1960년대 이후 새로운 창작곡을 만들어 국악의 시대적 흐름에 따른 국악 작곡자들의 작업이 나타나기 시작하였다. 작곡자 박범훈 또한 1969년 국악실내악곡 ‘춘성’을 시작으로 국악기를 중심으로 한 독주곡, 중주곡, 실내악, 관현악, 협주곡, 국악관현악과 합창, 교성곡, 음악극, 창극, 무용극, 마당놀이, 불교음악 등 다양한 장르의 곡을 작곡하였다. 본 논문에서 다루고자 하는 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」는 작곡자 박범훈이 제1회 윤희상 통일음악제에 참석했을 때 북한에서 들었던 민요 ‘돈돌라리’를 주제로 만든 것이다. 2001년에 작곡되어 중앙가야금합주단의 창단 연주회인 2002년 중앙대학교 정기연주회에서 초연되었다. 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」의 주제인 ‘돈돌라리’는 북한 북청의 대표적인 민요로 그 기원에 두 가지의 설이 있다. 달래춤을 추며 부른 노래가 ‘돈돌라리’로 발전하였다는 설과 일제시대에 ‘동틀 날’이란 뜻으로 경찰이나 밀정들이 온다는 신호가 오면 그것을 위장하기 위한 수단으로 1920년대에 만들어진 신민요라는 설이다. 하지만 ‘돈돌라리’는 신민요의 특징과는 거리가 있어 창작된 신민요라기 보다는 오래전부터 ...
1960년대 이후 새로운 창작곡을 만들어 국악의 시대적 흐름에 따른 국악 작곡자들의 작업이 나타나기 시작하였다. 작곡자 박범훈 또한 1969년 국악실내악곡 ‘춘성’을 시작으로 국악기를 중심으로 한 독주곡, 중주곡, 실내악, 관현악, 협주곡, 국악관현악과 합창, 교성곡, 음악극, 창극, 무용극, 마당놀이, 불교음악 등 다양한 장르의 곡을 작곡하였다. 본 논문에서 다루고자 하는 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」는 작곡자 박범훈이 제1회 윤희상 통일음악제에 참석했을 때 북한에서 들었던 민요 ‘돈돌라리’를 주제로 만든 것이다. 2001년에 작곡되어 중앙가야금합주단의 창단 연주회인 2002년 중앙대학교 정기연주회에서 초연되었다. 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」의 주제인 ‘돈돌라리’는 북한 북청의 대표적인 민요로 그 기원에 두 가지의 설이 있다. 달래춤을 추며 부른 노래가 ‘돈돌라리’로 발전하였다는 설과 일제시대에 ‘동틀 날’이란 뜻으로 경찰이나 밀정들이 온다는 신호가 오면 그것을 위장하기 위한 수단으로 1920년대에 만들어진 신민요라는 설이다. 하지만 ‘돈돌라리’는 신민요의 특징과는 거리가 있어 창작된 신민요라기 보다는 오래전부터 전해 오는 북청의 달래춤에서 유래되었다는 기원이 더 신빙성있다. 현재는 현실생활에 맞게 개작되어 전국적으로 널리 불리워지고 있으며 이 가락에 따르는 무용도 전국적으로 파급되었다. 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」는 짧고 단순한 ‘돈돌라리’ 선율을 반복하면서 여러 가지 형태로 변주한다. 가야금 3중주라는 악기편성으로 주제선율이 제 1가야금, 제 2가야금, 제 3가야금으로 이동하기도하고 주제선율과 반주선율의 역할이 변하기도 한다. 이에 따른 연주음역의 변화가 곡을 다채롭게 만든다. 모방기법과 문답형식으로 선율을 주고받기도하며 각 파트가 조화를 이룬다. 악곡 구조는 Intro.와 1, 2, 3 악장으로 구분되어지며 각 악장에서 변주되는 형태와 특징은 다음과 같다. Intro.는 제 1가야금의 solo로 연주한다. 12/8박자에 템포는 󰁜=50 이지만 중간에 자주 사용되는 ritardando(rit.)와 fermata(󰁒)로 자유로운 느낌의 호흡으로 앞으로 나타날 주제를 암시한다. 1 악장은 a, b, c 세 단락으로 구분되어진다. 일정한 리듬 패턴이 반복되는 가운데 붙임줄이나 전타음을 통한 강약의 변화, 반음계적 진행과 헤미올라를 통한 긴장감 조성이 특징이다. 12/8박 Eb조로 시작하여 b 단락에서 Bb조로 전조되고 c 단락에서는 Ab조로 전조되면서 10/8박 엇모리 장단으로 바뀐다. 2 악장은 a, b, c, d 단락으로 구분되어지며 연주자가 노래를 하면서 연주를 하는 것이 특징적이다. 주고받는 형식, 돌림노래, 제창으로 전 파트가 노래를 부른다. 특히 제 1가야금과 제 2가야금은 가야금의 현을 손바닥으로 가볍게 두드리며 노래 부르는 부분이 있다. 3 악장은 4/4박 휘모리 장단으로 빠르고 경쾌하게 몰아간다. 16분음표의 짧은 시가 진행에 비화성음을 넣어 주선율을 변주하는 형태가 주를 이룬다. 강한 셈여림의 반음계적 진행으로 긴박하고 극적인 느낌을 주며 글리산도 주법으로 화려하고 풍성한 느낌을 더한다. 그리고 각 파트마다 나누어서 연주하는 부분이 부분적으로 있는데 순차적 반음계진행과 선율 트레몰로를 연주할 때 한 파트 안에서 화음을 이루며 2 사람이 나누어 연주하는 부분이 나타난다. 전체적으로 곡을 보았을 때는 3중주곡이지만 완성도 있는 연주를 위해서 각 파트별로 최소 2명의 연주자를 필요로 한다. 이 곡의 편성악기인 25현 가야금은 12현 가야금을 개량하여 만든 것이다. 12현 가야금과 달리 7음 음계로 음역이 넓어졌으며 다양한 새로운 주법을 사용한다. 이 곡에서는 특별히 선율 트레몰로와 손톱으로 뜯기, 두드리기 주법, 순차적 반음계진행이 나타난다. 선율 트레몰로와 손톱으로 뜯기 주법은 처음 일본의 쟁을 위한 합주곡으로 편곡되면서 일본의 쟁 주법에 영향을 받은 것이다. 선율 트레몰로 연주방법에는 몇 가지가 있으나 이 곡에서는 쟁과 같은 효과를 내기 위하여 손톱으로 빠르게 긁어서 연주한다. 그리고 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」는 곡 전체를 연주하기도 하지만 주로 짧게 편곡된 버전으로 연주되기도 한다. 실제 무대에서 연주를 할 때에는 시간의 제약을 받는 경우가 많다. 그런 이유로 연주시간을 줄인 몇 가지의 버전이 있다. 본 논문을 통해 전체적인 악곡구조와 주제선율이 어떻게 변주되고 있으며 장단과 선율, 연주음역이 가야금 삼중주라는 편성에 어떻게 효과적으로 사용하고 있는지 알 수 있었다. 그리고 곡에 나타나는 특징적인 연주주법과 효과적인 연주 방법까지 알 수 있었다. 이를 통해 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」를 연주하고자 하는 연주자에게 많은 도움이 되기를 바란다.
1960년대 이후 새로운 창작곡을 만들어 국악의 시대적 흐름에 따른 국악 작곡자들의 작업이 나타나기 시작하였다. 작곡자 박범훈 또한 1969년 국악실내악곡 ‘춘성’을 시작으로 국악기를 중심으로 한 독주곡, 중주곡, 실내악, 관현악, 협주곡, 국악관현악과 합창, 교성곡, 음악극, 창극, 무용극, 마당놀이, 불교음악 등 다양한 장르의 곡을 작곡하였다. 본 논문에서 다루고자 하는 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」는 작곡자 박범훈이 제1회 윤희상 통일음악제에 참석했을 때 북한에서 들었던 민요 ‘돈돌라리’를 주제로 만든 것이다. 2001년에 작곡되어 중앙가야금합주단의 창단 연주회인 2002년 중앙대학교 정기연주회에서 초연되었다. 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」의 주제인 ‘돈돌라리’는 북한 북청의 대표적인 민요로 그 기원에 두 가지의 설이 있다. 달래춤을 추며 부른 노래가 ‘돈돌라리’로 발전하였다는 설과 일제시대에 ‘동틀 날’이란 뜻으로 경찰이나 밀정들이 온다는 신호가 오면 그것을 위장하기 위한 수단으로 1920년대에 만들어진 신민요라는 설이다. 하지만 ‘돈돌라리’는 신민요의 특징과는 거리가 있어 창작된 신민요라기 보다는 오래전부터 전해 오는 북청의 달래춤에서 유래되었다는 기원이 더 신빙성있다. 현재는 현실생활에 맞게 개작되어 전국적으로 널리 불리워지고 있으며 이 가락에 따르는 무용도 전국적으로 파급되었다. 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」는 짧고 단순한 ‘돈돌라리’ 선율을 반복하면서 여러 가지 형태로 변주한다. 가야금 3중주라는 악기편성으로 주제선율이 제 1가야금, 제 2가야금, 제 3가야금으로 이동하기도하고 주제선율과 반주선율의 역할이 변하기도 한다. 이에 따른 연주음역의 변화가 곡을 다채롭게 만든다. 모방기법과 문답형식으로 선율을 주고받기도하며 각 파트가 조화를 이룬다. 악곡 구조는 Intro.와 1, 2, 3 악장으로 구분되어지며 각 악장에서 변주되는 형태와 특징은 다음과 같다. Intro.는 제 1가야금의 solo로 연주한다. 12/8박자에 템포는 󰁜=50 이지만 중간에 자주 사용되는 ritardando(rit.)와 fermata(󰁒)로 자유로운 느낌의 호흡으로 앞으로 나타날 주제를 암시한다. 1 악장은 a, b, c 세 단락으로 구분되어진다. 일정한 리듬 패턴이 반복되는 가운데 붙임줄이나 전타음을 통한 강약의 변화, 반음계적 진행과 헤미올라를 통한 긴장감 조성이 특징이다. 12/8박 Eb조로 시작하여 b 단락에서 Bb조로 전조되고 c 단락에서는 Ab조로 전조되면서 10/8박 엇모리 장단으로 바뀐다. 2 악장은 a, b, c, d 단락으로 구분되어지며 연주자가 노래를 하면서 연주를 하는 것이 특징적이다. 주고받는 형식, 돌림노래, 제창으로 전 파트가 노래를 부른다. 특히 제 1가야금과 제 2가야금은 가야금의 현을 손바닥으로 가볍게 두드리며 노래 부르는 부분이 있다. 3 악장은 4/4박 휘모리 장단으로 빠르고 경쾌하게 몰아간다. 16분음표의 짧은 시가 진행에 비화성음을 넣어 주선율을 변주하는 형태가 주를 이룬다. 강한 셈여림의 반음계적 진행으로 긴박하고 극적인 느낌을 주며 글리산도 주법으로 화려하고 풍성한 느낌을 더한다. 그리고 각 파트마다 나누어서 연주하는 부분이 부분적으로 있는데 순차적 반음계진행과 선율 트레몰로를 연주할 때 한 파트 안에서 화음을 이루며 2 사람이 나누어 연주하는 부분이 나타난다. 전체적으로 곡을 보았을 때는 3중주곡이지만 완성도 있는 연주를 위해서 각 파트별로 최소 2명의 연주자를 필요로 한다. 이 곡의 편성악기인 25현 가야금은 12현 가야금을 개량하여 만든 것이다. 12현 가야금과 달리 7음 음계로 음역이 넓어졌으며 다양한 새로운 주법을 사용한다. 이 곡에서는 특별히 선율 트레몰로와 손톱으로 뜯기, 두드리기 주법, 순차적 반음계진행이 나타난다. 선율 트레몰로와 손톱으로 뜯기 주법은 처음 일본의 쟁을 위한 합주곡으로 편곡되면서 일본의 쟁 주법에 영향을 받은 것이다. 선율 트레몰로 연주방법에는 몇 가지가 있으나 이 곡에서는 쟁과 같은 효과를 내기 위하여 손톱으로 빠르게 긁어서 연주한다. 그리고 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」는 곡 전체를 연주하기도 하지만 주로 짧게 편곡된 버전으로 연주되기도 한다. 실제 무대에서 연주를 할 때에는 시간의 제약을 받는 경우가 많다. 그런 이유로 연주시간을 줄인 몇 가지의 버전이 있다. 본 논문을 통해 전체적인 악곡구조와 주제선율이 어떻게 변주되고 있으며 장단과 선율, 연주음역이 가야금 삼중주라는 편성에 어떻게 효과적으로 사용하고 있는지 알 수 있었다. 그리고 곡에 나타나는 특징적인 연주주법과 효과적인 연주 방법까지 알 수 있었다. 이를 통해 「25현 가야금 3중주곡 <돈돌나리>」를 연주하고자 하는 연주자에게 많은 도움이 되기를 바란다.
Since the 1960s, composers of Korean music have been creating new music in keeping with the times. With his chamber ensemble work of 1969, Chunseong, Park Beom-hun also became part of this phenomenon, and has composed for various genres featuring Korean instruments, such as instrumental solos, duos,...
Since the 1960s, composers of Korean music have been creating new music in keeping with the times. With his chamber ensemble work of 1969, Chunseong, Park Beom-hun also became part of this phenomenon, and has composed for various genres featuring Korean instruments, such as instrumental solos, duos, chamber ensembles, orchestras, concertos, Korean orchestras and chorus, oratorios, music dramas, danced ramas, madangnori, Buddhist music and so on. The subject of this essay, Dondollari for trio of 25-string gayageum, was composed in 2001 on the theme of a North Korean folk song of the same title which the composer heard when he participated in the first music festival for the reunification of the Korean peninsula organized by the late Korean-German composer Isang Yun. It was premiered at the debut concert of the Chungang Gayageum Ensemble in 2002. There are two theories for the origin of the North Korean folk song, which is representative of Pukchong, a county in South Hamgyong Province: 1) It is derived from a song for Dallae dance 2) Dongteullal (A New Day to Dawn), a Western-influenced folk song of the 1920s which was sung to signal the advent of police or secret agents, developed into Dondollari. But the first theory is more plausible because Dondollari displays few signs of Western influence. It has now been revised to suit contemporary sensibilities, and is sung nationwide; a dance has also been created for this song and spread throughout the country. This composition repeatedly varies in a number of ways the simple melody of the original song. Registral change diversifies the texture as the main theme moves from the first through to the third instrument, and melody and accompaniment cross over. Melody shifts through imitation and question-and-answer techniques. The entire piece consists of introduction and three movements. The methods and features of variation are as follows: The first gayageum alone performs the introduction, which is in 12/8 time and has the metronome number of. This section implies the theme in flexible rhythm resulting from frequent use of ritardando and fermata. The first movement is composed of three smaller parts, a, b, and c. The movement is characterized by change in dynamics with the use of tied notes and appoggiaturas, and tension created by chromaticism and hemiola over repeated rhythmic patterns. It begins in 12/8 time in the key of Eb and modulates into Bb in part b, and then to Ab in 10/8 time over the rhythmic pattern of eotmori in the third part. The second movement consists of four parts, and is characterized by all the players singing. They sing call-and-respond, in canon, and in unison. It also has certain passages in which the first and the second players tap their palms on the strings while singing. The third movement cheerfully rushes over the lilting rhythmic pattern of hwimori in 4/4time. For most of the movement, the main melody is varied with semi-quavers of non-harmonic tones. Chromaticism in strong dynamics adds tension and drama while glissandi enrich the texture. There is a passage played in divisi in which each part requires two players for stepwise chromatic progressions and melodic tremolos. Though it is a trio, I believe each part requires at least two players to do full justice to the composition. The 25-string gayageum is an improved version of the traditional 12-string instrument. The new instrument has a wider range to accommodate heptatonic scales and a variety of new performing techniques. Melodic tremolos, nail pizzicati, tapping, stepwise chromatic motions are some of the new techniques involved in this particular piece. Melodic tremolos and nail pizzicati are influenced by the Japanese koto as the piece was first arranged for a koto ensemble. There are several ways to execute melodic tremolos, but in this piece they quickly scrape the strings with nails to emulate the koto. Though this composition may be performed in its entirety, they often perform abridged versions. There are a few abridged versions to accommodate time limits on the stage. This essay examines the overall structure of the composition and how the main theme is varied. It also considers how the elements of melody, rhythmic patterns, and range are effectively realized in the genre of gayageum trio. Finally it looks at the performing techniques characteristic of the piece. I hope that this essay will be of considerable assistance to those who intend to perform Dondollari for trio of 25-string gayageum.
Since the 1960s, composers of Korean music have been creating new music in keeping with the times. With his chamber ensemble work of 1969, Chunseong, Park Beom-hun also became part of this phenomenon, and has composed for various genres featuring Korean instruments, such as instrumental solos, duos, chamber ensembles, orchestras, concertos, Korean orchestras and chorus, oratorios, music dramas, danced ramas, madangnori, Buddhist music and so on. The subject of this essay, Dondollari for trio of 25-string gayageum, was composed in 2001 on the theme of a North Korean folk song of the same title which the composer heard when he participated in the first music festival for the reunification of the Korean peninsula organized by the late Korean-German composer Isang Yun. It was premiered at the debut concert of the Chungang Gayageum Ensemble in 2002. There are two theories for the origin of the North Korean folk song, which is representative of Pukchong, a county in South Hamgyong Province: 1) It is derived from a song for Dallae dance 2) Dongteullal (A New Day to Dawn), a Western-influenced folk song of the 1920s which was sung to signal the advent of police or secret agents, developed into Dondollari. But the first theory is more plausible because Dondollari displays few signs of Western influence. It has now been revised to suit contemporary sensibilities, and is sung nationwide; a dance has also been created for this song and spread throughout the country. This composition repeatedly varies in a number of ways the simple melody of the original song. Registral change diversifies the texture as the main theme moves from the first through to the third instrument, and melody and accompaniment cross over. Melody shifts through imitation and question-and-answer techniques. The entire piece consists of introduction and three movements. The methods and features of variation are as follows: The first gayageum alone performs the introduction, which is in 12/8 time and has the metronome number of. This section implies the theme in flexible rhythm resulting from frequent use of ritardando and fermata. The first movement is composed of three smaller parts, a, b, and c. The movement is characterized by change in dynamics with the use of tied notes and appoggiaturas, and tension created by chromaticism and hemiola over repeated rhythmic patterns. It begins in 12/8 time in the key of Eb and modulates into Bb in part b, and then to Ab in 10/8 time over the rhythmic pattern of eotmori in the third part. The second movement consists of four parts, and is characterized by all the players singing. They sing call-and-respond, in canon, and in unison. It also has certain passages in which the first and the second players tap their palms on the strings while singing. The third movement cheerfully rushes over the lilting rhythmic pattern of hwimori in 4/4time. For most of the movement, the main melody is varied with semi-quavers of non-harmonic tones. Chromaticism in strong dynamics adds tension and drama while glissandi enrich the texture. There is a passage played in divisi in which each part requires two players for stepwise chromatic progressions and melodic tremolos. Though it is a trio, I believe each part requires at least two players to do full justice to the composition. The 25-string gayageum is an improved version of the traditional 12-string instrument. The new instrument has a wider range to accommodate heptatonic scales and a variety of new performing techniques. Melodic tremolos, nail pizzicati, tapping, stepwise chromatic motions are some of the new techniques involved in this particular piece. Melodic tremolos and nail pizzicati are influenced by the Japanese koto as the piece was first arranged for a koto ensemble. There are several ways to execute melodic tremolos, but in this piece they quickly scrape the strings with nails to emulate the koto. Though this composition may be performed in its entirety, they often perform abridged versions. There are a few abridged versions to accommodate time limits on the stage. This essay examines the overall structure of the composition and how the main theme is varied. It also considers how the elements of melody, rhythmic patterns, and range are effectively realized in the genre of gayageum trio. Finally it looks at the performing techniques characteristic of the piece. I hope that this essay will be of considerable assistance to those who intend to perform Dondollari for trio of 25-string gayageum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.