청소년기에 체험하게 되는 경험은 인격형성과 인생관의 확립에 중요한 역할을 한다. 건전하고 밝은 심성으로 바람직하게 자랄 수 있는 가능성과 잘못 성장할 수 있는 가능성의 양면성을 동시에 지니고 있는 청소년기는 무한한 신체적 · 정신적 에너지가 내재되어 있다.
본 연구의 목적은 청소년들의 자원봉사활동 참여가 궁극적으로 개인에게 미치는 영향에 대해 총체적으로 살펴보고, 이를 기초로 청소년 자원봉사활동의 향후 발전방안을 제시하는 것이다. 연구의 주요 내용은 청소년 자원봉봉사활동의 동기, 활동 영역의 다양성, 학교 및 봉사기관의 지원, 청소년들이 체감하는 자원봉사활동의 문제점 등을 대상으로 분석하여 청소년 자원봉사활동의 현황을 살펴보고 자원봉사활동에 적극적이고 지속적으로 참여한 청소년과 일반 참여청소년들을 비교 분석하였을 때 공동체의식, 관용정신, ...
청소년기에 체험하게 되는 경험은 인격형성과 인생관의 확립에 중요한 역할을 한다. 건전하고 밝은 심성으로 바람직하게 자랄 수 있는 가능성과 잘못 성장할 수 있는 가능성의 양면성을 동시에 지니고 있는 청소년기는 무한한 신체적 · 정신적 에너지가 내재되어 있다.
본 연구의 목적은 청소년들의 자원봉사활동 참여가 궁극적으로 개인에게 미치는 영향에 대해 총체적으로 살펴보고, 이를 기초로 청소년 자원봉사활동의 향후 발전방안을 제시하는 것이다. 연구의 주요 내용은 청소년 자원봉봉사활동의 동기, 활동 영역의 다양성, 학교 및 봉사기관의 지원, 청소년들이 체감하는 자원봉사활동의 문제점 등을 대상으로 분석하여 청소년 자원봉사활동의 현황을 살펴보고 자원봉사활동에 적극적이고 지속적으로 참여한 청소년과 일반 참여청소년들을 비교 분석하였을 때 공동체의식, 관용정신, 자아존중감 등 청소년 자원봉사활동이 청소년의 정신적 성장에 효과성이 있는지에 대하여 조사 분석하여 청소년 자원봉사활동의 발전방안을 도출 하였다.
연구의 목적을 달성하기 위하여 장애아동센터에 1년 이상 적극적이고 지속적으로 참여한 청소년(n=30)과 일반 청소년(n=163)을 대상으로 2011년 5월 1일부터 5월 15일까지 설문조사를 수행하였다. 분석방법은 빈도분석, 평균과 표준편차에 의한 기술통계 등을 실시하여 분석하였다.
일반적 고찰에서 제시한 청소년 자원봉사활동의 의의, 미국 · 영국 · 일본의 청소년 자원봉사활동, 청소년 자원봉사활동의 기대효과로 바라본 긍정적 효과와 부정적 효과 그리고 선행 연구 등을 기초로 하여 청소년 자원봉사활동의 현황 및 지속적 참여경험의 효과성을 측정하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> 청소년들의 자원봉사활동 참여 동기는 자발적인 의지에 따라 이루어지고 있는가? <연구문제 2> 청소년 자원봉사활동의 참여 영역은 청소년들의 희망 분야를 반영하여 다원화 되어 있는가? <연구문제 3> 청소년 자원봉사활동에 관련하여 학교와 봉사기관은 충분한 사전 교육과 적극적 지원이 이루어지고 있는가? <연구문제 4> 청소년들이 자원봉사활동에 대하여 스스로 체감하는 자원봉사 활동의 문제점은 무엇인가? <연구문제 5> 자원봉사활동의 지속적 참여경험은 청소년들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가?
연구문제에 따른 분석결과 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 자원봉사활동 참여 동기는 자아성취감을 높이는 자발적인 의지에 따라 이루어지고 있으나 봉사활동의 점수화에 따른 타의적인 동기도 배제할 수 없다는 결과를 얻었다. 둘째, 청소년들의 자원봉사활동의 참여 영역은 주로 참여했던 영역은 일손돕기가 63.7%로 가장 높고 편중되어 있으나 반면, 희망영역은 자선구호활동, 일손돕기활동, 지도활동, 환경시설보존활동 등 다원화된 영역의 참여를 희망하고 있었다. 셋째, 학교와 봉사기관의 사전 교육과 적극적 지원이 이루어지고 있는가?에 대하여 봉사기관은 충분한 사전 교육과 적극적 지원이 이루어지고 있다는 다소 긍정적인 결과를 보인 반면, 학교에서의 사전 교육과 지원 및 관심이 현실적으로 매우 저조하거나 소극적 지원에 머무르고 있는 결과로 나타났다. 넷째, 청소년들이 스스로 체감하는 자원봉사활동의 가장 큰 문제점은 시간채우기식의 형식적 운영이 지적되었으며, 내신반영의 점수화 방식이 그다음 결과로 나타났다. 다섯째, 청소년들의 자원봉사활동 지속적 참여경험은 일반청소년들보다 지속적 참여경험을 가진 청소년들이 공동체의식, 관용정신, 자아존중감에 긍정적 효과성을 갖고 있음이 입증되었다. 다만, 자아존중감 영역은 공동체의식과 관용정신에 비해서 집단별 인식의 격차가 크게 나타나지 않은 점은 주목할 만한 결과이다.
본 연구 분석 결과가 갖는 시사점은 아래와 같다. 첫째, 청소년의 자발적 참여동기에 부합되지 않는 지원방안. 둘째, 청소년 자원봉사활동 참여영역의 편협성. 셋째, 청소년 자원봉사활동에 대한 학교 지원 미비. 넷째, 청소년이 체감하는 자원봉사활동의 형식적 운영패턴. 다섯째, 자원봉사활동이 주는 자아존중감의 소폭의 효과성 의미.
위 연구 결과에 따른 청소년 자원봉사활동의 활성화 방안을 제시하면 아래와 같다. 첫째, 청소년의 자발적 참여동기에 부합되는 자아성취감에 대한 욕구를 충족시켜주기 위한 지원방안이 마련되어야 한다. 입시위주의 교육정책에 따른 봉사활동의 점수화보다는 자발적으로 참여를 통해 자원봉사활동에서 보람을 느끼며 청소년의 정신적 성장에도 도움이 될 수 있도록 학교 교과 과정에 자원봉사활동에 대한 가치를 교육하고 방학이나 주말을 이용하는 등 시간에 쫓겨서 봉사활동이 이루어지지 않고 학기 중에 자원봉사활동이 이루어지도록 지원방안이 모색되어야 한다. 둘째, 청소년 자원봉사활동 참여영역 확대가 요구된다. 청소년 자원봉사활동의 제도적 기반 확립과 더불어 청소년들이 자원봉사활동 속에서 잠재된 능력을 펼치고 개발할 수 있도록 다양하고 세분화된 참여 영역이 마련되어야 함은 자명한 사실이다. 이를 위해 구청 및 사회복지기관과 학교 간 긴밀한 네트워크 형성을 통해 모든 자원봉사활동을 소상히 파악하고 자원봉사 희망자의 성격과 자질 및 욕구 등을 고려하여 적절한 활동을 제공할 수 있어야 한다. 또한, 현재 일손돕기 등 단순한 공공기관 활동에 한정된 참여 영역을 향후 청소년들의 진로와 연관된 대학과 기업 등으로 영역을 확대하고 국내 뿐 아니라 해외의 국제협력이나 국제난민구호활동 등으로 영역을 확대하여 세계화에 맞는 청소년들로 성장할 수 있도록 지원해야 한다. 셋째, 청소년 자원봉사활동에 대한 학교 시스템의 변화가 필요하다. 청소년들이 자원봉사활동을 경험하기 위해서는 가장 먼저 학교에서의 교육과 정보의 제공에 의해서 실천되어질 수 있다. 청소년 자원봉사활동의 활성화를 위해서는 학교 내의 시스템 변화가 무엇보다도 요청되어 진다. 학교 내에 봉사활동에 대한 다양한 정보를 제공하고 자원봉사활동의 가치와 실천 내용 등을 교육하는 전담부서가 필요하며 사회복지사 및 청소년 지도사 등 전문 인력을 배치함이 요구된다. 넷째, 청소년 자원봉사활동 운영패턴의 변화가 요구된다. 청소년들에게 실질적으로 봉사의욕을 고무시킬 수 있는 학교 내부의 교육훈련 프로그램이 요구되며 학부모와 기관의 부조리 방지를 위한 중간체계가 필요하다. 자원봉사활동을 평가하는 방식이 양적으로 활동여부, 횟수, 시간 등만을 평가하는 것이 아니라, 준비 및 활동과정과 참여유형, 활동을 통한 변화도 질적으로 평가해야 한다. 다섯째, 자원봉사활동을 통한 자아존중감 성취의 교육적 가치 부여가 요구된다. 집단간 비교분석 결과를 통해 참여기간의 지속성이 높을수록 공동체의식, 관용정신, 자아존중감이 높은 효과성을 나타낸 것은 의미 있는 연구결과이다. 하지만 자아존중감 영역에서 공동체의식과 관용정신보다 큰 차이를 보이지 않았다. 이는 자아존중감을 높일 자원봉사활동의 소중한 가치가 있음에도 불구하고 적극 활용되지 못하고 있음을 의미한다. 따라서, 참여 청소년들의 자아존중의식을 계도시키는데 자원봉사활동이 소중한 가치가 있음을 인식시켜주는 교육적 활동이 요구된다.
청소년기에 체험하게 되는 경험은 인격형성과 인생관의 확립에 중요한 역할을 한다. 건전하고 밝은 심성으로 바람직하게 자랄 수 있는 가능성과 잘못 성장할 수 있는 가능성의 양면성을 동시에 지니고 있는 청소년기는 무한한 신체적 · 정신적 에너지가 내재되어 있다.
본 연구의 목적은 청소년들의 자원봉사활동 참여가 궁극적으로 개인에게 미치는 영향에 대해 총체적으로 살펴보고, 이를 기초로 청소년 자원봉사활동의 향후 발전방안을 제시하는 것이다. 연구의 주요 내용은 청소년 자원봉봉사활동의 동기, 활동 영역의 다양성, 학교 및 봉사기관의 지원, 청소년들이 체감하는 자원봉사활동의 문제점 등을 대상으로 분석하여 청소년 자원봉사활동의 현황을 살펴보고 자원봉사활동에 적극적이고 지속적으로 참여한 청소년과 일반 참여청소년들을 비교 분석하였을 때 공동체의식, 관용정신, 자아존중감 등 청소년 자원봉사활동이 청소년의 정신적 성장에 효과성이 있는지에 대하여 조사 분석하여 청소년 자원봉사활동의 발전방안을 도출 하였다.
연구의 목적을 달성하기 위하여 장애아동센터에 1년 이상 적극적이고 지속적으로 참여한 청소년(n=30)과 일반 청소년(n=163)을 대상으로 2011년 5월 1일부터 5월 15일까지 설문조사를 수행하였다. 분석방법은 빈도분석, 평균과 표준편차에 의한 기술통계 등을 실시하여 분석하였다.
일반적 고찰에서 제시한 청소년 자원봉사활동의 의의, 미국 · 영국 · 일본의 청소년 자원봉사활동, 청소년 자원봉사활동의 기대효과로 바라본 긍정적 효과와 부정적 효과 그리고 선행 연구 등을 기초로 하여 청소년 자원봉사활동의 현황 및 지속적 참여경험의 효과성을 측정하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> 청소년들의 자원봉사활동 참여 동기는 자발적인 의지에 따라 이루어지고 있는가? <연구문제 2> 청소년 자원봉사활동의 참여 영역은 청소년들의 희망 분야를 반영하여 다원화 되어 있는가? <연구문제 3> 청소년 자원봉사활동에 관련하여 학교와 봉사기관은 충분한 사전 교육과 적극적 지원이 이루어지고 있는가? <연구문제 4> 청소년들이 자원봉사활동에 대하여 스스로 체감하는 자원봉사 활동의 문제점은 무엇인가? <연구문제 5> 자원봉사활동의 지속적 참여경험은 청소년들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가?
연구문제에 따른 분석결과 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 자원봉사활동 참여 동기는 자아성취감을 높이는 자발적인 의지에 따라 이루어지고 있으나 봉사활동의 점수화에 따른 타의적인 동기도 배제할 수 없다는 결과를 얻었다. 둘째, 청소년들의 자원봉사활동의 참여 영역은 주로 참여했던 영역은 일손돕기가 63.7%로 가장 높고 편중되어 있으나 반면, 희망영역은 자선구호활동, 일손돕기활동, 지도활동, 환경시설보존활동 등 다원화된 영역의 참여를 희망하고 있었다. 셋째, 학교와 봉사기관의 사전 교육과 적극적 지원이 이루어지고 있는가?에 대하여 봉사기관은 충분한 사전 교육과 적극적 지원이 이루어지고 있다는 다소 긍정적인 결과를 보인 반면, 학교에서의 사전 교육과 지원 및 관심이 현실적으로 매우 저조하거나 소극적 지원에 머무르고 있는 결과로 나타났다. 넷째, 청소년들이 스스로 체감하는 자원봉사활동의 가장 큰 문제점은 시간채우기식의 형식적 운영이 지적되었으며, 내신반영의 점수화 방식이 그다음 결과로 나타났다. 다섯째, 청소년들의 자원봉사활동 지속적 참여경험은 일반청소년들보다 지속적 참여경험을 가진 청소년들이 공동체의식, 관용정신, 자아존중감에 긍정적 효과성을 갖고 있음이 입증되었다. 다만, 자아존중감 영역은 공동체의식과 관용정신에 비해서 집단별 인식의 격차가 크게 나타나지 않은 점은 주목할 만한 결과이다.
본 연구 분석 결과가 갖는 시사점은 아래와 같다. 첫째, 청소년의 자발적 참여동기에 부합되지 않는 지원방안. 둘째, 청소년 자원봉사활동 참여영역의 편협성. 셋째, 청소년 자원봉사활동에 대한 학교 지원 미비. 넷째, 청소년이 체감하는 자원봉사활동의 형식적 운영패턴. 다섯째, 자원봉사활동이 주는 자아존중감의 소폭의 효과성 의미.
위 연구 결과에 따른 청소년 자원봉사활동의 활성화 방안을 제시하면 아래와 같다. 첫째, 청소년의 자발적 참여동기에 부합되는 자아성취감에 대한 욕구를 충족시켜주기 위한 지원방안이 마련되어야 한다. 입시위주의 교육정책에 따른 봉사활동의 점수화보다는 자발적으로 참여를 통해 자원봉사활동에서 보람을 느끼며 청소년의 정신적 성장에도 도움이 될 수 있도록 학교 교과 과정에 자원봉사활동에 대한 가치를 교육하고 방학이나 주말을 이용하는 등 시간에 쫓겨서 봉사활동이 이루어지지 않고 학기 중에 자원봉사활동이 이루어지도록 지원방안이 모색되어야 한다. 둘째, 청소년 자원봉사활동 참여영역 확대가 요구된다. 청소년 자원봉사활동의 제도적 기반 확립과 더불어 청소년들이 자원봉사활동 속에서 잠재된 능력을 펼치고 개발할 수 있도록 다양하고 세분화된 참여 영역이 마련되어야 함은 자명한 사실이다. 이를 위해 구청 및 사회복지기관과 학교 간 긴밀한 네트워크 형성을 통해 모든 자원봉사활동을 소상히 파악하고 자원봉사 희망자의 성격과 자질 및 욕구 등을 고려하여 적절한 활동을 제공할 수 있어야 한다. 또한, 현재 일손돕기 등 단순한 공공기관 활동에 한정된 참여 영역을 향후 청소년들의 진로와 연관된 대학과 기업 등으로 영역을 확대하고 국내 뿐 아니라 해외의 국제협력이나 국제난민구호활동 등으로 영역을 확대하여 세계화에 맞는 청소년들로 성장할 수 있도록 지원해야 한다. 셋째, 청소년 자원봉사활동에 대한 학교 시스템의 변화가 필요하다. 청소년들이 자원봉사활동을 경험하기 위해서는 가장 먼저 학교에서의 교육과 정보의 제공에 의해서 실천되어질 수 있다. 청소년 자원봉사활동의 활성화를 위해서는 학교 내의 시스템 변화가 무엇보다도 요청되어 진다. 학교 내에 봉사활동에 대한 다양한 정보를 제공하고 자원봉사활동의 가치와 실천 내용 등을 교육하는 전담부서가 필요하며 사회복지사 및 청소년 지도사 등 전문 인력을 배치함이 요구된다. 넷째, 청소년 자원봉사활동 운영패턴의 변화가 요구된다. 청소년들에게 실질적으로 봉사의욕을 고무시킬 수 있는 학교 내부의 교육훈련 프로그램이 요구되며 학부모와 기관의 부조리 방지를 위한 중간체계가 필요하다. 자원봉사활동을 평가하는 방식이 양적으로 활동여부, 횟수, 시간 등만을 평가하는 것이 아니라, 준비 및 활동과정과 참여유형, 활동을 통한 변화도 질적으로 평가해야 한다. 다섯째, 자원봉사활동을 통한 자아존중감 성취의 교육적 가치 부여가 요구된다. 집단간 비교분석 결과를 통해 참여기간의 지속성이 높을수록 공동체의식, 관용정신, 자아존중감이 높은 효과성을 나타낸 것은 의미 있는 연구결과이다. 하지만 자아존중감 영역에서 공동체의식과 관용정신보다 큰 차이를 보이지 않았다. 이는 자아존중감을 높일 자원봉사활동의 소중한 가치가 있음에도 불구하고 적극 활용되지 못하고 있음을 의미한다. 따라서, 참여 청소년들의 자아존중의식을 계도시키는데 자원봉사활동이 소중한 가치가 있음을 인식시켜주는 교육적 활동이 요구된다.
The experience in adolescence plays important roles in adolescents' formation of personality and establishment of view of life. Having two faces that adolescents could grow up to the desirable persons of sound and bright disposition or to the problem persons, the adolescence is remarkable with unlim...
The experience in adolescence plays important roles in adolescents' formation of personality and establishment of view of life. Having two faces that adolescents could grow up to the desirable persons of sound and bright disposition or to the problem persons, the adolescence is remarkable with unlimited physical and mental energy.
The purpose of this study was to comprehensively examine the ultimate influence of adolescents' participation in voluntary service activities upon them and then present the developmental strategy of adolescents' voluntary service activities in the future. For this, the investigator examined the current status of adolescents' voluntary service activities, focusing on the motive of adolescents' voluntary service activities, diversity of service areas, supports of schools and service agencies, and problems of voluntary service activities directly sensed by adolescents. In addition, the investigator comparatively analyzed the adolescents who taking part in adolescents' voluntary service activities actively and continuously and the ordinary participants, focusing on the influence of adolescents' voluntary service activities upon their psychological growth, such as community consciousness, the spirit of tolerance and self-esteem, thus presenting the developmental strategy of adolescents' voluntary service activities.
A questionnaire survey of 30 adolescents who were taking part in the center for children of disability for more than a year actively and continuously and 163 ordinary adolescents was carried out over the period from May 1 to 15, 2011. As analytic techniques, frequency analysis and mean- and standard deviation-oriented descriptive analysis were used.
Based on the meaning of adolescents' voluntary service activities presented by literature examination, on the actual cases of adolescents' voluntary service activities in the United States, the United Kingdom and Japan, on the positive and negative effects of adolescents' voluntary service activities from the aspect of expected effects and on preceding studies, following study questions were established in order to examine the current status of adolescents' voluntary service activities and the effectiveness of experience of continuous participation: 'Does the motive of adolescents' participation in voluntary service activities originate from their voluntary intention?' 'Do the areas of adolescents' participation in voluntary service activities reflect their desires and be pluralized accordingly?' 'Do schools and service agencies carry out sufficient education in advance and active supports for adolescents' voluntary service activities?' 'What is the problem of voluntary service activities, directly sensed by adolescents for their voluntary service activities?' 'What influence does adolescents' continuous participation experience in voluntary service activities have upon their personality?'
Study findings are as follows: First, the motive of adolescents' participation in voluntary service activities originated from their voluntary intention of increasing the sense of self-accomplishment, but it was impossible to exclude other persons' will-oriented motive, which was based on the scoring system of voluntary activities. Second, the area of voluntary service activities, adolescents most frequently took part in, was providing a helping hand (63.7%). However, they wanted to participate in pluralized areas, such as charity relief activities, guiding activities and preserving activities of environment and facilities, in addition to providing a helping hand. Third, as for the education in advance and active support by schools and service agencies, they somewhat positively responded for service agencies' education in advance and active support. However, schools' education in advance and active support and interest seemed to be very low or remain in the state of passive support in reality. Fourth, the biggest problem of voluntary service activities, directly sensed by adolescents, was the formal operation of fulfilling service hours and it was followed by the system of reflecting voluntary service scores onto in-school grade. Fifth, adolescents' continuous participation experience in voluntary service activities had positive influence upon their personalities, such as community consciousness, the spirit of tolerance and self-esteem, comparing to ordinary adolescents. However, comparing to community consciousness and the spirit of tolerance, the area of self-esteem did not present great difference between two groups.
Study findings have following implications: First, the current support measure does not correspond to adolescents' motive of voluntary participation. Second, the area of voluntary service in which adolescents take part in is narrow. Third, schools' support for adolescents' voluntary service activities is insufficient. Fourth, the pattern of voluntary service activities, directly experienced by adolescents, is operated for form's sake. Fifth, voluntary service activities provide adolescents a little self-esteem.
Based on the above study findings, the investigator presents following strategies for the activation of adolescents' voluntary service activities: First, it is necessary to grope after a support strategy that can satisfy adolescents' desire of self-accomplishment that is corresponding to the motive of adolescents' voluntary participation. Adolescents' voluntary service activity must not be based on the scoring system of entrance examination-oriented educational policy. Rather, it is necessary for adolescents to take part in the service voluntarily and feel it worthwhile, thus getting help in their mental growth. In this vein, the education for the values of voluntary service activities must be included in curricula and adolescents must take part in voluntary service activities during vacations or weekends. It is not desirable for adolescents' participation in voluntary service activities to be pressed for time. In this vein, it is necessary to grope after a support strategy of making adolescents participate in voluntary service activities during the semester. Second, it is necessary to expand the area of adolescents' participation in voluntary service activities. In this regard, it is necessary to establish a systematic foundation of adolescents' voluntary service activities and diversify/classify the area of participation, in order for adolescents to exert/develop their potentials via voluntary service activities. For this, it is necessary to form a close network among gu-offices, social welfare agencies and schools, understand all the voluntary service activities clearly, and then provide adolescents appropriate activities by taking volunteers' character, disposition and desire into account. In addition, the current limited area of participation, namely such a public agency's activity as providing a helping hand, must extend to the area of universities and business entities in connection to adolescents' career in the future. By including international cooperative activities or international relief activities for war refugees, in addition to domestic activities, the areas must be extended, thus supporting adolescents to grow up globalized persons. Third, it is necessary to change school systems for adolescents' voluntary service activities. Adolescents' experience of voluntary service activities must be provided by school education and information. In order to activate adolescents' voluntary service activities, it is necessary to change school systems above all. It is necessary to establish a department in exclusive charge of voluntary service and provide information and carry out the education for the values of voluntary service activities and the contents of practice. It is also necessary to place specialists, such as social workers and advisers. Fourth, it is necessary to change the operational pattern of adolescents' voluntary service activities. In this vein, it is necessary to establish in-school education and training programs that can instill practical service desires into adolescents and organize an intermediate system that can prevent irrational behavior of parents and agencies. The method of assessment of voluntary service activities must change from the quantitative assessment of frequencies and hours to the qualitative assessment of the processes of preparation and activity, pattern of participation and resulted changes from the activity. Fifth, it is necessary to provide the educational values of self-accomplishment to voluntary service activities. This study comparatively examined groups and found out the fact that when the continuity of participating period was longer, the improvement of community consciousness, tolerance spirit and self-esteem was greater. However, the area of self-esteem did not present the same difference with the areas of community consciousness and tolerance spirit. This finding implies that although the enhancement of self-esteem via voluntary service activities is very valuable, this area is not properly taken into account. In this regard, it is necessary to carry out educational activities that make adolescents perceive voluntary service activities as very valuable in developing their consciousness of self-esteem.
The experience in adolescence plays important roles in adolescents' formation of personality and establishment of view of life. Having two faces that adolescents could grow up to the desirable persons of sound and bright disposition or to the problem persons, the adolescence is remarkable with unlimited physical and mental energy.
The purpose of this study was to comprehensively examine the ultimate influence of adolescents' participation in voluntary service activities upon them and then present the developmental strategy of adolescents' voluntary service activities in the future. For this, the investigator examined the current status of adolescents' voluntary service activities, focusing on the motive of adolescents' voluntary service activities, diversity of service areas, supports of schools and service agencies, and problems of voluntary service activities directly sensed by adolescents. In addition, the investigator comparatively analyzed the adolescents who taking part in adolescents' voluntary service activities actively and continuously and the ordinary participants, focusing on the influence of adolescents' voluntary service activities upon their psychological growth, such as community consciousness, the spirit of tolerance and self-esteem, thus presenting the developmental strategy of adolescents' voluntary service activities.
A questionnaire survey of 30 adolescents who were taking part in the center for children of disability for more than a year actively and continuously and 163 ordinary adolescents was carried out over the period from May 1 to 15, 2011. As analytic techniques, frequency analysis and mean- and standard deviation-oriented descriptive analysis were used.
Based on the meaning of adolescents' voluntary service activities presented by literature examination, on the actual cases of adolescents' voluntary service activities in the United States, the United Kingdom and Japan, on the positive and negative effects of adolescents' voluntary service activities from the aspect of expected effects and on preceding studies, following study questions were established in order to examine the current status of adolescents' voluntary service activities and the effectiveness of experience of continuous participation: 'Does the motive of adolescents' participation in voluntary service activities originate from their voluntary intention?' 'Do the areas of adolescents' participation in voluntary service activities reflect their desires and be pluralized accordingly?' 'Do schools and service agencies carry out sufficient education in advance and active supports for adolescents' voluntary service activities?' 'What is the problem of voluntary service activities, directly sensed by adolescents for their voluntary service activities?' 'What influence does adolescents' continuous participation experience in voluntary service activities have upon their personality?'
Study findings are as follows: First, the motive of adolescents' participation in voluntary service activities originated from their voluntary intention of increasing the sense of self-accomplishment, but it was impossible to exclude other persons' will-oriented motive, which was based on the scoring system of voluntary activities. Second, the area of voluntary service activities, adolescents most frequently took part in, was providing a helping hand (63.7%). However, they wanted to participate in pluralized areas, such as charity relief activities, guiding activities and preserving activities of environment and facilities, in addition to providing a helping hand. Third, as for the education in advance and active support by schools and service agencies, they somewhat positively responded for service agencies' education in advance and active support. However, schools' education in advance and active support and interest seemed to be very low or remain in the state of passive support in reality. Fourth, the biggest problem of voluntary service activities, directly sensed by adolescents, was the formal operation of fulfilling service hours and it was followed by the system of reflecting voluntary service scores onto in-school grade. Fifth, adolescents' continuous participation experience in voluntary service activities had positive influence upon their personalities, such as community consciousness, the spirit of tolerance and self-esteem, comparing to ordinary adolescents. However, comparing to community consciousness and the spirit of tolerance, the area of self-esteem did not present great difference between two groups.
Study findings have following implications: First, the current support measure does not correspond to adolescents' motive of voluntary participation. Second, the area of voluntary service in which adolescents take part in is narrow. Third, schools' support for adolescents' voluntary service activities is insufficient. Fourth, the pattern of voluntary service activities, directly experienced by adolescents, is operated for form's sake. Fifth, voluntary service activities provide adolescents a little self-esteem.
Based on the above study findings, the investigator presents following strategies for the activation of adolescents' voluntary service activities: First, it is necessary to grope after a support strategy that can satisfy adolescents' desire of self-accomplishment that is corresponding to the motive of adolescents' voluntary participation. Adolescents' voluntary service activity must not be based on the scoring system of entrance examination-oriented educational policy. Rather, it is necessary for adolescents to take part in the service voluntarily and feel it worthwhile, thus getting help in their mental growth. In this vein, the education for the values of voluntary service activities must be included in curricula and adolescents must take part in voluntary service activities during vacations or weekends. It is not desirable for adolescents' participation in voluntary service activities to be pressed for time. In this vein, it is necessary to grope after a support strategy of making adolescents participate in voluntary service activities during the semester. Second, it is necessary to expand the area of adolescents' participation in voluntary service activities. In this regard, it is necessary to establish a systematic foundation of adolescents' voluntary service activities and diversify/classify the area of participation, in order for adolescents to exert/develop their potentials via voluntary service activities. For this, it is necessary to form a close network among gu-offices, social welfare agencies and schools, understand all the voluntary service activities clearly, and then provide adolescents appropriate activities by taking volunteers' character, disposition and desire into account. In addition, the current limited area of participation, namely such a public agency's activity as providing a helping hand, must extend to the area of universities and business entities in connection to adolescents' career in the future. By including international cooperative activities or international relief activities for war refugees, in addition to domestic activities, the areas must be extended, thus supporting adolescents to grow up globalized persons. Third, it is necessary to change school systems for adolescents' voluntary service activities. Adolescents' experience of voluntary service activities must be provided by school education and information. In order to activate adolescents' voluntary service activities, it is necessary to change school systems above all. It is necessary to establish a department in exclusive charge of voluntary service and provide information and carry out the education for the values of voluntary service activities and the contents of practice. It is also necessary to place specialists, such as social workers and advisers. Fourth, it is necessary to change the operational pattern of adolescents' voluntary service activities. In this vein, it is necessary to establish in-school education and training programs that can instill practical service desires into adolescents and organize an intermediate system that can prevent irrational behavior of parents and agencies. The method of assessment of voluntary service activities must change from the quantitative assessment of frequencies and hours to the qualitative assessment of the processes of preparation and activity, pattern of participation and resulted changes from the activity. Fifth, it is necessary to provide the educational values of self-accomplishment to voluntary service activities. This study comparatively examined groups and found out the fact that when the continuity of participating period was longer, the improvement of community consciousness, tolerance spirit and self-esteem was greater. However, the area of self-esteem did not present the same difference with the areas of community consciousness and tolerance spirit. This finding implies that although the enhancement of self-esteem via voluntary service activities is very valuable, this area is not properly taken into account. In this regard, it is necessary to carry out educational activities that make adolescents perceive voluntary service activities as very valuable in developing their consciousness of self-esteem.
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