수예공작 프로그램 적용이 발달장애 아동의 시지각 발달에 미치는 영향 The Impacts of Crafts Programmes on Visual Perceptual Development of the Children with Developmental Disabilities원문보기
본 연구는 수예공작 프로그램이 발달장애 아동의 시지각 발달에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2011년 2월부터 4월까지 6주 동안(주 2회, 총 12회) 경주에 소재한 K 장애인 복지관과 C 어린이집에서 실시하였으며, 연구 대상자 선정 기준에 따라 발달장애 진단을 받은 아동 30명을 선정하여 실험군 15명, 대조군 15명으로 배분하였다. 실험군은 수예공작 중심의 작업치료, 물리치료, 언어치료 중재를 하였고, 대조군은 수예공작 프로그램이 제외된 기능 중심의 작업치료와 물리치료, 언어치료 중재를 하였다. 치료 전ㆍ후에 각각 ...
본 연구는 수예공작 프로그램이 발달장애 아동의 시지각 발달에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2011년 2월부터 4월까지 6주 동안(주 2회, 총 12회) 경주에 소재한 K 장애인 복지관과 C 어린이집에서 실시하였으며, 연구 대상자 선정 기준에 따라 발달장애 진단을 받은 아동 30명을 선정하여 실험군 15명, 대조군 15명으로 배분하였다. 실험군은 수예공작 중심의 작업치료, 물리치료, 언어치료 중재를 하였고, 대조군은 수예공작 프로그램이 제외된 기능 중심의 작업치료와 물리치료, 언어치료 중재를 하였다. 치료 전ㆍ후에 각각 시지각 기능을 비교하기 위해 MVPT-3와 K-DTVP-2를 시행하였으며, 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 수예공작 프로그램은 발달장애 아동의 시지각 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 수예공작 프로그램을 적용한 집단은 적용하지 않은 집단에 비해 시지각 기능이 더 많이 향상되었다. 이상의 결과를 통해 수예공작 프로그램이 발달장애 아동의 시지각 발달에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 발달장애 아동의 시지각 발달을 위해 수예공작 프로그램을 시행하는 것이 효과적일 것이라고 제안할 수 있다. 발달장애 아동의 시지각 발달을 위해 기본적인 치료와 함께 수예공작 프로그램을 적용 중재하는 것이 더 효과적일 것이라 사료된다.
본 연구는 수예공작 프로그램이 발달장애 아동의 시지각 발달에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2011년 2월부터 4월까지 6주 동안(주 2회, 총 12회) 경주에 소재한 K 장애인 복지관과 C 어린이집에서 실시하였으며, 연구 대상자 선정 기준에 따라 발달장애 진단을 받은 아동 30명을 선정하여 실험군 15명, 대조군 15명으로 배분하였다. 실험군은 수예공작 중심의 작업치료, 물리치료, 언어치료 중재를 하였고, 대조군은 수예공작 프로그램이 제외된 기능 중심의 작업치료와 물리치료, 언어치료 중재를 하였다. 치료 전ㆍ후에 각각 시지각 기능을 비교하기 위해 MVPT-3와 K-DTVP-2를 시행하였으며, 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 수예공작 프로그램은 발달장애 아동의 시지각 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 수예공작 프로그램을 적용한 집단은 적용하지 않은 집단에 비해 시지각 기능이 더 많이 향상되었다. 이상의 결과를 통해 수예공작 프로그램이 발달장애 아동의 시지각 발달에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 발달장애 아동의 시지각 발달을 위해 수예공작 프로그램을 시행하는 것이 효과적일 것이라고 제안할 수 있다. 발달장애 아동의 시지각 발달을 위해 기본적인 치료와 함께 수예공작 프로그램을 적용 중재하는 것이 더 효과적일 것이라 사료된다.
The study is aimed to know the impacts of Crafts programmes on the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Thirty children are being diagnosed with developmental disabilities. They were chosen and divided into two halves, that were of the test group and control...
The study is aimed to know the impacts of Crafts programmes on the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Thirty children are being diagnosed with developmental disabilities. They were chosen and divided into two halves, that were of the test group and control group. Complying with these two groups of selected criteria, the test group will be conducted at K-Rehabilitation Center and for the other group of C-Child Care Center will be conducted in Gyeong-Ju for 6 weeks(twice a week, total 12 times) for all the disabled. The programmes emerge from the year of 2011 and from the month of Feb until Apr. The development programmes for the children disabilities are based on Occupational Therapy, Physical Therapy, and as well Speech Therapy. These were applied for the intervening test group, and will be based on functional occupational therapies, without the interventions of the Crafts programmes that were also applied to the control group. The MVPT-3 and K-DTVP-2 were going to be held before and after the therapy, as to compare and be visual perceptual development ability, and below to know the results of the test First, Crafts programmes positively affected children's visual perceptual development who have developmental disabilities. Second, visual perceptual development has been applied effectively to a group that utilized the crafts programmes compared to the group that did not apply it. Such results implicates the Crafts programmes affects the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Accordingly, the Crafts programmes could be considered as decisively effective for the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Furthermore, it would be even more effective if the Crafts programmes applied intervention went with basic therapy.
The study is aimed to know the impacts of Crafts programmes on the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Thirty children are being diagnosed with developmental disabilities. They were chosen and divided into two halves, that were of the test group and control group. Complying with these two groups of selected criteria, the test group will be conducted at K-Rehabilitation Center and for the other group of C-Child Care Center will be conducted in Gyeong-Ju for 6 weeks(twice a week, total 12 times) for all the disabled. The programmes emerge from the year of 2011 and from the month of Feb until Apr. The development programmes for the children disabilities are based on Occupational Therapy, Physical Therapy, and as well Speech Therapy. These were applied for the intervening test group, and will be based on functional occupational therapies, without the interventions of the Crafts programmes that were also applied to the control group. The MVPT-3 and K-DTVP-2 were going to be held before and after the therapy, as to compare and be visual perceptual development ability, and below to know the results of the test First, Crafts programmes positively affected children's visual perceptual development who have developmental disabilities. Second, visual perceptual development has been applied effectively to a group that utilized the crafts programmes compared to the group that did not apply it. Such results implicates the Crafts programmes affects the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Accordingly, the Crafts programmes could be considered as decisively effective for the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Furthermore, it would be even more effective if the Crafts programmes applied intervention went with basic therapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.