본 연구에서는 자기 통제 훈련 프로그램이 온라인 게임 중독 대학생들의 게임 중독 수준, 공격성, 충동성에 미치는 효과를 알아보았다. 전북 지역에 소재하고 있는 대학교의 500여명 남녀 대학생들에게 게임 중독, 공격성, 충동성 척도를 실시하여, 게임 중독 점수가 72점 이상이며, 게임 시간이 하루에 2시간 30분 이상인 사람들을 선별하였다. 21명의 피험자들이 본 연구에 참가하였으며, 10명은 10회기의 자기 통제 훈련 치료 집단으로, 11명은 ...
본 연구에서는 자기 통제 훈련 프로그램이 온라인 게임 중독 대학생들의 게임 중독 수준, 공격성, 충동성에 미치는 효과를 알아보았다. 전북 지역에 소재하고 있는 대학교의 500여명 남녀 대학생들에게 게임 중독, 공격성, 충동성 척도를 실시하여, 게임 중독 점수가 72점 이상이며, 게임 시간이 하루에 2시간 30분 이상인 사람들을 선별하였다. 21명의 피험자들이 본 연구에 참가하였으며, 10명은 10회기의 자기 통제 훈련 치료 집단으로, 11명은 대기 통제 집단으로 무선할당 되었다. 자기 통제 훈련은 10회기로 실시되었다. 게임 중독, 공격성, 충동성 수준은 사전 검사, 사후 검사 및 1개월 추적 검사 기간에 평가되었다. 본 연구의 결과는 자기 통제 훈련 집단이 대기 통제 집단보다 게임 중독과 충동성 점수가 유의하게 더 감소되었으며, 그 수준이 추적검사까지 유지되었지만, 공격성 점수는 유의한 차이를 보여주지 못하였다. 마지막으로, 본 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구에 대한 제언이 논의되었다. 주요어 : 게임 중독, 공격성, 충동성, 자기 통제
본 연구에서는 자기 통제 훈련 프로그램이 온라인 게임 중독 대학생들의 게임 중독 수준, 공격성, 충동성에 미치는 효과를 알아보았다. 전북 지역에 소재하고 있는 대학교의 500여명 남녀 대학생들에게 게임 중독, 공격성, 충동성 척도를 실시하여, 게임 중독 점수가 72점 이상이며, 게임 시간이 하루에 2시간 30분 이상인 사람들을 선별하였다. 21명의 피험자들이 본 연구에 참가하였으며, 10명은 10회기의 자기 통제 훈련 치료 집단으로, 11명은 대기 통제 집단으로 무선할당 되었다. 자기 통제 훈련은 10회기로 실시되었다. 게임 중독, 공격성, 충동성 수준은 사전 검사, 사후 검사 및 1개월 추적 검사 기간에 평가되었다. 본 연구의 결과는 자기 통제 훈련 집단이 대기 통제 집단보다 게임 중독과 충동성 점수가 유의하게 더 감소되었으며, 그 수준이 추적검사까지 유지되었지만, 공격성 점수는 유의한 차이를 보여주지 못하였다. 마지막으로, 본 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구에 대한 제언이 논의되었다. 주요어 : 게임 중독, 공격성, 충동성, 자기 통제
The purpose of this study was to explore the Effects of Self-Control Training Program on Relief of Online Game Addiction Level, Aggression, and Impulsivity of College Students with Online Game Addiction. Five hundred college students who lived in chonbuk province completed the Game addiction Scale, ...
The purpose of this study was to explore the Effects of Self-Control Training Program on Relief of Online Game Addiction Level, Aggression, and Impulsivity of College Students with Online Game Addiction. Five hundred college students who lived in chonbuk province completed the Game addiction Scale, Aggression Scale, Impulsivity Scale. The students who gained more than 72 point score by Game addiction Scale and spend more than two thirty hours were screened. 21 people who selected by those scales were randomly assigned to 10 in the Self-Control Training group and 11 in the waiting-list control group. Self-Control Program was administered for 10 session. All participants completed Game addiction scale, Aggression scale. and Impulsivity scale at pre-treatment, end of treatment, and at 4 weeks follow-up periods. The result of this study were as follows: Game addiction level, Impulsivity level of therapy group were decreased more than those of the waiting-list control group but Aggression level was not decreased in both group. Finally, the implication and the limitations of this study, and the suggestion for future study were also discussed. Keywords: Game addiction, Aggression, Impulsivity, Self-Control
The purpose of this study was to explore the Effects of Self-Control Training Program on Relief of Online Game Addiction Level, Aggression, and Impulsivity of College Students with Online Game Addiction. Five hundred college students who lived in chonbuk province completed the Game addiction Scale, Aggression Scale, Impulsivity Scale. The students who gained more than 72 point score by Game addiction Scale and spend more than two thirty hours were screened. 21 people who selected by those scales were randomly assigned to 10 in the Self-Control Training group and 11 in the waiting-list control group. Self-Control Program was administered for 10 session. All participants completed Game addiction scale, Aggression scale. and Impulsivity scale at pre-treatment, end of treatment, and at 4 weeks follow-up periods. The result of this study were as follows: Game addiction level, Impulsivity level of therapy group were decreased more than those of the waiting-list control group but Aggression level was not decreased in both group. Finally, the implication and the limitations of this study, and the suggestion for future study were also discussed. Keywords: Game addiction, Aggression, Impulsivity, Self-Control
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.