본 연구는 유아의 놀이에 대한 어머니와 아버지의 놀이신념이 개인적 배경에 따라 차이가 있는지를 알아보고, 부모의 놀이신념과 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 부모의 개인적 변인에 따라 놀이신념은 어떠한가? 2. 부모의 놀이신념이 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 부모의 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 경기도 A시, K시, W시에 거주하는 만2~5세 유아의 어머니와 아버지 533명을 대상으로 질문지를 사용하였다. 질문지는 부모의 놀이신념을 측정하기 위해 ...
본 연구는 유아의 놀이에 대한 어머니와 아버지의 놀이신념이 개인적 배경에 따라 차이가 있는지를 알아보고, 부모의 놀이신념과 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 부모의 개인적 변인에 따라 놀이신념은 어떠한가? 2. 부모의 놀이신념이 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 부모의 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 경기도 A시, K시, W시에 거주하는 만2~5세 유아의 어머니와 아버지 533명을 대상으로 질문지를 사용하였다. 질문지는 부모의 놀이신념을 측정하기 위해 유미(2008)가 번안한 Fogle(2003)의 부모의 놀이신념 척도(The Parent Play Beliefs Scale: PPBS)를 사용하였고, 부모의 놀이성을 측정하기 위해 박현숙(2003)이 번안한 Glynn과 Webster(1992)의 성인용 놀이성 척도(The Adult Playfulness Scale)를 사용하였고, 유아의 놀이성을 측정하기 위해 김영희(1995)가 번안한 Barnett(1990)의 유아 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 17.0 통계 프로그램을 사용하였고, 분석기법으로는 빈도와 백분율, Cronbach α, Pearson의 상관계수, t-검증, 일원변량분석, 중다회귀 분석을 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 개인적 변인에 따른 놀이신념을 살펴보면 부모의 연령에 따른 놀이신념은 유의한 차이를 보이지 않았다. 부모의 학력은 어머니의 놀이신념에서 유의한 차이를 보였는데 학력이 높을수록 긍정적 놀이신념을 가지는 것으로 나타났다. 가정의 월평균 수입은 어머니의 놀이신념에서 유의한 차이를 보였는데 가정의 월평균 수입이 높을수록 어머니의 긍정적 놀이신념이 높게 나타났으며, 수입이 낮을수록 어머니의 부정적 놀이신념이 높은 것으로 나타났다. 또한, 직장에 다니는 어머니의 경우 직장에 다니지 않는 어머니보다 긍정적 놀이신념과 부모중심 놀이신념이 높게 나타났다. 둘째, 부모의 놀이신념이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보면 어머니와 아버지의 놀이신념은 유아의 놀이성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 놀이신념의 하위요인 중 어머니의 긍정적 놀이신념은 유아 놀이성의 하위요인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 영향을 주는 것으로 나타났다. 아버지의 긍정적 놀이신념도 유아 놀이성의 모든 하위요인의 예측변인으로 나타났다. 또한 아버지의 부정적 놀이신념이 높을수록 유아의 신체적 자발성은 낮으며, 사회적 자발성과 인지적 자발성은 높게 나타났다. 셋째, 부모의 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보면 어머니와 아버지의 놀이성은 유아의 놀이성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 놀이성의 하위요인 중 어머니의 쾌활성은 유아의 사회적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 영향을 주었으며, 어머니의 기발성은 유아의 인지적 자발성에 영향을 주었다. 아버지의 쾌활성은 유아의 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현에 영향을 주었으며, 아버지의 상상력은 유아의 즐거움의 표현에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 유아의 놀이에 대한 어머니와 아버지의 놀이신념이 개인적 배경에 따라 차이가 있는지를 알아보고, 부모의 놀이신념과 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 부모의 개인적 변인에 따라 놀이신념은 어떠한가? 2. 부모의 놀이신념이 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 부모의 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 경기도 A시, K시, W시에 거주하는 만2~5세 유아의 어머니와 아버지 533명을 대상으로 질문지를 사용하였다. 질문지는 부모의 놀이신념을 측정하기 위해 유미(2008)가 번안한 Fogle(2003)의 부모의 놀이신념 척도(The Parent Play Beliefs Scale: PPBS)를 사용하였고, 부모의 놀이성을 측정하기 위해 박현숙(2003)이 번안한 Glynn과 Webster(1992)의 성인용 놀이성 척도(The Adult Playfulness Scale)를 사용하였고, 유아의 놀이성을 측정하기 위해 김영희(1995)가 번안한 Barnett(1990)의 유아 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 17.0 통계 프로그램을 사용하였고, 분석기법으로는 빈도와 백분율, Cronbach α, Pearson의 상관계수, t-검증, 일원변량분석, 중다회귀 분석을 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 개인적 변인에 따른 놀이신념을 살펴보면 부모의 연령에 따른 놀이신념은 유의한 차이를 보이지 않았다. 부모의 학력은 어머니의 놀이신념에서 유의한 차이를 보였는데 학력이 높을수록 긍정적 놀이신념을 가지는 것으로 나타났다. 가정의 월평균 수입은 어머니의 놀이신념에서 유의한 차이를 보였는데 가정의 월평균 수입이 높을수록 어머니의 긍정적 놀이신념이 높게 나타났으며, 수입이 낮을수록 어머니의 부정적 놀이신념이 높은 것으로 나타났다. 또한, 직장에 다니는 어머니의 경우 직장에 다니지 않는 어머니보다 긍정적 놀이신념과 부모중심 놀이신념이 높게 나타났다. 둘째, 부모의 놀이신념이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보면 어머니와 아버지의 놀이신념은 유아의 놀이성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 놀이신념의 하위요인 중 어머니의 긍정적 놀이신념은 유아 놀이성의 하위요인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 영향을 주는 것으로 나타났다. 아버지의 긍정적 놀이신념도 유아 놀이성의 모든 하위요인의 예측변인으로 나타났다. 또한 아버지의 부정적 놀이신념이 높을수록 유아의 신체적 자발성은 낮으며, 사회적 자발성과 인지적 자발성은 높게 나타났다. 셋째, 부모의 놀이성이 유아의 놀이성에 미치는 영향을 살펴보면 어머니와 아버지의 놀이성은 유아의 놀이성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 놀이성의 하위요인 중 어머니의 쾌활성은 유아의 사회적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 영향을 주었으며, 어머니의 기발성은 유아의 인지적 자발성에 영향을 주었다. 아버지의 쾌활성은 유아의 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현에 영향을 주었으며, 아버지의 상상력은 유아의 즐거움의 표현에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The Purpose of this study is to find the effect of the mother's and the father's play belief for children's play according to the individual background, and then to identify the effects of parents' play belief and playfulness on children's playfulness. The specific study problem by the purpose of th...
The Purpose of this study is to find the effect of the mother's and the father's play belief for children's play according to the individual background, and then to identify the effects of parents' play belief and playfulness on children's playfulness. The specific study problem by the purpose of this study is as follows. 1. What is the play belief by the parents' individual variables like? 2. What effect does parents' play belief have on children's playfulness? 3. What effect does parents' playfulness have on children's playfulness? For this study, the questionnaires were used targeting 533 mothers and fathers of children of age 3-6 who resided in A, K, W city in Gyunggi-do. The questionnaire was used by Yu-mi's adaptation(2008) based on Fogle's Parent Play Beliefs Scale: PPBS (2003) to measure the parents' play belief, and to measure the parents' playfulness, the questionnaire was used by Park Hyun-sook's adaptation(2003) based on Glynn and Webster's Adult Playfulness Scale(1992), and to measure the children's playfulness, the questionnaire was used by Kim Young-hee's adaptation(1995) based on Barnett's Children's Playfulness Scale(1990). For the data analysis, SPSS 17.0 statistics program was used, and for the analysis method, this study used the frequency, percentage, Cronbach α, Pearson's corelation coefficient, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression analysis. The conclusion through this study is summarized as follows. First, reviewing the play belief by the parents' individual variables, the parents' play belief by age showed no significant difference. The parents' academic background showed a significant difference in the mother's play belief, and higher academic background showed more positive play belief. The average income for a month showed a significant difference in the mother's play belief, and higher average income for a month showed the mother's higher positive play belief, while the mother's negative play belief was higher as the income was less. Also, in case of mothers who worked for job, it was higher in the positive play belief and parent-centered play belief than those who didn't. Second, reviewing effects of parents' play belief on children's playfulness, the mother's and the father's play belief had effects on children's playfulness. The mother's positive play belief among the subfactors of play belief had effects on the subfactors of children's playfulness such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, the expression of pleasure, and sense of humor. Also, the father's positive play belief appeared as a predictor variable of all subfactors of children's playfulness. As the father's negative play belief went higher, children's physical spontaneity went down, and it was high in the social and cognitive spontaneity. Third, reviewing effects of parents' playfulness on children's playfulness, the mother's and the father's playfulness had effects on children's playfulness. The mother's cheerfulness among the subfactors of playfulness had effects on children's social spontaneity, expression of pleasure, and sense of humor, while the mother's extraordinary playfulness had effects on children's cognitive spontaneity. Also, the father's cheerfulness had effects on children's physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, and the expression of pleasure, while the father's imagination had effects on children's expression of pleasure.
The Purpose of this study is to find the effect of the mother's and the father's play belief for children's play according to the individual background, and then to identify the effects of parents' play belief and playfulness on children's playfulness. The specific study problem by the purpose of this study is as follows. 1. What is the play belief by the parents' individual variables like? 2. What effect does parents' play belief have on children's playfulness? 3. What effect does parents' playfulness have on children's playfulness? For this study, the questionnaires were used targeting 533 mothers and fathers of children of age 3-6 who resided in A, K, W city in Gyunggi-do. The questionnaire was used by Yu-mi's adaptation(2008) based on Fogle's Parent Play Beliefs Scale: PPBS (2003) to measure the parents' play belief, and to measure the parents' playfulness, the questionnaire was used by Park Hyun-sook's adaptation(2003) based on Glynn and Webster's Adult Playfulness Scale(1992), and to measure the children's playfulness, the questionnaire was used by Kim Young-hee's adaptation(1995) based on Barnett's Children's Playfulness Scale(1990). For the data analysis, SPSS 17.0 statistics program was used, and for the analysis method, this study used the frequency, percentage, Cronbach α, Pearson's corelation coefficient, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression analysis. The conclusion through this study is summarized as follows. First, reviewing the play belief by the parents' individual variables, the parents' play belief by age showed no significant difference. The parents' academic background showed a significant difference in the mother's play belief, and higher academic background showed more positive play belief. The average income for a month showed a significant difference in the mother's play belief, and higher average income for a month showed the mother's higher positive play belief, while the mother's negative play belief was higher as the income was less. Also, in case of mothers who worked for job, it was higher in the positive play belief and parent-centered play belief than those who didn't. Second, reviewing effects of parents' play belief on children's playfulness, the mother's and the father's play belief had effects on children's playfulness. The mother's positive play belief among the subfactors of play belief had effects on the subfactors of children's playfulness such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, the expression of pleasure, and sense of humor. Also, the father's positive play belief appeared as a predictor variable of all subfactors of children's playfulness. As the father's negative play belief went higher, children's physical spontaneity went down, and it was high in the social and cognitive spontaneity. Third, reviewing effects of parents' playfulness on children's playfulness, the mother's and the father's playfulness had effects on children's playfulness. The mother's cheerfulness among the subfactors of playfulness had effects on children's social spontaneity, expression of pleasure, and sense of humor, while the mother's extraordinary playfulness had effects on children's cognitive spontaneity. Also, the father's cheerfulness had effects on children's physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, and the expression of pleasure, while the father's imagination had effects on children's expression of pleasure.
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