미술심리지도론을 통한 한국화 표현활동 프로그램 연구 : 중학교 1학년 중심으로 (The)program research for expressive activity of Korean painting with the fine arts psychological guidance thesis : for a first year of middle school student원문보기
우리나라에서는 미술심리지도라고 하면 흔히 육체적이거나 정신적으로 문제가 있는 사람에게 적용된다고 말한다. 하지만 미술심리지도는 일반적인 사람들의 정서적 안정에도 큰 도움을 줄 수 있다. 한국화 매체는 정서적 측면에서 내담자에게 매체에 대한 거부감과 저항을 최소화 시키고, 한국화 특유의 관찰법과 철학의 특성을 내포하고 있는데 이를 미술심리지도에 적용시키면, 먼저 자기가 표현하고자 하는 것을 언어 대신에 그림으로 표현 할 수 있고, 자기가 느끼는 감정을 이미지화시켜 인지시킴으로서, 스스로 자기표현을 하게 하는데 도움 될 것으로 본다. 육체적·정신적으로 혼란의 시기인 청소년을 대상으로 미술심리지도론을 통한 한국화의 표현활동으로 재료에 대한 적응과 청소년기의 정서적 안정뿐만 아니라 자아성장, 통제력 등의 향상으로 정서활동에 긍정적인 영향을 줄 것이라고 생각한다. 따라서 본 논문에서는 미술심리지도론으로 한국화의 표현활동 프로그램을 제안하고 이를 통하여 청소년기의 정서활동에 어떠한 영향을 미치는 가를 살펴보고자 한다. 신체적 발달, 정신적 독립 등 여러 가지 문제들이 한꺼번에 밀어닥쳐 급격한 변화를 맞이하는 청소년기는 한 인간이 어른으로 성장해 나가는 과정에 있어서 매우 중요한 시기이다. 이 시기에 자리 잡게 되는 ...
우리나라에서는 미술심리지도라고 하면 흔히 육체적이거나 정신적으로 문제가 있는 사람에게 적용된다고 말한다. 하지만 미술심리지도는 일반적인 사람들의 정서적 안정에도 큰 도움을 줄 수 있다. 한국화 매체는 정서적 측면에서 내담자에게 매체에 대한 거부감과 저항을 최소화 시키고, 한국화 특유의 관찰법과 철학의 특성을 내포하고 있는데 이를 미술심리지도에 적용시키면, 먼저 자기가 표현하고자 하는 것을 언어 대신에 그림으로 표현 할 수 있고, 자기가 느끼는 감정을 이미지화시켜 인지시킴으로서, 스스로 자기표현을 하게 하는데 도움 될 것으로 본다. 육체적·정신적으로 혼란의 시기인 청소년을 대상으로 미술심리지도론을 통한 한국화의 표현활동으로 재료에 대한 적응과 청소년기의 정서적 안정뿐만 아니라 자아성장, 통제력 등의 향상으로 정서활동에 긍정적인 영향을 줄 것이라고 생각한다. 따라서 본 논문에서는 미술심리지도론으로 한국화의 표현활동 프로그램을 제안하고 이를 통하여 청소년기의 정서활동에 어떠한 영향을 미치는 가를 살펴보고자 한다. 신체적 발달, 정신적 독립 등 여러 가지 문제들이 한꺼번에 밀어닥쳐 급격한 변화를 맞이하는 청소년기는 한 인간이 어른으로 성장해 나가는 과정에 있어서 매우 중요한 시기이다. 이 시기에 자리 잡게 되는 자아정체감은 앞으로 살아갈 날의 바탕이 되기 때문이다. 하지만 정신적인 변화와 육체적인 변화가 한꺼번에 진행되는 이때에 올바른 자아상을 찾기란 쉽지가 않다. 한국사회의 청소년들은 청소년기의 발달과정에서 생기는 과도한 경쟁을 조장하는 입시교육체계로 인하여 입시경쟁의 부담과 학업에 대한 압박감 등으로부터 노출되어 있다. 이러한 현상으로부터의 나타나는 결과는 좌절, 반항, 우울증, 일탈행동으로 나타나기도 하며, 그로 인한 심리적 갈등에서 벗어나기 위해 심각한 수준에 이를 경우 자살을 시도하기도 한다. 또한 청소년기에는 남에게 보여 지는 것에 대해 민감하게 반응하고 자아 중심적인 사고를 하는 경향이 있기 때문에 언어로 표현하지 않고 미술작품과 재료로 그들의 마음을 표현할 수 있는 미술심리치료의 방법론을 통한 프로그램은 효과적으로 그들의 문제를 말해 줄 수 있다. 미술심리지도는 청소년들의 감성적, 행동적인 면에서의 어려움을 안전한 방법으로 대체 언어로 표현하는 것을 제공함으로써 그들과 의사소통 하게 만든다. 또한 기본적으로 미술교육현장에서 이미 실시되고 있는 것들을 활용하거나 창의적으로 변형시킨 것으로서 교육적 효과도 기대할 수 있다. 학교 현장에서의 미술교육목표는 미술을 통한 정서교육과 인성교육으로써, 학생들의 정서적 안정감과 성숙된 자아형성에 도움을 줄 수 있는 미술심리지도론을 미술교육에 활용하면 청소년기의 전인적인 교육의 통로가 될 수 있다. 더불어 개인적으로는 자아개념형성과 스트레스 해소 등의 감정적 문제 해결에도 도움을 줄 수 있다. 또한 넓게 보아서는 왕따나 교내 폭력 등 또래집단간의 문제 해결에도 도움을 줄 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 미술심리지도론을 통하여 미술교육에 활용할 수 있는 한국화 표현 활동 프로그램을 제안하고 이를 통하여 청소년기의 정서활동에 어떠한 영향을 미치는 가를 살펴보는 것이며, 또한 학교 내에서만 청소년들이 있는 것이 아니라 학교 외에도 많은 청소년들이 있다. 학교 내외에서 할 것 없이 누구나 할 수 있는 표현활동을 제안하여 구체적으로 다루고자 하는 연구 목적을 두었다. 이를 위해 본 논문에서는 청소년기의 자아정체감 형성과 스트레스 해소 등의 심리적 안정감과 행복감에 도움을 줄 수 있는 ‘나의 발견’이란 단원을 설정하여 프로그램 연구를 하고 제안 해 보았다. 중학교 1학년은 사춘기에 접어들면서 인생의 가치관을 정립하고 자아상을 확립하는 중요한 시기이다. 이 시기에는 육체적, 심리적, 정서적, 사회적, 지적인 성숙의 과정에서 많은 긴장과 불안을 느끼게 된다. ‘나의 발견’ 단원은 청소년들의 이러한 어려움을 안전한 방법으로 대체 언어인 미술로 표현하는 것을 제공함으로써 수업을 진행할 수 있다. 1차시는 나의 과거, 현재, 미래 모습을 콜라주를 이용해서 자신을 표현하도록 하여 나의 과거, 현재, 미래의 모습을 표현함으로써 자신의 미래를 생각 해 볼 수 있는 기회를 마련 해 준다. 2차시는 나의 현재모습을 먹으로 낙서하기라는 수업을 통해 자신의 감정과 느낌 등을 먹으로 자유롭게 표현하여 정서를 완화시킬 수 있도록 해 주고 매체에 대한 저항을 감소시킨다. 3차시는 인체 표현을 협동화 작업을 하여 상호 작용으로 서로에 대한 존중감을 인식하고 수용적인 효과를 가질 수 있도록 한다. 이러한 수업을 제안함으로써 청소년들이 가지고 있는 스트레스를 해소 시키고 미술이 가진 치유적 기능을 접목시켜 심리적 강화와 정서적 안정감을 얻을 수 있도록 하였다. 이 단원의 대표적인 미술심리지도론으로 콜라주와 낙서화를 사용하고 있다. 콜라주 기법은 최근에 가장 많이 사용되는 미술심리지도론의 기법으로 자신이 원하는 이미지를 그리기보다 쉽게 표현할 수 있으며 정확한 감정이 표출되어 감정전달이 우수하다. 먹을 이용한 낙서하기는 난화기법을 말하는 것으로 자유롭게 선을 그린 후 그것을 이미지화하여 그림의 형체를 만들어 ‘그림연극’처럼 상호 이야기를 만들어간다. 먹과 그림그리기에 어려움을 겪는 청소년에게 더 나위 할 것 없이 사용하기 좋은 기법이다. 이러한 기법들을 통해 창조성 계발에 필수적인 촉각과 시각 기능 모두를 끌어내게 하여 심리적 안정에 도움을 준다. 수업이 점차 진행되면서 ‘나’에 대해서 좀 더 심도 있게 생각하도록 돕고 스트레스를 해소시킴으로써 감정의 정화와 안정을 도울 수 있다. 몸과 마음의 변화로부터 겪는 청소년들에게 정서를 안정시키고 자아상을 찾게 하는 역할을 할 수 있을 것이다. 프로그램 연구를 통해 미술활동을 매체로 하여 청소년들이 자신의 심상을 표출 할 수 있도록 돕고, 한국화 매체를 통해 단순함이라는 특성으로 학습과 표현이 잘 이루어지지 않더라도 복잡한 생각들을 차분하게 가라앉히게 하여 본래의 자신을 생각할 수 있도록 해준다. 또 협동 활동을 통해 문제 해결에 필요한 태도나 자기 관리능력을 습득하고 대인 관계기술 향상을 시켜 주고자 청소년을 위한 미술심리지도론으로 한국화 표현활동을 제안하고자 한다.
우리나라에서는 미술심리지도라고 하면 흔히 육체적이거나 정신적으로 문제가 있는 사람에게 적용된다고 말한다. 하지만 미술심리지도는 일반적인 사람들의 정서적 안정에도 큰 도움을 줄 수 있다. 한국화 매체는 정서적 측면에서 내담자에게 매체에 대한 거부감과 저항을 최소화 시키고, 한국화 특유의 관찰법과 철학의 특성을 내포하고 있는데 이를 미술심리지도에 적용시키면, 먼저 자기가 표현하고자 하는 것을 언어 대신에 그림으로 표현 할 수 있고, 자기가 느끼는 감정을 이미지화시켜 인지시킴으로서, 스스로 자기표현을 하게 하는데 도움 될 것으로 본다. 육체적·정신적으로 혼란의 시기인 청소년을 대상으로 미술심리지도론을 통한 한국화의 표현활동으로 재료에 대한 적응과 청소년기의 정서적 안정뿐만 아니라 자아성장, 통제력 등의 향상으로 정서활동에 긍정적인 영향을 줄 것이라고 생각한다. 따라서 본 논문에서는 미술심리지도론으로 한국화의 표현활동 프로그램을 제안하고 이를 통하여 청소년기의 정서활동에 어떠한 영향을 미치는 가를 살펴보고자 한다. 신체적 발달, 정신적 독립 등 여러 가지 문제들이 한꺼번에 밀어닥쳐 급격한 변화를 맞이하는 청소년기는 한 인간이 어른으로 성장해 나가는 과정에 있어서 매우 중요한 시기이다. 이 시기에 자리 잡게 되는 자아정체감은 앞으로 살아갈 날의 바탕이 되기 때문이다. 하지만 정신적인 변화와 육체적인 변화가 한꺼번에 진행되는 이때에 올바른 자아상을 찾기란 쉽지가 않다. 한국사회의 청소년들은 청소년기의 발달과정에서 생기는 과도한 경쟁을 조장하는 입시교육체계로 인하여 입시경쟁의 부담과 학업에 대한 압박감 등으로부터 노출되어 있다. 이러한 현상으로부터의 나타나는 결과는 좌절, 반항, 우울증, 일탈행동으로 나타나기도 하며, 그로 인한 심리적 갈등에서 벗어나기 위해 심각한 수준에 이를 경우 자살을 시도하기도 한다. 또한 청소년기에는 남에게 보여 지는 것에 대해 민감하게 반응하고 자아 중심적인 사고를 하는 경향이 있기 때문에 언어로 표현하지 않고 미술작품과 재료로 그들의 마음을 표현할 수 있는 미술심리치료의 방법론을 통한 프로그램은 효과적으로 그들의 문제를 말해 줄 수 있다. 미술심리지도는 청소년들의 감성적, 행동적인 면에서의 어려움을 안전한 방법으로 대체 언어로 표현하는 것을 제공함으로써 그들과 의사소통 하게 만든다. 또한 기본적으로 미술교육현장에서 이미 실시되고 있는 것들을 활용하거나 창의적으로 변형시킨 것으로서 교육적 효과도 기대할 수 있다. 학교 현장에서의 미술교육목표는 미술을 통한 정서교육과 인성교육으로써, 학생들의 정서적 안정감과 성숙된 자아형성에 도움을 줄 수 있는 미술심리지도론을 미술교육에 활용하면 청소년기의 전인적인 교육의 통로가 될 수 있다. 더불어 개인적으로는 자아개념형성과 스트레스 해소 등의 감정적 문제 해결에도 도움을 줄 수 있다. 또한 넓게 보아서는 왕따나 교내 폭력 등 또래집단간의 문제 해결에도 도움을 줄 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 미술심리지도론을 통하여 미술교육에 활용할 수 있는 한국화 표현 활동 프로그램을 제안하고 이를 통하여 청소년기의 정서활동에 어떠한 영향을 미치는 가를 살펴보는 것이며, 또한 학교 내에서만 청소년들이 있는 것이 아니라 학교 외에도 많은 청소년들이 있다. 학교 내외에서 할 것 없이 누구나 할 수 있는 표현활동을 제안하여 구체적으로 다루고자 하는 연구 목적을 두었다. 이를 위해 본 논문에서는 청소년기의 자아정체감 형성과 스트레스 해소 등의 심리적 안정감과 행복감에 도움을 줄 수 있는 ‘나의 발견’이란 단원을 설정하여 프로그램 연구를 하고 제안 해 보았다. 중학교 1학년은 사춘기에 접어들면서 인생의 가치관을 정립하고 자아상을 확립하는 중요한 시기이다. 이 시기에는 육체적, 심리적, 정서적, 사회적, 지적인 성숙의 과정에서 많은 긴장과 불안을 느끼게 된다. ‘나의 발견’ 단원은 청소년들의 이러한 어려움을 안전한 방법으로 대체 언어인 미술로 표현하는 것을 제공함으로써 수업을 진행할 수 있다. 1차시는 나의 과거, 현재, 미래 모습을 콜라주를 이용해서 자신을 표현하도록 하여 나의 과거, 현재, 미래의 모습을 표현함으로써 자신의 미래를 생각 해 볼 수 있는 기회를 마련 해 준다. 2차시는 나의 현재모습을 먹으로 낙서하기라는 수업을 통해 자신의 감정과 느낌 등을 먹으로 자유롭게 표현하여 정서를 완화시킬 수 있도록 해 주고 매체에 대한 저항을 감소시킨다. 3차시는 인체 표현을 협동화 작업을 하여 상호 작용으로 서로에 대한 존중감을 인식하고 수용적인 효과를 가질 수 있도록 한다. 이러한 수업을 제안함으로써 청소년들이 가지고 있는 스트레스를 해소 시키고 미술이 가진 치유적 기능을 접목시켜 심리적 강화와 정서적 안정감을 얻을 수 있도록 하였다. 이 단원의 대표적인 미술심리지도론으로 콜라주와 낙서화를 사용하고 있다. 콜라주 기법은 최근에 가장 많이 사용되는 미술심리지도론의 기법으로 자신이 원하는 이미지를 그리기보다 쉽게 표현할 수 있으며 정확한 감정이 표출되어 감정전달이 우수하다. 먹을 이용한 낙서하기는 난화기법을 말하는 것으로 자유롭게 선을 그린 후 그것을 이미지화하여 그림의 형체를 만들어 ‘그림연극’처럼 상호 이야기를 만들어간다. 먹과 그림그리기에 어려움을 겪는 청소년에게 더 나위 할 것 없이 사용하기 좋은 기법이다. 이러한 기법들을 통해 창조성 계발에 필수적인 촉각과 시각 기능 모두를 끌어내게 하여 심리적 안정에 도움을 준다. 수업이 점차 진행되면서 ‘나’에 대해서 좀 더 심도 있게 생각하도록 돕고 스트레스를 해소시킴으로써 감정의 정화와 안정을 도울 수 있다. 몸과 마음의 변화로부터 겪는 청소년들에게 정서를 안정시키고 자아상을 찾게 하는 역할을 할 수 있을 것이다. 프로그램 연구를 통해 미술활동을 매체로 하여 청소년들이 자신의 심상을 표출 할 수 있도록 돕고, 한국화 매체를 통해 단순함이라는 특성으로 학습과 표현이 잘 이루어지지 않더라도 복잡한 생각들을 차분하게 가라앉히게 하여 본래의 자신을 생각할 수 있도록 해준다. 또 협동 활동을 통해 문제 해결에 필요한 태도나 자기 관리능력을 습득하고 대인 관계기술 향상을 시켜 주고자 청소년을 위한 미술심리지도론으로 한국화 표현활동을 제안하고자 한다.
Most people say that The Fine Arts Psychological Guidance is applied to a person who has a psychological problem; However The Fine Arts Psychological Guidance can help emotional stability for ordinary people. Korean painting minimizes repulsion and resistance, this medium can create an emotional res...
Most people say that The Fine Arts Psychological Guidance is applied to a person who has a psychological problem; However The Fine Arts Psychological Guidance can help emotional stability for ordinary people. Korean painting minimizes repulsion and resistance, this medium can create an emotional response in a person which is a unique observation method of Korean Painting and nature of philosophy. When it applies to The Fine Arts Psychological Guidance you can express yourself by painting instead of by language and thereby recognizing emotion you feel through magnification. I think that learning the expressive activity of Korean Painting through The Fine Arts Psychological Guidance Thesis would have a positive effect on a teenager who is having problems growing. As a result, they could not only adjust to Korean Painting and gain emotional stability in the adolescent period but they could also improve ego growth, control and so on. Therefore, I propose the expressive activity program of Korean Painting through The Fine Arts Psychological Guidance Thesis and in this thesis I would find out what is the effect on the emotional activity of the adolescent period. It is a very important time when a person is developing into an adult. At this time they experience physical and mental development. Many problems can occur during this time which can effect their development. Ego-identity which is formed at this time would be basic in the future of your life. But it is not easy to find the right Self-image which proceeds with physical and mental change simultaneously. Adolescents in Korea, in the process of development in the adolescent period, in keen competition with others for the entrance examination system have been exposed to burdens of competition for entrance exams and pressure to study. The results of this tend to turn up frustration, defiance, depression and a deviant action. When they reach a severe phase where they try to get out of a mental conflict, they try to commit suicide. Also they react sensitively about other people's eyes and there is a tendency for Ego-centered thinking during the adolescent period. Therefore, in the Methodology of The Fine Arts Psychological Guidance, a program which would allow adolescents to express their mind through a work of art and midium of Korean Painting instead of language would help to treat their mental problem. The Fine Arts Psychological Guidance makes difficult emotional behavioural aspect of a teenager and creates a safe method of being able to communicate with them by offering how to express themselves in an alternative language. The objective of art education in the school is to create a culture of aesthetic sentiments and nature education for students through the arts. If you utilized The Fine Arts Psychological Guidance Thesis, It could help students set up their emotional stability and mature self-identity. It would be possible for a teenager to learn holistic education. In addition, It helps relieve stress and formation of the self-identity. In general, it would help sort out the problem with peer groups in relation to someone who is bullied, an outcast or is subject to school violence. This research suggests the expressive activity of Korean Painting that Psychological Guidance could utilize and then takes a close look at the effects on emotional activity of the adolescent period. Also, other than adolescents in school only, there are a lot of adolescents outside. That is why I dealt closely in this research with offering expressive activity that anyone can do in school or outside. In addition, I have suggested doing research and set up the unit called "discovery of mine" which is able to help feel happy and stable like reliving stress, and forming Ego-identify in the adolescent period. It is an important time for middle school students around 13~14 years of age who get to adolescence to establish values of life and self-image. They can feel tense and uncomfortable in the process of physical, psychological, emotional, social, intellectual maturity at the time. This unit, discovery of mine, makes it possible to make these difficulties into a safe method that allow teenager to use art to express themselves which is an alternative language that could be used in class. In the first class of the lesson I intend to provide students with opportunities to think about their future by expressing their past, present, and future selves with collage. In the second class of the lesson, students will scribble their present selves with Chinese Ink to express their emotion and feeling freely. By doing so, they will relieve their emotional pressure and reduce their resistance to the medium. In the third class of the lesson, students will work collaboratively to represent human expression, which aims to give students understanding of mutual respect, and an attitude open to new ideas. By presenting these classes I believe teenage students can alleviate their stress, and the therapeutic effect of artwork can give psychological reinforcement and emotional stability. In this part, I will use collage and scrawl painting based on Guidance Thesis of The Find Arts Psychological. Collage technique which is famous in the technique The Find Arts Psychological Guidance Thesis could express the image they want easier than drawing and It is excellent to convey emotion by expressing emotion. Scrawl painting used for Chinese Ink is a scribble technique which makes shape of painting with a magnification after sketching like 'a picture-story show' which makes a mutual story. It fits for an adolescent who has had a problem with drawing and Chinese Ink. These techniques help mental stability and elicits essential feelers and vision for the development of creativity. It is not only help with thinking myself seriously but also gaining some sense of catharsis and stability by reliving stress proceed with class. It would be able to go to find self-image and stability of emotion to an adolescent who has been changed in body and soul. It helps adolescent express imagery of themselves through program research with art activities, even if failed to represent expression and learning on feature of simplication by medium of korean painting. it enables complicated thinking to be simplified. Afterward, it could be possible for you to consider yourself. So, i would like to suggest the expressive activity of korean painting with The Fine Arts Psychological Guidance Thesis for adolescent to acquire the ability to control attitude toward working out problems and improve human relation skills.
Most people say that The Fine Arts Psychological Guidance is applied to a person who has a psychological problem; However The Fine Arts Psychological Guidance can help emotional stability for ordinary people. Korean painting minimizes repulsion and resistance, this medium can create an emotional response in a person which is a unique observation method of Korean Painting and nature of philosophy. When it applies to The Fine Arts Psychological Guidance you can express yourself by painting instead of by language and thereby recognizing emotion you feel through magnification. I think that learning the expressive activity of Korean Painting through The Fine Arts Psychological Guidance Thesis would have a positive effect on a teenager who is having problems growing. As a result, they could not only adjust to Korean Painting and gain emotional stability in the adolescent period but they could also improve ego growth, control and so on. Therefore, I propose the expressive activity program of Korean Painting through The Fine Arts Psychological Guidance Thesis and in this thesis I would find out what is the effect on the emotional activity of the adolescent period. It is a very important time when a person is developing into an adult. At this time they experience physical and mental development. Many problems can occur during this time which can effect their development. Ego-identity which is formed at this time would be basic in the future of your life. But it is not easy to find the right Self-image which proceeds with physical and mental change simultaneously. Adolescents in Korea, in the process of development in the adolescent period, in keen competition with others for the entrance examination system have been exposed to burdens of competition for entrance exams and pressure to study. The results of this tend to turn up frustration, defiance, depression and a deviant action. When they reach a severe phase where they try to get out of a mental conflict, they try to commit suicide. Also they react sensitively about other people's eyes and there is a tendency for Ego-centered thinking during the adolescent period. Therefore, in the Methodology of The Fine Arts Psychological Guidance, a program which would allow adolescents to express their mind through a work of art and midium of Korean Painting instead of language would help to treat their mental problem. The Fine Arts Psychological Guidance makes difficult emotional behavioural aspect of a teenager and creates a safe method of being able to communicate with them by offering how to express themselves in an alternative language. The objective of art education in the school is to create a culture of aesthetic sentiments and nature education for students through the arts. If you utilized The Fine Arts Psychological Guidance Thesis, It could help students set up their emotional stability and mature self-identity. It would be possible for a teenager to learn holistic education. In addition, It helps relieve stress and formation of the self-identity. In general, it would help sort out the problem with peer groups in relation to someone who is bullied, an outcast or is subject to school violence. This research suggests the expressive activity of Korean Painting that Psychological Guidance could utilize and then takes a close look at the effects on emotional activity of the adolescent period. Also, other than adolescents in school only, there are a lot of adolescents outside. That is why I dealt closely in this research with offering expressive activity that anyone can do in school or outside. In addition, I have suggested doing research and set up the unit called "discovery of mine" which is able to help feel happy and stable like reliving stress, and forming Ego-identify in the adolescent period. It is an important time for middle school students around 13~14 years of age who get to adolescence to establish values of life and self-image. They can feel tense and uncomfortable in the process of physical, psychological, emotional, social, intellectual maturity at the time. This unit, discovery of mine, makes it possible to make these difficulties into a safe method that allow teenager to use art to express themselves which is an alternative language that could be used in class. In the first class of the lesson I intend to provide students with opportunities to think about their future by expressing their past, present, and future selves with collage. In the second class of the lesson, students will scribble their present selves with Chinese Ink to express their emotion and feeling freely. By doing so, they will relieve their emotional pressure and reduce their resistance to the medium. In the third class of the lesson, students will work collaboratively to represent human expression, which aims to give students understanding of mutual respect, and an attitude open to new ideas. By presenting these classes I believe teenage students can alleviate their stress, and the therapeutic effect of artwork can give psychological reinforcement and emotional stability. In this part, I will use collage and scrawl painting based on Guidance Thesis of The Find Arts Psychological. Collage technique which is famous in the technique The Find Arts Psychological Guidance Thesis could express the image they want easier than drawing and It is excellent to convey emotion by expressing emotion. Scrawl painting used for Chinese Ink is a scribble technique which makes shape of painting with a magnification after sketching like 'a picture-story show' which makes a mutual story. It fits for an adolescent who has had a problem with drawing and Chinese Ink. These techniques help mental stability and elicits essential feelers and vision for the development of creativity. It is not only help with thinking myself seriously but also gaining some sense of catharsis and stability by reliving stress proceed with class. It would be able to go to find self-image and stability of emotion to an adolescent who has been changed in body and soul. It helps adolescent express imagery of themselves through program research with art activities, even if failed to represent expression and learning on feature of simplication by medium of korean painting. it enables complicated thinking to be simplified. Afterward, it could be possible for you to consider yourself. So, i would like to suggest the expressive activity of korean painting with The Fine Arts Psychological Guidance Thesis for adolescent to acquire the ability to control attitude toward working out problems and improve human relation skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.