본 논문에서는 그린마케팅에 대한 기존 연구와 문헌들을 고찰해보고 그린마케팅의 구성요소가 소비자의 신뢰에 미치는 영향은 어떠하며 브랜드 이미지 및 재구매 의도와의 관계는 어떠한가를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 이론적 연구에서는 그린마케팅, 신뢰, 브랜드 이미지 등의 의의에 관해 고찰하였으며, 이를 기반으로 370명의 대학생들을 대상으로 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식은 소비자의 신뢰와 정(+)의 관계를 나타낼 것이다.’라는 가설을 검정한 결과 부분적으로 채택할 수 있는 것으로 나타났다. 즉, 그린 제품과 소비자의 신뢰는 정의 관계를 보이고 있으나, 그린 유통과 그린 가격과 소비자의 신뢰는 부의 관계를 나타내고 있는 것으로 나타났다. 둘째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식과 소비자 신뢰의 관계는 환경에 대한 소비자의 태도에 따라 다르게 나타날 것이다.’라는 가설을 검정하기 위해 환경에 따른 소비자의 태도를 상, 중, 하 세 분류로 나누어 검정한 결과 상인 그룹에서는 그린 유통과 그린 제품의 역 방향으로 나타났고, 중인 그룹에서는 그린 가격과 그린 제품이 역 방향으로 나타났으며, 하인 그룹에서는 그린 가격과 그린 제품 및 그린 촉진이 역방향으로 나타났다. 따라서 그린마케팅 활동에 대한 인식이 소비자 신뢰에 미치는 영향은 환경에 대한 태도에 따라 각기 다른 형태로 나타나고 있음을 알 수 있다. 셋째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식과 소비자 신뢰의 관계는 제품의 관여수준에 따라 다르게 나타날 것이다.’라는 가설을 검정하기 위해 고관여 제품과 저관여 제품으로 나누어 검정한 결과 고관여 제품에서는 그린 가격과 그린 제품 및 그린 유통이 서로 역 방향으로 나타났고, 저관여 제품에서는 유의한 경로 계수가 없었다. 따라서 고관여 제품과 저관여 제품으로 검정한 결과 소비자의 신뢰가 각기 다른 형태로 나타나고 있음을 알 수 있다. 넷째, ‘소비자의 신뢰는 브랜드 이미지와 정의 관계를 나타낼 것이다.’라는 ...
본 논문에서는 그린마케팅에 대한 기존 연구와 문헌들을 고찰해보고 그린마케팅의 구성요소가 소비자의 신뢰에 미치는 영향은 어떠하며 브랜드 이미지 및 재구매 의도와의 관계는 어떠한가를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 이론적 연구에서는 그린마케팅, 신뢰, 브랜드 이미지 등의 의의에 관해 고찰하였으며, 이를 기반으로 370명의 대학생들을 대상으로 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식은 소비자의 신뢰와 정(+)의 관계를 나타낼 것이다.’라는 가설을 검정한 결과 부분적으로 채택할 수 있는 것으로 나타났다. 즉, 그린 제품과 소비자의 신뢰는 정의 관계를 보이고 있으나, 그린 유통과 그린 가격과 소비자의 신뢰는 부의 관계를 나타내고 있는 것으로 나타났다. 둘째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식과 소비자 신뢰의 관계는 환경에 대한 소비자의 태도에 따라 다르게 나타날 것이다.’라는 가설을 검정하기 위해 환경에 따른 소비자의 태도를 상, 중, 하 세 분류로 나누어 검정한 결과 상인 그룹에서는 그린 유통과 그린 제품의 역 방향으로 나타났고, 중인 그룹에서는 그린 가격과 그린 제품이 역 방향으로 나타났으며, 하인 그룹에서는 그린 가격과 그린 제품 및 그린 촉진이 역방향으로 나타났다. 따라서 그린마케팅 활동에 대한 인식이 소비자 신뢰에 미치는 영향은 환경에 대한 태도에 따라 각기 다른 형태로 나타나고 있음을 알 수 있다. 셋째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식과 소비자 신뢰의 관계는 제품의 관여수준에 따라 다르게 나타날 것이다.’라는 가설을 검정하기 위해 고관여 제품과 저관여 제품으로 나누어 검정한 결과 고관여 제품에서는 그린 가격과 그린 제품 및 그린 유통이 서로 역 방향으로 나타났고, 저관여 제품에서는 유의한 경로 계수가 없었다. 따라서 고관여 제품과 저관여 제품으로 검정한 결과 소비자의 신뢰가 각기 다른 형태로 나타나고 있음을 알 수 있다. 넷째, ‘소비자의 신뢰는 브랜드 이미지와 정의 관계를 나타낼 것이다.’라는 가설 검정 결과 소비자 신뢰에서 → 브랜드 이미지의 경로 계수가 2.514이고 이는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 따라서 소비자의 신뢰는 브랜드 이미지와 정(+)의 관계가 있다는 가설은 채택되는 것으로 나타났다. 다섯째, ‘브랜드 이미지는 재구매 의도와 정의 관계를 나타낼 것이다.’라는 가설 검정 결과 브랜드 이미지(연상, 선호)와 재구매 의도와는 유의한 정의 관계를 나타내고 있었으며 좋은 브랜드 이미지를 가지고 있는 소비자의 재구매 의도는 높은 것으로 보인다.
본 논문에서는 그린마케팅에 대한 기존 연구와 문헌들을 고찰해보고 그린마케팅의 구성요소가 소비자의 신뢰에 미치는 영향은 어떠하며 브랜드 이미지 및 재구매 의도와의 관계는 어떠한가를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 이론적 연구에서는 그린마케팅, 신뢰, 브랜드 이미지 등의 의의에 관해 고찰하였으며, 이를 기반으로 370명의 대학생들을 대상으로 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식은 소비자의 신뢰와 정(+)의 관계를 나타낼 것이다.’라는 가설을 검정한 결과 부분적으로 채택할 수 있는 것으로 나타났다. 즉, 그린 제품과 소비자의 신뢰는 정의 관계를 보이고 있으나, 그린 유통과 그린 가격과 소비자의 신뢰는 부의 관계를 나타내고 있는 것으로 나타났다. 둘째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식과 소비자 신뢰의 관계는 환경에 대한 소비자의 태도에 따라 다르게 나타날 것이다.’라는 가설을 검정하기 위해 환경에 따른 소비자의 태도를 상, 중, 하 세 분류로 나누어 검정한 결과 상인 그룹에서는 그린 유통과 그린 제품의 역 방향으로 나타났고, 중인 그룹에서는 그린 가격과 그린 제품이 역 방향으로 나타났으며, 하인 그룹에서는 그린 가격과 그린 제품 및 그린 촉진이 역방향으로 나타났다. 따라서 그린마케팅 활동에 대한 인식이 소비자 신뢰에 미치는 영향은 환경에 대한 태도에 따라 각기 다른 형태로 나타나고 있음을 알 수 있다. 셋째, ‘그린마케팅활동에 대한 인식과 소비자 신뢰의 관계는 제품의 관여수준에 따라 다르게 나타날 것이다.’라는 가설을 검정하기 위해 고관여 제품과 저관여 제품으로 나누어 검정한 결과 고관여 제품에서는 그린 가격과 그린 제품 및 그린 유통이 서로 역 방향으로 나타났고, 저관여 제품에서는 유의한 경로 계수가 없었다. 따라서 고관여 제품과 저관여 제품으로 검정한 결과 소비자의 신뢰가 각기 다른 형태로 나타나고 있음을 알 수 있다. 넷째, ‘소비자의 신뢰는 브랜드 이미지와 정의 관계를 나타낼 것이다.’라는 가설 검정 결과 소비자 신뢰에서 → 브랜드 이미지의 경로 계수가 2.514이고 이는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 따라서 소비자의 신뢰는 브랜드 이미지와 정(+)의 관계가 있다는 가설은 채택되는 것으로 나타났다. 다섯째, ‘브랜드 이미지는 재구매 의도와 정의 관계를 나타낼 것이다.’라는 가설 검정 결과 브랜드 이미지(연상, 선호)와 재구매 의도와는 유의한 정의 관계를 나타내고 있었으며 좋은 브랜드 이미지를 가지고 있는 소비자의 재구매 의도는 높은 것으로 보인다.
This study aims to examine existing studies and literature on the green marketing and identify the effect of constituent of green marketing upon the consumer confidence as well as the relationship between the brand image and customer repurchase intention and green marketing. For this purpose, the me...
This study aims to examine existing studies and literature on the green marketing and identify the effect of constituent of green marketing upon the consumer confidence as well as the relationship between the brand image and customer repurchase intention and green marketing. For this purpose, the meaning of green marketing, confidence and brand image was examined through the theoretical review. Based upon this, an empirical analysis method was used to examine the survey results from 370 college respondents. As a result, the following conclusions were drawn. First, the hypothesis proposed that there would be a positive(+) relationship between the awareness on the green marketing activity and customer confidence (H1). It was found that the result of verification was partially supported by the data. That is, it was found that there was a positive(+) relationship between green products and customer confidence, however, there was a negative(-) relationship between green distribution and green price and customer confidence. Second, the hypothesis proposed that the relationship between the awareness on the green marketing activity and customer confidence would vary by the consumer's attitude toward the environment(H2). To verify the hypothesis(H2), consumer's attitude toward the environment was divided into three types : above average, average, or below average. The result suggested that the above average group presented a reverse direction with green distribution and green products, the average group showed a reverse direction with green price and green products and the below average group indicated a reverse direction with green price, green products and green promotion. Therefore, the results showed that the effect of the awareness on the green marketing activity upon the customer confidence varied by the attitude toward the environment. Third, the hypothesis proposed that the relationship between the awareness on the green marketing activity and customer confidence would vary by the level of involvement of product(H3). To verify the hypothesis(H3), the involvement level was divided into high involvement products and low involvement products. The result of verification suggested that green price, green products and green distribution showed reverse direction in high involvement products and there was no significant path coefficient in low involvement products. That is, the result suggested the consumer confidence was found in different forms. Fourth, the hypothesis proposed that the consumer confidence would have a positive(+) relationship with brand image(H4). The result of verification suggested that the path coefficient from consumer confidence to brand image was 2.514 and it was found to be statistically significant. Therefore, H4 was supported by the data. Fifth, the hypothesis proposed that the brand image will have a positive(+) relationship with customer repurchase intention(H5). The result demonstrated that there was a significant positive(+) relationship between brand image(association, preference) and customer repurchase intention and further the consumer who had a good brand image showed high repurchase intention.
This study aims to examine existing studies and literature on the green marketing and identify the effect of constituent of green marketing upon the consumer confidence as well as the relationship between the brand image and customer repurchase intention and green marketing. For this purpose, the meaning of green marketing, confidence and brand image was examined through the theoretical review. Based upon this, an empirical analysis method was used to examine the survey results from 370 college respondents. As a result, the following conclusions were drawn. First, the hypothesis proposed that there would be a positive(+) relationship between the awareness on the green marketing activity and customer confidence (H1). It was found that the result of verification was partially supported by the data. That is, it was found that there was a positive(+) relationship between green products and customer confidence, however, there was a negative(-) relationship between green distribution and green price and customer confidence. Second, the hypothesis proposed that the relationship between the awareness on the green marketing activity and customer confidence would vary by the consumer's attitude toward the environment(H2). To verify the hypothesis(H2), consumer's attitude toward the environment was divided into three types : above average, average, or below average. The result suggested that the above average group presented a reverse direction with green distribution and green products, the average group showed a reverse direction with green price and green products and the below average group indicated a reverse direction with green price, green products and green promotion. Therefore, the results showed that the effect of the awareness on the green marketing activity upon the customer confidence varied by the attitude toward the environment. Third, the hypothesis proposed that the relationship between the awareness on the green marketing activity and customer confidence would vary by the level of involvement of product(H3). To verify the hypothesis(H3), the involvement level was divided into high involvement products and low involvement products. The result of verification suggested that green price, green products and green distribution showed reverse direction in high involvement products and there was no significant path coefficient in low involvement products. That is, the result suggested the consumer confidence was found in different forms. Fourth, the hypothesis proposed that the consumer confidence would have a positive(+) relationship with brand image(H4). The result of verification suggested that the path coefficient from consumer confidence to brand image was 2.514 and it was found to be statistically significant. Therefore, H4 was supported by the data. Fifth, the hypothesis proposed that the brand image will have a positive(+) relationship with customer repurchase intention(H5). The result demonstrated that there was a significant positive(+) relationship between brand image(association, preference) and customer repurchase intention and further the consumer who had a good brand image showed high repurchase intention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.