현재 서울시는 대중교통 활성화 정책에 따라 버스전용차로제도를 실시하고 있다. 과거 가로변버스전용차로 설치를 시작으로 현재에는 중앙버스전용차로 설치구간도 증가하고 있다. 본 연구에 목적은 이 중앙버스전용차로와 가로변버스전용차로에서 버스사고에 영향을 미치는 요인을 분석하는데 있다. 분석방법으로 교통사고가 확률적으로 극히 드물게 일어난다는 점을 생각하여 포아송 회귀모형과 음이항 회귀모형을 선택하였으며, 과산포 존재여부에 따라 음이항 회귀모형으로 최종모형을 정립하였다.
중앙버스전용차로구간은 버스노선수, 중앙차로 진출입 유형수, 중앙차로 정지선 후퇴유무, 중앙차로 정지선과 횡단보도 이격거리, 교통량, ...
현재 서울시는 대중교통 활성화 정책에 따라 버스전용차로제도를 실시하고 있다. 과거 가로변버스전용차로 설치를 시작으로 현재에는 중앙버스전용차로 설치구간도 증가하고 있다. 본 연구에 목적은 이 중앙버스전용차로와 가로변버스전용차로에서 버스사고에 영향을 미치는 요인을 분석하는데 있다. 분석방법으로 교통사고가 확률적으로 극히 드물게 일어난다는 점을 생각하여 포아송 회귀모형과 음이항 회귀모형을 선택하였으며, 과산포 존재여부에 따라 음이항 회귀모형으로 최종모형을 정립하였다.
중앙버스전용차로구간은 버스노선수, 중앙차로 진출입 유형수, 중앙차로 정지선 후퇴유무, 중앙차로 정지선과 횡단보도 이격거리, 교통량, 가변차로 정류장 정차노선수 6개의 변수에서 버스사고에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로 인한 시사점은 중앙차로 정지선은 좌회전 차로의 시야를 위해서 후퇴를 의무화하고 가로변 정류장과 중앙차로 정류장을 최대한 통합을 해야하는 것이다. 또한 무단횡단 방지안내표지판과 버스 운전자들의 정류장에서의 주의를 교육하는 것이다.
가로변버스전용차로구간은 우회전 버스노선수, 상습 불법주정차 유무, 보행신호시간, 토지이용형태 4개의 변수에서 버스사고에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로 인한 시사점은 우회전을 위해 가로변 전용차로에 대기중인 버스가 있으면 직진버스는 무리하게 옆차로로 경로변경을 하지 않도록 해야하고 불법주정차 단속을 위해 카메라 설치지점을 재설정하는 것이다.
향후연구과제는 최근에 중앙버스전용차로 설치된 노선을 선정하여 설치 전과 후의 버스사고 및 일반차량들의 사고 영향요인을 분석하는 것이다.
현재 서울시는 대중교통 활성화 정책에 따라 버스전용차로제도를 실시하고 있다. 과거 가로변버스전용차로 설치를 시작으로 현재에는 중앙버스전용차로 설치구간도 증가하고 있다. 본 연구에 목적은 이 중앙버스전용차로와 가로변버스전용차로에서 버스사고에 영향을 미치는 요인을 분석하는데 있다. 분석방법으로 교통사고가 확률적으로 극히 드물게 일어난다는 점을 생각하여 포아송 회귀모형과 음이항 회귀모형을 선택하였으며, 과산포 존재여부에 따라 음이항 회귀모형으로 최종모형을 정립하였다.
중앙버스전용차로구간은 버스노선수, 중앙차로 진출입 유형수, 중앙차로 정지선 후퇴유무, 중앙차로 정지선과 횡단보도 이격거리, 교통량, 가변차로 정류장 정차노선수 6개의 변수에서 버스사고에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로 인한 시사점은 중앙차로 정지선은 좌회전 차로의 시야를 위해서 후퇴를 의무화하고 가로변 정류장과 중앙차로 정류장을 최대한 통합을 해야하는 것이다. 또한 무단횡단 방지안내표지판과 버스 운전자들의 정류장에서의 주의를 교육하는 것이다.
가로변버스전용차로구간은 우회전 버스노선수, 상습 불법주정차 유무, 보행신호시간, 토지이용형태 4개의 변수에서 버스사고에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로 인한 시사점은 우회전을 위해 가로변 전용차로에 대기중인 버스가 있으면 직진버스는 무리하게 옆차로로 경로변경을 하지 않도록 해야하고 불법주정차 단속을 위해 카메라 설치지점을 재설정하는 것이다.
향후연구과제는 최근에 중앙버스전용차로 설치된 노선을 선정하여 설치 전과 후의 버스사고 및 일반차량들의 사고 영향요인을 분석하는 것이다.
At present, Seoul City is putting the bus-way system into practice according to mass transit revitalization policy.
Starting with the installation of roadside bus-ways in the past, at present, even the road sections for central- lane bus-way system are on the increase. The purpose of this research...
At present, Seoul City is putting the bus-way system into practice according to mass transit revitalization policy.
Starting with the installation of roadside bus-ways in the past, at present, even the road sections for central- lane bus-way system are on the increase. The purpose of this research is to analyze the factors giving impacts on bus accident on central bus-way and roadside bus-way. As an analytical method, this research selected poisson regression model and negative binominal regression model in consideration of the fact that traffic accidents very rarely occur stochastically, and established negative binominal model as a final model depending on whether there exists over-dispersion or not.
In case of the central bus-way, the 6 variables, such as the number of bus routes, number of access & entrance to central lanes patterns, whether the stop line of central lanes retreats or not, separated distance between the stop line of central lanes and crosswalks, traffic volume, and number of bus routes stopping at bus stops on reversible lanes, were found to have a significant influence on bus accidents.
Its subsequent implications are as follows: The stop line of central lanes should be made it compulsory to retreat for visual field for left-turn lanes and it is necessary to integrate the roadside bus stops with central lane bus stops as much as can be . In addition, it’s also necessary to set up a warning sign for preventing jaywalking and training bus drivers to take precautions at bus stops.
In case of roadside bus-way sections, the four variables such as the number of right-turn bus routes, whether to be chronic illegal parking & stopping, time for the walk signal, and forms of land use, etc . were found to have a significant influence on bus accident. It subsequent implications are as follows: first, if a bus is on the roadside lane waiting for its right-turn, a go-straight bus should be careful not to change its lane to the next by force , and second, it’s necessary re-establish the point of setting up a surveillance camera for cracking down on illegal parking & stopping.
At present, Seoul City is putting the bus-way system into practice according to mass transit revitalization policy.
Starting with the installation of roadside bus-ways in the past, at present, even the road sections for central- lane bus-way system are on the increase. The purpose of this research is to analyze the factors giving impacts on bus accident on central bus-way and roadside bus-way. As an analytical method, this research selected poisson regression model and negative binominal regression model in consideration of the fact that traffic accidents very rarely occur stochastically, and established negative binominal model as a final model depending on whether there exists over-dispersion or not.
In case of the central bus-way, the 6 variables, such as the number of bus routes, number of access & entrance to central lanes patterns, whether the stop line of central lanes retreats or not, separated distance between the stop line of central lanes and crosswalks, traffic volume, and number of bus routes stopping at bus stops on reversible lanes, were found to have a significant influence on bus accidents.
Its subsequent implications are as follows: The stop line of central lanes should be made it compulsory to retreat for visual field for left-turn lanes and it is necessary to integrate the roadside bus stops with central lane bus stops as much as can be . In addition, it’s also necessary to set up a warning sign for preventing jaywalking and training bus drivers to take precautions at bus stops.
In case of roadside bus-way sections, the four variables such as the number of right-turn bus routes, whether to be chronic illegal parking & stopping, time for the walk signal, and forms of land use, etc . were found to have a significant influence on bus accident. It subsequent implications are as follows: first, if a bus is on the roadside lane waiting for its right-turn, a go-straight bus should be careful not to change its lane to the next by force , and second, it’s necessary re-establish the point of setting up a surveillance camera for cracking down on illegal parking & stopping.
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