이 논문의 연구대상은 가정에서 책 읽어주기를 실시한 전라북도 전주시에 거주하는 3명의 유아이며, 김지옥(2007)이 사용한 검사지를 본 연구자가 수정하여 독서습관 관찰 기록표로 사용하였다. 또한 연구수행 과정은 PRES 언어발달검사지를 사용하여 60일 동안 유아의 어머니가 직접 책을 읽어주고 본 연구자가 일주일에 1회 방문하여 관찰하였으며, 시간의 변화에 따른 자율적 독서 횟수, 독서활동 후의 언어발달검사를 독서의 조사하고 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 가정에서 책 읽어주기는 자율적 독서 횟수에...
이 논문의 연구대상은 가정에서 책 읽어주기를 실시한 전라북도 전주시에 거주하는 3명의 유아이며, 김지옥(2007)이 사용한 검사지를 본 연구자가 수정하여 독서습관 관찰 기록표로 사용하였다. 또한 연구수행 과정은 PRES 언어발달검사지를 사용하여 60일 동안 유아의 어머니가 직접 책을 읽어주고 본 연구자가 일주일에 1회 방문하여 관찰하였으며, 시간의 변화에 따른 자율적 독서 횟수, 독서활동 후의 언어발달검사를 독서의 조사하고 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 가정에서 책 읽어주기는 자율적 독서 횟수에 영향을 미쳤다. 시간이 지날수록 자율적 독서 횟수가 증가하였고, 책 읽기에 대한 유아의 관심이 향상되었다. 둘째, 가정에서 책 읽어주기는 유아의 언어발달에 중요한 영향을 미쳤다. 유아의 수용언어와 표현언어가 향상되었고 새로운 어휘에 대한 호기심을 유발시켜 독서의 재미를 느끼게 해 주었다. 위의 결론과 관련하여 후속 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 유아를 위한 다양한 독서활동 프로그램의 개발이 요구된다. 둘째, 가정에서 책 읽어주기가 매일 책을 읽는 동안 독서습관에 영향을 미쳤지만 짧은 시간의 연구이기에 결론을 일반화하는데 한계가 노출되었다. 이 연구의 결론이 일정 시간이 지난 후에도 계속 유지될 수 있는지를 검증하는 연구가 필요하다. 셋째, 연구 대상의 수가 한정된 유아이기 때문에 유아의 수가 많을 때도 긍정적인 영향을 미치는 지를 알아보는 연구가 필요하다.
이 논문의 연구대상은 가정에서 책 읽어주기를 실시한 전라북도 전주시에 거주하는 3명의 유아이며, 김지옥(2007)이 사용한 검사지를 본 연구자가 수정하여 독서습관 관찰 기록표로 사용하였다. 또한 연구수행 과정은 PRES 언어발달검사지를 사용하여 60일 동안 유아의 어머니가 직접 책을 읽어주고 본 연구자가 일주일에 1회 방문하여 관찰하였으며, 시간의 변화에 따른 자율적 독서 횟수, 독서활동 후의 언어발달검사를 독서의 조사하고 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 가정에서 책 읽어주기는 자율적 독서 횟수에 영향을 미쳤다. 시간이 지날수록 자율적 독서 횟수가 증가하였고, 책 읽기에 대한 유아의 관심이 향상되었다. 둘째, 가정에서 책 읽어주기는 유아의 언어발달에 중요한 영향을 미쳤다. 유아의 수용언어와 표현언어가 향상되었고 새로운 어휘에 대한 호기심을 유발시켜 독서의 재미를 느끼게 해 주었다. 위의 결론과 관련하여 후속 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 유아를 위한 다양한 독서활동 프로그램의 개발이 요구된다. 둘째, 가정에서 책 읽어주기가 매일 책을 읽는 동안 독서습관에 영향을 미쳤지만 짧은 시간의 연구이기에 결론을 일반화하는데 한계가 노출되었다. 이 연구의 결론이 일정 시간이 지난 후에도 계속 유지될 수 있는지를 검증하는 연구가 필요하다. 셋째, 연구 대상의 수가 한정된 유아이기 때문에 유아의 수가 많을 때도 긍정적인 영향을 미치는 지를 알아보는 연구가 필요하다.
The subjects of this study were three young children living in Jeollubukdo, Jeonjushi. The study was carried out through reading a number of books at home. The test scheme used by Kim Ji Ock was modified by the researchers and used as a reading habit observation record. The process of the study was ...
The subjects of this study were three young children living in Jeollubukdo, Jeonjushi. The study was carried out through reading a number of books at home. The test scheme used by Kim Ji Ock was modified by the researchers and used as a reading habit observation record. The process of the study was as follows: The children were read to by their mothers for 60 consecutive days according to the PRES language development scheme. During this time, the researchers visited each subject on a weekly basis to observe and document the frequency of the children’s voluntary reading habits. At the end of the 60 day reading experiment, the children’s language development was analyzed. The study has produced the following results: First, reading books as home had an effect on the frequency of a child’s voluntary reading habits. The subjects’ reading habits increased on a weekly basis and reading appears to have encouraged an interest in reading more books. Second, reading books at home influenced a child's language development. Not only did it improve their receptive and expressive language, it also allowed them to enjoy reading by drawing interest in new words. Due to the following conclusions, suggestions for a more in depth study are as follows: First, a larger variety of reading activities for the children needs to be developed. Second, although reading books at home has proven to have a positive effect on the subjects' reading habits, a longer duration for the experiment would provide a more accurate analysis on their long term reading routine. Third, a limited number of test subjects were used for this study. It is necessary to increase the number of young children studied in order to see whether or not all children are affected in the same way.
The subjects of this study were three young children living in Jeollubukdo, Jeonjushi. The study was carried out through reading a number of books at home. The test scheme used by Kim Ji Ock was modified by the researchers and used as a reading habit observation record. The process of the study was as follows: The children were read to by their mothers for 60 consecutive days according to the PRES language development scheme. During this time, the researchers visited each subject on a weekly basis to observe and document the frequency of the children’s voluntary reading habits. At the end of the 60 day reading experiment, the children’s language development was analyzed. The study has produced the following results: First, reading books as home had an effect on the frequency of a child’s voluntary reading habits. The subjects’ reading habits increased on a weekly basis and reading appears to have encouraged an interest in reading more books. Second, reading books at home influenced a child's language development. Not only did it improve their receptive and expressive language, it also allowed them to enjoy reading by drawing interest in new words. Due to the following conclusions, suggestions for a more in depth study are as follows: First, a larger variety of reading activities for the children needs to be developed. Second, although reading books at home has proven to have a positive effect on the subjects' reading habits, a longer duration for the experiment would provide a more accurate analysis on their long term reading routine. Third, a limited number of test subjects were used for this study. It is necessary to increase the number of young children studied in order to see whether or not all children are affected in the same way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.