본 연구에서는 선진국의 영·유아보육정책을 살펴보고, 한국의 영·유아보육정책을 Gilbert와 Terrell(2002)의 분석틀을 이용하여 보육대상(보육시설종사자, 보육환경, 보육서비스), 보육급여(보육시설 및 보육료), 보육전달체계(평가인증제), 보육재정으로 나누어 실태와 문제점을 분석하였다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 개선방안을 다음과 같이 제시한다.
첫째, 보육대상 중 보육시설종사자의 처우개선 및 아동 중심의 보육환경 조성은 근무교대, 휴가, 보육교육 등 근무환경의 개선으로 자질이 높은 전문 보육인력을 확보하고...
본 연구에서는 선진국의 영·유아보육정책을 살펴보고, 한국의 영·유아보육정책을 Gilbert와 Terrell(2002)의 분석틀을 이용하여 보육대상(보육시설종사자, 보육환경, 보육서비스), 보육급여(보육시설 및 보육료), 보육전달체계(평가인증제), 보육재정으로 나누어 실태와 문제점을 분석하였다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 개선방안을 다음과 같이 제시한다.
첫째, 보육대상 중 보육시설종사자의 처우개선 및 아동 중심의 보육환경 조성은 근무교대, 휴가, 보육교육 등 근무환경의 개선으로 자질이 높은 전문 보육인력을 확보하고, 공립유치원 수준의 봉급체제를 확보하여야 할 것이다. 국민의 생활수준 향상과 기대수준의 증대로 모든 아동이 이용 가능한 질 높은 공보육·교육체계를 확립하기 위하여 다양한 보육서비스를 제공할 수 있는 기반을 구축하여야 할 것이다.
둘째, 보육급여에 있어서는 지역 여건을 고려한 국·공립보육시설 확충이다. 보육의 공공성을 확보하고 보육의 질을 향상시키는 방안으로 국·공립보육시설 확충이 매우 중요하지만, 토지구입비 및 건축비 등 많은 예산의 소요로 지방자치단체의 열악한 재정환경으로 시설 확충에는 많은 어려움이 있다. 이에 소요비용을 중앙정부 및 시·도에서 부담하도록 하는 방안이 마련되어야 할 것이다. 또한 정부에서는 보육료 전액지원 대상을 확대하여 보육서비스의 질적 수준을 제고함과 동시에 부모의 자녀양육 비용부담을 경감토록 적극 지원해야 할 것이다.
셋째, 보육전달체계는 평가인증의 원활한 확대를 위하여 중앙정부와 지방정부간에 긴밀한 협조체제를 구축하고 이를 위하여 평가인증된 시설에 대하여 인센티브를 확대 지원 및 홍보를 강화하며, 지역별 평가인증 우수시설을 모범시설로 지정하여 적극 활용해야 할 것이다.
넷째, 보육재정 면에 있어서는 민간보육시설에 대한 재정지원 확대이다. 전체 보육아동의 77.5%를 이용하는 민간보육시설의 공공성을 확보하고 보육서비스의 질을 향상하기 위한 방안들은 민간보육시설의 재정지원 확대와 지도감독을 통한 서비스 향상이다. 영유아보육의 기회확대와 균등화는 정부 및 지방의 적극적인 지원 없이는 불가능하다. 민간보육시설에 대한 지원확대는 민간보육시설이 정부지원시설로서의 성격을 가지게 되는 것이고, 보육료는 다른 보육선진국에서와 마찬가지로 국·공립, 민간 구분없이 동일하게 지원이 이루어져야 할 것이다. 또한 이들에 대해서는 정부지원시설과 동일한 수준의 제도적 관리, 감독이 반드시 실시되어야 한다.
본 연구에서는 선진국의 영·유아보육정책을 살펴보고, 한국의 영·유아보육정책을 Gilbert와 Terrell(2002)의 분석틀을 이용하여 보육대상(보육시설종사자, 보육환경, 보육서비스), 보육급여(보육시설 및 보육료), 보육전달체계(평가인증제), 보육재정으로 나누어 실태와 문제점을 분석하였다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 개선방안을 다음과 같이 제시한다.
첫째, 보육대상 중 보육시설종사자의 처우개선 및 아동 중심의 보육환경 조성은 근무교대, 휴가, 보육교육 등 근무환경의 개선으로 자질이 높은 전문 보육인력을 확보하고, 공립유치원 수준의 봉급체제를 확보하여야 할 것이다. 국민의 생활수준 향상과 기대수준의 증대로 모든 아동이 이용 가능한 질 높은 공보육·교육체계를 확립하기 위하여 다양한 보육서비스를 제공할 수 있는 기반을 구축하여야 할 것이다.
둘째, 보육급여에 있어서는 지역 여건을 고려한 국·공립보육시설 확충이다. 보육의 공공성을 확보하고 보육의 질을 향상시키는 방안으로 국·공립보육시설 확충이 매우 중요하지만, 토지구입비 및 건축비 등 많은 예산의 소요로 지방자치단체의 열악한 재정환경으로 시설 확충에는 많은 어려움이 있다. 이에 소요비용을 중앙정부 및 시·도에서 부담하도록 하는 방안이 마련되어야 할 것이다. 또한 정부에서는 보육료 전액지원 대상을 확대하여 보육서비스의 질적 수준을 제고함과 동시에 부모의 자녀양육 비용부담을 경감토록 적극 지원해야 할 것이다.
셋째, 보육전달체계는 평가인증의 원활한 확대를 위하여 중앙정부와 지방정부간에 긴밀한 협조체제를 구축하고 이를 위하여 평가인증된 시설에 대하여 인센티브를 확대 지원 및 홍보를 강화하며, 지역별 평가인증 우수시설을 모범시설로 지정하여 적극 활용해야 할 것이다.
넷째, 보육재정 면에 있어서는 민간보육시설에 대한 재정지원 확대이다. 전체 보육아동의 77.5%를 이용하는 민간보육시설의 공공성을 확보하고 보육서비스의 질을 향상하기 위한 방안들은 민간보육시설의 재정지원 확대와 지도감독을 통한 서비스 향상이다. 영유아보육의 기회확대와 균등화는 정부 및 지방의 적극적인 지원 없이는 불가능하다. 민간보육시설에 대한 지원확대는 민간보육시설이 정부지원시설로서의 성격을 가지게 되는 것이고, 보육료는 다른 보육선진국에서와 마찬가지로 국·공립, 민간 구분없이 동일하게 지원이 이루어져야 할 것이다. 또한 이들에 대해서는 정부지원시설과 동일한 수준의 제도적 관리, 감독이 반드시 실시되어야 한다.
This thesis is to examine out the nursing policies for infant and young children of the advanced countries and to examine out the present status and the problems of nursing policies for infant and young children of Korea. The present status and the problems were analyzed by dividing them into five p...
This thesis is to examine out the nursing policies for infant and young children of the advanced countries and to examine out the present status and the problems of nursing policies for infant and young children of Korea. The present status and the problems were analyzed by dividing them into five parts by way of an analysis frame of Gilbert and Terrell(2002), such as the nursing object(the person engaged for nursing facilities, the nursing environment, the nursing service), the nursing wage(the nursing facilities and the nursing cost), the nursing delivery system(evaluative accreditation system), and the nursing finance.
The following developing plans can be put forward based on the analysis and the discussions above.
Firstly, it is necessary to improve labor conditions for persons engaged for nursing facilities and to produce useful nursing environment focused on children's care. The improvement of work environments such as the work shift, the day-off, the nursing education helps to have high-qualified professional nursing human resources. And the wage system on a par with the wage system of public kindergarten should be secured. The infrastructure for providing various nursing services should be built in order to establish high-quality public nursing system and the nursing education system which are available for every children to meet the increasing level of anticipation for children's care resulted from the rise of standard of living.
Secondly, in the aspect of nursing wage, it is necessary to expand national and public nursing facilities in the consideration of district conditions. It is important to expand public and national nursing facilities in order to secure publicity of nursing and heighten quality of nursing. However, the local government can not afford to expand the facilities due to the lack of the necessary budget for purchasing a land and for construction cost of the facilities. Thus, it is necessary to set up a plan in which the central government, cities and provinces bear the expenses for the facilities. And the Government should heighten the level of quality for the nursing service by expanding the eligibility of all-expense-paid recipients. And also, the Government should support actively for the lessening of cost burden of nursing children imposed on parents.
Thirdly, in view of nursing delivery system, it is necessary to construct close cooperative system between the central government and the local government for the efficient enlargement of evaluate accreditation. And then they should enlarge the incentive for the accredited facilities and enforce public advertisement for the facilities. Designating the excellent facilities with evaluative accreditation by regions as a good example ones, they should maximize the excellency of the example facilities.
Fourthly, in the aspect of nursing finance, it is necessary to enlarge the financial support for the non-governmental nursing facilities. In order that the non-governmental nursing facilities, which 77.5% of the nursing children attends, secure the publicity of nursing and heighten the level of quality of nursing service, the nursing service should be improved by way of enlargement of financial support and supervision for the non-governmental nursing facilities. Without the active support of the Government and the local government, the equality of opportunity or the enlargement of opportunity for infant and young children nursing is almost impossible. Thus, it can be said that the enlargement of financial support for the non-governmental nursing facilities takes on the character as good as a facility supported by the Government. Therefore, the nursing cost should be supported without distinction of national and public facilities or nongovernmental facilities as the advanced countries do. And also, the institutional control and supervision should be performed for the facilities much the same as the institutional control and supervision for the facilities supported by the Government.
This thesis is to examine out the nursing policies for infant and young children of the advanced countries and to examine out the present status and the problems of nursing policies for infant and young children of Korea. The present status and the problems were analyzed by dividing them into five parts by way of an analysis frame of Gilbert and Terrell(2002), such as the nursing object(the person engaged for nursing facilities, the nursing environment, the nursing service), the nursing wage(the nursing facilities and the nursing cost), the nursing delivery system(evaluative accreditation system), and the nursing finance.
The following developing plans can be put forward based on the analysis and the discussions above.
Firstly, it is necessary to improve labor conditions for persons engaged for nursing facilities and to produce useful nursing environment focused on children's care. The improvement of work environments such as the work shift, the day-off, the nursing education helps to have high-qualified professional nursing human resources. And the wage system on a par with the wage system of public kindergarten should be secured. The infrastructure for providing various nursing services should be built in order to establish high-quality public nursing system and the nursing education system which are available for every children to meet the increasing level of anticipation for children's care resulted from the rise of standard of living.
Secondly, in the aspect of nursing wage, it is necessary to expand national and public nursing facilities in the consideration of district conditions. It is important to expand public and national nursing facilities in order to secure publicity of nursing and heighten quality of nursing. However, the local government can not afford to expand the facilities due to the lack of the necessary budget for purchasing a land and for construction cost of the facilities. Thus, it is necessary to set up a plan in which the central government, cities and provinces bear the expenses for the facilities. And the Government should heighten the level of quality for the nursing service by expanding the eligibility of all-expense-paid recipients. And also, the Government should support actively for the lessening of cost burden of nursing children imposed on parents.
Thirdly, in view of nursing delivery system, it is necessary to construct close cooperative system between the central government and the local government for the efficient enlargement of evaluate accreditation. And then they should enlarge the incentive for the accredited facilities and enforce public advertisement for the facilities. Designating the excellent facilities with evaluative accreditation by regions as a good example ones, they should maximize the excellency of the example facilities.
Fourthly, in the aspect of nursing finance, it is necessary to enlarge the financial support for the non-governmental nursing facilities. In order that the non-governmental nursing facilities, which 77.5% of the nursing children attends, secure the publicity of nursing and heighten the level of quality of nursing service, the nursing service should be improved by way of enlargement of financial support and supervision for the non-governmental nursing facilities. Without the active support of the Government and the local government, the equality of opportunity or the enlargement of opportunity for infant and young children nursing is almost impossible. Thus, it can be said that the enlargement of financial support for the non-governmental nursing facilities takes on the character as good as a facility supported by the Government. Therefore, the nursing cost should be supported without distinction of national and public facilities or nongovernmental facilities as the advanced countries do. And also, the institutional control and supervision should be performed for the facilities much the same as the institutional control and supervision for the facilities supported by the Government.
주제어
#영유아보육정책
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.