사회적으로 고령화가 가속화되면서 생애에 걸친 취업능력의 유지와 노후 준비의 필요성이 요청되고 있다. 우리나라의 경우, 이런 필요성은 베이비붐 세대의 대거 퇴직이 가시화되고 있어 이들의 퇴직 후 생애변화 준비를 위해 어떤 교육이 필요한가에 대한 고민으로 구체화되고 있다. 본 연구는 이런 사회적 차원의 문제의식 속에서, 평생학습사회에서의 우리나라 퇴직준비교육의 실태와 문제점을 점검하여 조기퇴직과 고령화시대에 대비한 퇴직준비교육의 활성화 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 위의 연구목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 현행 퇴직교육프로그램은 어떻게 운영되며 문제점은 무엇인가, 퇴직예정자 사회적응을 위해 필요한 교육은 무엇인가, 잠재적 교육대상자들을 교육에 참여시키기기 위한 방안은 무엇인가라는 연구문제를 설정하였다. 본 연구는 의도적 표집 방법으로 아웃플레이스먼트 전문 업체 프로그램 운영자 2인과 대기업 인사부 담당자, 공공기관의 ...
사회적으로 고령화가 가속화되면서 생애에 걸친 취업능력의 유지와 노후 준비의 필요성이 요청되고 있다. 우리나라의 경우, 이런 필요성은 베이비붐 세대의 대거 퇴직이 가시화되고 있어 이들의 퇴직 후 생애변화 준비를 위해 어떤 교육이 필요한가에 대한 고민으로 구체화되고 있다. 본 연구는 이런 사회적 차원의 문제의식 속에서, 평생학습사회에서의 우리나라 퇴직준비교육의 실태와 문제점을 점검하여 조기퇴직과 고령화시대에 대비한 퇴직준비교육의 활성화 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 위의 연구목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 현행 퇴직교육프로그램은 어떻게 운영되며 문제점은 무엇인가, 퇴직예정자 사회적응을 위해 필요한 교육은 무엇인가, 잠재적 교육대상자들을 교육에 참여시키기기 위한 방안은 무엇인가라는 연구문제를 설정하였다. 본 연구는 의도적 표집 방법으로 아웃플레이스먼트 전문 업체 프로그램 운영자 2인과 대기업 인사부 담당자, 공공기관의 컨설턴트 각각 2인을 선정하여 면접방법을 통해 퇴직준비교육 프로그램 운영사례 및 문제점을 분석하였으며, 퇴직준비교육 프로그램의 참여 의견 및 만족도를 조사하여 분석하였다. 조사도구는 문헌조사를 기초로 연구자가 직접 개발한 것으로 퇴직교육 참여 경험자를 대상으로 총 69부를 수집, 빈도분석 및 기술통계분석을 실시하여 퇴직준비교육 운영을 활성화 하는 방안을 필자의 소견을 개진하는 방법으로 기술하였다. 연구 결과, 현행 퇴직준비교육의 운영은 각각의 문제점을 가지고 해결책을 고민 중이었다. 교육시설 및 환경이나 담당직원 서비스에 대해서는 만족도가 높게 나타났으나 교육방법, 교육내용에 대한 변화가 요청되고 있었다. 아웃플레이스먼트 운영상의 문제점은 교육 관련기관의 연계나 교육정보를 습득하는 어려움이 있었으며, 퇴직자의 특성을 고려한 맞춤형 서비스 지원을 위해 다양한 내용의 프로그램과 관련분야의 전문가 확보가 어려운 문제로 나타났다. 퇴직예정자 사회적응을 위해 필요한 교육내용은 건강관리, 재취업 훈련, 경제생활, 심리적 안정, 가족관계, 사회생활 등 많은 영역이 필요한 것으로 나타났다. 잠재적 교육대상자들을 교육에 참여시키기기 위한 방안은 퇴직예정자들이 실제 생활에 적합한 프로그램 내용을, 적은 비용부담으로, 가까운 거리에 있는 교육기관에서 받을 수 있도록 해야 하는 것으로 나타났다. 본 연구를 토대로 하여 퇴직준비교육 프로그램을 활성화하기 위한 방안으로는 퇴직예정자 모두가 교육에 참여하도록 퇴직준비교육을 상시운영하고, 중고령 퇴직자의 재취업이나 생애진로와 관련하여 종합적인 상담 제공하기 위한 ‘중고령자생애진로학습종합센터’의 설치․운영이 절실함을 제안하였다. 퇴직준비교육의 내용은 재취업 이외에도 교육훈련, 인간관계, 건강관리, 퇴직자가 활용할 수 있는 각종 지원제도 등이 준비되어야 한다. 중고령층 특성에 맞는 프로그램개발이 필요한데, 이를 현실적으로 가능하도록 하기 위해서는 평생학습지원 정책의 법적 근거의 마련과 퇴직준비교육의 의무이수를 제도화하고, 직업‧교육훈련‧노인복지 등을 통합하는 정책적 변화도 선결되어야 할 것이다.
사회적으로 고령화가 가속화되면서 생애에 걸친 취업능력의 유지와 노후 준비의 필요성이 요청되고 있다. 우리나라의 경우, 이런 필요성은 베이비붐 세대의 대거 퇴직이 가시화되고 있어 이들의 퇴직 후 생애변화 준비를 위해 어떤 교육이 필요한가에 대한 고민으로 구체화되고 있다. 본 연구는 이런 사회적 차원의 문제의식 속에서, 평생학습사회에서의 우리나라 퇴직준비교육의 실태와 문제점을 점검하여 조기퇴직과 고령화시대에 대비한 퇴직준비교육의 활성화 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 위의 연구목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 현행 퇴직교육프로그램은 어떻게 운영되며 문제점은 무엇인가, 퇴직예정자 사회적응을 위해 필요한 교육은 무엇인가, 잠재적 교육대상자들을 교육에 참여시키기기 위한 방안은 무엇인가라는 연구문제를 설정하였다. 본 연구는 의도적 표집 방법으로 아웃플레이스먼트 전문 업체 프로그램 운영자 2인과 대기업 인사부 담당자, 공공기관의 컨설턴트 각각 2인을 선정하여 면접방법을 통해 퇴직준비교육 프로그램 운영사례 및 문제점을 분석하였으며, 퇴직준비교육 프로그램의 참여 의견 및 만족도를 조사하여 분석하였다. 조사도구는 문헌조사를 기초로 연구자가 직접 개발한 것으로 퇴직교육 참여 경험자를 대상으로 총 69부를 수집, 빈도분석 및 기술통계분석을 실시하여 퇴직준비교육 운영을 활성화 하는 방안을 필자의 소견을 개진하는 방법으로 기술하였다. 연구 결과, 현행 퇴직준비교육의 운영은 각각의 문제점을 가지고 해결책을 고민 중이었다. 교육시설 및 환경이나 담당직원 서비스에 대해서는 만족도가 높게 나타났으나 교육방법, 교육내용에 대한 변화가 요청되고 있었다. 아웃플레이스먼트 운영상의 문제점은 교육 관련기관의 연계나 교육정보를 습득하는 어려움이 있었으며, 퇴직자의 특성을 고려한 맞춤형 서비스 지원을 위해 다양한 내용의 프로그램과 관련분야의 전문가 확보가 어려운 문제로 나타났다. 퇴직예정자 사회적응을 위해 필요한 교육내용은 건강관리, 재취업 훈련, 경제생활, 심리적 안정, 가족관계, 사회생활 등 많은 영역이 필요한 것으로 나타났다. 잠재적 교육대상자들을 교육에 참여시키기기 위한 방안은 퇴직예정자들이 실제 생활에 적합한 프로그램 내용을, 적은 비용부담으로, 가까운 거리에 있는 교육기관에서 받을 수 있도록 해야 하는 것으로 나타났다. 본 연구를 토대로 하여 퇴직준비교육 프로그램을 활성화하기 위한 방안으로는 퇴직예정자 모두가 교육에 참여하도록 퇴직준비교육을 상시운영하고, 중고령 퇴직자의 재취업이나 생애진로와 관련하여 종합적인 상담 제공하기 위한 ‘중고령자생애진로학습종합센터’의 설치․운영이 절실함을 제안하였다. 퇴직준비교육의 내용은 재취업 이외에도 교육훈련, 인간관계, 건강관리, 퇴직자가 활용할 수 있는 각종 지원제도 등이 준비되어야 한다. 중고령층 특성에 맞는 프로그램개발이 필요한데, 이를 현실적으로 가능하도록 하기 위해서는 평생학습지원 정책의 법적 근거의 마련과 퇴직준비교육의 의무이수를 제도화하고, 직업‧교육훈련‧노인복지 등을 통합하는 정책적 변화도 선결되어야 할 것이다.
This study aims at examining current status of early retirement educational program for the improvement of whole support system of Korean retired employees. In general, pre-retirement education has been activated to help the retiree in aging society. Although Korea is one of the aged society, educat...
This study aims at examining current status of early retirement educational program for the improvement of whole support system of Korean retired employees. In general, pre-retirement education has been activated to help the retiree in aging society. Although Korea is one of the aged society, educational support for the pre-retired employees has been in lower level, and research related to geragogy rarely performed. This study tries to reveal that how the current retirement program is operating, what the core problem is, and what is needed for training. With this basic research, this study searches concrete strategies for pre-retirees to participate in education and suggests several policies for improvement of education for the pre-retired. The method of this study consists of survey, interview, and participant observation. The researcher participated in each program, and surveyed the members of Human Resources which is the public institutions for education, and interviewed specialists of outplacement programs. People who experienced previous programs participate in the survey and give opinions about satisfaction of pre-retirement programs. The survey is based on a literature survey and developed by the researchers directly involved in education experience of retirement acquisition survey of 69 targets, frequency analysis and descriptive analysis conducted after the cleanup, including the researcher's opinions. Based on this study, pre-retirement programs include the measures to enable the prospective-retirement training to participate in all retirement and regular pre-retirement programs to operate, and for the retiree's employment or career path in order to provide a comprehensive consultation, 'Lifelong Career Education Center for middle and older Workers' should be established and operated . The contents of pre-retirement programs for employment training include relationships and health care, so retirees can take advantage of various support schemes, and they should be well-prepared in the future. The program should be improved for the middle- and older-aged to fit their future plan so the government should support the program as a policy incorporated the job, training, and welfare. In addition, legal policies should be established with a lfe-long education and essentially take the pre-retirement program to the elderly.
This study aims at examining current status of early retirement educational program for the improvement of whole support system of Korean retired employees. In general, pre-retirement education has been activated to help the retiree in aging society. Although Korea is one of the aged society, educational support for the pre-retired employees has been in lower level, and research related to geragogy rarely performed. This study tries to reveal that how the current retirement program is operating, what the core problem is, and what is needed for training. With this basic research, this study searches concrete strategies for pre-retirees to participate in education and suggests several policies for improvement of education for the pre-retired. The method of this study consists of survey, interview, and participant observation. The researcher participated in each program, and surveyed the members of Human Resources which is the public institutions for education, and interviewed specialists of outplacement programs. People who experienced previous programs participate in the survey and give opinions about satisfaction of pre-retirement programs. The survey is based on a literature survey and developed by the researchers directly involved in education experience of retirement acquisition survey of 69 targets, frequency analysis and descriptive analysis conducted after the cleanup, including the researcher's opinions. Based on this study, pre-retirement programs include the measures to enable the prospective-retirement training to participate in all retirement and regular pre-retirement programs to operate, and for the retiree's employment or career path in order to provide a comprehensive consultation, 'Lifelong Career Education Center for middle and older Workers' should be established and operated . The contents of pre-retirement programs for employment training include relationships and health care, so retirees can take advantage of various support schemes, and they should be well-prepared in the future. The program should be improved for the middle- and older-aged to fit their future plan so the government should support the program as a policy incorporated the job, training, and welfare. In addition, legal policies should be established with a lfe-long education and essentially take the pre-retirement program to the elderly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.