중학교 미술교육에서 자기표현을 위한 미술치료 활용방안에 관한 연구 : 한국화매체 중심으로 (A) study on the application of art therapy to self-expression in secondary art education : focusing on Korean painting media원문보기
심리적, 육체적 격변을 겪고 있는 청소년들은 자아정체성이 형성되는 중요한 시기이다. 또한 청소년들은 대부분의 시간을 학교에서 보내며, 그 속에서 자기가치관을 발견하고 또래와의 어울림 속에서 상호 영향을 주면서 발달 되어 간다. 그러나 학업 결과에 의해 학생의 모든 것을 평가하는 입시 위주의 교육으로 인하여 친구들이 경쟁의 대상이 되고, 정서적 불안을 자극하면서 학교생활의 부적응과 자신의 감정을 제대로 표출하지 못하는 청소년 문제로 확대되는 경향이 많아지고 있는 현실이다. 그러므로 자아정체성의 형성과 자기표현이 중요한 청소년들에게 자기가 처한 환경에서 자신을 잘 표현 할 수 있는 감정의 배출구가 필요하다. 이에 본 연구자는 청소년의 자기 정서를 표출하고 창작하는 활동 중 하나인 미술활동을 새로운 시각으로 제시하고자 한다. 자신의 내면을 표현하고 작품으로 의사소통을 하면서 자신을 발견하고 치유할 기회를 가지는데 미술이 치료적 관점에서 긍정적인 효과를 줄 수 있다는 전제로 시작하여 미술교육에 미술치료를 적용할 수 있는 방안을 모색하고자 하는 것이다. 특별한 장애를 가진 아동을 대상으로 하는 것만이 아닌 일반적인 학생에게도 그들의 감정을 해소하는 과정을 통한 자기표현, 동시에 그들의 내재적으로 가지고 있는 문제점까지 표출할 수 있게 하는 등, 예방적 ‧ 치료적 차원의 서비스를 제공받게 하기 위해 프로그램개발의 방향이 제시 될 것이다. 본 연구는 청소년의 인성 교육적인 면을 고려하여 학교미술교육에 미술치료를 접목한 수업시간으로 정서순화와 자기표현을 위한 수업방안을 연구하였다. 더불어 한국화매체를 중심으로 한 새로운 수업내용을 시도함으로써, 수업에 대한 흥미를 가지게 하고, 그 치료적 효과를 높이고자 하였다. 먼저 미술치료를 적용한 교육의 실제적인 적용 방안을 위해 본 연구와 관련된 미술교과서에서 미술치료기법을 활용할 단원을 선정하고 프로그램을 개발하여 실제 수업현장에서 진행 ․ 분석하였다. 나아가 학생들의 본 연구 프로그램에 대한 인식을 더 자세히 알아보기 위해 만족도 조사를 하였다. 이를 바탕으로 한국화 매체를 중심으로 한 미술치료를 수업에 활용하여 지도한 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 수업은 표현 결과보다는 표현과정에 더 비중을 두고, 한국화매체의 부드러움과 친숙함으로 자유로운 ...
심리적, 육체적 격변을 겪고 있는 청소년들은 자아정체성이 형성되는 중요한 시기이다. 또한 청소년들은 대부분의 시간을 학교에서 보내며, 그 속에서 자기가치관을 발견하고 또래와의 어울림 속에서 상호 영향을 주면서 발달 되어 간다. 그러나 학업 결과에 의해 학생의 모든 것을 평가하는 입시 위주의 교육으로 인하여 친구들이 경쟁의 대상이 되고, 정서적 불안을 자극하면서 학교생활의 부적응과 자신의 감정을 제대로 표출하지 못하는 청소년 문제로 확대되는 경향이 많아지고 있는 현실이다. 그러므로 자아정체성의 형성과 자기표현이 중요한 청소년들에게 자기가 처한 환경에서 자신을 잘 표현 할 수 있는 감정의 배출구가 필요하다. 이에 본 연구자는 청소년의 자기 정서를 표출하고 창작하는 활동 중 하나인 미술활동을 새로운 시각으로 제시하고자 한다. 자신의 내면을 표현하고 작품으로 의사소통을 하면서 자신을 발견하고 치유할 기회를 가지는데 미술이 치료적 관점에서 긍정적인 효과를 줄 수 있다는 전제로 시작하여 미술교육에 미술치료를 적용할 수 있는 방안을 모색하고자 하는 것이다. 특별한 장애를 가진 아동을 대상으로 하는 것만이 아닌 일반적인 학생에게도 그들의 감정을 해소하는 과정을 통한 자기표현, 동시에 그들의 내재적으로 가지고 있는 문제점까지 표출할 수 있게 하는 등, 예방적 ‧ 치료적 차원의 서비스를 제공받게 하기 위해 프로그램개발의 방향이 제시 될 것이다. 본 연구는 청소년의 인성 교육적인 면을 고려하여 학교미술교육에 미술치료를 접목한 수업시간으로 정서순화와 자기표현을 위한 수업방안을 연구하였다. 더불어 한국화매체를 중심으로 한 새로운 수업내용을 시도함으로써, 수업에 대한 흥미를 가지게 하고, 그 치료적 효과를 높이고자 하였다. 먼저 미술치료를 적용한 교육의 실제적인 적용 방안을 위해 본 연구와 관련된 미술교과서에서 미술치료기법을 활용할 단원을 선정하고 프로그램을 개발하여 실제 수업현장에서 진행 ․ 분석하였다. 나아가 학생들의 본 연구 프로그램에 대한 인식을 더 자세히 알아보기 위해 만족도 조사를 하였다. 이를 바탕으로 한국화 매체를 중심으로 한 미술치료를 수업에 활용하여 지도한 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 수업은 표현 결과보다는 표현과정에 더 비중을 두고, 한국화매체의 부드러움과 친숙함으로 자유로운 감정 표현과 안정적인 분위기 조성을 제공해주어 정서적 안정을 느끼게 해주었다. 둘째, 한국화매체 종이의 한지를 찢거나, 덧붙이기하는 과정과 먹으로 인한 발색, 질감에 따른 효과 등으로 억압된 감정의 분출과 욕구에 대한 만족으로 이어져 청소년들의 학교나 주변에서 받은 스트레스를 해소하는데 도움을 주었다. 셋째, 한국화 매체의 붓과 먹물이 나타내는 우연한 효과에 의한 폭넓은 조형세계와 추상표현들은 매체에 대한 흥미유발과 함께 학생들의 내면화된 감정표출을 활성화 시켜 적극적인 자기표현을 할 수 있게 하였다. 학교 미술교육에서의 미술치료가 다양한 방법으로 적용된다면 청소년의 전인적 교육의 목표를 달성하고 청소년 문제 해결에 더욱 효과적으로 활성화 될 수 있을 것이다. 앞으로 미술교육에서의 미술치료프로그램 개발에 대한 연구와 객관적인 효과성을 입증 할 수 있는 연구가 계속되어야 할 것이며, 이 연구를 통하여 실제 수업 현장에서 다양하게 활용될 수 있기를 기대해 본다.
심리적, 육체적 격변을 겪고 있는 청소년들은 자아정체성이 형성되는 중요한 시기이다. 또한 청소년들은 대부분의 시간을 학교에서 보내며, 그 속에서 자기가치관을 발견하고 또래와의 어울림 속에서 상호 영향을 주면서 발달 되어 간다. 그러나 학업 결과에 의해 학생의 모든 것을 평가하는 입시 위주의 교육으로 인하여 친구들이 경쟁의 대상이 되고, 정서적 불안을 자극하면서 학교생활의 부적응과 자신의 감정을 제대로 표출하지 못하는 청소년 문제로 확대되는 경향이 많아지고 있는 현실이다. 그러므로 자아정체성의 형성과 자기표현이 중요한 청소년들에게 자기가 처한 환경에서 자신을 잘 표현 할 수 있는 감정의 배출구가 필요하다. 이에 본 연구자는 청소년의 자기 정서를 표출하고 창작하는 활동 중 하나인 미술활동을 새로운 시각으로 제시하고자 한다. 자신의 내면을 표현하고 작품으로 의사소통을 하면서 자신을 발견하고 치유할 기회를 가지는데 미술이 치료적 관점에서 긍정적인 효과를 줄 수 있다는 전제로 시작하여 미술교육에 미술치료를 적용할 수 있는 방안을 모색하고자 하는 것이다. 특별한 장애를 가진 아동을 대상으로 하는 것만이 아닌 일반적인 학생에게도 그들의 감정을 해소하는 과정을 통한 자기표현, 동시에 그들의 내재적으로 가지고 있는 문제점까지 표출할 수 있게 하는 등, 예방적 ‧ 치료적 차원의 서비스를 제공받게 하기 위해 프로그램개발의 방향이 제시 될 것이다. 본 연구는 청소년의 인성 교육적인 면을 고려하여 학교미술교육에 미술치료를 접목한 수업시간으로 정서순화와 자기표현을 위한 수업방안을 연구하였다. 더불어 한국화매체를 중심으로 한 새로운 수업내용을 시도함으로써, 수업에 대한 흥미를 가지게 하고, 그 치료적 효과를 높이고자 하였다. 먼저 미술치료를 적용한 교육의 실제적인 적용 방안을 위해 본 연구와 관련된 미술교과서에서 미술치료기법을 활용할 단원을 선정하고 프로그램을 개발하여 실제 수업현장에서 진행 ․ 분석하였다. 나아가 학생들의 본 연구 프로그램에 대한 인식을 더 자세히 알아보기 위해 만족도 조사를 하였다. 이를 바탕으로 한국화 매체를 중심으로 한 미술치료를 수업에 활용하여 지도한 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 수업은 표현 결과보다는 표현과정에 더 비중을 두고, 한국화매체의 부드러움과 친숙함으로 자유로운 감정 표현과 안정적인 분위기 조성을 제공해주어 정서적 안정을 느끼게 해주었다. 둘째, 한국화매체 종이의 한지를 찢거나, 덧붙이기하는 과정과 먹으로 인한 발색, 질감에 따른 효과 등으로 억압된 감정의 분출과 욕구에 대한 만족으로 이어져 청소년들의 학교나 주변에서 받은 스트레스를 해소하는데 도움을 주었다. 셋째, 한국화 매체의 붓과 먹물이 나타내는 우연한 효과에 의한 폭넓은 조형세계와 추상표현들은 매체에 대한 흥미유발과 함께 학생들의 내면화된 감정표출을 활성화 시켜 적극적인 자기표현을 할 수 있게 하였다. 학교 미술교육에서의 미술치료가 다양한 방법으로 적용된다면 청소년의 전인적 교육의 목표를 달성하고 청소년 문제 해결에 더욱 효과적으로 활성화 될 수 있을 것이다. 앞으로 미술교육에서의 미술치료프로그램 개발에 대한 연구와 객관적인 효과성을 입증 할 수 있는 연구가 계속되어야 할 것이며, 이 연구를 통하여 실제 수업 현장에서 다양하게 활용될 수 있기를 기대해 본다.
The adolescent period when teens develop emotional and physical changes is an important period in forming self-identity. Students who spend most of their time at school will discover and develop their own values through interactions with their peers. However, they are in competition with their schoo...
The adolescent period when teens develop emotional and physical changes is an important period in forming self-identity. Students who spend most of their time at school will discover and develop their own values through interactions with their peers. However, they are in competition with their schoolmates because of the education system that focus only on college entrance exams that evaluate them only according to their grades. This system seems to have become a serious problem because students are not able to express their feeling well, thus creating maladaptive behaviors in school with stimulating emotional insecurity. Therefore, teenagers who are developing self-identity need an outlet to express their emotions. For this reason, I 'd like to suggest an art activity, one of many expressive ways in creative activities and releasing an adolescent's emotions. I want to find a way to apply art therapy in fine art education a premiss that art can have a positive impact on remedial view for finding themselves and to have an opportunity to become better at expressing their inner feelings. This study will present a guideline for developing programs dealing with most students to express themselves through the process of resolving their imminent problems, applied through preventive and therapeutic services. This study of personality educational aspect of adolescence can create a variety of lesson plans to understand their emotions and self-expression with appling art therapy in school art education. Furthermore, this study will improve remedial effect and create more interest in classes by trying new lesson contents with focused on Korean painting media. For practical application of education with art therapy, I found a unit that applies using art therapy technique in the current art textbooks. I constructed an art therapy program about to look into these effects and thus, I did a survey to find out more about the perceptions of students about art therapy and art education. From the program's results and analysis, I found the need for art therapy through educational methods. We can conclude that art therapy using Korean Painting Media as part of secondary art education provides benefits as follows: First, this study's lesson made them feel emotionally stable with putting more emphasis on the result of expression than on the process of expression, providing a stable atmosphere and expressing their emotions freely through Korean Painting Media's softness and intimateness. Second, it helped teens relieve stress by expressing their suppressed feelings and their desire with tearing traditional Korean Paper, adding activity, spreading from ink on the korean Paper and effect by texture. Third, abstractive form expressions created from Korean Painting Media's brush and Korean ink created excitement about media and express active self-expression with activating students' deep emotional outlet. If art therapy in school art education is applied to adolescents in various ways, the study on the development of art therapy programs and the study that can prove objective productiveness can be practically applied. I expect it will be able to be used in various ways.
The adolescent period when teens develop emotional and physical changes is an important period in forming self-identity. Students who spend most of their time at school will discover and develop their own values through interactions with their peers. However, they are in competition with their schoolmates because of the education system that focus only on college entrance exams that evaluate them only according to their grades. This system seems to have become a serious problem because students are not able to express their feeling well, thus creating maladaptive behaviors in school with stimulating emotional insecurity. Therefore, teenagers who are developing self-identity need an outlet to express their emotions. For this reason, I 'd like to suggest an art activity, one of many expressive ways in creative activities and releasing an adolescent's emotions. I want to find a way to apply art therapy in fine art education a premiss that art can have a positive impact on remedial view for finding themselves and to have an opportunity to become better at expressing their inner feelings. This study will present a guideline for developing programs dealing with most students to express themselves through the process of resolving their imminent problems, applied through preventive and therapeutic services. This study of personality educational aspect of adolescence can create a variety of lesson plans to understand their emotions and self-expression with appling art therapy in school art education. Furthermore, this study will improve remedial effect and create more interest in classes by trying new lesson contents with focused on Korean painting media. For practical application of education with art therapy, I found a unit that applies using art therapy technique in the current art textbooks. I constructed an art therapy program about to look into these effects and thus, I did a survey to find out more about the perceptions of students about art therapy and art education. From the program's results and analysis, I found the need for art therapy through educational methods. We can conclude that art therapy using Korean Painting Media as part of secondary art education provides benefits as follows: First, this study's lesson made them feel emotionally stable with putting more emphasis on the result of expression than on the process of expression, providing a stable atmosphere and expressing their emotions freely through Korean Painting Media's softness and intimateness. Second, it helped teens relieve stress by expressing their suppressed feelings and their desire with tearing traditional Korean Paper, adding activity, spreading from ink on the korean Paper and effect by texture. Third, abstractive form expressions created from Korean Painting Media's brush and Korean ink created excitement about media and express active self-expression with activating students' deep emotional outlet. If art therapy in school art education is applied to adolescents in various ways, the study on the development of art therapy programs and the study that can prove objective productiveness can be practically applied. I expect it will be able to be used in various ways.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.