본 연구에서는 청소년용 자아상 척도를 개발하고, 그 타당도를 검증하는 데 목적을 두었다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 청소년용 자아상 척도는 어떤 요인과 문항들로 구성되는가?, 둘째, 청소년용 자아상 척도의 신뢰도는 적절한가?, 셋째, 청소년용 자아상 척도의 구인타당도는 적절한가?, 넷째, 청소년용 자아상 척도의 ...
본 연구에서는 청소년용 자아상 척도를 개발하고, 그 타당도를 검증하는 데 목적을 두었다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 청소년용 자아상 척도는 어떤 요인과 문항들로 구성되는가?, 둘째, 청소년용 자아상 척도의 신뢰도는 적절한가?, 셋째, 청소년용 자아상 척도의 구인타당도는 적절한가?, 넷째, 청소년용 자아상 척도의 공인타당도는 적절한가? 이와 같은 연구 문제들을 해결하기 위하여 먼저, 국내‧외에서 발행된 자아상 관련 선행연구들을 고찰하여 청소년기 자아상의 특성을 확인하고 개념을 명확히 하였다. 다음으로 자아상 척도의 기초 예비문항 작성을 위해 기존의 자아상 척도 분석과 청소년 10명과 중, 고등학교 교사와 청소년 상담사 13명을 대상으로 개별 면담을 실시하였으며, 그 결과 131개의 기초 예비문항이 도출되었다. 그 후 3차에 걸쳐서 상담심리 전공 전문가와 국어교사의 내용 타당도 검증과 안면 타당도 검증을 실시하였다. 이와 같은 절차를 거쳐 선정된 최종 예비 58문항을 부산, 울산, 경남지역에서 학교를 다니는 중, 고등학생을 대상으로 자료를 수집하였다. 회수된 450부의 설문지 중, 무성의하게 응답한 48부를 제외한 402부가 탐색적 요인분석의 대상이 되었다. 그 결과 자기확신 10문항, 부모지지 6문항, 자기정서 6문항, 대인지지 4문항으로 구성된 총 26문항의 청소년용 자아상 척도가 개발되었다. 최종 선정된 청소년용 자아상 척도 26문항의 문항분석 결과는 평균, 표준편차, 왜도, 첨도 및 문항-전체 상관이 모두 기준을 만족하여 문항 양호도가 확인되었다. 또한 신뢰도 확인을 위해 전체 및 하위요인별 문항 내적일치도(Cronbach's ⍺)를 확인하였으며 그 결과 전체 내적일치도는 .915로 하위요인별 내적일치도는 .830-.876으로 확인되었다. 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도의 타당도 검증을 위해 부산, 김해, 경북, 경기도, 서울지역에 거주하는 청소년을 대상으로 자료를 수집하였다. 회수한 설문지 360부 중에서 무성의하게 응답한 38부를 제외한 322부를 대상으로 분석하였다. 먼저, 개발된 4요인 모형의 자아상 척도의 구인타당도 검증을 위해 확인적 요인분석과 척도 모형의 내적 구조에 의한 수렴 및 변별타당도를 확인하였다. 그 결과 TLI, CFI, RMSEA, SRMR 수치가 모두 기준을 만족하여 모형의 적합도가 양호한 것으로 나타났으며, 모형의 내적 구조에 의한 수렴 및 변별타당도 결과 역시 기준을 만족하였다. 다음으로 청소년용 자아상 척도의 공인타당도 검증을 위해 가족관계 척도, 우울, 주관적 안녕감 척도, 상관관계 분석을 실시한 결과 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 우울 척도와는 유의미한 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 이상의 내용을 토대로 하여 본 연구에서 얻은 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도는 문헌연구와 기존 자아상 관련 척도 분석 및 개별 면담을 통해 기초예비문항이 작성되었으며, 3차에 걸친 내용 타당도 검증 및 안면 타당도 확인 후, 탐색적 요인분석을 거쳐 최종 26문항이 선정되었다. 청소년의 자아상의 4가지 하위요인은 자기확신, 부모지지, 자기정서, 대인지지로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도는 문항분석 및 신뢰도 검증을 통해 신뢰도가 검증된 척도이다. 셋째, 본 연구에서는 확인적 요인분석을 통해 4요인 모델의 청소년용 자아상 척도의 구인타당도를 검증하여 일반화 가능성을 확인하였다. 넷째, 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도는 우울 척도, 가족관계 척도, 주관적 안녕감 척도와 상관이 있는 것으로 나타나 공인타당도가 검증되었다. 따라서 본 연구에서 개발된 측정 도구가 청소년기의 자아상을 측정하는 데 타당한 도구임이 입증되었다.
본 연구에서는 청소년용 자아상 척도를 개발하고, 그 타당도를 검증하는 데 목적을 두었다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 청소년용 자아상 척도는 어떤 요인과 문항들로 구성되는가?, 둘째, 청소년용 자아상 척도의 신뢰도는 적절한가?, 셋째, 청소년용 자아상 척도의 구인타당도는 적절한가?, 넷째, 청소년용 자아상 척도의 공인타당도는 적절한가? 이와 같은 연구 문제들을 해결하기 위하여 먼저, 국내‧외에서 발행된 자아상 관련 선행연구들을 고찰하여 청소년기 자아상의 특성을 확인하고 개념을 명확히 하였다. 다음으로 자아상 척도의 기초 예비문항 작성을 위해 기존의 자아상 척도 분석과 청소년 10명과 중, 고등학교 교사와 청소년 상담사 13명을 대상으로 개별 면담을 실시하였으며, 그 결과 131개의 기초 예비문항이 도출되었다. 그 후 3차에 걸쳐서 상담심리 전공 전문가와 국어교사의 내용 타당도 검증과 안면 타당도 검증을 실시하였다. 이와 같은 절차를 거쳐 선정된 최종 예비 58문항을 부산, 울산, 경남지역에서 학교를 다니는 중, 고등학생을 대상으로 자료를 수집하였다. 회수된 450부의 설문지 중, 무성의하게 응답한 48부를 제외한 402부가 탐색적 요인분석의 대상이 되었다. 그 결과 자기확신 10문항, 부모지지 6문항, 자기정서 6문항, 대인지지 4문항으로 구성된 총 26문항의 청소년용 자아상 척도가 개발되었다. 최종 선정된 청소년용 자아상 척도 26문항의 문항분석 결과는 평균, 표준편차, 왜도, 첨도 및 문항-전체 상관이 모두 기준을 만족하여 문항 양호도가 확인되었다. 또한 신뢰도 확인을 위해 전체 및 하위요인별 문항 내적일치도(Cronbach's ⍺)를 확인하였으며 그 결과 전체 내적일치도는 .915로 하위요인별 내적일치도는 .830-.876으로 확인되었다. 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도의 타당도 검증을 위해 부산, 김해, 경북, 경기도, 서울지역에 거주하는 청소년을 대상으로 자료를 수집하였다. 회수한 설문지 360부 중에서 무성의하게 응답한 38부를 제외한 322부를 대상으로 분석하였다. 먼저, 개발된 4요인 모형의 자아상 척도의 구인타당도 검증을 위해 확인적 요인분석과 척도 모형의 내적 구조에 의한 수렴 및 변별타당도를 확인하였다. 그 결과 TLI, CFI, RMSEA, SRMR 수치가 모두 기준을 만족하여 모형의 적합도가 양호한 것으로 나타났으며, 모형의 내적 구조에 의한 수렴 및 변별타당도 결과 역시 기준을 만족하였다. 다음으로 청소년용 자아상 척도의 공인타당도 검증을 위해 가족관계 척도, 우울, 주관적 안녕감 척도, 상관관계 분석을 실시한 결과 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 우울 척도와는 유의미한 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 이상의 내용을 토대로 하여 본 연구에서 얻은 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도는 문헌연구와 기존 자아상 관련 척도 분석 및 개별 면담을 통해 기초예비문항이 작성되었으며, 3차에 걸친 내용 타당도 검증 및 안면 타당도 확인 후, 탐색적 요인분석을 거쳐 최종 26문항이 선정되었다. 청소년의 자아상의 4가지 하위요인은 자기확신, 부모지지, 자기정서, 대인지지로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도는 문항분석 및 신뢰도 검증을 통해 신뢰도가 검증된 척도이다. 셋째, 본 연구에서는 확인적 요인분석을 통해 4요인 모델의 청소년용 자아상 척도의 구인타당도를 검증하여 일반화 가능성을 확인하였다. 넷째, 본 연구에서 개발된 청소년용 자아상 척도는 우울 척도, 가족관계 척도, 주관적 안녕감 척도와 상관이 있는 것으로 나타나 공인타당도가 검증되었다. 따라서 본 연구에서 개발된 측정 도구가 청소년기의 자아상을 측정하는 데 타당한 도구임이 입증되었다.
The purpose of this study aims to develop the Self-Image scale for the adolescents and verify its validity. Several research issues were posed to accomplish the purpose of this study. First, in the preliminary study, what are the Adolescents Self-Image scale factors? Second, Is the reliability o...
The purpose of this study aims to develop the Self-Image scale for the adolescents and verify its validity. Several research issues were posed to accomplish the purpose of this study. First, in the preliminary study, what are the Adolescents Self-Image scale factors? Second, Is the reliability of the Adolescents Self-Image scale appropriate? Third, Is the questionnaire validity of the Adolescents Self-Image scale appropriate? Fourth, Is the authentic validity of the Adolescents Self-Image scale appropriate? To solve these issues, first of all, various characteristics and definitions of Self-Image of Adolescents were identified through reviewing previous studies related to Self-Image scale in domestic and international thesis. And then 138 preliminary questions were selected by analyzing the existing scales and interviewing individually with 10 adolescents, 13 teachers and youth counselors. After that content validity test was conducted based on interview data with counseling psychology experts and Korean Language Teachers over three times meeting. Finally 58 last preliminary questions were selected through these procedure, and a survey was conducted on 402 the Adolescents located in Busan and Gyeongnam. As a result, 4 factors and 26 items were developed as the Adolescents Self-Image scale. Factor 1 was made up of the Self-assurance. Factor 2 was made up of the self acceptance. Factor 3 was consisted of the directional of life. Factor 4 consisted of the care and growth. The analysis of the final 26 items meets the standards of Average, Standard deviation, Skewness and Kurtosis and Correlation of Item and Test. When the reliability of 26 items was tested, the item internal consistency coefficients (Cronbach's ⍺) of the 4 factors and the scale were both between .830-.876 which showed that the item internal consistency of the factors and the scale was good. To verify the construct validity and concurrent validity of this Self-Image scale of the Adolescents, a survey was conducted on 322 the Adolescents located in Busan and Gyeongnam and Seoul. As the result of confirmatory factor analysis, fidelity goodness fit has proved to be good. The the Value of TLI, CFI, RMSEA and SRMR meets the standards. Self-Image scale of the Adolescents had a statistically meaningful correlation to the self-consciousness Scale, the Adolescents crisis Scale, the psychological well-bing scale, and the family relationships Scale. Based on the findings of this study, the following conclusion was reached: The preliminary items of the Self-Image scale of the Adolescents were prepared by literature research, experts meeting, interview. And the content validity test, exploratory factor analysis, and credibility verification were conducted triple. And then the Self-Image scale of the Adolescents has developed, which consists of 4 factors (the relationship and role, the self acceptance, the directional of life, the care and growth) and 26 items. The construct validity test (confirmatory factor analysis) and concurrent validity test were carried out to verify the validity. This study shows the possibility of generalization of this 4-factors model for the Self-Image scale of the Adolescents by verifying construct validity through confirmatory factor analysis and The Self-Image scale of the Adolescents developed in this study are correlated scale to the self consciousness scale, the psychological well-bing scale, the family relationships Scale and the Adolescents crisis Scale. According to these results, the Self-Image scale of the Adolescents developed in this study turned out to be a valid questionnaire. Finally, a discussion on implications and limitations of this study with regard to the counseling and programs for parents with Adolescents was included.
The purpose of this study aims to develop the Self-Image scale for the adolescents and verify its validity. Several research issues were posed to accomplish the purpose of this study. First, in the preliminary study, what are the Adolescents Self-Image scale factors? Second, Is the reliability of the Adolescents Self-Image scale appropriate? Third, Is the questionnaire validity of the Adolescents Self-Image scale appropriate? Fourth, Is the authentic validity of the Adolescents Self-Image scale appropriate? To solve these issues, first of all, various characteristics and definitions of Self-Image of Adolescents were identified through reviewing previous studies related to Self-Image scale in domestic and international thesis. And then 138 preliminary questions were selected by analyzing the existing scales and interviewing individually with 10 adolescents, 13 teachers and youth counselors. After that content validity test was conducted based on interview data with counseling psychology experts and Korean Language Teachers over three times meeting. Finally 58 last preliminary questions were selected through these procedure, and a survey was conducted on 402 the Adolescents located in Busan and Gyeongnam. As a result, 4 factors and 26 items were developed as the Adolescents Self-Image scale. Factor 1 was made up of the Self-assurance. Factor 2 was made up of the self acceptance. Factor 3 was consisted of the directional of life. Factor 4 consisted of the care and growth. The analysis of the final 26 items meets the standards of Average, Standard deviation, Skewness and Kurtosis and Correlation of Item and Test. When the reliability of 26 items was tested, the item internal consistency coefficients (Cronbach's ⍺) of the 4 factors and the scale were both between .830-.876 which showed that the item internal consistency of the factors and the scale was good. To verify the construct validity and concurrent validity of this Self-Image scale of the Adolescents, a survey was conducted on 322 the Adolescents located in Busan and Gyeongnam and Seoul. As the result of confirmatory factor analysis, fidelity goodness fit has proved to be good. The the Value of TLI, CFI, RMSEA and SRMR meets the standards. Self-Image scale of the Adolescents had a statistically meaningful correlation to the self-consciousness Scale, the Adolescents crisis Scale, the psychological well-bing scale, and the family relationships Scale. Based on the findings of this study, the following conclusion was reached: The preliminary items of the Self-Image scale of the Adolescents were prepared by literature research, experts meeting, interview. And the content validity test, exploratory factor analysis, and credibility verification were conducted triple. And then the Self-Image scale of the Adolescents has developed, which consists of 4 factors (the relationship and role, the self acceptance, the directional of life, the care and growth) and 26 items. The construct validity test (confirmatory factor analysis) and concurrent validity test were carried out to verify the validity. This study shows the possibility of generalization of this 4-factors model for the Self-Image scale of the Adolescents by verifying construct validity through confirmatory factor analysis and The Self-Image scale of the Adolescents developed in this study are correlated scale to the self consciousness scale, the psychological well-bing scale, the family relationships Scale and the Adolescents crisis Scale. According to these results, the Self-Image scale of the Adolescents developed in this study turned out to be a valid questionnaire. Finally, a discussion on implications and limitations of this study with regard to the counseling and programs for parents with Adolescents was included.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.