프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동이 초등학교 4학년 학생들의 음악적 창의성에 미치는 영향 The influence of music creating activities using Project Learning, on the musical creativity of 4th grade elementary students원문보기
본 연구의 목적은 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동을 개발하고 이를 초등학교 4학년 수업에 적용하여 음악적 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 알아보는데 있다. 본 연구를 위하여 프로젝트 학습, 음악적 창의성, 초등학교 음악 창작 수업에 대한 내용을 고찰하였으며, H초등학교 4학년 음악 창작수업을 위한 프로젝트 학습 설계 과정을 거쳐 음악 창작 활동을 개발하였다. 이를 토대로 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동 지도안을 개발 하였으며 13차시에 걸쳐 2개의 음악 창작 프로젝트를 진행하였다. 안산시 소재의 H초등학교 4학년 32명을 대상으로 사전검사를 실시한 후 프로젝트 학습을 적용한 13차시의 음악창작수업을 적용하여 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 음악적 창의성 변화를 ...
본 연구의 목적은 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동을 개발하고 이를 초등학교 4학년 수업에 적용하여 음악적 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 알아보는데 있다. 본 연구를 위하여 프로젝트 학습, 음악적 창의성, 초등학교 음악 창작 수업에 대한 내용을 고찰하였으며, H초등학교 4학년 음악 창작수업을 위한 프로젝트 학습 설계 과정을 거쳐 음악 창작 활동을 개발하였다. 이를 토대로 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동 지도안을 개발 하였으며 13차시에 걸쳐 2개의 음악 창작 프로젝트를 진행하였다. 안산시 소재의 H초등학교 4학년 32명을 대상으로 사전검사를 실시한 후 프로젝트 학습을 적용한 13차시의 음악창작수업을 적용하여 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 음악적 창의성 변화를 t-검증을 통하여 양적으로 분석하였다. 또한 양적 분석을 보완하기 위해 학생 수업일기, 학습지, 자기 평가지, 상호 평가지, 교사 관찰일지를 통하여 질적 분석을 실시하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 음악적 창의성 검사 통계분석 결과, 프로젝트 학습을 적용한 창작 활동은 음악적 창의성의 하위요인 중 융통성(t=5.649), 독창성(t=5.323), 정교성(t=4.621)에서 유의한 효과가 있었다. 둘째, 성별에 따른 음악적 창의성의 전체적인 향상도를 비교 분석한 결과, 남학생과 여학생 모두 유의미한 결과가 나타났으며 남학생(t=3.861)보다 여학생(t=4.316)에게 더 효과적인 것으로 나타났다. 성별에 따른 하위영역인 음악적 융통성, 음악적 독창성, 음악적 정교성 영역에서도 남학생, 여학생 모두 유의미한 결과가 나타났다. 셋째, 음악적 창의성 사전검사 점수 상․하위 수준에 따른 향상도를 비교 분석한 결과, 상위그룹과 하위그룹 모두 유의미한 결과가 나타났으며 상위그룹(t=4.674)이 하위그룹(t=4.905)에 비하여 더 향상되는 효과가 있었다. 넷째, 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동은 음악적 요소 변화의 융통성 및 독창적인 그림 악보 구성 능력을 향상시켜 주었다. 그림 악보 그리기, 나만의 창작 악보 구성하기 활동은 학생의 음악적 융통성을 촉진하여 창의성 발현의 기회를 제공하였으며 창의적인 음악 사고 능력을 향상시켜 주었다. 다섯째, 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동은 정교한 악보 구성 능력 및 음악 창작 작품 구성 능력을 향상시켜주었다. 프로젝트 실시 과정에서 학생은 음악적 실행 지식을 바탕으로 동료․교사와의 비교 분석과정을 통해 악곡을 짜임새 있게 구성하는 능력을 발달시켰다. 여섯째, 프로젝트 학습을 적용한 창작 활동은 음악적 창의성 이외에 의사소통 능력 증진, 창작 몰입 정도의 향상에도 도움을 주었다. 이와 같이 프로젝트 학습을 적용한 음악창작활동은 학생들의 창의적인 사고과정을 촉진하여 음악적 창의성 신장에 영향을 주었다. 또한 학생들의 의사소통 능력 신장 및 몰입 과정에도 긍정적인 영향을 주었다. 따라서 프로젝트 학습을 적용한 음악창작활동은 초등학교 4학년 학생들의 음악적 창의성 신장에 효과적이다.
본 연구의 목적은 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동을 개발하고 이를 초등학교 4학년 수업에 적용하여 음악적 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 알아보는데 있다. 본 연구를 위하여 프로젝트 학습, 음악적 창의성, 초등학교 음악 창작 수업에 대한 내용을 고찰하였으며, H초등학교 4학년 음악 창작수업을 위한 프로젝트 학습 설계 과정을 거쳐 음악 창작 활동을 개발하였다. 이를 토대로 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동 지도안을 개발 하였으며 13차시에 걸쳐 2개의 음악 창작 프로젝트를 진행하였다. 안산시 소재의 H초등학교 4학년 32명을 대상으로 사전검사를 실시한 후 프로젝트 학습을 적용한 13차시의 음악창작수업을 적용하여 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 음악적 창의성 변화를 t-검증을 통하여 양적으로 분석하였다. 또한 양적 분석을 보완하기 위해 학생 수업일기, 학습지, 자기 평가지, 상호 평가지, 교사 관찰일지를 통하여 질적 분석을 실시하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 음악적 창의성 검사 통계분석 결과, 프로젝트 학습을 적용한 창작 활동은 음악적 창의성의 하위요인 중 융통성(t=5.649), 독창성(t=5.323), 정교성(t=4.621)에서 유의한 효과가 있었다. 둘째, 성별에 따른 음악적 창의성의 전체적인 향상도를 비교 분석한 결과, 남학생과 여학생 모두 유의미한 결과가 나타났으며 남학생(t=3.861)보다 여학생(t=4.316)에게 더 효과적인 것으로 나타났다. 성별에 따른 하위영역인 음악적 융통성, 음악적 독창성, 음악적 정교성 영역에서도 남학생, 여학생 모두 유의미한 결과가 나타났다. 셋째, 음악적 창의성 사전검사 점수 상․하위 수준에 따른 향상도를 비교 분석한 결과, 상위그룹과 하위그룹 모두 유의미한 결과가 나타났으며 상위그룹(t=4.674)이 하위그룹(t=4.905)에 비하여 더 향상되는 효과가 있었다. 넷째, 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동은 음악적 요소 변화의 융통성 및 독창적인 그림 악보 구성 능력을 향상시켜 주었다. 그림 악보 그리기, 나만의 창작 악보 구성하기 활동은 학생의 음악적 융통성을 촉진하여 창의성 발현의 기회를 제공하였으며 창의적인 음악 사고 능력을 향상시켜 주었다. 다섯째, 프로젝트 학습을 적용한 음악 창작 활동은 정교한 악보 구성 능력 및 음악 창작 작품 구성 능력을 향상시켜주었다. 프로젝트 실시 과정에서 학생은 음악적 실행 지식을 바탕으로 동료․교사와의 비교 분석과정을 통해 악곡을 짜임새 있게 구성하는 능력을 발달시켰다. 여섯째, 프로젝트 학습을 적용한 창작 활동은 음악적 창의성 이외에 의사소통 능력 증진, 창작 몰입 정도의 향상에도 도움을 주었다. 이와 같이 프로젝트 학습을 적용한 음악창작활동은 학생들의 창의적인 사고과정을 촉진하여 음악적 창의성 신장에 영향을 주었다. 또한 학생들의 의사소통 능력 신장 및 몰입 과정에도 긍정적인 영향을 주었다. 따라서 프로젝트 학습을 적용한 음악창작활동은 초등학교 4학년 학생들의 음악적 창의성 신장에 효과적이다.
The purpose of this study is to apply learning to develop and music creating activities and to applied to 4th grade classes to examine the effect they have on the musical creativity on the students. For this study, the following aspects were put into consideration; project learning, musical creativi...
The purpose of this study is to apply learning to develop and music creating activities and to applied to 4th grade classes to examine the effect they have on the musical creativity on the students. For this study, the following aspects were put into consideration; project learning, musical creativity and the contents of elementary music creating classes. The music creating activities were developed and designed for the music creating class for a 4th grade class in H elementary school. Based on this, a lesson plan for the project learning applied music classes was developed and 2 music projects were carried out over 13 times. A pre-test on the thirty-two 4th grade students at H elementary school, in Ansan, were carried out before the activities were applied to their music creation classes. After 13 classes, a post-test was carried out and in order to verify the effect of the program, the change in creativity was measured using a quantitative analysis, the T-test. To complement the quantitative analysis, students’ journal, self-evaluation sheets, peer evaluation sheets and teacher's observation were examined for qualitative analysis, and the following results were following. First, the statistical analysis of musical creativity shows that music creation activities using project learning had meaningful effects on flexibility(t=5.649), creativity(t=5.323) and sophistication(t=4.621) – which are sub classifications of creativity. Second, after analyzing the general enhancement of musical creativity by gender, meaningful results were found in both female students and male students. It can be seen that it was more effective for female students(t=4.316) in comparison to the effect on male students(t=3.861). Meaningful results on flexibility, creativity and sophistication could be found for both female and male students. Third, the enhancement of musical creativity was analyzed based on the high and low scores from the preliminary inspection. Results showed the program was effective for both the group with high scores and the group with low scores. It can be seen that the group with higher scores(t=4.674). experienced more enhancement in comparison to the group with low scores(t=4.905). Fourth, music creating activities using project learning enhanced flexibility towards changes in musical elements and capability of making music picture score. Activities such as making music picture scoreor Making my own creative musicaccelerated the students’ musical flexibility and musical creativity in addition to enhancing their musical thinking capabilities. Fifth, music creating activities using project learning enhanced the students’ works which enabled them to create more sophisticated music. During the project, students were found to create well-structured pieces of music based on their individual knowledge when compared to fellow classmates or even the teacher. Sixth, music creating activities using project learning also helped enhance the students’ communication abilities and their degree of concentration in music creation. Music creating activities using project learning accelerated the students’ musical critical thinking capabilities and had an influence on the growth of their musical creativity. In addition, positive effects could be seen on the students’communication and concentration processes. Therefore music creation activities using project learning were effective in increasing the musical creativity of 4th grade students.
The purpose of this study is to apply learning to develop and music creating activities and to applied to 4th grade classes to examine the effect they have on the musical creativity on the students. For this study, the following aspects were put into consideration; project learning, musical creativity and the contents of elementary music creating classes. The music creating activities were developed and designed for the music creating class for a 4th grade class in H elementary school. Based on this, a lesson plan for the project learning applied music classes was developed and 2 music projects were carried out over 13 times. A pre-test on the thirty-two 4th grade students at H elementary school, in Ansan, were carried out before the activities were applied to their music creation classes. After 13 classes, a post-test was carried out and in order to verify the effect of the program, the change in creativity was measured using a quantitative analysis, the T-test. To complement the quantitative analysis, students’ journal, self-evaluation sheets, peer evaluation sheets and teacher's observation were examined for qualitative analysis, and the following results were following. First, the statistical analysis of musical creativity shows that music creation activities using project learning had meaningful effects on flexibility(t=5.649), creativity(t=5.323) and sophistication(t=4.621) – which are sub classifications of creativity. Second, after analyzing the general enhancement of musical creativity by gender, meaningful results were found in both female students and male students. It can be seen that it was more effective for female students(t=4.316) in comparison to the effect on male students(t=3.861). Meaningful results on flexibility, creativity and sophistication could be found for both female and male students. Third, the enhancement of musical creativity was analyzed based on the high and low scores from the preliminary inspection. Results showed the program was effective for both the group with high scores and the group with low scores. It can be seen that the group with higher scores(t=4.674). experienced more enhancement in comparison to the group with low scores(t=4.905). Fourth, music creating activities using project learning enhanced flexibility towards changes in musical elements and capability of making music picture score. Activities such as making music picture scoreor Making my own creative musicaccelerated the students’ musical flexibility and musical creativity in addition to enhancing their musical thinking capabilities. Fifth, music creating activities using project learning enhanced the students’ works which enabled them to create more sophisticated music. During the project, students were found to create well-structured pieces of music based on their individual knowledge when compared to fellow classmates or even the teacher. Sixth, music creating activities using project learning also helped enhance the students’ communication abilities and their degree of concentration in music creation. Music creating activities using project learning accelerated the students’ musical critical thinking capabilities and had an influence on the growth of their musical creativity. In addition, positive effects could be seen on the students’communication and concentration processes. Therefore music creation activities using project learning were effective in increasing the musical creativity of 4th grade students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.