최근 저탄소 녹색성장에 관심이 높아지면서 생체에너지를 이용하는 자전거 교통에 대한 관심도 높아지고 있다. 소통위주의 차량중심 교통정책에서 인간중심의 지속 가능한 녹색교통 위주의 교통정책으로 전환되고, 환경오염 문제와 교통체증의 주범이 자동차라면, 자전거 이용이 활성화되면 대기오염 물질이 줄고 교통체증도 완화되어 자전거 이용이 저탄소 녹색성장(Low Carbon, Green Growth)에 필수적인 요인 이라고 판단하고 있다. 본 연구는 천안시 자전거도로 녹색교통체계 구축방안을 연구하기 위하여 기존도심에 기설치 되어있는 보행자․자전거 겸용도로에 대한 일반적인 특성, 자전거 관련법, 제도의 이론적 고찰을 통하여 자전거 전용도로를 정립하고, 국내․외 연구사례를 통하여 자전거 전용도로(도로다이어트)설치 방안에 대하여 연구하였다. 기존 도심에서 자전거 전용 도로를 시설하는 좋은 방법으로 도로의 비대해진 기능을 다이어트를 통해 보행자와 자전거 등 녹색교통체계 중심의 도로로 개선할 자전거도로 공간확보 방안에 대하여 조사하였다. 서울특별시, 대전광역시, 상주시등 기시행하고 있는 자전거 전용도로 구축 사례를 분석하고, 설문조사는 천안시 동남구청, 서북구청을 방문한 시민, 학생(중학교, 고등학교, 대학교), 자전거 동호회 등을 대상으로 조사 하였다. 응답 내용을 기초로 자전거 이용자․미이용자에게 이용실태, 자전거 시설 및 인식성향, 자전거 전용도로 설치「양측 일방통행」과 「편측 양방통행」등 선호도를 조사하여 분석 모형을 구축하고 통계학적 분석프로그램을 이용하여 통계학적 변수와 명목간 ...
최근 저탄소 녹색성장에 관심이 높아지면서 생체에너지를 이용하는 자전거 교통에 대한 관심도 높아지고 있다. 소통위주의 차량중심 교통정책에서 인간중심의 지속 가능한 녹색교통 위주의 교통정책으로 전환되고, 환경오염 문제와 교통체증의 주범이 자동차라면, 자전거 이용이 활성화되면 대기오염 물질이 줄고 교통체증도 완화되어 자전거 이용이 저탄소 녹색성장(Low Carbon, Green Growth)에 필수적인 요인 이라고 판단하고 있다. 본 연구는 천안시 자전거도로 녹색교통체계 구축방안을 연구하기 위하여 기존도심에 기설치 되어있는 보행자․자전거 겸용도로에 대한 일반적인 특성, 자전거 관련법, 제도의 이론적 고찰을 통하여 자전거 전용도로를 정립하고, 국내․외 연구사례를 통하여 자전거 전용도로(도로다이어트)설치 방안에 대하여 연구하였다. 기존 도심에서 자전거 전용 도로를 시설하는 좋은 방법으로 도로의 비대해진 기능을 다이어트를 통해 보행자와 자전거 등 녹색교통체계 중심의 도로로 개선할 자전거도로 공간확보 방안에 대하여 조사하였다. 서울특별시, 대전광역시, 상주시등 기시행하고 있는 자전거 전용도로 구축 사례를 분석하고, 설문조사는 천안시 동남구청, 서북구청을 방문한 시민, 학생(중학교, 고등학교, 대학교), 자전거 동호회 등을 대상으로 조사 하였다. 응답 내용을 기초로 자전거 이용자․미이용자에게 이용실태, 자전거 시설 및 인식성향, 자전거 전용도로 설치「양측 일방통행」과 「편측 양방통행」등 선호도를 조사하여 분석 모형을 구축하고 통계학적 분석프로그램을 이용하여 통계학적 변수와 명목간 빈도분석을 실시하였다. 또한, 천안시의 자전거도로 시설 및 구조적 측면, 법령 및 제도적 측면, 운영 및 유지관리 측면의 문제점을 도출하여, 자전거 통행의 편리성․안전성이 확보될 수 있도록 하였다. 이상과 같이 본 연구는 천안시 자전거도로 녹색교통체계 구축방안에 대한 연구로 현재 도시내 자전거 전용도로의 건설이 도로 다이어트에 의한 차로폭의 축소, 차로수의 축소방법은 최소한의 건설비용으로 공간을 확보하고, 자전거 이용 활성화에 따른 건강효과, 환경효과, 에너지절감 효과를 고려할 때 편익은 매우 크며, 도로다이어트를 제외하면 마땅한 수단이 없다는 점에서 그 의미가 크다고 판단되며, 향후 천안시 자전거 도로 정책에 반영될 수 있도록 제시하였다는 점에서 의의를 갖는다.
최근 저탄소 녹색성장에 관심이 높아지면서 생체에너지를 이용하는 자전거 교통에 대한 관심도 높아지고 있다. 소통위주의 차량중심 교통정책에서 인간중심의 지속 가능한 녹색교통 위주의 교통정책으로 전환되고, 환경오염 문제와 교통체증의 주범이 자동차라면, 자전거 이용이 활성화되면 대기오염 물질이 줄고 교통체증도 완화되어 자전거 이용이 저탄소 녹색성장(Low Carbon, Green Growth)에 필수적인 요인 이라고 판단하고 있다. 본 연구는 천안시 자전거도로 녹색교통체계 구축방안을 연구하기 위하여 기존도심에 기설치 되어있는 보행자․자전거 겸용도로에 대한 일반적인 특성, 자전거 관련법, 제도의 이론적 고찰을 통하여 자전거 전용도로를 정립하고, 국내․외 연구사례를 통하여 자전거 전용도로(도로다이어트)설치 방안에 대하여 연구하였다. 기존 도심에서 자전거 전용 도로를 시설하는 좋은 방법으로 도로의 비대해진 기능을 다이어트를 통해 보행자와 자전거 등 녹색교통체계 중심의 도로로 개선할 자전거도로 공간확보 방안에 대하여 조사하였다. 서울특별시, 대전광역시, 상주시등 기시행하고 있는 자전거 전용도로 구축 사례를 분석하고, 설문조사는 천안시 동남구청, 서북구청을 방문한 시민, 학생(중학교, 고등학교, 대학교), 자전거 동호회 등을 대상으로 조사 하였다. 응답 내용을 기초로 자전거 이용자․미이용자에게 이용실태, 자전거 시설 및 인식성향, 자전거 전용도로 설치「양측 일방통행」과 「편측 양방통행」등 선호도를 조사하여 분석 모형을 구축하고 통계학적 분석프로그램을 이용하여 통계학적 변수와 명목간 빈도분석을 실시하였다. 또한, 천안시의 자전거도로 시설 및 구조적 측면, 법령 및 제도적 측면, 운영 및 유지관리 측면의 문제점을 도출하여, 자전거 통행의 편리성․안전성이 확보될 수 있도록 하였다. 이상과 같이 본 연구는 천안시 자전거도로 녹색교통체계 구축방안에 대한 연구로 현재 도시내 자전거 전용도로의 건설이 도로 다이어트에 의한 차로폭의 축소, 차로수의 축소방법은 최소한의 건설비용으로 공간을 확보하고, 자전거 이용 활성화에 따른 건강효과, 환경효과, 에너지절감 효과를 고려할 때 편익은 매우 크며, 도로다이어트를 제외하면 마땅한 수단이 없다는 점에서 그 의미가 크다고 판단되며, 향후 천안시 자전거 도로 정책에 반영될 수 있도록 제시하였다는 점에서 의의를 갖는다.
As the interest is being increased in low carbon and green growth recently, the interest is also being increased in bicycle transportation that uses physical energy. The transportation policy is being shifted from automobile-centered transportation policy to human-centered continuous green transport...
As the interest is being increased in low carbon and green growth recently, the interest is also being increased in bicycle transportation that uses physical energy. The transportation policy is being shifted from automobile-centered transportation policy to human-centered continuous green transportation. If the major culprit of environmental contamination and traffic jam is the automobile, the use of bicycles can reduce air pollutants and relive traffic jam. Therefore, use of bicycles is considered to be an essential element in low carbon and green growth. In order to study about the method to construct bicycle road green transportation system in Cheonan, the research first established the theory of bicycle road through the theoretical examination about the general characteristic of the pedestrian and bicycle road that already exists in the city and the related laws and regulations about bicycle, and it also studied the suggestion point about the method to activate the use of bicycles through foreign and domestic case analyses. As the method to build bicycle road in the existing urban area and secure the space for green traffic road for pedestrians and bicycles through the diet of large road, the building case of bicycle road was analyzed in Seoul, Daejeon, Changwon, Sangju and so forth. The survey was conducted for citizens, students(middle school, high school, college) and bicycle group members who visited Dongnamgu District Office and Seobukgu District Office in Cheonan. Based on the response, the bicycle use of people, bicycle facility, building of bicycle road, both side one way passing and single side two way passing was examined to build analysis model. Then population statistical variation and frequency were conducted by using statistical analysis program. In addition, the convenience and safety of bicycle passing was secured by finding the problems in the bicycle facility and structural aspect, law and regulation as well as operation and maintenance. As such, the research is about the method to build bicycle road green transportation system in Cheonan. In order to build exclusive bicycle roads in the city, it is necessary to slim down the existing road. In order to do that, it is important to secure the space with minimum cost and activate the use of bicycles for the sake of health, environment, energy reduction and so forth. It is very meaningful because there is no alternative means except road diet. The research, therefore, is meaningful in that it presented the road diet so that it can later be reflected on the bicycle road policy in Cheonan.
As the interest is being increased in low carbon and green growth recently, the interest is also being increased in bicycle transportation that uses physical energy. The transportation policy is being shifted from automobile-centered transportation policy to human-centered continuous green transportation. If the major culprit of environmental contamination and traffic jam is the automobile, the use of bicycles can reduce air pollutants and relive traffic jam. Therefore, use of bicycles is considered to be an essential element in low carbon and green growth. In order to study about the method to construct bicycle road green transportation system in Cheonan, the research first established the theory of bicycle road through the theoretical examination about the general characteristic of the pedestrian and bicycle road that already exists in the city and the related laws and regulations about bicycle, and it also studied the suggestion point about the method to activate the use of bicycles through foreign and domestic case analyses. As the method to build bicycle road in the existing urban area and secure the space for green traffic road for pedestrians and bicycles through the diet of large road, the building case of bicycle road was analyzed in Seoul, Daejeon, Changwon, Sangju and so forth. The survey was conducted for citizens, students(middle school, high school, college) and bicycle group members who visited Dongnamgu District Office and Seobukgu District Office in Cheonan. Based on the response, the bicycle use of people, bicycle facility, building of bicycle road, both side one way passing and single side two way passing was examined to build analysis model. Then population statistical variation and frequency were conducted by using statistical analysis program. In addition, the convenience and safety of bicycle passing was secured by finding the problems in the bicycle facility and structural aspect, law and regulation as well as operation and maintenance. As such, the research is about the method to build bicycle road green transportation system in Cheonan. In order to build exclusive bicycle roads in the city, it is necessary to slim down the existing road. In order to do that, it is important to secure the space with minimum cost and activate the use of bicycles for the sake of health, environment, energy reduction and so forth. It is very meaningful because there is no alternative means except road diet. The research, therefore, is meaningful in that it presented the road diet so that it can later be reflected on the bicycle road policy in Cheonan.
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