본 연구는 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하는 것이다. 연구 대상은 부산광역시에 거주하며 일반 초등학교 1학년에 재학 중인 언어발달지체 아동 3명이다. 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램은 3명의 아동과 연구자가 한 그룹으로 2011년 2월부터 2011년 4월까지 총 24회 실시하였으며, 역할놀이를 이용한 언어중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전-사후검사 설계를 사용하였다. 언어 문제 해...
본 연구는 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하는 것이다. 연구 대상은 부산광역시에 거주하며 일반 초등학교 1학년에 재학 중인 언어발달지체 아동 3명이다. 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램은 3명의 아동과 연구자가 한 그룹으로 2011년 2월부터 2011년 4월까지 총 24회 실시하였으며, 역할놀이를 이용한 언어중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전-사후검사 설계를 사용하였다. 언어 문제 해결력 검사를 통해 사전 평가와 사후 평가를 실시하였으며 평가에서 수집된 자료를 분석하여 원인이유, 단서추측, 해결추론 범주의 질문에 대한 대답하기에 나타난 언어적 문제해결능력의 차이점을 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 언어발달지체 아동의 원인이유 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 둘째, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 언어발달지체 아동의 단서추측 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 셋째, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 언어발달지체 아동의 해결추론 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 이러한 연구 결과를 종합해 보면, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램이 학령기 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력을 향상시키는데 효과가 있었다고 결론 내릴 수 있다.
본 연구는 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하는 것이다. 연구 대상은 부산광역시에 거주하며 일반 초등학교 1학년에 재학 중인 언어발달지체 아동 3명이다. 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램은 3명의 아동과 연구자가 한 그룹으로 2011년 2월부터 2011년 4월까지 총 24회 실시하였으며, 역할놀이를 이용한 언어중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전-사후검사 설계를 사용하였다. 언어 문제 해결력 검사를 통해 사전 평가와 사후 평가를 실시하였으며 평가에서 수집된 자료를 분석하여 원인이유, 단서추측, 해결추론 범주의 질문에 대한 대답하기에 나타난 언어적 문제해결능력의 차이점을 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 언어발달지체 아동의 원인이유 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 둘째, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 언어발달지체 아동의 단서추측 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 셋째, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램을 실시한 결과 모든 언어발달지체 아동의 해결추론 질문에 대한 대답하기 능력이 향상되었다. 이러한 연구 결과를 종합해 보면, 역할놀이를 이용한 그룹 언어중재 프로그램이 학령기 언어발달지체 아동의 언어적 문제해결능력을 향상시키는데 효과가 있었다고 결론 내릴 수 있다.
This research sought to identify the effect of the group language intervention program using role play on linguistic problem solving skills of children with language delay. The research targeted three children with language delay who reside in Busan and who are attending first grade of regular eleme...
This research sought to identify the effect of the group language intervention program using role play on linguistic problem solving skills of children with language delay. The research targeted three children with language delay who reside in Busan and who are attending first grade of regular elementary school. Group language intervention program using role play was conducted 24 times from February 2011 to April 2011 with three children and the researcher forming a group. To identify the effect of the program, pre-post testing designs were used. Pre-evaluation and post-evaluation were conducted using the Test of Verbal Problem Solving, and the data collected during the evaluation process was analyzed to compare and to contrast the differences found in the linguistic problem solving skills as manifested when children answered cause and reason question, clues and guessing question, solving and inference question. The results of this research are as follows. First, when the group language intervention program using role play was conducted, all the children with language delay’s ability to answer cause and reason question improved. Second, when the group language intervention program using role play was conducted, all the children with language delay’s ability to answer clues and guessing question improved. Third, when the group language mediation program using role play was conducted, all the children with language delay’s ability to answer solving and inference question improved. When the results of the research were summarized, it is possible to conclude that the group language intervention program using role play is effective in improving linguistic problem solving skills of children with language delay.
This research sought to identify the effect of the group language intervention program using role play on linguistic problem solving skills of children with language delay. The research targeted three children with language delay who reside in Busan and who are attending first grade of regular elementary school. Group language intervention program using role play was conducted 24 times from February 2011 to April 2011 with three children and the researcher forming a group. To identify the effect of the program, pre-post testing designs were used. Pre-evaluation and post-evaluation were conducted using the Test of Verbal Problem Solving, and the data collected during the evaluation process was analyzed to compare and to contrast the differences found in the linguistic problem solving skills as manifested when children answered cause and reason question, clues and guessing question, solving and inference question. The results of this research are as follows. First, when the group language intervention program using role play was conducted, all the children with language delay’s ability to answer cause and reason question improved. Second, when the group language intervention program using role play was conducted, all the children with language delay’s ability to answer clues and guessing question improved. Third, when the group language mediation program using role play was conducted, all the children with language delay’s ability to answer solving and inference question improved. When the results of the research were summarized, it is possible to conclude that the group language intervention program using role play is effective in improving linguistic problem solving skills of children with language delay.
Keyword
#언어적 문제해결능력 언어발달지체 아동 역할놀이
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.