중국GDP의 성장률과 규모, 중국의 소매판매액을 보면 세계에서 가장 큰 중국 시장의 성장잠재력을 알 수 있다. 통계에 의하면 중국은 1인당 10만 위안 이상의 고소득층이 8,000만 명 이상이 있고 이들 소비층에 의해 고급 수입 상품에 대한 시장 수요 또한 확대되고 있는 것으로 조사되었다. 또한 중국은 거대한 시장으로의 상권 잠재력이 크고 문화적으로 한국과 비슷하기 때문에 적합한 진출대상국으로 평가되고 있다. 현재 국내시장에서의 성장잠재력둔화라는 대내적 요인과 함께 2004년 중국 및 2009년 베트남의 유통시장 전면개방에 따른 해외 신흥시장의 여건 개선이라는 대외적 요인이 복합적으로 작용하면서 최근 국내 유통업체들이 보다 적극적으로 해외진출에 나서고 있다. 주된 진출 지역은 중국, 러시아, 베트남, 인도네시아 등 신흥시장인데, 이 지역들은 시장의 성장가능성이 클 뿐만 아니라 자국 내 유통산업 시스템도 취약하고 선진국의 대형 유통업체들이 아직 시장을 완전히 선점하지 못한 곳이다. 특히 이 중에서 소비시장이 매우 빠르게 성장하고 있는 중국에 가장 집중적으로 투자가 이루어지고 있다. 우리의 집중적인 투자와 연구가 이루어져야 하는 이유가 바로 여기에 있다. 그리고 선점효과를 누리기 위해서는 공격적인 투자를 하여 먼저 그 지역에 진출을 해서 매장 개수를 늘리고 고객을 확보해야하는 것으로 판단된다. 본 논문에서 제 1장은 다국적 할인마트의 중국진출에 대한 서론으로 연구배경 및 목적, 연구방법 및 구성, 선행연구에 대해 알아보았다. 제 2장은 중국 유통시장 발전현황과 WTO가입 전후의 변화에 대해 논해보고 유통시장 정책과 내용에 대해서 분석하였다. 제 3장은 한국기업의 중국 유통시장 진출 동기와 투자방식에 대하여 알아보았다. 제 4장은 ...
중국GDP의 성장률과 규모, 중국의 소매판매액을 보면 세계에서 가장 큰 중국 시장의 성장잠재력을 알 수 있다. 통계에 의하면 중국은 1인당 10만 위안 이상의 고소득층이 8,000만 명 이상이 있고 이들 소비층에 의해 고급 수입 상품에 대한 시장 수요 또한 확대되고 있는 것으로 조사되었다. 또한 중국은 거대한 시장으로의 상권 잠재력이 크고 문화적으로 한국과 비슷하기 때문에 적합한 진출대상국으로 평가되고 있다. 현재 국내시장에서의 성장잠재력둔화라는 대내적 요인과 함께 2004년 중국 및 2009년 베트남의 유통시장 전면개방에 따른 해외 신흥시장의 여건 개선이라는 대외적 요인이 복합적으로 작용하면서 최근 국내 유통업체들이 보다 적극적으로 해외진출에 나서고 있다. 주된 진출 지역은 중국, 러시아, 베트남, 인도네시아 등 신흥시장인데, 이 지역들은 시장의 성장가능성이 클 뿐만 아니라 자국 내 유통산업 시스템도 취약하고 선진국의 대형 유통업체들이 아직 시장을 완전히 선점하지 못한 곳이다. 특히 이 중에서 소비시장이 매우 빠르게 성장하고 있는 중국에 가장 집중적으로 투자가 이루어지고 있다. 우리의 집중적인 투자와 연구가 이루어져야 하는 이유가 바로 여기에 있다. 그리고 선점효과를 누리기 위해서는 공격적인 투자를 하여 먼저 그 지역에 진출을 해서 매장 개수를 늘리고 고객을 확보해야하는 것으로 판단된다. 본 논문에서 제 1장은 다국적 할인마트의 중국진출에 대한 서론으로 연구배경 및 목적, 연구방법 및 구성, 선행연구에 대해 알아보았다. 제 2장은 중국 유통시장 발전현황과 WTO가입 전후의 변화에 대해 논해보고 유통시장 정책과 내용에 대해서 분석하였다. 제 3장은 한국기업의 중국 유통시장 진출 동기와 투자방식에 대하여 알아보았다. 제 4장은 사례연구로 이마트, 롯데마트의 중국시장 진출현황과 SWOT분석을 하여 그에 따른 전략을 비교하고 시사점을 제시하였다. 제 5장은 중국 유통시장의 대형할인점 진출에 관련된 이마트, 롯데마트의 전략에 대한 평가와 향후 전망을 내다보았고, 우리나라가 중국 유통시장에서 더욱 진일보하기 위한 진출 전략과 방안을 제시하는 것으로 마무리 하였다. 본 연구는 중국유통시장에 관심이 있는 개인이나 기업이 중국 유통시장 발전 동향을 통해 올바른 이해와 앞으로 대처할 수 있는 현안을 높이고자 한다. 또한 현지화 전략을 선택한 이마트, M&A를 통해 매장개수를 급격히 늘리고 있는 롯데마트의 사례를 중심으로 비교분석하여 중국시장에 후발 진입한 한국계 유통기업의 중국 유통시장의 성공적 진출을 위한 진입 및 경영전략을 모색하고자 한다.
중국GDP의 성장률과 규모, 중국의 소매판매액을 보면 세계에서 가장 큰 중국 시장의 성장잠재력을 알 수 있다. 통계에 의하면 중국은 1인당 10만 위안 이상의 고소득층이 8,000만 명 이상이 있고 이들 소비층에 의해 고급 수입 상품에 대한 시장 수요 또한 확대되고 있는 것으로 조사되었다. 또한 중국은 거대한 시장으로의 상권 잠재력이 크고 문화적으로 한국과 비슷하기 때문에 적합한 진출대상국으로 평가되고 있다. 현재 국내시장에서의 성장잠재력둔화라는 대내적 요인과 함께 2004년 중국 및 2009년 베트남의 유통시장 전면개방에 따른 해외 신흥시장의 여건 개선이라는 대외적 요인이 복합적으로 작용하면서 최근 국내 유통업체들이 보다 적극적으로 해외진출에 나서고 있다. 주된 진출 지역은 중국, 러시아, 베트남, 인도네시아 등 신흥시장인데, 이 지역들은 시장의 성장가능성이 클 뿐만 아니라 자국 내 유통산업 시스템도 취약하고 선진국의 대형 유통업체들이 아직 시장을 완전히 선점하지 못한 곳이다. 특히 이 중에서 소비시장이 매우 빠르게 성장하고 있는 중국에 가장 집중적으로 투자가 이루어지고 있다. 우리의 집중적인 투자와 연구가 이루어져야 하는 이유가 바로 여기에 있다. 그리고 선점효과를 누리기 위해서는 공격적인 투자를 하여 먼저 그 지역에 진출을 해서 매장 개수를 늘리고 고객을 확보해야하는 것으로 판단된다. 본 논문에서 제 1장은 다국적 할인마트의 중국진출에 대한 서론으로 연구배경 및 목적, 연구방법 및 구성, 선행연구에 대해 알아보았다. 제 2장은 중국 유통시장 발전현황과 WTO가입 전후의 변화에 대해 논해보고 유통시장 정책과 내용에 대해서 분석하였다. 제 3장은 한국기업의 중국 유통시장 진출 동기와 투자방식에 대하여 알아보았다. 제 4장은 사례연구로 이마트, 롯데마트의 중국시장 진출현황과 SWOT분석을 하여 그에 따른 전략을 비교하고 시사점을 제시하였다. 제 5장은 중국 유통시장의 대형할인점 진출에 관련된 이마트, 롯데마트의 전략에 대한 평가와 향후 전망을 내다보았고, 우리나라가 중국 유통시장에서 더욱 진일보하기 위한 진출 전략과 방안을 제시하는 것으로 마무리 하였다. 본 연구는 중국유통시장에 관심이 있는 개인이나 기업이 중국 유통시장 발전 동향을 통해 올바른 이해와 앞으로 대처할 수 있는 현안을 높이고자 한다. 또한 현지화 전략을 선택한 이마트, M&A를 통해 매장개수를 급격히 늘리고 있는 롯데마트의 사례를 중심으로 비교분석하여 중국시장에 후발 진입한 한국계 유통기업의 중국 유통시장의 성공적 진출을 위한 진입 및 경영전략을 모색하고자 한다.
In light of the growth rate and size of the Chinese GDP and the retailing sales of China, it can be seen that China has the growth potential of the biggest market in the world. According to statistics, China has more than 80,000,000 high-income people earning more than 100,000 yuan per capita, and t...
In light of the growth rate and size of the Chinese GDP and the retailing sales of China, it can be seen that China has the growth potential of the biggest market in the world. According to statistics, China has more than 80,000,000 high-income people earning more than 100,000 yuan per capita, and their market demand for high-grade imported products is also expanding, And China is evaluated to be the country appropriate for entry because it has the big potential of trade area as the huge market and is culturally similar to Korea, Domestic distributors have more actively made entry into foreign countries in these days as external factors have complexly acted such as the improved conditions of emerging markets related to the all-out opening of China in 2004 and Vietnam in 2009 together with internal factor such as the retarded growth potential of the domestic market. Korean distributors have principally made entry into such emerging markets as China, Russia, Vietnam, Indonesia and the like, which have the growth potential of the market and the vulnerable system for the distribution industry as well. And they are the countries which the mega-distributors of the advanced countries had not thus far preoccupied their markets yet. Especially, the most intensive investment have been made in China whose consumption market is very rapidly growing. This is the very reason that our intensive investment and study should be made. And to enjoy the preoccupancy effect, it is thought that it is necessary to make an aggressive investment, make entry into the region, increase the number of stores and secure their customers. This study was conducted as follows: Chapter 1, an introductory part, attempted to investigate the background, purpose, research method and composition of this study and previous studies as the introductory part of the entry of multilateral retailing outlets into China. Chapter 2 discussed the present situation of development of the Chinese distribution market and its change after its participation in WTO and offered an analysis of the policy and content of the distribution market Chapter 3 offered an investigation of the motive for Korean firms to make entry into the Chinese distribution market and their investment method. Chapter 4 offered an analysis of the present situation of entry of E-Mart and Lotte Mart into the Chinese market and its SWOT and presented suggestions through their accompanying strategies. Chapter 5 offered an evaluation of the strategies of E-Mart and Lotte Mart related to their entry into the Chinese distribution market and their future prospect and finished by presenting the entry strategy and plan for Korean firms to advance in the Chinese distribution market further. This study was intended to help individuals and firms interested in the Chinese distribution market have a correct understanding of the trends of development of the Chinese distribution market and have a wise eye to respond to it. And it was intended to consider the entry and business strategy of Korean distribution firms for successful entry into the Chinese market. For this purpose, it attempted to make comparative analysis with a focus on case studies of E-Mart choosing the indigenization policy and Lotte Mart rapidly increasing the number of their stores.
In light of the growth rate and size of the Chinese GDP and the retailing sales of China, it can be seen that China has the growth potential of the biggest market in the world. According to statistics, China has more than 80,000,000 high-income people earning more than 100,000 yuan per capita, and their market demand for high-grade imported products is also expanding, And China is evaluated to be the country appropriate for entry because it has the big potential of trade area as the huge market and is culturally similar to Korea, Domestic distributors have more actively made entry into foreign countries in these days as external factors have complexly acted such as the improved conditions of emerging markets related to the all-out opening of China in 2004 and Vietnam in 2009 together with internal factor such as the retarded growth potential of the domestic market. Korean distributors have principally made entry into such emerging markets as China, Russia, Vietnam, Indonesia and the like, which have the growth potential of the market and the vulnerable system for the distribution industry as well. And they are the countries which the mega-distributors of the advanced countries had not thus far preoccupied their markets yet. Especially, the most intensive investment have been made in China whose consumption market is very rapidly growing. This is the very reason that our intensive investment and study should be made. And to enjoy the preoccupancy effect, it is thought that it is necessary to make an aggressive investment, make entry into the region, increase the number of stores and secure their customers. This study was conducted as follows: Chapter 1, an introductory part, attempted to investigate the background, purpose, research method and composition of this study and previous studies as the introductory part of the entry of multilateral retailing outlets into China. Chapter 2 discussed the present situation of development of the Chinese distribution market and its change after its participation in WTO and offered an analysis of the policy and content of the distribution market Chapter 3 offered an investigation of the motive for Korean firms to make entry into the Chinese distribution market and their investment method. Chapter 4 offered an analysis of the present situation of entry of E-Mart and Lotte Mart into the Chinese market and its SWOT and presented suggestions through their accompanying strategies. Chapter 5 offered an evaluation of the strategies of E-Mart and Lotte Mart related to their entry into the Chinese distribution market and their future prospect and finished by presenting the entry strategy and plan for Korean firms to advance in the Chinese distribution market further. This study was intended to help individuals and firms interested in the Chinese distribution market have a correct understanding of the trends of development of the Chinese distribution market and have a wise eye to respond to it. And it was intended to consider the entry and business strategy of Korean distribution firms for successful entry into the Chinese market. For this purpose, it attempted to make comparative analysis with a focus on case studies of E-Mart choosing the indigenization policy and Lotte Mart rapidly increasing the number of their stores.
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