본 연구는 NLP집단 상담 프로그램이 초등학생의 자아 존중감과 자기 효능감에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. NLP집단상담프로그램이 초등학교 아동의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다 1) NLP집단상담프로그램은 초등학교 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있을까? 2) NLP집단상담프로그램은 초등학교 아동의 자기효능감 향상에 효과가 있을까? 본 프로그램은 김혜진(2003)이 박재호(2003)가 고등학생을 대상으로 한 NLP집단상담 프로그램과 김종운(2002)이 ...
본 연구는 NLP집단 상담 프로그램이 초등학생의 자아 존중감과 자기 효능감에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. NLP집단상담프로그램이 초등학교 아동의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다 1) NLP집단상담프로그램은 초등학교 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있을까? 2) NLP집단상담프로그램은 초등학교 아동의 자기효능감 향상에 효과가 있을까? 본 프로그램은 김혜진(2003)이 박재호(2003)가 고등학생을 대상으로 한 NLP집단상담 프로그램과 김종운(2002)이 ADHD아동을 대상으로 한 NLP집단상담 프로그램 초등학생 고학년을 위해 재구성한 NLP집단상담 프로그램을 말한다. 본 연구대상은 이 연구의 대상은 울산시에 소재한 Y초등학교 6학년 학생 160명을 대상으로 남녀별로 무선표집하여 실험 집단 1개(남6, 여6 총 12명)와 통제집단 1개(남6, 여6 총 12명) 구성하였다. 본 연구절차는 실험집단, 통제집단에 대해 자아존중감 및 자기효능감 사전검사를 2009년 10월 15일에 실시하였다. 실험집단에 대해 NLP집단상담 프로그램을 2009년 10월 19일부터 11월 30일까지 주 2회 40분 총 5주간에 걸쳐 10회기 실시하였다. 그러나 통제집단에 대해서는 아무런 처치를 가하지 않았다. NLP집단상담프로그램 10회기의 투입이 끝난 마지막 회기인 2009년 11월 30일에 실험집단과 통제집단에 자아존중감 및 자기효능감 검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과는 첫째, NLP집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 자아존중감이 통제집단보다 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교적 자아존중감 등의 하위요인이 유의하게 변화를 보이지 않았다. 결과적으로 NLP집단상담 프로그램은 자아존중감을 높이는데 긍정적인 효과를 보여준 것을 알 수 있다. 이는 비교적 짧은 시간에 초등학생에게 자아존중감을 높이는데 효과적인 프로그램임을 입증하는 것이다. 둘째, NLP집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 자기효능감이 통제집단보다 유의미한 효과가 없음으로 나타났다. 그러나, 하위영역인 활동지속능력 기대는 유의한 변화를 보였다. 결과적으로 본 연구에서 NLP집단상담 프로그램은 자기효능감 전체에는 긍정적인 효과를 보여주지 않지만 하위영역 중 활동지속능력 기대에는 긍정적인 효과를 보여준 것을 알 수 있다. 본 연구의 논의점은 첫째, NLP집단상담 프로그램과 자아존중감과 자기효능감 향상의 효과에 대한 비교적 긴 기간 동안의 추후 연구가 필요하다. 둘째, 초등학생에게 적합한 새로운 NLP집단상담 프로그램 계발할 필요가 있다. 셋째, NLP집단상담 프로그램에 대한 충분한 이해와 풍부한 경험을 가진 전문가에 의한 변인관계에 대한 연구가 필요하다. 넷째, NLP집단상담 프로그램의 일반화를 위해서 중학생, 초등학교 중학년, 저학년 다양한 대상에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 다양한 종속변인에 대한 연구가 필요하다. 행동변화, 공격성, 성격, 개인성장, 부정적인 측면 뿐 만 아니라 긍정적 요인에 대한 변인에 대한 효과 검증도 필요하다. 넷째, 남녀 따로 구분한 집단간의 차이, 아동의 지적수준의 차이에 대한 고려가 필요하다.
본 연구는 NLP집단 상담 프로그램이 초등학생의 자아 존중감과 자기 효능감에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. NLP집단상담프로그램이 초등학교 아동의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다 1) NLP집단상담프로그램은 초등학교 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있을까? 2) NLP집단상담프로그램은 초등학교 아동의 자기효능감 향상에 효과가 있을까? 본 프로그램은 김혜진(2003)이 박재호(2003)가 고등학생을 대상으로 한 NLP집단상담 프로그램과 김종운(2002)이 ADHD아동을 대상으로 한 NLP집단상담 프로그램 초등학생 고학년을 위해 재구성한 NLP집단상담 프로그램을 말한다. 본 연구대상은 이 연구의 대상은 울산시에 소재한 Y초등학교 6학년 학생 160명을 대상으로 남녀별로 무선표집하여 실험 집단 1개(남6, 여6 총 12명)와 통제집단 1개(남6, 여6 총 12명) 구성하였다. 본 연구절차는 실험집단, 통제집단에 대해 자아존중감 및 자기효능감 사전검사를 2009년 10월 15일에 실시하였다. 실험집단에 대해 NLP집단상담 프로그램을 2009년 10월 19일부터 11월 30일까지 주 2회 40분 총 5주간에 걸쳐 10회기 실시하였다. 그러나 통제집단에 대해서는 아무런 처치를 가하지 않았다. NLP집단상담프로그램 10회기의 투입이 끝난 마지막 회기인 2009년 11월 30일에 실험집단과 통제집단에 자아존중감 및 자기효능감 검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과는 첫째, NLP집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 자아존중감이 통제집단보다 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교적 자아존중감 등의 하위요인이 유의하게 변화를 보이지 않았다. 결과적으로 NLP집단상담 프로그램은 자아존중감을 높이는데 긍정적인 효과를 보여준 것을 알 수 있다. 이는 비교적 짧은 시간에 초등학생에게 자아존중감을 높이는데 효과적인 프로그램임을 입증하는 것이다. 둘째, NLP집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 자기효능감이 통제집단보다 유의미한 효과가 없음으로 나타났다. 그러나, 하위영역인 활동지속능력 기대는 유의한 변화를 보였다. 결과적으로 본 연구에서 NLP집단상담 프로그램은 자기효능감 전체에는 긍정적인 효과를 보여주지 않지만 하위영역 중 활동지속능력 기대에는 긍정적인 효과를 보여준 것을 알 수 있다. 본 연구의 논의점은 첫째, NLP집단상담 프로그램과 자아존중감과 자기효능감 향상의 효과에 대한 비교적 긴 기간 동안의 추후 연구가 필요하다. 둘째, 초등학생에게 적합한 새로운 NLP집단상담 프로그램 계발할 필요가 있다. 셋째, NLP집단상담 프로그램에 대한 충분한 이해와 풍부한 경험을 가진 전문가에 의한 변인관계에 대한 연구가 필요하다. 넷째, NLP집단상담 프로그램의 일반화를 위해서 중학생, 초등학교 중학년, 저학년 다양한 대상에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 다양한 종속변인에 대한 연구가 필요하다. 행동변화, 공격성, 성격, 개인성장, 부정적인 측면 뿐 만 아니라 긍정적 요인에 대한 변인에 대한 효과 검증도 필요하다. 넷째, 남녀 따로 구분한 집단간의 차이, 아동의 지적수준의 차이에 대한 고려가 필요하다.
ABSTRACT A Study on the Effects of the NLP Group Counseling Program on Self-Respect and Self-Efficacy of Elementary School Children Seo, Sung-seok Major in Counseling Education Graduate School of Education Ulsan University (Supervised by Professor Park, Wae-suk) This study was conducted to identify ...
ABSTRACT A Study on the Effects of the NLP Group Counseling Program on Self-Respect and Self-Efficacy of Elementary School Children Seo, Sung-seok Major in Counseling Education Graduate School of Education Ulsan University (Supervised by Professor Park, Wae-suk) This study was conducted to identify the influence of the NLP group counseling program on the self-respect and self-efficacy of elementary school children. The specific study problems used to identify the influence of the NLP group counseling program on the self-respect and self-efficacy of elementary school children are as follows: 1) Is the NLP group counseling program effective in enhancing the self-respect of elementary school children? 2) Is the NLP group counseling program effective in enhancing the self-efficacy of elementary school children? This program refers to the NLP group counseling program subjected to high school students by Kim, Hye-jin (2003) and Park, Jae-ho (2003), and to the NLP group counseling program reconstructed for higher grade elementary school students that fall under ADHD by Kim, Jong-wun (2002). The study subjects were randomly sampled in relation to gender against 160 sixth graders attending 'Y' Elementary School, situated in Ulsan Metropolitan City, and consists of one test group (six males, six females, total of 12 students) and one control group (six males, six females, total of 12 students). The study procedure was as follows: The preliminary testing of self-respect and self-efficacy was conducted on October 15, 2009 on the test and control groups. The NLP group counseling program was conducted on the test group twice a week for 40 minutes and ten times over a total of 5 weeks from October 19 to November 30, 2009. However, the control group was not given any handling. On the last session of the 10th session of the NLP group counseling program on November 30, 2009, both the test and control groups were conducted with tests on self-respect and self-efficacy. The key results obtained through this study were as follows: Firstly, the self-respect of the test group that participated in the NLP group counseling program was displayed to have more significant effect than the control group . However, sub-factors including social self-respect , household self-respect and in-school self-respect did not display significant changes. Ultimately, the NLP group counseling program displayed positive effects to enhancing self-respect. This validates the hypothesis that it is an effective program in enhancing the self-respect of elementary school students in a relatively short period of time. Secondly, the self-efficacy of the test group that participated in the NLP group counseling program did not display any significant effect compared to the control group. However, the sub-field of expectations for activity sustainment ability displayed significant changes. Ultimately, the NLP group counseling program did not display a positive effect throughout the overall self-efficacy in this study, but did, in fact, display positive effect on the sub-field of expectations for activity sustainment ability. The key focuses of this study are as follows: Firstly, follow-up study of a relatively long period of time is required on the effect of enhancement in the self-respect and self-efficacy, in relation to the NLP group counseling program. Secondly, there is the need to develop a new NLP group counseling program that is appropriate for elementary school students. Thirdly, there is the need to conduct studies on variable relations by experts with sufficient understanding and experience in the NLP group counseling programs. Fourthly, there is the need to conduct studies on a more diversity of subjects, such as middle school students, mid-grade elementary school students, and low-grade elementary school students in order to generalize the NLP group counseling program. Fifthly, there is the need to conduct studies on a diversity of dependent variables. Validation of effects on variables in relation to positive factors is required as much as behavioral changes, aggressiveness, characteristics, individual growth and negative aspects. Lastly, there is the need to take into consideration the differences between groups classified by gender and the inte
ABSTRACT A Study on the Effects of the NLP Group Counseling Program on Self-Respect and Self-Efficacy of Elementary School Children Seo, Sung-seok Major in Counseling Education Graduate School of Education Ulsan University (Supervised by Professor Park, Wae-suk) This study was conducted to identify the influence of the NLP group counseling program on the self-respect and self-efficacy of elementary school children. The specific study problems used to identify the influence of the NLP group counseling program on the self-respect and self-efficacy of elementary school children are as follows: 1) Is the NLP group counseling program effective in enhancing the self-respect of elementary school children? 2) Is the NLP group counseling program effective in enhancing the self-efficacy of elementary school children? This program refers to the NLP group counseling program subjected to high school students by Kim, Hye-jin (2003) and Park, Jae-ho (2003), and to the NLP group counseling program reconstructed for higher grade elementary school students that fall under ADHD by Kim, Jong-wun (2002). The study subjects were randomly sampled in relation to gender against 160 sixth graders attending 'Y' Elementary School, situated in Ulsan Metropolitan City, and consists of one test group (six males, six females, total of 12 students) and one control group (six males, six females, total of 12 students). The study procedure was as follows: The preliminary testing of self-respect and self-efficacy was conducted on October 15, 2009 on the test and control groups. The NLP group counseling program was conducted on the test group twice a week for 40 minutes and ten times over a total of 5 weeks from October 19 to November 30, 2009. However, the control group was not given any handling. On the last session of the 10th session of the NLP group counseling program on November 30, 2009, both the test and control groups were conducted with tests on self-respect and self-efficacy. The key results obtained through this study were as follows: Firstly, the self-respect of the test group that participated in the NLP group counseling program was displayed to have more significant effect than the control group . However, sub-factors including social self-respect , household self-respect and in-school self-respect did not display significant changes. Ultimately, the NLP group counseling program displayed positive effects to enhancing self-respect. This validates the hypothesis that it is an effective program in enhancing the self-respect of elementary school students in a relatively short period of time. Secondly, the self-efficacy of the test group that participated in the NLP group counseling program did not display any significant effect compared to the control group. However, the sub-field of expectations for activity sustainment ability displayed significant changes. Ultimately, the NLP group counseling program did not display a positive effect throughout the overall self-efficacy in this study, but did, in fact, display positive effect on the sub-field of expectations for activity sustainment ability. The key focuses of this study are as follows: Firstly, follow-up study of a relatively long period of time is required on the effect of enhancement in the self-respect and self-efficacy, in relation to the NLP group counseling program. Secondly, there is the need to develop a new NLP group counseling program that is appropriate for elementary school students. Thirdly, there is the need to conduct studies on variable relations by experts with sufficient understanding and experience in the NLP group counseling programs. Fourthly, there is the need to conduct studies on a more diversity of subjects, such as middle school students, mid-grade elementary school students, and low-grade elementary school students in order to generalize the NLP group counseling program. Fifthly, there is the need to conduct studies on a diversity of dependent variables. Validation of effects on variables in relation to positive factors is required as much as behavioral changes, aggressiveness, characteristics, individual growth and negative aspects. Lastly, there is the need to take into consideration the differences between groups classified by gender and the inte
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.