본 연구는 서울시 소재 보육시설에서 근무를 하는 보육교사를 대상으로 보육교사 간의 갈등수준이 일반적 특성에 따라 차이가 나타나는지 그리고 갈등 수준에 따라 사용하는 갈등해결 방법 및 직무만족도에 차이가 있는지를 밝히고자 하였다. 또한, 보육교사 간의 갈등해결방법과 직무만족도와의 관계를 살펴보았다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 일반적 특성에 따라 보육교사 간의 갈등수준에 차이가 있는가?
[연구문제 2] 보육교사 간의 갈등 수준에 따라 갈등해결방법에 차이가 있는가?
[연구문제 3] 보육교사 간의 갈등수준에 따라 직무만족도에 차이가 있는가?
[연구문제 4] 보육교사 간의 갈등해결방법과 직무만족도와의 상관관계는 어떠한가?
연구문제를 검증하기 위해 교사가 5인 이상인 보육시설의 보육교사 314명을 대상으로 설문지 조사를 하였다. 모인 자료는 ...
본 연구는 서울시 소재 보육시설에서 근무를 하는 보육교사를 대상으로 보육교사 간의 갈등수준이 일반적 특성에 따라 차이가 나타나는지 그리고 갈등 수준에 따라 사용하는 갈등해결 방법 및 직무만족도에 차이가 있는지를 밝히고자 하였다. 또한, 보육교사 간의 갈등해결방법과 직무만족도와의 관계를 살펴보았다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 일반적 특성에 따라 보육교사 간의 갈등수준에 차이가 있는가?
[연구문제 2] 보육교사 간의 갈등 수준에 따라 갈등해결방법에 차이가 있는가?
[연구문제 3] 보육교사 간의 갈등수준에 따라 직무만족도에 차이가 있는가?
[연구문제 4] 보육교사 간의 갈등해결방법과 직무만족도와의 상관관계는 어떠한가?
연구문제를 검증하기 위해 교사가 5인 이상인 보육시설의 보육교사 314명을 대상으로 설문지 조사를 하였다. 모인 자료는 SPSS Win 12.0 프로그램에서 빈도, 백분율, 일원변량분석, Schéffe 검증, Pearson 상관관계분석을 이용하여 분석하였다.
주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 일반적인 특성에 따른 보육교사 간의 갈등수준의 차이를 살펴본 결과 연령별로는 ‘35세∼39세’의 교사집단, 시설유형에 있어서는 민간보육시설에 근무하는 보육교사간의 갈등수준이 통계적으로 유의하게 높았으며, 근무경력 ‘3년 미만’ 교사의 보육교사 간의 갈등수준이 통계적으로 유의하게 낮았다.
둘째, 보육교사 간의 갈등수준에 따른 갈등해결방법의 차이를 살펴본 결과 갈등수준이 높은 집단에서는 낮은 집단에 비해 갈등해결의 방법으로 회피와 지배의 방법을 많이 사용하며 강요는 갈등수준이 낮은 집단에서 더 많이 사용함이 나타나 갈등의 수준에 따라 갈등 해결 방법에는 차이가 있음을 보여준다.
셋째, 보육교사 간의 갈등수준에 따른 직무만족도의 차이를 살펴본 결과 동료 관계의 만족도만이 교사 간의 갈등수준에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 갈등수준이 낮은 집단이 높은 집단에 비해 동료관계의 직무만족도가 높음을 보여준다.
넷째, 보육교사가 갈등해결방법으로 통합을 사용하는 정도가 높을수록 직무전반은 물론 원장관계나 동료관계, 그리고 조직전념에서의 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 또한, 타협을 사용하는 정도가 높을수록 직무전반, 동료관계, 조직전념의 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 강요와 지배를 많이 사용할수록 동료관계와 조직전념 영역의 직무만족도가 높게 나타났으며 회피를 사용하는 정도가 높을수록 동료관계, 후생복지, 조직전념에서의 직무만족도가 낮은 것으로 나타났다. 갈등수준에 따른 갈등해결방법에서 갈등이 높은 집단에서 낮은 집단에 비해 지배나 회피의 갈등해결방법을 많이 사용하는 것으로 나타났는데 지배는 직무만족도와 정적인 관계를, 회피는 부적인 관계를 보인다. 본 연구에서는 보육교사 간의 갈등수준이 높은 보육교사로 하여금 직무만족도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 방법으로 갈등을 해결할 수 있도록 지원하는 것이 필요함을 알 수 있다.
본 연구는 서울시 소재 보육시설에서 근무를 하는 보육교사를 대상으로 보육교사 간의 갈등수준이 일반적 특성에 따라 차이가 나타나는지 그리고 갈등 수준에 따라 사용하는 갈등해결 방법 및 직무만족도에 차이가 있는지를 밝히고자 하였다. 또한, 보육교사 간의 갈등해결방법과 직무만족도와의 관계를 살펴보았다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 일반적 특성에 따라 보육교사 간의 갈등수준에 차이가 있는가?
[연구문제 2] 보육교사 간의 갈등 수준에 따라 갈등해결방법에 차이가 있는가?
[연구문제 3] 보육교사 간의 갈등수준에 따라 직무만족도에 차이가 있는가?
[연구문제 4] 보육교사 간의 갈등해결방법과 직무만족도와의 상관관계는 어떠한가?
연구문제를 검증하기 위해 교사가 5인 이상인 보육시설의 보육교사 314명을 대상으로 설문지 조사를 하였다. 모인 자료는 SPSS Win 12.0 프로그램에서 빈도, 백분율, 일원변량분석, Schéffe 검증, Pearson 상관관계분석을 이용하여 분석하였다.
주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 일반적인 특성에 따른 보육교사 간의 갈등수준의 차이를 살펴본 결과 연령별로는 ‘35세∼39세’의 교사집단, 시설유형에 있어서는 민간보육시설에 근무하는 보육교사간의 갈등수준이 통계적으로 유의하게 높았으며, 근무경력 ‘3년 미만’ 교사의 보육교사 간의 갈등수준이 통계적으로 유의하게 낮았다.
둘째, 보육교사 간의 갈등수준에 따른 갈등해결방법의 차이를 살펴본 결과 갈등수준이 높은 집단에서는 낮은 집단에 비해 갈등해결의 방법으로 회피와 지배의 방법을 많이 사용하며 강요는 갈등수준이 낮은 집단에서 더 많이 사용함이 나타나 갈등의 수준에 따라 갈등 해결 방법에는 차이가 있음을 보여준다.
셋째, 보육교사 간의 갈등수준에 따른 직무만족도의 차이를 살펴본 결과 동료 관계의 만족도만이 교사 간의 갈등수준에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 갈등수준이 낮은 집단이 높은 집단에 비해 동료관계의 직무만족도가 높음을 보여준다.
넷째, 보육교사가 갈등해결방법으로 통합을 사용하는 정도가 높을수록 직무전반은 물론 원장관계나 동료관계, 그리고 조직전념에서의 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 또한, 타협을 사용하는 정도가 높을수록 직무전반, 동료관계, 조직전념의 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 강요와 지배를 많이 사용할수록 동료관계와 조직전념 영역의 직무만족도가 높게 나타났으며 회피를 사용하는 정도가 높을수록 동료관계, 후생복지, 조직전념에서의 직무만족도가 낮은 것으로 나타났다. 갈등수준에 따른 갈등해결방법에서 갈등이 높은 집단에서 낮은 집단에 비해 지배나 회피의 갈등해결방법을 많이 사용하는 것으로 나타났는데 지배는 직무만족도와 정적인 관계를, 회피는 부적인 관계를 보인다. 본 연구에서는 보육교사 간의 갈등수준이 높은 보육교사로 하여금 직무만족도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 방법으로 갈등을 해결할 수 있도록 지원하는 것이 필요함을 알 수 있다.
This study was designed to show if there are differences in levels of conflict between childcare providers working at childcare centers in Seoul according to general characteristics, and if the levels of conflict affect conflict resolution and job satisfaction. It also examines the relationship of c...
This study was designed to show if there are differences in levels of conflict between childcare providers working at childcare centers in Seoul according to general characteristics, and if the levels of conflict affect conflict resolution and job satisfaction. It also examines the relationship of conflict resolution between childcare providers and job satisfaction. Based on this purpose, the following research questions were derived.
[Research Question 1] Are there differences in levels of conflict between childcare providers according to general characteristics?
[Research Question 2] Are there differences in conflict resolution according to levels of conflict between childcare providers?
[Research Question 3] Are there differences in job satisfaction according to levels of conflict between childcare providers?
[Research Question 4] What is the correlation between conflict resolution and job satisfaction?
To examine the research questions, 314 childcare providers from childcare centers with 5 or more childcare providers were surveyed as subjects of this study. The collected data were analyzed in SPSS Win 12.0 programusing frequency, percentile, one way ANOVA, Schéffe test, and Pearson correlation analysis.
The major findings are summarized as follows:
First, in terms of differences in levels of conflict between childcare providers according to general characteristics, childcare providers in the ‘35-39’ age group as well as those working at private childcare centers displayed significantly high levels of conflict. On the other hand, childcare providers with ‘less than three years’ work experience displayed significantly low levels of conflict.
Second, in terms of differences in conflict resolution according to levels of conflict between childcare providers, groups with high levels of conflict frequently used avoidance and dominance strategies for conflict resolution. In contrast, groups with low levels of conflict used coercion strategy more frequently. Therefore, there were significant differences in strategies used to resolve conflict according to levels of conflict.
Third, in terms of differences in job satisfaction according to levels of conflict between childcare providers, only satisfaction associated with relationship to colleagues displayed a significant difference according to levels of conflict. The results indicate that groups with low levels of conflict perceived higher job satisfaction in their relationship with colleagues compared to groups with higher levels of conflict.
Fourth, the more frequently childcare providers used integration strategy to resolve conflict, the higher the levels of overall job satisfaction as well as relationship with childcare center directors, relationship with colleagues and organizational commitment. Moreover, the more frequently they used compromise strategy, the higher the levels of overall job satisfaction, relationship with colleagues and organizational commitment. The more frequently they used coercion and dominance strategy, the higher the level of job satisfaction in the category of organizational commitment. The more frequently they used avoidance strategy, the lower the level of job satisfaction in the category of organizational commitment. In terms of conflict resolution according to levels of conflict, groups with high levels of conflict used dominance or avoidance strategies more frequently compared to those with low levelsof conflict. Job-satisfaction showed positive correlation with dominance strategy but negative correlation with avoidance strategy.
The results of this study imply that there is a need to support childcare providers who face high levels of conflict among themselves in resolving conflict through strategies with positive influence on job satisfaction.
This study was designed to show if there are differences in levels of conflict between childcare providers working at childcare centers in Seoul according to general characteristics, and if the levels of conflict affect conflict resolution and job satisfaction. It also examines the relationship of conflict resolution between childcare providers and job satisfaction. Based on this purpose, the following research questions were derived.
[Research Question 1] Are there differences in levels of conflict between childcare providers according to general characteristics?
[Research Question 2] Are there differences in conflict resolution according to levels of conflict between childcare providers?
[Research Question 3] Are there differences in job satisfaction according to levels of conflict between childcare providers?
[Research Question 4] What is the correlation between conflict resolution and job satisfaction?
To examine the research questions, 314 childcare providers from childcare centers with 5 or more childcare providers were surveyed as subjects of this study. The collected data were analyzed in SPSS Win 12.0 programusing frequency, percentile, one way ANOVA, Schéffe test, and Pearson correlation analysis.
The major findings are summarized as follows:
First, in terms of differences in levels of conflict between childcare providers according to general characteristics, childcare providers in the ‘35-39’ age group as well as those working at private childcare centers displayed significantly high levels of conflict. On the other hand, childcare providers with ‘less than three years’ work experience displayed significantly low levels of conflict.
Second, in terms of differences in conflict resolution according to levels of conflict between childcare providers, groups with high levels of conflict frequently used avoidance and dominance strategies for conflict resolution. In contrast, groups with low levels of conflict used coercion strategy more frequently. Therefore, there were significant differences in strategies used to resolve conflict according to levels of conflict.
Third, in terms of differences in job satisfaction according to levels of conflict between childcare providers, only satisfaction associated with relationship to colleagues displayed a significant difference according to levels of conflict. The results indicate that groups with low levels of conflict perceived higher job satisfaction in their relationship with colleagues compared to groups with higher levels of conflict.
Fourth, the more frequently childcare providers used integration strategy to resolve conflict, the higher the levels of overall job satisfaction as well as relationship with childcare center directors, relationship with colleagues and organizational commitment. Moreover, the more frequently they used compromise strategy, the higher the levels of overall job satisfaction, relationship with colleagues and organizational commitment. The more frequently they used coercion and dominance strategy, the higher the level of job satisfaction in the category of organizational commitment. The more frequently they used avoidance strategy, the lower the level of job satisfaction in the category of organizational commitment. In terms of conflict resolution according to levels of conflict, groups with high levels of conflict used dominance or avoidance strategies more frequently compared to those with low levelsof conflict. Job-satisfaction showed positive correlation with dominance strategy but negative correlation with avoidance strategy.
The results of this study imply that there is a need to support childcare providers who face high levels of conflict among themselves in resolving conflict through strategies with positive influence on job satisfaction.
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