7차 영어과 교육과정의 중점이 ‘의사소통기능’에 맞춰져 있었기 때문에 음성언어활동의 교수방법이 주를 이루어왔다. 7차 교육과정이 진행되는 동안 초등 영어 교육과정에서 교수·학습의 원리와 효과성 측면에서 문자언어에 대한 인식의 변화를 요구하는 주장이 많이 제기되어왔다. 그래서 2008년 개정 교육과정에서 ‘음성언어중심-문자언어보조’의 큰 틀은 유지하지만 문자 언어에 노출되는 시기를 앞당기고 있다. 이에 본 연구자는 다양한 상황 및 맥락이 풍부하고 실제적이며 학생들의 흥미를 충족시킬 수 있는 소재가 풍부한 읽기 자료로써 영자신문에 관심을 갖게 되었다. 신문은 학습자들이 실생활에서 접할 수 있는 사건들을 다루기 때문에 학생들의 흥미를 유발할 수 있으며 관심 있는 사건에 대한 원인과 결과 등에 대한 논리적인 해결 방법들을 알려줄 수 있다. 본 연구의 목적은 읽기자료로 영자신문을 선택하여 학생들의 4 가지 언어 기능의 능력 향상에 도움이 되는 수업 방법을 연구하는 데 있다. 선행연구들은 다양한 수업 방법들을 적용하여 이루어졌고 그 효과의 ...
7차 영어과 교육과정의 중점이 ‘의사소통기능’에 맞춰져 있었기 때문에 음성언어활동의 교수방법이 주를 이루어왔다. 7차 교육과정이 진행되는 동안 초등 영어 교육과정에서 교수·학습의 원리와 효과성 측면에서 문자언어에 대한 인식의 변화를 요구하는 주장이 많이 제기되어왔다. 그래서 2008년 개정 교육과정에서 ‘음성언어중심-문자언어보조’의 큰 틀은 유지하지만 문자 언어에 노출되는 시기를 앞당기고 있다. 이에 본 연구자는 다양한 상황 및 맥락이 풍부하고 실제적이며 학생들의 흥미를 충족시킬 수 있는 소재가 풍부한 읽기 자료로써 영자신문에 관심을 갖게 되었다. 신문은 학습자들이 실생활에서 접할 수 있는 사건들을 다루기 때문에 학생들의 흥미를 유발할 수 있으며 관심 있는 사건에 대한 원인과 결과 등에 대한 논리적인 해결 방법들을 알려줄 수 있다. 본 연구의 목적은 읽기자료로 영자신문을 선택하여 학생들의 4 가지 언어 기능의 능력 향상에 도움이 되는 수업 방법을 연구하는 데 있다. 선행연구들은 다양한 수업 방법들을 적용하여 이루어졌고 그 효과의 유의미성을 논하고 있었다. 그러나 교수·학습 방법이 체계적으로 정리가 되어 있지 않아서 교사는 영자신문을 교실 수업에 활용하는데 많은 어려움을 겪고 있으며 구체적으로 어떤 방법으로 영어 수업을 진행해야 할지에 대한 교사용 지도서의 개발이 필요하다는 의견도 있었다. 이에 본 연구자는 그 동안 이루어져 왔던 영자신문을 활용한 수업 방법들을 비교·분석하였고 이 내용을 바탕으로 초등학교 영어 수업에서 영자신문을 활용한 수업에 적용할 수 있는 수업 모형을 제시하였다. 본 모형은 크게 영자신문을 활용하는 수업을 하기 위한 계획단계와 실제로 수업을 실시하는 지도단계로 나뉜다. 계획단계는 다시 학습목표 결정, 기사의 종류 선택, 학생의 수준 파악, 언어기능의 선택, 수업 활동 선택의 다섯 단계로 이루어지며 지도단계는 도입, 전개, 정리의 단계로 이루어진다. 계획단계에서 교사는 먼저 교육과정의 내용을 바탕으로 학습목표를 결정해야 한다. 그리고 결정된 학습목표를 달성하기 위해 적합한 기사의 종류를 선택한다. 이후 학생의 언어 수준을 파악하여야 하는데 이는 수업 활동을 결정할 때 필요하다. 학생들의 수준 파악이 된 이후 언어의 4 기능(듣기, 말하기, 읽기, 쓰기) 중 어느 기능을 중점적으로 할 것인지를 결정해야 한다. 하나의 영역을 한 차시에 선택할 수도 있고 학습목표를 달성하기 위해 2차시나 3차시에 걸쳐 모든 영역을 포함하여 수업 계획을 만들어도 좋다. 동일한 기사를 가지고 4 기능을 모두 다룰 수도 있으며 2가지 이상의 기사를 활용하여 언어의 4 기능 능력을 향상시키고 학습목표를 달성할 수도 있다. 본 단계 이후 계획단계의 마지막으로 수업 활동을 선택하면 된다. 다음 지도단계는 도입, 전개, 정리의 세 단계로 이루어진다. 도입단계에서는 동기 유발, 학습목표 안내 및 새로운 어휘나 주의해야 할 문장 등을 안내한다. 전개단계는 기사의 내용 추측하기, 기사의 내용 파악하기, 학습목표를 이루기 위한 활동으로 진행된다. 마지막 정리단계에서는 학습활동의 내용을 정리하고 요약하며 차시예고를 통해 다음 학습에 대한 호기심을 자극하며 마무리를 한다.
7차 영어과 교육과정의 중점이 ‘의사소통기능’에 맞춰져 있었기 때문에 음성언어활동의 교수방법이 주를 이루어왔다. 7차 교육과정이 진행되는 동안 초등 영어 교육과정에서 교수·학습의 원리와 효과성 측면에서 문자언어에 대한 인식의 변화를 요구하는 주장이 많이 제기되어왔다. 그래서 2008년 개정 교육과정에서 ‘음성언어중심-문자언어보조’의 큰 틀은 유지하지만 문자 언어에 노출되는 시기를 앞당기고 있다. 이에 본 연구자는 다양한 상황 및 맥락이 풍부하고 실제적이며 학생들의 흥미를 충족시킬 수 있는 소재가 풍부한 읽기 자료로써 영자신문에 관심을 갖게 되었다. 신문은 학습자들이 실생활에서 접할 수 있는 사건들을 다루기 때문에 학생들의 흥미를 유발할 수 있으며 관심 있는 사건에 대한 원인과 결과 등에 대한 논리적인 해결 방법들을 알려줄 수 있다. 본 연구의 목적은 읽기자료로 영자신문을 선택하여 학생들의 4 가지 언어 기능의 능력 향상에 도움이 되는 수업 방법을 연구하는 데 있다. 선행연구들은 다양한 수업 방법들을 적용하여 이루어졌고 그 효과의 유의미성을 논하고 있었다. 그러나 교수·학습 방법이 체계적으로 정리가 되어 있지 않아서 교사는 영자신문을 교실 수업에 활용하는데 많은 어려움을 겪고 있으며 구체적으로 어떤 방법으로 영어 수업을 진행해야 할지에 대한 교사용 지도서의 개발이 필요하다는 의견도 있었다. 이에 본 연구자는 그 동안 이루어져 왔던 영자신문을 활용한 수업 방법들을 비교·분석하였고 이 내용을 바탕으로 초등학교 영어 수업에서 영자신문을 활용한 수업에 적용할 수 있는 수업 모형을 제시하였다. 본 모형은 크게 영자신문을 활용하는 수업을 하기 위한 계획단계와 실제로 수업을 실시하는 지도단계로 나뉜다. 계획단계는 다시 학습목표 결정, 기사의 종류 선택, 학생의 수준 파악, 언어기능의 선택, 수업 활동 선택의 다섯 단계로 이루어지며 지도단계는 도입, 전개, 정리의 단계로 이루어진다. 계획단계에서 교사는 먼저 교육과정의 내용을 바탕으로 학습목표를 결정해야 한다. 그리고 결정된 학습목표를 달성하기 위해 적합한 기사의 종류를 선택한다. 이후 학생의 언어 수준을 파악하여야 하는데 이는 수업 활동을 결정할 때 필요하다. 학생들의 수준 파악이 된 이후 언어의 4 기능(듣기, 말하기, 읽기, 쓰기) 중 어느 기능을 중점적으로 할 것인지를 결정해야 한다. 하나의 영역을 한 차시에 선택할 수도 있고 학습목표를 달성하기 위해 2차시나 3차시에 걸쳐 모든 영역을 포함하여 수업 계획을 만들어도 좋다. 동일한 기사를 가지고 4 기능을 모두 다룰 수도 있으며 2가지 이상의 기사를 활용하여 언어의 4 기능 능력을 향상시키고 학습목표를 달성할 수도 있다. 본 단계 이후 계획단계의 마지막으로 수업 활동을 선택하면 된다. 다음 지도단계는 도입, 전개, 정리의 세 단계로 이루어진다. 도입단계에서는 동기 유발, 학습목표 안내 및 새로운 어휘나 주의해야 할 문장 등을 안내한다. 전개단계는 기사의 내용 추측하기, 기사의 내용 파악하기, 학습목표를 이루기 위한 활동으로 진행된다. 마지막 정리단계에서는 학습활동의 내용을 정리하고 요약하며 차시예고를 통해 다음 학습에 대한 호기심을 자극하며 마무리를 한다.
The purpose of this study is to develop teaching model which is useful for improving students' four language skills using English newspaper as a reading material. The previous studies have been showed many teaching methods and have proved their studies were useful. However teachers have had many dif...
The purpose of this study is to develop teaching model which is useful for improving students' four language skills using English newspaper as a reading material. The previous studies have been showed many teaching methods and have proved their studies were useful. However teachers have had many difficulties of using English newspaper in English class, because teaching methods were not organized systematically. And there were some suggestions that it is needed to develop teacher's guide about how to use English newspaper in English class. Previous studies about using English newspaper in English class were compared and analyzed and with these results ENIE(English Newspaper in Education) Model which can be used in school is suggested in this study. This model has two stages as a whole. The first stage is to plan and second stage is to teach. The first stage has five steps(Making object of English class, Choosing articles, Checking students language levels, Choosing language skills, Choosing teaching methods) and second stage has three steps(Introduction, Development, Closing) each. In planning stage, teacher should make objects of English class first and choose suitable articles from English newspaper to achieve goals. After checking students language levels, teacher should decide which language skills(listening, speaking, reading, writing) have to be developed in class. Teacher can choose one skill in one period or all four skills in two or three periods. Also teacher can decide to use same article for four periods or to use more than two articles to develop four language skills. At the last step of planning stage, teacher should choose teaching methods. In teaching stage there are three steps. At the introduction step, arousing motivation, showing objects and new vocabularies and sentences are the main activities. And Look & Guess, Look(Listen) & Find, Activities are the main activities in the development step. Lastly, summary and showing preview of next study are the activities at the closing step. It has been proved that using English newspapers in English class is effective. So teachers will use English newspaper in their class as a good material. In that time this model will be a good way to prepare class. Because this model is made as a guide for teachers who teach students English by using English newspaper to improve students' English skills.
The purpose of this study is to develop teaching model which is useful for improving students' four language skills using English newspaper as a reading material. The previous studies have been showed many teaching methods and have proved their studies were useful. However teachers have had many difficulties of using English newspaper in English class, because teaching methods were not organized systematically. And there were some suggestions that it is needed to develop teacher's guide about how to use English newspaper in English class. Previous studies about using English newspaper in English class were compared and analyzed and with these results ENIE(English Newspaper in Education) Model which can be used in school is suggested in this study. This model has two stages as a whole. The first stage is to plan and second stage is to teach. The first stage has five steps(Making object of English class, Choosing articles, Checking students language levels, Choosing language skills, Choosing teaching methods) and second stage has three steps(Introduction, Development, Closing) each. In planning stage, teacher should make objects of English class first and choose suitable articles from English newspaper to achieve goals. After checking students language levels, teacher should decide which language skills(listening, speaking, reading, writing) have to be developed in class. Teacher can choose one skill in one period or all four skills in two or three periods. Also teacher can decide to use same article for four periods or to use more than two articles to develop four language skills. At the last step of planning stage, teacher should choose teaching methods. In teaching stage there are three steps. At the introduction step, arousing motivation, showing objects and new vocabularies and sentences are the main activities. And Look & Guess, Look(Listen) & Find, Activities are the main activities in the development step. Lastly, summary and showing preview of next study are the activities at the closing step. It has been proved that using English newspapers in English class is effective. So teachers will use English newspaper in their class as a good material. In that time this model will be a good way to prepare class. Because this model is made as a guide for teachers who teach students English by using English newspaper to improve students' English skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.