18세기 산업혁명 이후 산업화의 가속화, 첨단과학문명의 발달 등으로 인해 자연환경이 급속하게 파괴는 현상이 발생되었고 이러한 변화들은 생태계위기라는 사회적 문제로 나타나게 되었다. 최근에는 사회적으로 환경문제 해결을 위해서 기존의 과학적, 기술적 방법이 아닌 새로운 사회적 대안으로서, 교육의 역할을 요구하고 있다. 그의 일환으로 인간, 문화, 환경과의 관계성을 학습하는 교과로서 미술교육은 환경문제 해결을 위한 밀접한 부분을 공유하게 되었다. <...
18세기 산업혁명 이후 산업화의 가속화, 첨단과학문명의 발달 등으로 인해 자연환경이 급속하게 파괴는 현상이 발생되었고 이러한 변화들은 생태계위기라는 사회적 문제로 나타나게 되었다. 최근에는 사회적으로 환경문제 해결을 위해서 기존의 과학적, 기술적 방법이 아닌 새로운 사회적 대안으로서, 교육의 역할을 요구하고 있다. 그의 일환으로 인간, 문화, 환경과의 관계성을 학습하는 교과로서 미술교육은 환경문제 해결을 위한 밀접한 부분을 공유하게 되었다. 따라서 본 연구는 기존의 답습적인 지식 전달 수준의 미술교육에서 벗어나 환경에 대한 미적 감수성을 키우며 인간과 자연의 본래적인 순수성을 회복해야 한다는 생태학적 문제를 미술을 통해 실천해야할 필요성에서 비롯된 것이다. 생태주의와 환경미술, 환경교육과 환경미술교육을 통해 생태주의적 환경미술교육의 정의를 알아보았다. 위와 같은 주요논점에 기초하여 일선 학교에서 이루어지고 있는 생태주의적인 환경미술교육의 좋은 사례를 공유할 목적과 동시에 환경미술교육을 실행하기 위해 필요한 사항들을 정리하였고 앞으로 나아가야할 방향에 대하여 논의해 보았다. 생태주의적 교육이 비교적 잘 이루어지고 있는 사례학교들을 분석해 본 결과 학교의 이념이나 목표 자체가 생태주의적인 배경을 토대로 정서교육과 공동체의식 함양 등 체험학습을 고려하여 교육과정을 계획하였기 때문에 수업시수가 확보 될 수 있었고, 또한 지역사회와의 연계를 통해 환경적인 해택을 볼 수 있었다. 하지만 무엇보다 지역사회와 교수자와 학습자들의 자발적인 참여가 있었기 때문에 가능했던 것으로 보여, 질 좋은 환경미술교육 프로그램 개발이 필요할 것으로 보인다. 따라서 생태주의적인 환경미술교육 프로그램에 앞서 나아가야할 방향을 설정해 보았는데 지속적이고 실천 가능한 교육이 되기 위해서는 가치관 형성과 체험교육이 이루어져야 하고, 자연에 대한 애착을 형성하기 위해서 감수성 함양을 위한 교육이 되어야 한다. 이와 같은 교육이 이루어지기 위해서는 한 가지만을 전문성 있게 학습하는 것이 아닌 다양한 학습들이 균형 있게 이루어 질 수 있도록 총체적인 교육이 되어야 한다. 이를 토대로 프로그램의 목표를 설정하고 Reggio Emillia 접근법을 기초로 프로그램의 운영에 필요한 교수-학습방법과 환경구성 및 평가 등에 대해 연구하였다. 프로그램의 교수-학습방법의 단계는 다가서기, 알아가기, 표현하기, 해결하기 순서로 설정하여 감수성을 기르고, 이론적인 학습을 통해 알아가며, 다양한 표현 기법을 이용해 창의적으로 표현 할 수 있도록 한다. 마지막으로 작품에 대해 분석?토론해 봄으로써 환경과 미적경험에 대해 더욱 성숙하게 하고 환경문제를 생활화 할 수 있는 자발적인 다짐을 갖게 해준다. 교수-학습방법은 대략적인 활동의 내용을 제시함으로써 다양한 교육환경에서 적절하게 발전시켜 다시 계획 할 수 있도록 하였다. 따라서 프로그램 개발의 방향제시, 이론적 접근, 운영에 있어서 환경미술교육을 담당할 실무자에게 도움이 될 수 있을 것으로 보인다. 하지만 프로그램의 교수-학습에 대한 실험적인 교육이 이루어지지 않았다는 점에서 효과를 일반화 시키지 못한 한계를 지니고 있다. 향후 연구에서는 이러한 점들을 고려하여 실제적인 효과로 검증 받을 수 있는 프로그램을 개발해 볼 필요가 있다. 환경문제는 짧은 기간에 해결할 수 있는 성질의 문제가 아니다. 환경문제는 인간의 잘 못된 인식에서 비롯되었기 때문에 ?교육적 접근?이 가장 필요하고 효율적이라고 할 수 있겠다. 특히 미술활동을 포함한 교육적 접근은 환경에 대한 감수성과 관심을 불러일으키기에 더욱 효과적이다. 따라서 생태주의적인 환경미술교육은 지역과 국가가 당면하고 있는 문제들에 대하여 조화로운 최선의 길을 마련해 줄 것이라고 기대한다.
18세기 산업혁명 이후 산업화의 가속화, 첨단과학문명의 발달 등으로 인해 자연환경이 급속하게 파괴는 현상이 발생되었고 이러한 변화들은 생태계위기라는 사회적 문제로 나타나게 되었다. 최근에는 사회적으로 환경문제 해결을 위해서 기존의 과학적, 기술적 방법이 아닌 새로운 사회적 대안으로서, 교육의 역할을 요구하고 있다. 그의 일환으로 인간, 문화, 환경과의 관계성을 학습하는 교과로서 미술교육은 환경문제 해결을 위한 밀접한 부분을 공유하게 되었다. 따라서 본 연구는 기존의 답습적인 지식 전달 수준의 미술교육에서 벗어나 환경에 대한 미적 감수성을 키우며 인간과 자연의 본래적인 순수성을 회복해야 한다는 생태학적 문제를 미술을 통해 실천해야할 필요성에서 비롯된 것이다. 생태주의와 환경미술, 환경교육과 환경미술교육을 통해 생태주의적 환경미술교육의 정의를 알아보았다. 위와 같은 주요논점에 기초하여 일선 학교에서 이루어지고 있는 생태주의적인 환경미술교육의 좋은 사례를 공유할 목적과 동시에 환경미술교육을 실행하기 위해 필요한 사항들을 정리하였고 앞으로 나아가야할 방향에 대하여 논의해 보았다. 생태주의적 교육이 비교적 잘 이루어지고 있는 사례학교들을 분석해 본 결과 학교의 이념이나 목표 자체가 생태주의적인 배경을 토대로 정서교육과 공동체의식 함양 등 체험학습을 고려하여 교육과정을 계획하였기 때문에 수업시수가 확보 될 수 있었고, 또한 지역사회와의 연계를 통해 환경적인 해택을 볼 수 있었다. 하지만 무엇보다 지역사회와 교수자와 학습자들의 자발적인 참여가 있었기 때문에 가능했던 것으로 보여, 질 좋은 환경미술교육 프로그램 개발이 필요할 것으로 보인다. 따라서 생태주의적인 환경미술교육 프로그램에 앞서 나아가야할 방향을 설정해 보았는데 지속적이고 실천 가능한 교육이 되기 위해서는 가치관 형성과 체험교육이 이루어져야 하고, 자연에 대한 애착을 형성하기 위해서 감수성 함양을 위한 교육이 되어야 한다. 이와 같은 교육이 이루어지기 위해서는 한 가지만을 전문성 있게 학습하는 것이 아닌 다양한 학습들이 균형 있게 이루어 질 수 있도록 총체적인 교육이 되어야 한다. 이를 토대로 프로그램의 목표를 설정하고 Reggio Emillia 접근법을 기초로 프로그램의 운영에 필요한 교수-학습방법과 환경구성 및 평가 등에 대해 연구하였다. 프로그램의 교수-학습방법의 단계는 다가서기, 알아가기, 표현하기, 해결하기 순서로 설정하여 감수성을 기르고, 이론적인 학습을 통해 알아가며, 다양한 표현 기법을 이용해 창의적으로 표현 할 수 있도록 한다. 마지막으로 작품에 대해 분석?토론해 봄으로써 환경과 미적경험에 대해 더욱 성숙하게 하고 환경문제를 생활화 할 수 있는 자발적인 다짐을 갖게 해준다. 교수-학습방법은 대략적인 활동의 내용을 제시함으로써 다양한 교육환경에서 적절하게 발전시켜 다시 계획 할 수 있도록 하였다. 따라서 프로그램 개발의 방향제시, 이론적 접근, 운영에 있어서 환경미술교육을 담당할 실무자에게 도움이 될 수 있을 것으로 보인다. 하지만 프로그램의 교수-학습에 대한 실험적인 교육이 이루어지지 않았다는 점에서 효과를 일반화 시키지 못한 한계를 지니고 있다. 향후 연구에서는 이러한 점들을 고려하여 실제적인 효과로 검증 받을 수 있는 프로그램을 개발해 볼 필요가 있다. 환경문제는 짧은 기간에 해결할 수 있는 성질의 문제가 아니다. 환경문제는 인간의 잘 못된 인식에서 비롯되었기 때문에 ?교육적 접근?이 가장 필요하고 효율적이라고 할 수 있겠다. 특히 미술활동을 포함한 교육적 접근은 환경에 대한 감수성과 관심을 불러일으키기에 더욱 효과적이다. 따라서 생태주의적인 환경미술교육은 지역과 국가가 당면하고 있는 문제들에 대하여 조화로운 최선의 길을 마련해 줄 것이라고 기대한다.
After 18thcentury Industrial Revolution, natural environment was rapidly destroyed by the accelerated industrialization and the development of advanced scientific civilization, which has emerged as the social problem of an ecological crisis. Recently it is required the role of education as a new soc...
After 18thcentury Industrial Revolution, natural environment was rapidly destroyed by the accelerated industrialization and the development of advanced scientific civilization, which has emerged as the social problem of an ecological crisis. Recently it is required the role of education as a new social alternative instead of the existing scientific and technical methods in order to solve the environmental issues. As part of it, an art education as a curriculum for learning human, cultural and environmental relationships has shared intimate parts to solve the environmental problem. The purpose of this study is to gain the aesthetic sensibility on environment and restore the purity of nature and human nature, getting out of the existing art education level as knowledge transfer means. It examined the definition of eco-oriented environment through the ecological and environmental art, environmental education and environmental art education. Based on these main points, it discussed to share good cases of schools ecological environment of art education and also presented the direction of environmental art education. Analysis of good case of eco-oriented school shows that school itself has ideology and goal for eco-oriented environment and all their education courses were programmed based on work-study program, culture of aesthetic sentiments and communal team spirit, connecting through the community. First of all, however, this could be done with teachers and students? voluntary participation which will require more quality development of art environment education. Therefore it presented the way for eco-oriented environmental art education program which is to become continuous practical training education needed to build the formation of values and experience to be trained and form an attachment to nature for the cultivation of sensitivity training. Based on this, set a goal for the program and studied the teaching-learning method for teaching - learning method how to configure and evaluate the environment and operate the program, applying Reggio Emillia Approach. Step in program of the teaching - learning is in the order of to propelling, know, express, resolve, raising sensitivity and learn through the theoretical study to express creatively by using a various types of technique. Finally, analyzing and discussing the works makes aesthetic experience more mature and helps to get voluntary commitment to make environmental issues to everyday life. Providing information about activities of teaching ? learning method will lead to develop and plan appropriately in variety of educational environments. Therefore, it can be helpful to practitioners who are in charge of environmental art education by providing direction in program development, theoretical approach and operation. However, it also has limitations of generalizing effects because there was no experimental educational points about program of the teaching ? learning. Considering these points, it is necessary to develop a program that can be verified to the practical effects In future research. Environmental issues cannot be solved in short terms of period. Because environmental issues came from wrong perception of human, educational approach can be the most necessary and effective way. Especially educational approach including art activities can be the most effective to bring out sensitivity for the environment and interest. For this reason, eco-oriented environment art education will present the best way to solve problems that regions and countries are facing.
After 18thcentury Industrial Revolution, natural environment was rapidly destroyed by the accelerated industrialization and the development of advanced scientific civilization, which has emerged as the social problem of an ecological crisis. Recently it is required the role of education as a new social alternative instead of the existing scientific and technical methods in order to solve the environmental issues. As part of it, an art education as a curriculum for learning human, cultural and environmental relationships has shared intimate parts to solve the environmental problem. The purpose of this study is to gain the aesthetic sensibility on environment and restore the purity of nature and human nature, getting out of the existing art education level as knowledge transfer means. It examined the definition of eco-oriented environment through the ecological and environmental art, environmental education and environmental art education. Based on these main points, it discussed to share good cases of schools ecological environment of art education and also presented the direction of environmental art education. Analysis of good case of eco-oriented school shows that school itself has ideology and goal for eco-oriented environment and all their education courses were programmed based on work-study program, culture of aesthetic sentiments and communal team spirit, connecting through the community. First of all, however, this could be done with teachers and students? voluntary participation which will require more quality development of art environment education. Therefore it presented the way for eco-oriented environmental art education program which is to become continuous practical training education needed to build the formation of values and experience to be trained and form an attachment to nature for the cultivation of sensitivity training. Based on this, set a goal for the program and studied the teaching-learning method for teaching - learning method how to configure and evaluate the environment and operate the program, applying Reggio Emillia Approach. Step in program of the teaching - learning is in the order of to propelling, know, express, resolve, raising sensitivity and learn through the theoretical study to express creatively by using a various types of technique. Finally, analyzing and discussing the works makes aesthetic experience more mature and helps to get voluntary commitment to make environmental issues to everyday life. Providing information about activities of teaching ? learning method will lead to develop and plan appropriately in variety of educational environments. Therefore, it can be helpful to practitioners who are in charge of environmental art education by providing direction in program development, theoretical approach and operation. However, it also has limitations of generalizing effects because there was no experimental educational points about program of the teaching ? learning. Considering these points, it is necessary to develop a program that can be verified to the practical effects In future research. Environmental issues cannot be solved in short terms of period. Because environmental issues came from wrong perception of human, educational approach can be the most necessary and effective way. Especially educational approach including art activities can be the most effective to bring out sensitivity for the environment and interest. For this reason, eco-oriented environment art education will present the best way to solve problems that regions and countries are facing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.