전 세계적인 물류시장의 급성장과 1980년대 이후 기업들의 자가물류에 대한 부담 증가로 인하여 기업들의 제3자 물류를 활용한 아웃소싱 비율이 증대되면서 제3자 물류 기업들도 기하급수적으로 증가하고 있다.
하지만 이에 따른 치열한 단가 경쟁으로 발생하는 수익악화 구조를 탈피하기 위하여 제3자 물류 기업들은 운영 효율 증대를 통해 수익구조 확보를 위한 많은 노력들을 하고 있으나, 아직 그 관리 상태는 전 근대적이고 초보수준에 머물러 있다.
특히 적은 비용으로 고객에 제공하고자 하는 물류서비스 수준을 달성하기 위하여 물량처리능력의 극대화 및 물류비용의 극소화를 통하여 외형적 선진화가 아닌 실질적 경영 효율화가 절실하게 요구되고 있다.
본 연구에서는 물류센터운영에 있어 운영효율 향상을 위하여 린 사고 기반의 개선활동 추진으로 업무 프로세스 단축과 낭비 제거의 효과에 대한 사례를 제시하고자 하였다. 린 시스템이 가지는 효과와 역할에 관하여 재 정의하고, 현재 제3자 물류센터를 운영함에 있어 운영효율 향상과 경쟁력 확보를 도모하고자 하는 기업들이 ...
전 세계적인 물류시장의 급성장과 1980년대 이후 기업들의 자가물류에 대한 부담 증가로 인하여 기업들의 제3자 물류를 활용한 아웃소싱 비율이 증대되면서 제3자 물류 기업들도 기하급수적으로 증가하고 있다.
하지만 이에 따른 치열한 단가 경쟁으로 발생하는 수익악화 구조를 탈피하기 위하여 제3자 물류 기업들은 운영 효율 증대를 통해 수익구조 확보를 위한 많은 노력들을 하고 있으나, 아직 그 관리 상태는 전 근대적이고 초보수준에 머물러 있다.
특히 적은 비용으로 고객에 제공하고자 하는 물류서비스 수준을 달성하기 위하여 물량처리능력의 극대화 및 물류비용의 극소화를 통하여 외형적 선진화가 아닌 실질적 경영 효율화가 절실하게 요구되고 있다.
본 연구에서는 물류센터운영에 있어 운영효율 향상을 위하여 린 사고 기반의 개선활동 추진으로 업무 프로세스 단축과 낭비 제거의 효과에 대한 사례를 제시하고자 하였다. 린 시스템이 가지는 효과와 역할에 관하여 재 정의하고, 현재 제3자 물류센터를 운영함에 있어 운영효율 향상과 경쟁력 확보를 도모하고자 하는 기업들이 린 생산방식을 적용하고자 할 때, 이를 지원 할 수 있는 방향을 제시하고자 한다.
또한 기존에 대부분 제조 기업에서 생산혁신 방법론으로써 적용하던 린 시스템을 물류관리 부문으로 적용 범위를 확장하였다. 특히 ‘낭비제거를 통한 가치 증대’라는 린 시스템이 가지는 기본 이념은 적용하되, 공간 활용 증대, 재고회전율 향상, 업무 프로세스 개선 등 물류기업에서 좀 더 중요시되고 개선이 필요한 부문을 중점으로 개선방안을 제시함으로써 단일사례연구로서 중요한 가치를 가진다고 할 수 있다.
전 세계적인 물류시장의 급성장과 1980년대 이후 기업들의 자가물류에 대한 부담 증가로 인하여 기업들의 제3자 물류를 활용한 아웃소싱 비율이 증대되면서 제3자 물류 기업들도 기하급수적으로 증가하고 있다.
하지만 이에 따른 치열한 단가 경쟁으로 발생하는 수익악화 구조를 탈피하기 위하여 제3자 물류 기업들은 운영 효율 증대를 통해 수익구조 확보를 위한 많은 노력들을 하고 있으나, 아직 그 관리 상태는 전 근대적이고 초보수준에 머물러 있다.
특히 적은 비용으로 고객에 제공하고자 하는 물류서비스 수준을 달성하기 위하여 물량처리능력의 극대화 및 물류비용의 극소화를 통하여 외형적 선진화가 아닌 실질적 경영 효율화가 절실하게 요구되고 있다.
본 연구에서는 물류센터운영에 있어 운영효율 향상을 위하여 린 사고 기반의 개선활동 추진으로 업무 프로세스 단축과 낭비 제거의 효과에 대한 사례를 제시하고자 하였다. 린 시스템이 가지는 효과와 역할에 관하여 재 정의하고, 현재 제3자 물류센터를 운영함에 있어 운영효율 향상과 경쟁력 확보를 도모하고자 하는 기업들이 린 생산방식을 적용하고자 할 때, 이를 지원 할 수 있는 방향을 제시하고자 한다.
또한 기존에 대부분 제조 기업에서 생산혁신 방법론으로써 적용하던 린 시스템을 물류관리 부문으로 적용 범위를 확장하였다. 특히 ‘낭비제거를 통한 가치 증대’라는 린 시스템이 가지는 기본 이념은 적용하되, 공간 활용 증대, 재고회전율 향상, 업무 프로세스 개선 등 물류기업에서 좀 더 중요시되고 개선이 필요한 부문을 중점으로 개선방안을 제시함으로써 단일사례연구로서 중요한 가치를 가진다고 할 수 있다.
Due to the rapid growth of global logistics markets and the high cost in maintaining an in-house logistics function, the corporations’ demand on third party logistics has increased drastically since 1980’s. On the other hand, the revenue of 3PL companies continues to decline due to fierce competitio...
Due to the rapid growth of global logistics markets and the high cost in maintaining an in-house logistics function, the corporations’ demand on third party logistics has increased drastically since 1980’s. On the other hand, the revenue of 3PL companies continues to decline due to fierce competitions among 3PL companies. Because of that, 3PL companies have continuously made great efforts to secure their revenue and profit through improvement of the efficiency in their logistics operations. However, their management levels seem to be still inadequate in terms of their efficiency and effectiveness of their logistics services. Especially for the logistics centers, where goods from customers are stored and separated by their final destinations, the effectiveness in management, i.e., the maximization of volume handling capability and the minimization of logistics cost is urgently needed to reach the service level which is required by the customers.
This study presents a case of a logistics center which is located in Seoul, Korea and shows results of process simplification and waste reduction by using process improvement techniques which are based on the Lean thinking. It also suggests directions for companies which will apply the Lean system in the future to improve management efficiency and business competitiveness with respect to their operations of 3PL. Also, the case presented here is unique because the Lean system which has been widely applied as the methodology for the process innovation in manufacturing companies was expanded to another industry, logistics.
Unlike the application of Lean system in the manufacturing companies, this logistics center generates improvement plans in space utilization, inventory turn-over, and processes through the application of the basic concepts of Lean system such as the increase of the value through the removal of waste. In other words, we have not used the available tools like “Value Stream Mapping: VSM” of Lean System’s methodology and Kanban method and we believe that this makes our case more unique and valuable.
Due to the rapid growth of global logistics markets and the high cost in maintaining an in-house logistics function, the corporations’ demand on third party logistics has increased drastically since 1980’s. On the other hand, the revenue of 3PL companies continues to decline due to fierce competitions among 3PL companies. Because of that, 3PL companies have continuously made great efforts to secure their revenue and profit through improvement of the efficiency in their logistics operations. However, their management levels seem to be still inadequate in terms of their efficiency and effectiveness of their logistics services. Especially for the logistics centers, where goods from customers are stored and separated by their final destinations, the effectiveness in management, i.e., the maximization of volume handling capability and the minimization of logistics cost is urgently needed to reach the service level which is required by the customers.
This study presents a case of a logistics center which is located in Seoul, Korea and shows results of process simplification and waste reduction by using process improvement techniques which are based on the Lean thinking. It also suggests directions for companies which will apply the Lean system in the future to improve management efficiency and business competitiveness with respect to their operations of 3PL. Also, the case presented here is unique because the Lean system which has been widely applied as the methodology for the process innovation in manufacturing companies was expanded to another industry, logistics.
Unlike the application of Lean system in the manufacturing companies, this logistics center generates improvement plans in space utilization, inventory turn-over, and processes through the application of the basic concepts of Lean system such as the increase of the value through the removal of waste. In other words, we have not used the available tools like “Value Stream Mapping: VSM” of Lean System’s methodology and Kanban method and we believe that this makes our case more unique and valuable.
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