청소년 시험불안 감소를 위한 인지행동치료와 마음챙김명상의 효과비교 Comparison between Cognitive-Behavioral Therapy(CBT) and Mindfulness-Based Stress Reduction(MBSR) for the Reduction Test Anxiety in Adolescents원문보기
본 연구는 청소년을 대상으로 시험불안 감소를 위해 마음챙김(MBSR)명상과 인지행동치료(CBT)의 효과를 알아보고자 하였다. 마음챙김명상과 인지행동치료은 8회기로 구성되었으며 주 2회씩 4주간 시행하였다. 각 집단은 마음챙김명상집단, 인지행동치료집단, 통제집단으로 구성하였다. 연구에 사용된 설문지는 시험불안(TAI-K), 자의식(SCS)였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시험불안의 전체점수에서 집단 간에 통계적으로 유의미한 감소 효과가 있었다. 그러나 시험불안 하위척도인 시험불안에서는 효과적이지 않았다. 둘째, 자의식의 전체점수에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 변화를 보이지 않았다. 이상의 결과에서 시사하는 바는 마음챙김명상과 인지행동치료은 통제집단보다 시험불안 전체점수와 ...
본 연구는 청소년을 대상으로 시험불안 감소를 위해 마음챙김(MBSR)명상과 인지행동치료(CBT)의 효과를 알아보고자 하였다. 마음챙김명상과 인지행동치료은 8회기로 구성되었으며 주 2회씩 4주간 시행하였다. 각 집단은 마음챙김명상집단, 인지행동치료집단, 통제집단으로 구성하였다. 연구에 사용된 설문지는 시험불안(TAI-K), 자의식(SCS)였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시험불안의 전체점수에서 집단 간에 통계적으로 유의미한 감소 효과가 있었다. 그러나 시험불안 하위척도인 시험불안에서는 효과적이지 않았다. 둘째, 자의식의 전체점수에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 변화를 보이지 않았다. 이상의 결과에서 시사하는 바는 마음챙김명상과 인지행동치료은 통제집단보다 시험불안 전체점수와 인지적 요인에서 효과적으로 감소하였다. 특히 정서적 요인은 마음챙김명상이 인지행동치료보다 효과적으로 감소시켜 준다. 끝으로 본 연구의 시사점과 제한점이 논의 되었다.
본 연구는 청소년을 대상으로 시험불안 감소를 위해 마음챙김(MBSR)명상과 인지행동치료(CBT)의 효과를 알아보고자 하였다. 마음챙김명상과 인지행동치료은 8회기로 구성되었으며 주 2회씩 4주간 시행하였다. 각 집단은 마음챙김명상집단, 인지행동치료집단, 통제집단으로 구성하였다. 연구에 사용된 설문지는 시험불안(TAI-K), 자의식(SCS)였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시험불안의 전체점수에서 집단 간에 통계적으로 유의미한 감소 효과가 있었다. 그러나 시험불안 하위척도인 시험불안에서는 효과적이지 않았다. 둘째, 자의식의 전체점수에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 변화를 보이지 않았다. 이상의 결과에서 시사하는 바는 마음챙김명상과 인지행동치료은 통제집단보다 시험불안 전체점수와 인지적 요인에서 효과적으로 감소하였다. 특히 정서적 요인은 마음챙김명상이 인지행동치료보다 효과적으로 감소시켜 준다. 끝으로 본 연구의 시사점과 제한점이 논의 되었다.
The purpose of this study is to examine the effect of MBSR (Mindfulness-based stress reduction) for anxiety reduction test in adolescents compared to CBT(Cognitive-behavioral therapy). The MBSR and CBT was composed of 8 sessions, and presented in twice-weekly session for 4 weeks. Three groups consis...
The purpose of this study is to examine the effect of MBSR (Mindfulness-based stress reduction) for anxiety reduction test in adolescents compared to CBT(Cognitive-behavioral therapy). The MBSR and CBT was composed of 8 sessions, and presented in twice-weekly session for 4 weeks. Three groups consisting of a MBSR group, CBT group and a control group participated in this study. The scales used in this study were tested before and after the programes about the Test-Anxiety(TAI-K) and Self-Consciousness Scarle(SCS). The results of this study were as follow. First, there were significant differences on TAI-K among three groups. But no significant differences were test-anxiety factor. Second, three were no significant differences self-consciousness among three groups. According to the results above, The MBSR and the CBT showed significant improvement only in test-anxiety and worry than the control group. Specially, the MBSR showed greater reduction in emotional than the CBT. Finally, suggestions and limitations of this study are discussed.
The purpose of this study is to examine the effect of MBSR (Mindfulness-based stress reduction) for anxiety reduction test in adolescents compared to CBT(Cognitive-behavioral therapy). The MBSR and CBT was composed of 8 sessions, and presented in twice-weekly session for 4 weeks. Three groups consisting of a MBSR group, CBT group and a control group participated in this study. The scales used in this study were tested before and after the programes about the Test-Anxiety(TAI-K) and Self-Consciousness Scarle(SCS). The results of this study were as follow. First, there were significant differences on TAI-K among three groups. But no significant differences were test-anxiety factor. Second, three were no significant differences self-consciousness among three groups. According to the results above, The MBSR and the CBT showed significant improvement only in test-anxiety and worry than the control group. Specially, the MBSR showed greater reduction in emotional than the CBT. Finally, suggestions and limitations of this study are discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.