본 연구는 다문화 교육 프로그램이 일반학생의 태도에 어떤 영향을 미치는 지를 밝히는 것을 목적으로 다음과 같은 가설을 설정하였다.
가설 1 : 다문화프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다인종에 대한 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-1 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다 인종에 대한 인지적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-2 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다 인종에 대한 감정적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-3 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다인종에 대한 행동적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다.
가설 2 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 각 다문화에 대한 태도의 변화로서 인식의 차이 가 줄어들 것이다.
가설 3: 다문화 프로그램에 참여한 다문화가정 자녀와 일반아동 모두 프로그램에 만족도가 높아 서로 긍정적인 변화가 이루어 질 것이다.
이 연구를 검증하기 위해 10명의 다문화가정 자녀가 포함된 총 31명 3, 4, 5학년 학생을 연구대상으로 하였다. 실험대상으로는 S초등학교 3, 4, 5학년으로 다문화프로그램 교육활동이 제공되고, 통제집단으로는 다문화가정 자녀가 있는 타 초등학교 3, 4, 5학년 학생으로 프로그램이 제공되지 않는 집단이다. 본 연구를 위한 측정도구로 태도를 인지적 감정적 ...
본 연구는 다문화 교육 프로그램이 일반학생의 태도에 어떤 영향을 미치는 지를 밝히는 것을 목적으로 다음과 같은 가설을 설정하였다.
가설 1 : 다문화프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다인종에 대한 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-1 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다 인종에 대한 인지적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-2 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다 인종에 대한 감정적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-3 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다인종에 대한 행동적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다.
가설 2 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 각 다문화에 대한 태도의 변화로서 인식의 차이 가 줄어들 것이다.
가설 3: 다문화 프로그램에 참여한 다문화가정 자녀와 일반아동 모두 프로그램에 만족도가 높아 서로 긍정적인 변화가 이루어 질 것이다.
이 연구를 검증하기 위해 10명의 다문화가정 자녀가 포함된 총 31명 3, 4, 5학년 학생을 연구대상으로 하였다. 실험대상으로는 S초등학교 3, 4, 5학년으로 다문화프로그램 교육활동이 제공되고, 통제집단으로는 다문화가정 자녀가 있는 타 초등학교 3, 4, 5학년 학생으로 프로그램이 제공되지 않는 집단이다. 본 연구를 위한 측정도구로 태도를 인지적 감정적 행동적 영역으로 범주화하고, 형용사척도와 사회거리감척도를 가지고 일반학생의 인종 및 다문화에 대한 태도를 측정하였으며, 다문화가정 자녀에게도 일반학생에 대해 느끼는 차이에 대한 태도를 측정하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과를 요약해 보면 다음과 같다.
첫째, 다문화교육 프로그램이 일반학생의 다인종 및 다문화에 대한 태도에 긍정적인 변화를 미치는 것으로 나타낫다. 다인종 및 다문화에 대한 태도를 인지적, 감정적, 행동적 영역으로 나누어 보고 사전-사후를 비교하여 검증한 결과 프로그램에 참가한 일반학생은 프로그램 실시 이후 다인종 다문화에 대한 인지적 감정적, 행동적 영역에서 모두 긍정적인 점수의 향상을 보였다. 따라서 본 연구에서 실시한 다문화 교육 프로그램은 일반학생에게 다문화에 대한 인지적 감정적 행동적 태도에 긍정적 향상을 가져왔다고 할 수 있다. 둘째, 본 프로그램을 통해서 일반학생과 다문화 학생 모두를 대상으로 하는 프로그램이 필요하다는 결과를 보였다. 기존의 다문화가정 자녀들을 대상으로 하는 프로그램보다 일반학생과 함께 하는 프로그램이 다문화가정 자녀들 및 일반학생 모두에게 긍정적인 효과 및 태도에 변화를 가져왔다고 할 수 있다 이상의 연구결과를 분석해 보면, 본 연구 프로그램이 다인종과 다문화에 대한 인지적, 감정적, 행동적 태도에 긍정적 영향을 미쳐 일반학생이 가지고 있던 편견이나 차이점에 대해 완하시켰으며 다문화가정 자녀에게도 효과가 있었다고 종합해 볼 수 있겠다.
본 연구는 다문화 교육 프로그램이 일반학생의 태도에 어떤 영향을 미치는 지를 밝히는 것을 목적으로 다음과 같은 가설을 설정하였다.
가설 1 : 다문화프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다인종에 대한 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-1 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다 인종에 대한 인지적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-2 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다 인종에 대한 감정적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다. 가설 1-3 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 다문화 및 다인종에 대한 행동적 태도가 긍정적으로 변화될 것이다.
가설 2 : 다문화 프로그램에 참여한 일반학생은 각 다문화에 대한 태도의 변화로서 인식의 차이 가 줄어들 것이다.
가설 3: 다문화 프로그램에 참여한 다문화가정 자녀와 일반아동 모두 프로그램에 만족도가 높아 서로 긍정적인 변화가 이루어 질 것이다.
이 연구를 검증하기 위해 10명의 다문화가정 자녀가 포함된 총 31명 3, 4, 5학년 학생을 연구대상으로 하였다. 실험대상으로는 S초등학교 3, 4, 5학년으로 다문화프로그램 교육활동이 제공되고, 통제집단으로는 다문화가정 자녀가 있는 타 초등학교 3, 4, 5학년 학생으로 프로그램이 제공되지 않는 집단이다. 본 연구를 위한 측정도구로 태도를 인지적 감정적 행동적 영역으로 범주화하고, 형용사척도와 사회거리감척도를 가지고 일반학생의 인종 및 다문화에 대한 태도를 측정하였으며, 다문화가정 자녀에게도 일반학생에 대해 느끼는 차이에 대한 태도를 측정하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과를 요약해 보면 다음과 같다.
첫째, 다문화교육 프로그램이 일반학생의 다인종 및 다문화에 대한 태도에 긍정적인 변화를 미치는 것으로 나타낫다. 다인종 및 다문화에 대한 태도를 인지적, 감정적, 행동적 영역으로 나누어 보고 사전-사후를 비교하여 검증한 결과 프로그램에 참가한 일반학생은 프로그램 실시 이후 다인종 다문화에 대한 인지적 감정적, 행동적 영역에서 모두 긍정적인 점수의 향상을 보였다. 따라서 본 연구에서 실시한 다문화 교육 프로그램은 일반학생에게 다문화에 대한 인지적 감정적 행동적 태도에 긍정적 향상을 가져왔다고 할 수 있다. 둘째, 본 프로그램을 통해서 일반학생과 다문화 학생 모두를 대상으로 하는 프로그램이 필요하다는 결과를 보였다. 기존의 다문화가정 자녀들을 대상으로 하는 프로그램보다 일반학생과 함께 하는 프로그램이 다문화가정 자녀들 및 일반학생 모두에게 긍정적인 효과 및 태도에 변화를 가져왔다고 할 수 있다 이상의 연구결과를 분석해 보면, 본 연구 프로그램이 다인종과 다문화에 대한 인지적, 감정적, 행동적 태도에 긍정적 영향을 미쳐 일반학생이 가지고 있던 편견이나 차이점에 대해 완하시켰으며 다문화가정 자녀에게도 효과가 있었다고 종합해 볼 수 있겠다.
This research is to figure out influences of Multi-cultural programs on typical students and we established hypothesis.
Hypothesis 1 : Ordinary students who participated in multi-cultural programs will change own attitudes positively regarding multi-culture and multi-races. Hypothesis...
This research is to figure out influences of Multi-cultural programs on typical students and we established hypothesis.
Hypothesis 1 : Ordinary students who participated in multi-cultural programs will change own attitudes positively regarding multi-culture and multi-races. Hypothesis 1-1 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will change their effects positively. Hypothesis 1-2 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will change their emotional attitude regarding multi-races positively. Hypothesis 1-3 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will change their behavior regarding multi-races positively.
Hypothesis 2 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will make difference smaller regarding recognition of multi-culture.
Hypothesis 3: Ordinary children and multi-cultural children both will be satisfied with programs and positive changes would appear. To verify this research, total 31 students who are 3rd, 4th and 5th students, including multi-cultural students participated in. We provided multi-cultural educational programs for those grade students in S elementary school. We did not provide the programs for those grade and multi-cultural students in other elementary school. We categorized three fields of recognition, emotion and behavior as a measurement for this research, and we measured about ordinary students' attitude to multi-cultural students with adjective and social distance measurements. Also, we measured differences that multi-cultural children feel about ordinary students. The results from this research is shown below :
First, multi-cultural educational program affects positive effects to ordinary students' attitude regarding multi-culture and races. We categorized attitude regarding multi-culture and races as fields of recognition, emotion and behavior, and according to verified results, comparing pre and post programs, the ordinary students who participated in this program shows positive increase in those three categorized fields. Thus, multi-cultural educational program from this research affects positive effects in those three categorized fields. Second, the result shows that a program which can maintain both ordinary and multi-cultural students is necessary through this program. We can say the ordinary students and multi-cultural students show more positive effect and attitude and changes from the program which was with the ordinary one. As we analyzed such research results, prejudice or difference rate that the ordinary students had before was decreased as recognized, emotional and behavior attitudes affect positive changes to multi-culture and it was efficient to multi-cultural children, either.
This research is to figure out influences of Multi-cultural programs on typical students and we established hypothesis.
Hypothesis 1 : Ordinary students who participated in multi-cultural programs will change own attitudes positively regarding multi-culture and multi-races. Hypothesis 1-1 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will change their effects positively. Hypothesis 1-2 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will change their emotional attitude regarding multi-races positively. Hypothesis 1-3 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will change their behavior regarding multi-races positively.
Hypothesis 2 : Ordinary students who participated in multi-culture programs will make difference smaller regarding recognition of multi-culture.
Hypothesis 3: Ordinary children and multi-cultural children both will be satisfied with programs and positive changes would appear. To verify this research, total 31 students who are 3rd, 4th and 5th students, including multi-cultural students participated in. We provided multi-cultural educational programs for those grade students in S elementary school. We did not provide the programs for those grade and multi-cultural students in other elementary school. We categorized three fields of recognition, emotion and behavior as a measurement for this research, and we measured about ordinary students' attitude to multi-cultural students with adjective and social distance measurements. Also, we measured differences that multi-cultural children feel about ordinary students. The results from this research is shown below :
First, multi-cultural educational program affects positive effects to ordinary students' attitude regarding multi-culture and races. We categorized attitude regarding multi-culture and races as fields of recognition, emotion and behavior, and according to verified results, comparing pre and post programs, the ordinary students who participated in this program shows positive increase in those three categorized fields. Thus, multi-cultural educational program from this research affects positive effects in those three categorized fields. Second, the result shows that a program which can maintain both ordinary and multi-cultural students is necessary through this program. We can say the ordinary students and multi-cultural students show more positive effect and attitude and changes from the program which was with the ordinary one. As we analyzed such research results, prejudice or difference rate that the ordinary students had before was decreased as recognized, emotional and behavior attitudes affect positive changes to multi-culture and it was efficient to multi-cultural children, either.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.