국문초록 교사가 인식하는 유아 문제행동 유형 연구 유아교육전공 박성분 지 도 교 수 이경화 본 연구의 목적은 유아교육기관에서 교사들이 인식하는 유아 문제행동 유형별로 심각성과 빈도, 교육가능 정도를 알아보고, 유아들의 연령과 성별에 따른 유아 문제행동유형의 차이 등에 대한 실태를 조사하여 유아교육기관에서 교사가 유아의 문제행동을 지도하는데 필요한 기초자료를 제공하고, 유아상담 및 부모 교육 프로그램 개발에 도움을 주는데 연구목적이 있다. 본 연구는 서울·경기 지역의 국·공립 유치원에 근무하는 교사 240명을 대상으로 설문 조사하였다. 유아 문제행동에 대한 교사 인식에 대해 알아보기 위해 연구자가 고현(2008)의 3~5세 유아용 문제행동 평정척도를 기초로 하여 유아 문제행동을 6가지 영역으로 구분하여 제작하였다. 제작한 설문지는 유아교육분야의 교수 4명, 아동상담사 1명, 유아교육경력 15년 이상의 원장 5명을 대상으로 검토를 의뢰하였다. 전문가의 문항 및 내용 검토 후 수정, 보완을 거쳐 교사가 인식하는 유아 문제행동 유형 설문지가 완성되었다. 수집된 자료는 연구 대상의 일반적인 배경을 파악하기 위해 평균과 ...
국문초록 교사가 인식하는 유아 문제행동 유형 연구 유아교육전공 박성분 지 도 교 수 이경화 본 연구의 목적은 유아교육기관에서 교사들이 인식하는 유아 문제행동 유형별로 심각성과 빈도, 교육가능 정도를 알아보고, 유아들의 연령과 성별에 따른 유아 문제행동유형의 차이 등에 대한 실태를 조사하여 유아교육기관에서 교사가 유아의 문제행동을 지도하는데 필요한 기초자료를 제공하고, 유아상담 및 부모 교육 프로그램 개발에 도움을 주는데 연구목적이 있다. 본 연구는 서울·경기 지역의 국·공립 유치원에 근무하는 교사 240명을 대상으로 설문 조사하였다. 유아 문제행동에 대한 교사 인식에 대해 알아보기 위해 연구자가 고현(2008)의 3~5세 유아용 문제행동 평정척도를 기초로 하여 유아 문제행동을 6가지 영역으로 구분하여 제작하였다. 제작한 설문지는 유아교육분야의 교수 4명, 아동상담사 1명, 유아교육경력 15년 이상의 원장 5명을 대상으로 검토를 의뢰하였다. 전문가의 문항 및 내용 검토 후 수정, 보완을 거쳐 교사가 인식하는 유아 문제행동 유형 설문지가 완성되었다. 수집된 자료는 연구 대상의 일반적인 배경을 파악하기 위해 평균과 표준 편차를 구하였다. 관련 변인에 따른 유아 문제행동에 대한 교사의 인식을 알아보기 위하여 분산분석을 실시하고 유아 연령에 따른 유아 문제행동에 대한 교사 인식을 알아보기 위해 각 변인에 따른 빈도와 백분율을 구하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 연령별 문제행동 유형에 있어서 교사들은 또래 관련요인을 가장 큰 문제라고 인식하는 것으로 나타났다. 교사의 경력에 따라서는 교사의 경력이 1~3년의 집단보다 11년 이상 집단이 또래, 발달, 기본생활습관, 도덕성, 정서 관련요인 유아 문제행동에 대해 더 문제라고 인식하는 것으로 나타났다. 교사의 학력에 따라서는 대학원 이상의 집단이 또래, 발달, 도덕성, 정서, 성 관련요인에서 다른 학력 집단 전체보다 더 문제라고 인식하는 것으로 나타났으며, 기본생활습관 관련요인에서는 2, 3년제 대학졸업 집단이 학력이 높은 집단에 비해 문제라고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 교사가 심각하게 생각하는 유아 문제행동과 자주 일어나는 유아 문제행동에 있어서 3, 4, 5세 연령 모두 또래 관련요인을 문제로 인식하는 것으로 나타났다. 두 번째로 교사가 심각하게 생각하는 유아 문제행동은 3세 유아와 5세 유아는 도덕성 관련 요인을 4세 유아는 기본생활습관 관련요인을 심각한 문제행동으로 인식하고 있는 반면 두 번째로 자주 일어나는 문제행동으로 3세, 4세, 5세 유아 연령 모두에서 기본생활습관 관련요인을 문제행동으로 인식하고 있음이 나타났다. 교육으로 수정하기 어려운 문제행동은 연령별로 차이가 있어 3세와 4세 연령 유아들은 발달관련요인을 가장 수정하기 어렵다고 인식한 반면 5세 유아 연령에서는 정서 관련요인을 가장 수정하기 어렵다고 인식하였다. 두 번째로 수정하기 어려운 문제행동에서도 연령별로 차이가 있어 3세 연령 유아들은 발달 관련요인을 수정하기 어렵다고 인식한 반면 4세, 5세 연령 유아들은 정서 관련요인을 수정하기 어렵다고 인식하고 있음이 나타났다. 3세 연령유아들은 첫 번째와 두 번째로 응답한 결과가 발달 관련요인으로 결과가 같음으로 나타났다. 남자와 여자 어린이에게 첫 번째로 나타나는 유아 문제행동으로 3세, 4세, 5세 어린이들 모두 또래 관련요인이 높게 나타났다. 두 번째로 남자 어린이에게 나타나는 유아 문제행동으로 3세 어린이와 5세 어린이는 기본생활습관 관련요인이 높게 나타났고 4세 남자어린이는 도덕성 관련요인이 높게 나타났다. 반면 여자 어린이에게 나타나는 유아 문제행동으로 3세, 4세, 5세 연령 모두 정서 관련요인으로 나타났다.
국문초록 교사가 인식하는 유아 문제행동 유형 연구 유아교육전공 박성분 지 도 교 수 이경화 본 연구의 목적은 유아교육기관에서 교사들이 인식하는 유아 문제행동 유형별로 심각성과 빈도, 교육가능 정도를 알아보고, 유아들의 연령과 성별에 따른 유아 문제행동유형의 차이 등에 대한 실태를 조사하여 유아교육기관에서 교사가 유아의 문제행동을 지도하는데 필요한 기초자료를 제공하고, 유아상담 및 부모 교육 프로그램 개발에 도움을 주는데 연구목적이 있다. 본 연구는 서울·경기 지역의 국·공립 유치원에 근무하는 교사 240명을 대상으로 설문 조사하였다. 유아 문제행동에 대한 교사 인식에 대해 알아보기 위해 연구자가 고현(2008)의 3~5세 유아용 문제행동 평정척도를 기초로 하여 유아 문제행동을 6가지 영역으로 구분하여 제작하였다. 제작한 설문지는 유아교육분야의 교수 4명, 아동상담사 1명, 유아교육경력 15년 이상의 원장 5명을 대상으로 검토를 의뢰하였다. 전문가의 문항 및 내용 검토 후 수정, 보완을 거쳐 교사가 인식하는 유아 문제행동 유형 설문지가 완성되었다. 수집된 자료는 연구 대상의 일반적인 배경을 파악하기 위해 평균과 표준 편차를 구하였다. 관련 변인에 따른 유아 문제행동에 대한 교사의 인식을 알아보기 위하여 분산분석을 실시하고 유아 연령에 따른 유아 문제행동에 대한 교사 인식을 알아보기 위해 각 변인에 따른 빈도와 백분율을 구하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 연령별 문제행동 유형에 있어서 교사들은 또래 관련요인을 가장 큰 문제라고 인식하는 것으로 나타났다. 교사의 경력에 따라서는 교사의 경력이 1~3년의 집단보다 11년 이상 집단이 또래, 발달, 기본생활습관, 도덕성, 정서 관련요인 유아 문제행동에 대해 더 문제라고 인식하는 것으로 나타났다. 교사의 학력에 따라서는 대학원 이상의 집단이 또래, 발달, 도덕성, 정서, 성 관련요인에서 다른 학력 집단 전체보다 더 문제라고 인식하는 것으로 나타났으며, 기본생활습관 관련요인에서는 2, 3년제 대학졸업 집단이 학력이 높은 집단에 비해 문제라고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 교사가 심각하게 생각하는 유아 문제행동과 자주 일어나는 유아 문제행동에 있어서 3, 4, 5세 연령 모두 또래 관련요인을 문제로 인식하는 것으로 나타났다. 두 번째로 교사가 심각하게 생각하는 유아 문제행동은 3세 유아와 5세 유아는 도덕성 관련 요인을 4세 유아는 기본생활습관 관련요인을 심각한 문제행동으로 인식하고 있는 반면 두 번째로 자주 일어나는 문제행동으로 3세, 4세, 5세 유아 연령 모두에서 기본생활습관 관련요인을 문제행동으로 인식하고 있음이 나타났다. 교육으로 수정하기 어려운 문제행동은 연령별로 차이가 있어 3세와 4세 연령 유아들은 발달관련요인을 가장 수정하기 어렵다고 인식한 반면 5세 유아 연령에서는 정서 관련요인을 가장 수정하기 어렵다고 인식하였다. 두 번째로 수정하기 어려운 문제행동에서도 연령별로 차이가 있어 3세 연령 유아들은 발달 관련요인을 수정하기 어렵다고 인식한 반면 4세, 5세 연령 유아들은 정서 관련요인을 수정하기 어렵다고 인식하고 있음이 나타났다. 3세 연령유아들은 첫 번째와 두 번째로 응답한 결과가 발달 관련요인으로 결과가 같음으로 나타났다. 남자와 여자 어린이에게 첫 번째로 나타나는 유아 문제행동으로 3세, 4세, 5세 어린이들 모두 또래 관련요인이 높게 나타났다. 두 번째로 남자 어린이에게 나타나는 유아 문제행동으로 3세 어린이와 5세 어린이는 기본생활습관 관련요인이 높게 나타났고 4세 남자어린이는 도덕성 관련요인이 높게 나타났다. 반면 여자 어린이에게 나타나는 유아 문제행동으로 3세, 4세, 5세 연령 모두 정서 관련요인으로 나타났다.
ABSTRACT Study on the Type of Children’s Problem Behaviors Recognized by the Teachers Department of Early Childhood Education Sung-Bun Park Supervisor Kyung-Hwa Lee The purpose of this study is to explore the severity, frequency and the educable degree for each type of the children’s problem behavio...
ABSTRACT Study on the Type of Children’s Problem Behaviors Recognized by the Teachers Department of Early Childhood Education Sung-Bun Park Supervisor Kyung-Hwa Lee The purpose of this study is to explore the severity, frequency and the educable degree for each type of the children’s problem behaviour recognized by the teachers in the child education institutions. The differences in the type of problem behaviour according to the children’s age and gender will be explored to provide the basis necessary for the teachers instructing the problem behaviour in children at the children’s educational institutions. Furthermore the purpose of the study is to contribute to the development of the children’s and infants’ counselling program and the parent educational program. In this study, the survey was conducted on 240 teachers who are working in the public and national kindergartens in Seoul and Gyeonggi-do area. To explore the teachers’ understanding of the children’s problem behaviour, the researcher has classified the children’s problem behaviours to six areas and developed the questionnaires based on the standards for rating the problem behaviours for children with the age 3~5 by Hyun Ko(2008). The questionnaires developed were requested for review by four professors in the area of child education, one child therapist, and five directors with over 15 years in the child education. After reviewing and revising the questions and details by the specialists, the survey on the type of the children’s problem behaviour recognized by the teachers was completed. The collected data were used to get the average and standard deviation to figure out the general background for the research subjects. To examine the perception of the teachers on the children’s problem behaviours according to the related variables, ANOVA was conducted. To examine the teachers’ perception of the children’s problem behaviour according to their age, the frequency and the percentage for each variable were found. The results obtained from the study are as follows. First, as for the type of problem behaviours for each age range of the children, it was found that the teachers perceive that the peer-related factors are the biggest issue. In terms of the years of experience for the teachers, it was found the group with the teaching experience of over 11 years perceived that the peer, development, basic habits, ethics and emotion-related factors were more of an issue than the teachers with the teaching experience of 1~3 years. As for the academic level of the teachers, the group with over graduate school degree was found to think that the peer, development, ethics, emotional and gender-related factors were more of a problem than the groups from other academic levels. It was found that the group who has graduated from two or three-year University thought that the basic habit-related factors were an issue more so than the groups with higher educational levels. Second, as for the children’s problem behaviour the teachers find most serious and the most frequent problem behaviour in he children, children of age 3,4, and 5 all appeared to think that the peer-related factor is an issue. The second most serious problem behaviour of the children perceived by the teachers is the ethics-related factor for the infants of three and five years of age and the basic habit-related factor for the infant of four years of age. On the other hand, the second most frequently occurring problem behaviours were found to be the basic habit related factors in the children of all ages from 3 to 5. The problem behavior difficult to be corrected by education showed differences for each age and they thought that it was the most difficult to correct the development-related factors for the children with age of three and four. They also understood that the emotion-related factor was the most difficult to correct in the children with the age five. The differences were observed for each age range in terms of the problem behaviors which are difficult to correct. So it was found that for the children with the age of three, the development-related factors were perceived as being difficult to correct while for the children with the age of four and five, the emotion-related factors were perceived as being difficult to correct. The results from the first and second questions for the children with the age of three were the development-related factors, showing the identical result. The first occurring problem behaviour children in the male and female children was the peer-related factors, found high in all children with the age three, four and five. As for the second most occurring problem behaviour in the male children was the basic habit related factors in the children with the age of three and five while for the male children of age four, the ethics-related factors were found to be the high. On the other hand, it was found that the problem behavior in the female children was the emotion-related factors for all girls with the age of three, four and five.
ABSTRACT Study on the Type of Children’s Problem Behaviors Recognized by the Teachers Department of Early Childhood Education Sung-Bun Park Supervisor Kyung-Hwa Lee The purpose of this study is to explore the severity, frequency and the educable degree for each type of the children’s problem behaviour recognized by the teachers in the child education institutions. The differences in the type of problem behaviour according to the children’s age and gender will be explored to provide the basis necessary for the teachers instructing the problem behaviour in children at the children’s educational institutions. Furthermore the purpose of the study is to contribute to the development of the children’s and infants’ counselling program and the parent educational program. In this study, the survey was conducted on 240 teachers who are working in the public and national kindergartens in Seoul and Gyeonggi-do area. To explore the teachers’ understanding of the children’s problem behaviour, the researcher has classified the children’s problem behaviours to six areas and developed the questionnaires based on the standards for rating the problem behaviours for children with the age 3~5 by Hyun Ko(2008). The questionnaires developed were requested for review by four professors in the area of child education, one child therapist, and five directors with over 15 years in the child education. After reviewing and revising the questions and details by the specialists, the survey on the type of the children’s problem behaviour recognized by the teachers was completed. The collected data were used to get the average and standard deviation to figure out the general background for the research subjects. To examine the perception of the teachers on the children’s problem behaviours according to the related variables, ANOVA was conducted. To examine the teachers’ perception of the children’s problem behaviour according to their age, the frequency and the percentage for each variable were found. The results obtained from the study are as follows. First, as for the type of problem behaviours for each age range of the children, it was found that the teachers perceive that the peer-related factors are the biggest issue. In terms of the years of experience for the teachers, it was found the group with the teaching experience of over 11 years perceived that the peer, development, basic habits, ethics and emotion-related factors were more of an issue than the teachers with the teaching experience of 1~3 years. As for the academic level of the teachers, the group with over graduate school degree was found to think that the peer, development, ethics, emotional and gender-related factors were more of a problem than the groups from other academic levels. It was found that the group who has graduated from two or three-year University thought that the basic habit-related factors were an issue more so than the groups with higher educational levels. Second, as for the children’s problem behaviour the teachers find most serious and the most frequent problem behaviour in he children, children of age 3,4, and 5 all appeared to think that the peer-related factor is an issue. The second most serious problem behaviour of the children perceived by the teachers is the ethics-related factor for the infants of three and five years of age and the basic habit-related factor for the infant of four years of age. On the other hand, the second most frequently occurring problem behaviours were found to be the basic habit related factors in the children of all ages from 3 to 5. The problem behavior difficult to be corrected by education showed differences for each age and they thought that it was the most difficult to correct the development-related factors for the children with age of three and four. They also understood that the emotion-related factor was the most difficult to correct in the children with the age five. The differences were observed for each age range in terms of the problem behaviors which are difficult to correct. So it was found that for the children with the age of three, the development-related factors were perceived as being difficult to correct while for the children with the age of four and five, the emotion-related factors were perceived as being difficult to correct. The results from the first and second questions for the children with the age of three were the development-related factors, showing the identical result. The first occurring problem behaviour children in the male and female children was the peer-related factors, found high in all children with the age three, four and five. As for the second most occurring problem behaviour in the male children was the basic habit related factors in the children with the age of three and five while for the male children of age four, the ethics-related factors were found to be the high. On the other hand, it was found that the problem behavior in the female children was the emotion-related factors for all girls with the age of three, four and five.
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