본 연구의 목적은 ARCS 동기전략을 영자신문에 적용하여 영어수업방안을 고안하고자 하는데 있다. 언어의 복잡하고 방대한 특성을 고려해 본다면 언어 학습에 있어서 학습 동기는 필수 불가결한 요소이다. 다행이도 의사소통 수단이 발달함에 따라서 인터넷을 통해 유용한 자료들에 대한 접근이 쉬워지고 있다. 그러므로 언어의 중요성은 이전 보다 훨씬 강조되고 이에 대응해 많은 연구자들과 수업 설계자들은 효과적인 영어 학습 방법과 자료들을 연구하고 개발해 왔다. 다양한 언어학자, 교육 설계자들의 노력과 인터넷을 통한 방대한 자료들에 접근할 기회가 증가함에 따라 효과적인 영어 학습의 기회가 늘어나고 있다. 그러나 영어 학습을 연구하고 있는 많은 학자들은 학습 효과에만 치중한 나머지 학습동기를 유발하기 위한 체계적인 접근을 소홀히 하는 경우가 많다. 경험이 많은 숙련된 교사들은 직관에 의해 학습자의 흥미를 유발하고 지루한 교재들과 수업 분위기에 변화를 주면서 융통적으로 수업을 진행하기도 한다. 그러나 숙련된 경험의 결과에 의한 직관에도 한계가 있을 수 있고 경험이 많지 않은 교사의 경우, 학생들의 흥미를 유발하고 동기를 지속하기 위한 전략을 체계적으로 적용하는 것이 어려울 수 있다. 이에 ...
본 연구의 목적은 ARCS 동기전략을 영자신문에 적용하여 영어수업방안을 고안하고자 하는데 있다. 언어의 복잡하고 방대한 특성을 고려해 본다면 언어 학습에 있어서 학습 동기는 필수 불가결한 요소이다. 다행이도 의사소통 수단이 발달함에 따라서 인터넷을 통해 유용한 자료들에 대한 접근이 쉬워지고 있다. 그러므로 언어의 중요성은 이전 보다 훨씬 강조되고 이에 대응해 많은 연구자들과 수업 설계자들은 효과적인 영어 학습 방법과 자료들을 연구하고 개발해 왔다. 다양한 언어학자, 교육 설계자들의 노력과 인터넷을 통한 방대한 자료들에 접근할 기회가 증가함에 따라 효과적인 영어 학습의 기회가 늘어나고 있다. 그러나 영어 학습을 연구하고 있는 많은 학자들은 학습 효과에만 치중한 나머지 학습동기를 유발하기 위한 체계적인 접근을 소홀히 하는 경우가 많다. 경험이 많은 숙련된 교사들은 직관에 의해 학습자의 흥미를 유발하고 지루한 교재들과 수업 분위기에 변화를 주면서 융통적으로 수업을 진행하기도 한다. 그러나 숙련된 경험의 결과에 의한 직관에도 한계가 있을 수 있고 경험이 많지 않은 교사의 경우, 학생들의 흥미를 유발하고 동기를 지속하기 위한 전략을 체계적으로 적용하는 것이 어려울 수 있다. 이에 Keller의 ARCS 모델은
학업 성취를 더 효과적으로 달성 하도록 해 줄 뿐만 아니라 학습 동기를 체계적으로 유발하고 지속 할 수 있도록 하는데 도움을 줄 것이다.
학습자들의 동기를 유발하기 위한 수업을 설계하기 위해서 먼저, ARCS 동기 전략을 영자신문 수업에 적용해 보도록 방향을 정했다. 이를 위해 기존의 ARCS 모형을 적용한 연구들을 분석하고 그러한 연구들에 쓰인 전략들을 수업모델에 적용해 보았다. 실제로 영어 학습을 위한 ARCS모형 설계에 관한 연구는 예상외로 드물었기 때문에 타 과목에서 적용된 ARCS 전략들을 응용 했다. 시행된 연구들의 전략을 영자신문 수업에 적절하게 선택하고 수정하고 적용, 보완함으로써 영어수업모형을 개발 할 수 있었다.
이러한 수업방안 연구를 활용해 봄으로써 다음과 같은 결과가 기대 된다. 첫째, 영어를 제2외국어로 가르칠 때 ARCS 전략을 적용하는 것은 전통적인 교사중심수업에 비해 학습동기를 유발하는데 효과적일 것이다. 교사는 학습자가 활동적으로 영어 수업에 참여하고 영어에 대한 태도에 좀 더 긍정적인 변화를 주면서 학생들의 동기적 문제를 해결하도록 도울 수 있다. 두 번째로 학생들이 활발하게 수업에 참여함으로써 학업성취가 일어나고 영어공부에 관한 학습 태도가 향상 될 것이다. 세 번째, 교사는 학생들이 배우고 싶어 하도록 하는 충동을 체계적으로 유발하는 방법을 알게 된다. 이를 통해 학습자의 학업 성취를 돕고 자기 주도적인 학습을 가능하게 하여 제2언어 학습에 대한 학습과 교수의 복잡한 문제가 해결 될 것이다.
본 연구의 목적은 ARCS 동기전략을 영자신문에 적용하여 영어수업방안을 고안하고자 하는데 있다. 언어의 복잡하고 방대한 특성을 고려해 본다면 언어 학습에 있어서 학습 동기는 필수 불가결한 요소이다. 다행이도 의사소통 수단이 발달함에 따라서 인터넷을 통해 유용한 자료들에 대한 접근이 쉬워지고 있다. 그러므로 언어의 중요성은 이전 보다 훨씬 강조되고 이에 대응해 많은 연구자들과 수업 설계자들은 효과적인 영어 학습 방법과 자료들을 연구하고 개발해 왔다. 다양한 언어학자, 교육 설계자들의 노력과 인터넷을 통한 방대한 자료들에 접근할 기회가 증가함에 따라 효과적인 영어 학습의 기회가 늘어나고 있다. 그러나 영어 학습을 연구하고 있는 많은 학자들은 학습 효과에만 치중한 나머지 학습동기를 유발하기 위한 체계적인 접근을 소홀히 하는 경우가 많다. 경험이 많은 숙련된 교사들은 직관에 의해 학습자의 흥미를 유발하고 지루한 교재들과 수업 분위기에 변화를 주면서 융통적으로 수업을 진행하기도 한다. 그러나 숙련된 경험의 결과에 의한 직관에도 한계가 있을 수 있고 경험이 많지 않은 교사의 경우, 학생들의 흥미를 유발하고 동기를 지속하기 위한 전략을 체계적으로 적용하는 것이 어려울 수 있다. 이에 Keller의 ARCS 모델은
학업 성취를 더 효과적으로 달성 하도록 해 줄 뿐만 아니라 학습 동기를 체계적으로 유발하고 지속 할 수 있도록 하는데 도움을 줄 것이다.
학습자들의 동기를 유발하기 위한 수업을 설계하기 위해서 먼저, ARCS 동기 전략을 영자신문 수업에 적용해 보도록 방향을 정했다. 이를 위해 기존의 ARCS 모형을 적용한 연구들을 분석하고 그러한 연구들에 쓰인 전략들을 수업모델에 적용해 보았다. 실제로 영어 학습을 위한 ARCS모형 설계에 관한 연구는 예상외로 드물었기 때문에 타 과목에서 적용된 ARCS 전략들을 응용 했다. 시행된 연구들의 전략을 영자신문 수업에 적절하게 선택하고 수정하고 적용, 보완함으로써 영어수업모형을 개발 할 수 있었다.
이러한 수업방안 연구를 활용해 봄으로써 다음과 같은 결과가 기대 된다. 첫째, 영어를 제2외국어로 가르칠 때 ARCS 전략을 적용하는 것은 전통적인 교사중심수업에 비해 학습동기를 유발하는데 효과적일 것이다. 교사는 학습자가 활동적으로 영어 수업에 참여하고 영어에 대한 태도에 좀 더 긍정적인 변화를 주면서 학생들의 동기적 문제를 해결하도록 도울 수 있다. 두 번째로 학생들이 활발하게 수업에 참여함으로써 학업성취가 일어나고 영어공부에 관한 학습 태도가 향상 될 것이다. 세 번째, 교사는 학생들이 배우고 싶어 하도록 하는 충동을 체계적으로 유발하는 방법을 알게 된다. 이를 통해 학습자의 학업 성취를 돕고 자기 주도적인 학습을 가능하게 하여 제2언어 학습에 대한 학습과 교수의 복잡한 문제가 해결 될 것이다.
This study aims at developing an English teaching model based on ARCS strategies using an English newspaper. Learning motivation in language learning is important when considering the complexity of learning a second language. As there are many Internet sources and communication devices available, t...
This study aims at developing an English teaching model based on ARCS strategies using an English newspaper. Learning motivation in language learning is important when considering the complexity of learning a second language. As there are many Internet sources and communication devices available, the language has become important more than ever. Many researchers and class designers have made effective learning methods and materials. Those efforts from the researchers and increasing opportunities to have an access to available contents made it possible for leaners to learn English more effectively. However, not many research on effective language learning rarely took a systematic approach to incorporate learning motivation. On this, Keller's ARCS model can help learners to develop and maintain learning motivation as well as develop academic accomplishment more effectively.
By analyzing and adapting previous studies based on the ARCS model, a new English teaching model can be elaborated inciting learning motivation. To accomplish the purpose of developing such teaching model, the academic achievements of the prior research and the experiments that realized the ARCS model were investigated. For building the instruction model for the English learning class, the ARCS strategies applied in other subjects were adapted as well. By selecting the successful strategies in those studies and revising and adapting them to NIE based learning, English teaching model was developed.
The implications from this study are as follows. First, in teaching English as a second or foreign language, using ARCS strategies can be more effective in improving learning motivation than the traditional teacher-centered instruction. Teachers can help students participate in an active language learning class and change their attitudes towards English solving their motivational problems.
Second, as a result of a participation of the learners, the learning achievement and learning attitudes toward the study of English will be enhanced. The instruction using ARCS strategies will result in more effective and positive change in learner behavior.
Third, teachers will recognize how to intensify students' impetus for learning systematically. By attaining the learning achievement and generating students' autonomous study, the complicated problems of second language learning and teaching will be resolved.
It is expected that designing and developing the contents for English teaching through newspaper based on the ARCS can contribute to the incitement of learning motivation in L2 teaching and learning.
This study aims at developing an English teaching model based on ARCS strategies using an English newspaper. Learning motivation in language learning is important when considering the complexity of learning a second language. As there are many Internet sources and communication devices available, the language has become important more than ever. Many researchers and class designers have made effective learning methods and materials. Those efforts from the researchers and increasing opportunities to have an access to available contents made it possible for leaners to learn English more effectively. However, not many research on effective language learning rarely took a systematic approach to incorporate learning motivation. On this, Keller's ARCS model can help learners to develop and maintain learning motivation as well as develop academic accomplishment more effectively.
By analyzing and adapting previous studies based on the ARCS model, a new English teaching model can be elaborated inciting learning motivation. To accomplish the purpose of developing such teaching model, the academic achievements of the prior research and the experiments that realized the ARCS model were investigated. For building the instruction model for the English learning class, the ARCS strategies applied in other subjects were adapted as well. By selecting the successful strategies in those studies and revising and adapting them to NIE based learning, English teaching model was developed.
The implications from this study are as follows. First, in teaching English as a second or foreign language, using ARCS strategies can be more effective in improving learning motivation than the traditional teacher-centered instruction. Teachers can help students participate in an active language learning class and change their attitudes towards English solving their motivational problems.
Second, as a result of a participation of the learners, the learning achievement and learning attitudes toward the study of English will be enhanced. The instruction using ARCS strategies will result in more effective and positive change in learner behavior.
Third, teachers will recognize how to intensify students' impetus for learning systematically. By attaining the learning achievement and generating students' autonomous study, the complicated problems of second language learning and teaching will be resolved.
It is expected that designing and developing the contents for English teaching through newspaper based on the ARCS can contribute to the incitement of learning motivation in L2 teaching and learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.