본 연구는 남성메이크업 문화가 형성되기 시작하는 현 시점에서 문화 및 시장성장에 도움이 될 실질적인 자료를 구축하고자 남성메이크업에 대한 남녀의 인식 및 견해 차이를 알아보고, 남녀의 일반적 특성(연령, 최종학력, 직업, 결혼여부, 성격, 라이프스타일)과 외모인식적 특성(미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도, 선호하는 남성이미지)에 따른 남성메이크업의 인식과 실태에 대한 상관관계 및 미치는 요인, 그리고 남성메이크업 변인에 대한 이미지지각의 차이와 상관관계를 알아보고자 한다. 따라서 이 연구는 현재의 남성메이크업 현실과 문화 파악은 물론 미래를 예측할 수 있는 자료로써 향후 시장의 효율적인 육성과 발전, 그리고 남성메이크업 연출의 적절한 응용에 도움을 주고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 서울?경기 지역에 거주하는 19세~40대의 여자 566명, 남자 408명을 대상으로 2010년 8월 20일부터 2010년 9월 26일까지 남성조사자용?여성조사자용으로 따로 구조화된 설문지에 자기 기입방식으로 응답하도록 하였다. 설문지는 총 1,050부를 배부하여 1,016부를 회수하였으며, 그중 974부의 유효한 설문지를 분석에 사용하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 남녀 조사자의 남성메이크업에 대한 인식의 차이를 분석한 결과이다. 첫째, 남성메이크업 긍정적 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 여성 조사자에 비해 상대적으로 남성메이크업에 대해 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 남성메이크업을 통한 수정보완 가능성 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 여성 조사자에 비해 상대적으로 남성의 얼굴에 있어 메이크업을 통한 얼굴부위 수정보완 가능성이 있다고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 남성메이크업 수용 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 다소 차이는 있으나 남녀 조사자 모두 중요한 행사 때마다(결혼식 포함) 메이크업을 하는 것을 가장 많이 수용하는 것으로 나타났다. 넷째, 평상시의 남성메이크업 수용범위 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 피부표현만 수용한다고 하였으나 여성 조사자의 경우 피부+눈썹까지 수용한다고 하여 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 특별한 날의 남성메이크업 수용범위 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남녀 조사자 모두 피부+눈썹까지 수용한다는 의견이 제일 많았으며, 다음으로는 남성 조사자의 경우 피부표현만 수용한다고 하였고, 반면 여성 조사자의 경우 피부+눈썹+입술까지 수용한다고 하여 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 피부메이크업 향후증가 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 여성 조사자의 경우 남성 조사자에 비해 피부메이크업의 향후증가 인식정도가 높은 것으로 나타났다. 일곱째, 색조메이크업 향후증가 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 여성 조사자의 경우 남성 조사자에 비해 상대적으로 색조메이크업의 향후증가 인식정도가 높은 것으로 나타났다. 2. 남녀 조사자의 남성메이크업 변인에 대한 이미지지각 차이를 분석한 결과이다. ‘호감 있어 보이는’, ‘세련되어 보이는’, ‘잘 생겨 보이는’, ‘노련해 보이는’, ‘지적으로 보이는’, ‘단정해 보이는’, ‘피부가 좋아 보이는’에 있어서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남녀 조사자 모두 내추럴 메이크업을 가장 많이 선택한 것으로 나타났다. ‘얼굴이 갸름해 보이는’, ‘얼굴이 작아 보이는’, ‘강인해 보이는’에 있어서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 남녀 조사자 모두 스모키 메이크업을 가장 많이 선택한 것으로 나타났다. ‘섹시해 보이는’, ‘눈이 커 보이는’에 있어서는 남녀 조사자 모두 스모키 메이크업을 가장 많이 선택하였고 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 마지막으로 선호도조사 결과에서는 남녀 조사자 모두 내추럴 메이크업을 가장 이상적으로 평가한 것으로 나타나 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 3. 남성메이크업의 인식에 대한 여성조사자의 각 변수간 상관관계와 ...
본 연구는 남성메이크업 문화가 형성되기 시작하는 현 시점에서 문화 및 시장성장에 도움이 될 실질적인 자료를 구축하고자 남성메이크업에 대한 남녀의 인식 및 견해 차이를 알아보고, 남녀의 일반적 특성(연령, 최종학력, 직업, 결혼여부, 성격, 라이프스타일)과 외모인식적 특성(미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도, 선호하는 남성이미지)에 따른 남성메이크업의 인식과 실태에 대한 상관관계 및 미치는 요인, 그리고 남성메이크업 변인에 대한 이미지지각의 차이와 상관관계를 알아보고자 한다. 따라서 이 연구는 현재의 남성메이크업 현실과 문화 파악은 물론 미래를 예측할 수 있는 자료로써 향후 시장의 효율적인 육성과 발전, 그리고 남성메이크업 연출의 적절한 응용에 도움을 주고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 서울?경기 지역에 거주하는 19세~40대의 여자 566명, 남자 408명을 대상으로 2010년 8월 20일부터 2010년 9월 26일까지 남성조사자용?여성조사자용으로 따로 구조화된 설문지에 자기 기입방식으로 응답하도록 하였다. 설문지는 총 1,050부를 배부하여 1,016부를 회수하였으며, 그중 974부의 유효한 설문지를 분석에 사용하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 남녀 조사자의 남성메이크업에 대한 인식의 차이를 분석한 결과이다. 첫째, 남성메이크업 긍정적 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 여성 조사자에 비해 상대적으로 남성메이크업에 대해 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 남성메이크업을 통한 수정보완 가능성 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 여성 조사자에 비해 상대적으로 남성의 얼굴에 있어 메이크업을 통한 얼굴부위 수정보완 가능성이 있다고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 남성메이크업 수용 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 다소 차이는 있으나 남녀 조사자 모두 중요한 행사 때마다(결혼식 포함) 메이크업을 하는 것을 가장 많이 수용하는 것으로 나타났다. 넷째, 평상시의 남성메이크업 수용범위 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 피부표현만 수용한다고 하였으나 여성 조사자의 경우 피부+눈썹까지 수용한다고 하여 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 특별한 날의 남성메이크업 수용범위 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남녀 조사자 모두 피부+눈썹까지 수용한다는 의견이 제일 많았으며, 다음으로는 남성 조사자의 경우 피부표현만 수용한다고 하였고, 반면 여성 조사자의 경우 피부+눈썹+입술까지 수용한다고 하여 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 피부메이크업 향후증가 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 여성 조사자의 경우 남성 조사자에 비해 피부메이크업의 향후증가 인식정도가 높은 것으로 나타났다. 일곱째, 색조메이크업 향후증가 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 여성 조사자의 경우 남성 조사자에 비해 상대적으로 색조메이크업의 향후증가 인식정도가 높은 것으로 나타났다. 2. 남녀 조사자의 남성메이크업 변인에 대한 이미지지각 차이를 분석한 결과이다. ‘호감 있어 보이는’, ‘세련되어 보이는’, ‘잘 생겨 보이는’, ‘노련해 보이는’, ‘지적으로 보이는’, ‘단정해 보이는’, ‘피부가 좋아 보이는’에 있어서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남녀 조사자 모두 내추럴 메이크업을 가장 많이 선택한 것으로 나타났다. ‘얼굴이 갸름해 보이는’, ‘얼굴이 작아 보이는’, ‘강인해 보이는’에 있어서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 남녀 조사자 모두 스모키 메이크업을 가장 많이 선택한 것으로 나타났다. ‘섹시해 보이는’, ‘눈이 커 보이는’에 있어서는 남녀 조사자 모두 스모키 메이크업을 가장 많이 선택하였고 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 마지막으로 선호도조사 결과에서는 남녀 조사자 모두 내추럴 메이크업을 가장 이상적으로 평가한 것으로 나타나 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 3. 남성메이크업의 인식에 대한 여성조사자의 각 변수간 상관관계와 인과관계를 알아본 결과이다. 각 변수간 상관관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식정도는 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도와 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 둘째, 남성메이크업의 수용정도는 미혼일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 셋째, 남성메이크업의 향후증가에 대한 인식정도는 연령이 적을수록, 미혼일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 각 변수간 인과관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식에 영향을 미치는 요인으로는 미용관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도가 중요한 요소로 나타났다. 둘째, 남성메이크업의 수용 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 남성외모 경쟁력 인식정도가 중요한 요소로 나타났다. 셋째, 남성메이크업의 향후증가 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 남성외모 경쟁력 인식정도가 중요한 요소로 나타났다. 4. 남성메이크업의 인식에 대한 남성조사자의 각 변수간 상관관계와 인과관계를 알아본 결과이다. 각 변수간 상관관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식정도는 전문가종사자Ⅰ,Ⅱ일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 둘째, 남성메이크업의 수용정도는 연령이 적을수록, 미혼일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 셋째, 남성 피부메이크업의 향후증가 인식정도는 최종학력이 높을수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 넷째, 남성 색조메이크업의 향후증가에 대한 인식정도는 전문가종사자Ⅰ,Ⅱ일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 다섯째, 메이크업 교육의향 인식정도는 최종학력이 높을수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 여섯째, 메이크업 받아볼 의향 인식정도는 최종학력이 높을수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도와 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 각 변수간 인과관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식에 영향을 미치는 요인으로는 미용관심도가 중요한 요소로 나타났다. 둘째, 남성메이크업의 수용 인식정도, 피부메이크업 향후증가 인식정도, 색조메이크업 향후증가 인식정도, 메이크업 받아볼 의향 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 모두 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도가 중요한 요소로 나타났다. 셋째, 메이크업 교육의향 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 미용관심도, 패션감각 정도가 중요한 요소로 나타났다. 이처럼 남성메이크업에 대한 긍정적 인식이 높아지고 그에 따른 새로운 남성시장 및 문화를 형성해 가는 현재, 남성메이크업에 대한 조사나 연구가 매우 부족한 것이 현실이며 따라서 남성메이크업의 실태 및 인식, 이미지지각 조사를 남녀의 다양한 특성에 맞추어 심층적으로 조사한 본 연구의 자료는 새로운 문화를 연구하는 시작의 의미로써 학문적 연구에 기여할 수 있을 뿐만 아니라 남성화장품 시장의 실질적인 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 연구의 제한점 및 제언으로는 자극물사진 제작에 모델이 1명으로 제한되어 있어 모델 남성의 얼굴에 대한 지각여부 및 선호도가 제한될 수 있으므로 더 많은 모델의 자극물사진 제작을 통해 다양한 결과치의 평균값을 알아보는 것이 필요하다고 사료되며, 무엇보다도 선행연구가 많지 않은 상황에서 설문지의 기준 및 문항을 제작하다보니 남녀의 특성에 대한 선택 및 분류에 있어 미흡하거나 주관적인 부분이 있을 수 있으므로 지속적인 연구를 통한 좀 더 체계적이고 객관적 자료구축을 해나가야 할 것으로 사료된다. 마지막으로, 현재 한국 화장품의 인지도가 높아지고 있는 타국의 남성들을 대상으로 메이크업 실태 및 인식에 대한 연구가 진행된다면 한국 화장품의 수출증대에 더욱 도움이 될 만한 미래지향적인 자료가 될 것이라 사료된다.
본 연구는 남성메이크업 문화가 형성되기 시작하는 현 시점에서 문화 및 시장성장에 도움이 될 실질적인 자료를 구축하고자 남성메이크업에 대한 남녀의 인식 및 견해 차이를 알아보고, 남녀의 일반적 특성(연령, 최종학력, 직업, 결혼여부, 성격, 라이프스타일)과 외모인식적 특성(미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도, 선호하는 남성이미지)에 따른 남성메이크업의 인식과 실태에 대한 상관관계 및 미치는 요인, 그리고 남성메이크업 변인에 대한 이미지지각의 차이와 상관관계를 알아보고자 한다. 따라서 이 연구는 현재의 남성메이크업 현실과 문화 파악은 물론 미래를 예측할 수 있는 자료로써 향후 시장의 효율적인 육성과 발전, 그리고 남성메이크업 연출의 적절한 응용에 도움을 주고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 서울?경기 지역에 거주하는 19세~40대의 여자 566명, 남자 408명을 대상으로 2010년 8월 20일부터 2010년 9월 26일까지 남성조사자용?여성조사자용으로 따로 구조화된 설문지에 자기 기입방식으로 응답하도록 하였다. 설문지는 총 1,050부를 배부하여 1,016부를 회수하였으며, 그중 974부의 유효한 설문지를 분석에 사용하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 남녀 조사자의 남성메이크업에 대한 인식의 차이를 분석한 결과이다. 첫째, 남성메이크업 긍정적 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 여성 조사자에 비해 상대적으로 남성메이크업에 대해 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 남성메이크업을 통한 수정보완 가능성 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 여성 조사자에 비해 상대적으로 남성의 얼굴에 있어 메이크업을 통한 얼굴부위 수정보완 가능성이 있다고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 남성메이크업 수용 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 다소 차이는 있으나 남녀 조사자 모두 중요한 행사 때마다(결혼식 포함) 메이크업을 하는 것을 가장 많이 수용하는 것으로 나타났다. 넷째, 평상시의 남성메이크업 수용범위 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남성 조사자의 경우 피부표현만 수용한다고 하였으나 여성 조사자의 경우 피부+눈썹까지 수용한다고 하여 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 특별한 날의 남성메이크업 수용범위 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남녀 조사자 모두 피부+눈썹까지 수용한다는 의견이 제일 많았으며, 다음으로는 남성 조사자의 경우 피부표현만 수용한다고 하였고, 반면 여성 조사자의 경우 피부+눈썹+입술까지 수용한다고 하여 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 피부메이크업 향후증가 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 여성 조사자의 경우 남성 조사자에 비해 피부메이크업의 향후증가 인식정도가 높은 것으로 나타났다. 일곱째, 색조메이크업 향후증가 인식정도에 대한 차이를 분석한 결과에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 여성 조사자의 경우 남성 조사자에 비해 상대적으로 색조메이크업의 향후증가 인식정도가 높은 것으로 나타났다. 2. 남녀 조사자의 남성메이크업 변인에 대한 이미지지각 차이를 분석한 결과이다. ‘호감 있어 보이는’, ‘세련되어 보이는’, ‘잘 생겨 보이는’, ‘노련해 보이는’, ‘지적으로 보이는’, ‘단정해 보이는’, ‘피부가 좋아 보이는’에 있어서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 남녀 조사자 모두 내추럴 메이크업을 가장 많이 선택한 것으로 나타났다. ‘얼굴이 갸름해 보이는’, ‘얼굴이 작아 보이는’, ‘강인해 보이는’에 있어서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 남녀 조사자 모두 스모키 메이크업을 가장 많이 선택한 것으로 나타났다. ‘섹시해 보이는’, ‘눈이 커 보이는’에 있어서는 남녀 조사자 모두 스모키 메이크업을 가장 많이 선택하였고 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 마지막으로 선호도조사 결과에서는 남녀 조사자 모두 내추럴 메이크업을 가장 이상적으로 평가한 것으로 나타나 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다(p>.05). 3. 남성메이크업의 인식에 대한 여성조사자의 각 변수간 상관관계와 인과관계를 알아본 결과이다. 각 변수간 상관관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식정도는 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도와 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 둘째, 남성메이크업의 수용정도는 미혼일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 셋째, 남성메이크업의 향후증가에 대한 인식정도는 연령이 적을수록, 미혼일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 각 변수간 인과관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식에 영향을 미치는 요인으로는 미용관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도가 중요한 요소로 나타났다. 둘째, 남성메이크업의 수용 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 남성외모 경쟁력 인식정도가 중요한 요소로 나타났다. 셋째, 남성메이크업의 향후증가 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 남성외모 경쟁력 인식정도가 중요한 요소로 나타났다. 4. 남성메이크업의 인식에 대한 남성조사자의 각 변수간 상관관계와 인과관계를 알아본 결과이다. 각 변수간 상관관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식정도는 전문가종사자Ⅰ,Ⅱ일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 둘째, 남성메이크업의 수용정도는 연령이 적을수록, 미혼일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 셋째, 남성 피부메이크업의 향후증가 인식정도는 최종학력이 높을수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 넷째, 남성 색조메이크업의 향후증가에 대한 인식정도는 전문가종사자Ⅰ,Ⅱ일수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 다섯째, 메이크업 교육의향 인식정도는 최종학력이 높을수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도, 남성외모 경쟁력 인식정도와도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 여섯째, 메이크업 받아볼 의향 인식정도는 최종학력이 높을수록 긍정적인 것으로 나타났으며, 미용관심도, 패션관심도와 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 각 변수간 인과관계의 결과, 첫째, 남성메이크업에 대한 긍정적 인식에 영향을 미치는 요인으로는 미용관심도가 중요한 요소로 나타났다. 둘째, 남성메이크업의 수용 인식정도, 피부메이크업 향후증가 인식정도, 색조메이크업 향후증가 인식정도, 메이크업 받아볼 의향 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 모두 미용관심도, 패션관심도, 패션감각 정도가 중요한 요소로 나타났다. 셋째, 메이크업 교육의향 인식정도에 영향을 미치는 요인으로는 미용관심도, 패션감각 정도가 중요한 요소로 나타났다. 이처럼 남성메이크업에 대한 긍정적 인식이 높아지고 그에 따른 새로운 남성시장 및 문화를 형성해 가는 현재, 남성메이크업에 대한 조사나 연구가 매우 부족한 것이 현실이며 따라서 남성메이크업의 실태 및 인식, 이미지지각 조사를 남녀의 다양한 특성에 맞추어 심층적으로 조사한 본 연구의 자료는 새로운 문화를 연구하는 시작의 의미로써 학문적 연구에 기여할 수 있을 뿐만 아니라 남성화장품 시장의 실질적인 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 연구의 제한점 및 제언으로는 자극물사진 제작에 모델이 1명으로 제한되어 있어 모델 남성의 얼굴에 대한 지각여부 및 선호도가 제한될 수 있으므로 더 많은 모델의 자극물사진 제작을 통해 다양한 결과치의 평균값을 알아보는 것이 필요하다고 사료되며, 무엇보다도 선행연구가 많지 않은 상황에서 설문지의 기준 및 문항을 제작하다보니 남녀의 특성에 대한 선택 및 분류에 있어 미흡하거나 주관적인 부분이 있을 수 있으므로 지속적인 연구를 통한 좀 더 체계적이고 객관적 자료구축을 해나가야 할 것으로 사료된다. 마지막으로, 현재 한국 화장품의 인지도가 높아지고 있는 타국의 남성들을 대상으로 메이크업 실태 및 인식에 대한 연구가 진행된다면 한국 화장품의 수출증대에 더욱 도움이 될 만한 미래지향적인 자료가 될 것이라 사료된다.
This study seeks to find the effective data which influences the men's make-up trend currently booming in Korea to promote growth of the make-up culture and market. It aims to find the differences in awareness and point of view of men and women according to their characteristics such as age, level o...
This study seeks to find the effective data which influences the men's make-up trend currently booming in Korea to promote growth of the make-up culture and market. It aims to find the differences in awareness and point of view of men and women according to their characteristics such as age, level of education, occupation, marital stasis, personality and life style. Also, appearance awareness such as level of interest in beauty, level of interest in fashion, how fashionable they are, degree of men's appearance and it's competitiveness awareness as well as preferred men's image. Factors mentioned above are studies in ordered to seek how they influence the actual conditions of men's make-up as well as differences in perception of the characteristics of men and women with types of men's make-up and relations with perception of image. Therefore, this study is a data to help gain perspective in current situation and make-up culture as well as future trend of men's make-up to effectively promote development of market and to suggest effective application of men's make-up. To obtain the goal of this research, survey was conducted targeting 566 women and 408 men arranging from 19 to 40 years of age who are residents of Seoul and Kyung-gi area. The survey was conducted from August 20th, 2010 to September 26th, 2010 with form of fill in the answers to given questions. There was two types of survey form, one targeting women and one targeting men. Total of 1050 surveys were distributed and 1016 surveys were collected and among them, 974 surveys were valid for data analysis. The results of the survey are as follows. 1. Following is the result from analyzing different perception of men and women on men's make-up. First, analyzing the positive awareness of men's make-up showed that the differences were similar statically(p<.01) and male participants had relatively more positive attitude towards men's make-up than female participants. Second, analyzing the awareness of possibility of supplementing the look with men's make-up showed similar result statically(p<.01) and in case of male participants compared to female participants, showed that male participants were relatively more aware of the possibility of supplementing the look of facial parts with the help of make-up. Third, analyzing the awareness of adaptation level, the result showed that the differences were similar(p<.01). Also there exist some minor differences, both male and female participants adopted the idea of using make-up for important events such as wedding as well as other special events than everyday life in general. Forth, analyzing the awareness of limits of adaptation to men's make-up showed similar result statistically(p<.01). On the other hand, male participants adapted up to only the correction of the skin tone using make-up but female participants thought that supplementing not only the skin tone but also eye brow correction is acceptable. This proved that there were slight differences in perception of men and women. Fifth, analyzing the different perception of the limits of awareness of accepting men's make-up for special events showed similar result statically(p<.01). The most number of both male and female thought that face tone correction and eye brow correction was acceptable, followed by the male participant's claim that only up to correction of facial tone was acceptable. On the other hand, female participants accepted the correction of facial tone, eye brows as well as correction of the lips. Sixth, the different perception of potential growth for facial make-up in the future and its awareness showed similar result statically(p<.01). In case of female participants, showed that they are more aware of the potential growth of men's facial make-up in the future than that of male participants. Seventh, analyzing the differences in awareness of potential growth of colored make-up in the future showed similar result statically(p<.01). Female participants showed higher perception of awareness for potential growth of colored make-up in the future. 2. Following is the result from analyzing the differences in perception of image in the point of view of male and female participants for men's make-up. They showed similar result statically(p<.01) in perceptions such as 'looking gentle', 'looking trendy', 'looking handsome', ' looking sharp', 'looking intelligent', 'looking dandy' and 'seem to have clear face tone'. Both male and female chose natural make-up as most favorable. When it comes to overall image of the face, 'face seems to look slim', 'face seems smaller' and 'face seems strong' showed similar differences statically(p.05). Lastly, the result from research for make-up preferences showed that both male and female selected natural make-up as the most ideal form of make-up and there seemed no significant differences statically(p>.05). 3. Following is the result of findings from female participants' perception of men's make-up in terms of variable between interrelation and cause and effect relationship. The result from each variable's interrelationship showed that, first, level of positive perception towards men's make-up had statically meaningful positive interrelations(p<.05) with participant's interest in beauty, interest in fashion, sense of fashion and level of perception in competitiveness of male appearance. Second, adaption level of men's make-up appeared more positive among singles and the adaptation level showed statically positive interrelations(p<.05) with participant's interest level towards beauty, level of interest towards fashion, level of fashion sense and level of awareness in competitiveness of male appearance. Third, result showed that level of awareness towards increase of demand for men's make-up in the future had more positive effect as the participants were younger and single. It also had statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest in fashion, level of fashion sense and level of awareness in competitiveness of male appearance(p<.05). The result from cause and effect relations of each variable showed that, first, important factors such as level of interest in beauty, level of awareness in competitiveness of male appearance had positive affect on awareness of male make-up. Second, level of awareness in competitiveness of male appearance had important effect in level of awareness in acceptance of men's make-up. Third, level of awareness in competitiveness of male appearance had important effect in level of awareness in increased demand of men's make-up in the future. 4. Following is the result from the research of interrelationship, cause and effect relations between each variables from male participants awareness towards men's make-up. The result from interrelationship between each variable shows that, first, positive awareness towards men's make-up occurred more in specialized expertsⅠ,Ⅱ and had statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Second, level of adaptation to men's make-up was more positive towards younger generations and singles and appeared to have statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Third, level of awareness for increase in demand for facial make-up in the future had more positive effect as the education level was higher and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Fourth, level awareness of increase in demand of men's colored make-up for the future was more positive as the participants occupation became specialized(expertsⅠ,Ⅱ)and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Fifth, level of awareness for intention to consider make-up education was higher among participants with higher education and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Sixth, level of awareness for intention to take make-up session was higher among participants with higher education and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). The result from the cause and effect relationship between each variables showed that first, level of interest in beauty was important factor which has positive effect on positive awareness of men's make-up. Second, the factors such as level of interest in beauty, level of interest in fashion and level of fashion sense were important factors affecting level of awareness of adaptation, level of awareness for increase in demand for facial make-up, level of awareness for increase in demand for colored make-up and level of awareness for intention to take make-up session in men's make-up. Third, level of awareness for intention to consider make-up education was affected by important factors such as level of interest in beauty and level of fashion sense. As the data shows, positive awareness of men's make-up increases in both men and women. Considering the fact that currently men's cosmetic market and culture are forming in the society, the reality is that research or the study done with men's make-up is not sufficient. Therefore, this study makes great contribution to academic field of cosmetic research as well as contributes to data for practical over view of men's cosmetic market through in depth research of awareness of image in both men and women with various characteristics, recent trend and awareness for the beginning of new culture. The limitation of this study can be stated that the visual example had only one model and participants can have restricted choice of preference of male model's face resulting in the limitation of awareness. Therefore, there is need for visual images with different models to promote various result with mean average. Mostly, it seems that with small number of preceding research, this study has started with insufficient classification of characteristic choices and may contain some subjective parts. Therefore, there exists a need for more systematic and objective collection of data through consistent research in the future. Lastly, due to increase of awareness and popularity of Korean cosmetics, if the research is conducted with men from other countries as participants to seek the current trend and awareness booming in other countries, it can be considered as valuable resource for increasing the exports of Korean cosmetics for the future.
This study seeks to find the effective data which influences the men's make-up trend currently booming in Korea to promote growth of the make-up culture and market. It aims to find the differences in awareness and point of view of men and women according to their characteristics such as age, level of education, occupation, marital stasis, personality and life style. Also, appearance awareness such as level of interest in beauty, level of interest in fashion, how fashionable they are, degree of men's appearance and it's competitiveness awareness as well as preferred men's image. Factors mentioned above are studies in ordered to seek how they influence the actual conditions of men's make-up as well as differences in perception of the characteristics of men and women with types of men's make-up and relations with perception of image. Therefore, this study is a data to help gain perspective in current situation and make-up culture as well as future trend of men's make-up to effectively promote development of market and to suggest effective application of men's make-up. To obtain the goal of this research, survey was conducted targeting 566 women and 408 men arranging from 19 to 40 years of age who are residents of Seoul and Kyung-gi area. The survey was conducted from August 20th, 2010 to September 26th, 2010 with form of fill in the answers to given questions. There was two types of survey form, one targeting women and one targeting men. Total of 1050 surveys were distributed and 1016 surveys were collected and among them, 974 surveys were valid for data analysis. The results of the survey are as follows. 1. Following is the result from analyzing different perception of men and women on men's make-up. First, analyzing the positive awareness of men's make-up showed that the differences were similar statically(p<.01) and male participants had relatively more positive attitude towards men's make-up than female participants. Second, analyzing the awareness of possibility of supplementing the look with men's make-up showed similar result statically(p<.01) and in case of male participants compared to female participants, showed that male participants were relatively more aware of the possibility of supplementing the look of facial parts with the help of make-up. Third, analyzing the awareness of adaptation level, the result showed that the differences were similar(p<.01). Also there exist some minor differences, both male and female participants adopted the idea of using make-up for important events such as wedding as well as other special events than everyday life in general. Forth, analyzing the awareness of limits of adaptation to men's make-up showed similar result statistically(p<.01). On the other hand, male participants adapted up to only the correction of the skin tone using make-up but female participants thought that supplementing not only the skin tone but also eye brow correction is acceptable. This proved that there were slight differences in perception of men and women. Fifth, analyzing the different perception of the limits of awareness of accepting men's make-up for special events showed similar result statically(p<.01). The most number of both male and female thought that face tone correction and eye brow correction was acceptable, followed by the male participant's claim that only up to correction of facial tone was acceptable. On the other hand, female participants accepted the correction of facial tone, eye brows as well as correction of the lips. Sixth, the different perception of potential growth for facial make-up in the future and its awareness showed similar result statically(p<.01). In case of female participants, showed that they are more aware of the potential growth of men's facial make-up in the future than that of male participants. Seventh, analyzing the differences in awareness of potential growth of colored make-up in the future showed similar result statically(p<.01). Female participants showed higher perception of awareness for potential growth of colored make-up in the future. 2. Following is the result from analyzing the differences in perception of image in the point of view of male and female participants for men's make-up. They showed similar result statically(p<.01) in perceptions such as 'looking gentle', 'looking trendy', 'looking handsome', ' looking sharp', 'looking intelligent', 'looking dandy' and 'seem to have clear face tone'. Both male and female chose natural make-up as most favorable. When it comes to overall image of the face, 'face seems to look slim', 'face seems smaller' and 'face seems strong' showed similar differences statically(p.05). Lastly, the result from research for make-up preferences showed that both male and female selected natural make-up as the most ideal form of make-up and there seemed no significant differences statically(p>.05). 3. Following is the result of findings from female participants' perception of men's make-up in terms of variable between interrelation and cause and effect relationship. The result from each variable's interrelationship showed that, first, level of positive perception towards men's make-up had statically meaningful positive interrelations(p<.05) with participant's interest in beauty, interest in fashion, sense of fashion and level of perception in competitiveness of male appearance. Second, adaption level of men's make-up appeared more positive among singles and the adaptation level showed statically positive interrelations(p<.05) with participant's interest level towards beauty, level of interest towards fashion, level of fashion sense and level of awareness in competitiveness of male appearance. Third, result showed that level of awareness towards increase of demand for men's make-up in the future had more positive effect as the participants were younger and single. It also had statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest in fashion, level of fashion sense and level of awareness in competitiveness of male appearance(p<.05). The result from cause and effect relations of each variable showed that, first, important factors such as level of interest in beauty, level of awareness in competitiveness of male appearance had positive affect on awareness of male make-up. Second, level of awareness in competitiveness of male appearance had important effect in level of awareness in acceptance of men's make-up. Third, level of awareness in competitiveness of male appearance had important effect in level of awareness in increased demand of men's make-up in the future. 4. Following is the result from the research of interrelationship, cause and effect relations between each variables from male participants awareness towards men's make-up. The result from interrelationship between each variable shows that, first, positive awareness towards men's make-up occurred more in specialized expertsⅠ,Ⅱ and had statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Second, level of adaptation to men's make-up was more positive towards younger generations and singles and appeared to have statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Third, level of awareness for increase in demand for facial make-up in the future had more positive effect as the education level was higher and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Fourth, level awareness of increase in demand of men's colored make-up for the future was more positive as the participants occupation became specialized(expertsⅠ,Ⅱ)and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Fifth, level of awareness for intention to consider make-up education was higher among participants with higher education and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). Sixth, level of awareness for intention to take make-up session was higher among participants with higher education and statically meaningful positive interrelationship with level of interest in beauty, level of interest with fashion and level of awareness of competitiveness in men's appearance(p<.05). The result from the cause and effect relationship between each variables showed that first, level of interest in beauty was important factor which has positive effect on positive awareness of men's make-up. Second, the factors such as level of interest in beauty, level of interest in fashion and level of fashion sense were important factors affecting level of awareness of adaptation, level of awareness for increase in demand for facial make-up, level of awareness for increase in demand for colored make-up and level of awareness for intention to take make-up session in men's make-up. Third, level of awareness for intention to consider make-up education was affected by important factors such as level of interest in beauty and level of fashion sense. As the data shows, positive awareness of men's make-up increases in both men and women. Considering the fact that currently men's cosmetic market and culture are forming in the society, the reality is that research or the study done with men's make-up is not sufficient. Therefore, this study makes great contribution to academic field of cosmetic research as well as contributes to data for practical over view of men's cosmetic market through in depth research of awareness of image in both men and women with various characteristics, recent trend and awareness for the beginning of new culture. The limitation of this study can be stated that the visual example had only one model and participants can have restricted choice of preference of male model's face resulting in the limitation of awareness. Therefore, there is need for visual images with different models to promote various result with mean average. Mostly, it seems that with small number of preceding research, this study has started with insufficient classification of characteristic choices and may contain some subjective parts. Therefore, there exists a need for more systematic and objective collection of data through consistent research in the future. Lastly, due to increase of awareness and popularity of Korean cosmetics, if the research is conducted with men from other countries as participants to seek the current trend and awareness booming in other countries, it can be considered as valuable resource for increasing the exports of Korean cosmetics for the future.
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