본 연구는 21세기 급변하는 사회구조 속에서 다양하고 전문적인 직업세계를 탐색하여 적성과 능력에 맞는 직업을 선택할 수 있도록 중학교 현장에 맞는 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담을 실시하고, 진로성숙도를 규명하여 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담이 중학교 교육 현장에서 보다 효과적으로 이용되는데 유용한 자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 대상은 전남 목포시 도시지역에 소재 한 J중학교 2학년 학생 중에서 실험집단과 통제집단을 각각 13명씩 조건 없이 무작위 추출하여 사전 검사를 실시하고 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담을 주 1회에서 2회, 총 12회기 동안 실시하여 사후 검사를 통하여 주요한 진로발달 과제인 진로 성숙도의 변화를 조사하였다. 이를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생과 참여하지 않은 학생과의 사후 진로성숙도의 검사 결과는 P<.05 ...
본 연구는 21세기 급변하는 사회구조 속에서 다양하고 전문적인 직업세계를 탐색하여 적성과 능력에 맞는 직업을 선택할 수 있도록 중학교 현장에 맞는 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담을 실시하고, 진로성숙도를 규명하여 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담이 중학교 교육 현장에서 보다 효과적으로 이용되는데 유용한 자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 대상은 전남 목포시 도시지역에 소재 한 J중학교 2학년 학생 중에서 실험집단과 통제집단을 각각 13명씩 조건 없이 무작위 추출하여 사전 검사를 실시하고 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담을 주 1회에서 2회, 총 12회기 동안 실시하여 사후 검사를 통하여 주요한 진로발달 과제인 진로 성숙도의 변화를 조사하였다. 이를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생과 참여하지 않은 학생과의 사후 진로성숙도의 검사 결과는 P<.05 유의수준에서 유의미한 차이로 높아겼다. 반면 집단상담에 참여하지 않은 학생들의 사전 사후 진로 성숙도 검사결과는 P<.05 유의수준에서 변화하지 않은 것으로 나타났다. 이는 진로탐색 프로그램에 참여한 학생들의 진로성숙도가 참여하지 않은 학생보다 증가함을 보여준다.(진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생이 참여하지 않은 학생보다 진로성숙도가 유의미한 차이가 있을 것이라는 가설 Ⅰ이 긍정되었다.) 둘째, 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생들은 진로성숙도가 증가한다. 진로탐색 집단상담에 참여한 학생들의 사전 사후 진로성숙도의 변화를 P<.01 유의수준에서 유의미한 차이로 높아졌다. (진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생들은 진로 성숙도가 사전보다 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 있을 것이라는 가설 Ⅱ는 긍정되었다.) 결론적으로 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담은 중학교 학생들에게 중요한 진로성숙도에 긍정적인 영향이 있으며 따라서 청소년의 진로발달에 효과가 있다고 볼 수 있다. 그러므로 이와 같은 연구 결과를 따른다면 학교에서 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담은 보다 적극적으로 추진되어야 하며 이를 위해서 교사의 집단상담 연수와 진로를 위한 집단상담의 프로그램이 보다 지속적이고 다양하게 이루어 져야 한다는 것이다.
본 연구는 21세기 급변하는 사회구조 속에서 다양하고 전문적인 직업세계를 탐색하여 적성과 능력에 맞는 직업을 선택할 수 있도록 중학교 현장에 맞는 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담을 실시하고, 진로성숙도를 규명하여 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담이 중학교 교육 현장에서 보다 효과적으로 이용되는데 유용한 자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 대상은 전남 목포시 도시지역에 소재 한 J중학교 2학년 학생 중에서 실험집단과 통제집단을 각각 13명씩 조건 없이 무작위 추출하여 사전 검사를 실시하고 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담을 주 1회에서 2회, 총 12회기 동안 실시하여 사후 검사를 통하여 주요한 진로발달 과제인 진로 성숙도의 변화를 조사하였다. 이를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생과 참여하지 않은 학생과의 사후 진로성숙도의 검사 결과는 P<.05 유의수준에서 유의미한 차이로 높아겼다. 반면 집단상담에 참여하지 않은 학생들의 사전 사후 진로 성숙도 검사결과는 P<.05 유의수준에서 변화하지 않은 것으로 나타났다. 이는 진로탐색 프로그램에 참여한 학생들의 진로성숙도가 참여하지 않은 학생보다 증가함을 보여준다.(진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생이 참여하지 않은 학생보다 진로성숙도가 유의미한 차이가 있을 것이라는 가설 Ⅰ이 긍정되었다.) 둘째, 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생들은 진로성숙도가 증가한다. 진로탐색 집단상담에 참여한 학생들의 사전 사후 진로성숙도의 변화를 P<.01 유의수준에서 유의미한 차이로 높아졌다. (진로탐색 프로그램을 통한 집단상담에 참여한 학생들은 진로 성숙도가 사전보다 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 있을 것이라는 가설 Ⅱ는 긍정되었다.) 결론적으로 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담은 중학교 학생들에게 중요한 진로성숙도에 긍정적인 영향이 있으며 따라서 청소년의 진로발달에 효과가 있다고 볼 수 있다. 그러므로 이와 같은 연구 결과를 따른다면 학교에서 진로탐색 프로그램을 통한 집단상담은 보다 적극적으로 추진되어야 하며 이를 위해서 교사의 집단상담 연수와 진로를 위한 집단상담의 프로그램이 보다 지속적이고 다양하게 이루어 져야 한다는 것이다.
The purpose of this study is to provide useful materials for students by operating a group consultation as a career searching program. This program is suitable for the middle school situation in order for students to select a future career according to their abilities and interests. This program exa...
The purpose of this study is to provide useful materials for students by operating a group consultation as a career searching program. This program is suitable for the middle school situation in order for students to select a future career according to their abilities and interests. This program examines student's career maturity while they are using the program to explore various fields of employment. The group consultation program allows students to investigate various and specific careers in the rapidly changing social structure of the 21st century. The targets of this study are in the second grade ( male(13) and 13 blind subjects for a total of 26 male students) of J middle School, which is located in the urban area of Mokpo city, Jeonlanamdo. I selected these students and operated a pre-study inspection. After that, I operated the group consultation once or twice a week for total of twelve consultations. Through a post-study inspection, I investigated changes in the degree of career maturity, which is the main career development subject of this study. The group consultation lead to the following results; First, the degree of career maturity of the students in the program had increased by the post-checking as compared to the prior-checking. According to the degree of change, the result of post-career maturity inspection showed a significant increase on the level P< .05 Alternatively, the degree of prior or post-career maturity in students who did not take part in the program was not significantly different from the level P< .05 These results show that the degree of the career maturity increased with the students who took part in the career searching program as compared with the students who did not participate. (According to the results, the students who took part in the program showed a significant difference in the post-checking when compared to the students who did not participate in the program. Therefore the second assumption was proved affirmatively.) Second, students who participated in the group consultation as a career searching program increased their level of career maturity. The degree of career maturity showed a meaningful increase on the level, P< .01 (The degree of the students who participated in the program statistically showed meaningful increase in the post-checking as compared to the prior-checking. The first assumption was proved affirmatively.) Finally, the group consultation as a career searching program appears to have a important influence on middle school students in their career maturity. Therefore, This program has an effect on the youth's career development. Thus, according to the results of this study , the application of the group consultation as a career searching program should be done more throughly and actively in each middle school. Furthermore, teacher's group consultation workshops and the teacher's group consultation programs will be necessary on a more consistent basis to provide diverse opportunities in each school.
The purpose of this study is to provide useful materials for students by operating a group consultation as a career searching program. This program is suitable for the middle school situation in order for students to select a future career according to their abilities and interests. This program examines student's career maturity while they are using the program to explore various fields of employment. The group consultation program allows students to investigate various and specific careers in the rapidly changing social structure of the 21st century. The targets of this study are in the second grade ( male(13) and 13 blind subjects for a total of 26 male students) of J middle School, which is located in the urban area of Mokpo city, Jeonlanamdo. I selected these students and operated a pre-study inspection. After that, I operated the group consultation once or twice a week for total of twelve consultations. Through a post-study inspection, I investigated changes in the degree of career maturity, which is the main career development subject of this study. The group consultation lead to the following results; First, the degree of career maturity of the students in the program had increased by the post-checking as compared to the prior-checking. According to the degree of change, the result of post-career maturity inspection showed a significant increase on the level P< .05 Alternatively, the degree of prior or post-career maturity in students who did not take part in the program was not significantly different from the level P< .05 These results show that the degree of the career maturity increased with the students who took part in the career searching program as compared with the students who did not participate. (According to the results, the students who took part in the program showed a significant difference in the post-checking when compared to the students who did not participate in the program. Therefore the second assumption was proved affirmatively.) Second, students who participated in the group consultation as a career searching program increased their level of career maturity. The degree of career maturity showed a meaningful increase on the level, P< .01 (The degree of the students who participated in the program statistically showed meaningful increase in the post-checking as compared to the prior-checking. The first assumption was proved affirmatively.) Finally, the group consultation as a career searching program appears to have a important influence on middle school students in their career maturity. Therefore, This program has an effect on the youth's career development. Thus, according to the results of this study , the application of the group consultation as a career searching program should be done more throughly and actively in each middle school. Furthermore, teacher's group consultation workshops and the teacher's group consultation programs will be necessary on a more consistent basis to provide diverse opportunities in each school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.