelligence on learning atittude and academic self-efficacy of middle school students in Jeonju City. Main results are as follows; First, the higher level of school life satisfaction and grades, the higher moral intelligence, learning attitude and academic self-efficacy. Also high level of intelligence leads to increasing learning attitude and academic self-efficacy. Second, the moral intelligence was positively related to learning attitude. Self-control, respect, empathy, fairness and kindness of moral intelligence positively influenced learning attitude. Third, the moral intelligence was positively related to academic self-efficacy. Especially conscience, self-control, empathy of moral intelligence positively influenced academic self-efficacy. The limitation and future tasks were discussed.
This study investigated the influence of moral intelligence on learning atittude and academic self-efficacy in middle school students. In Korea most of adolesecnts suffer from many stresses of academic achievements and parents also regard them as serious and important issues. But moral intelligence seems to be important factor affecting learning attitude and academic self-efficacy leading to academic achievement of korean adolescents. This studied the influence of adolescent moral intelligence on learning atittude and academic self-efficacy of middle school students in Jeonju City. Main results are as follows; First, the higher level of school life satisfaction and grades, the higher moral intelligence, learning attitude and academic self-efficacy. Also high level of intelligence leads to increasing learning attitude and academic self-efficacy. Second, the moral intelligence was positively related to learning attitude. Self-control, respect, empathy, fairness and kindness of moral intelligence positively influenced learning attitude. Third, the moral intelligence was positively related to academic self-efficacy. Especially conscience, self-control, empathy of moral intelligence positively influenced academic self-efficacy. The limitation and future tasks were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.