본 연구는 태권도 수련이 청소년기의 사회성 발달에 어떠한 영향을 끼치는가에 대한 조사 연구이다. 즉, 태권도 수련의 배경변인인 수련기간, 수련회수, 수련동기, 수련생의 성별이 사회성발달의 하위변인인 학교 생활태도면, 정서적, 사회적, 일상생활 태도면에 영향이 있을 것이라는 가설을 검증하기 위하여 5단계 복수평정척도(double rating scale)로 구성된 설문지를 자기평가기입법으로 기입하게 한 뒤 회수한 질문지 389부 중 부적절한 질문지를 제외한 351부를 유효 표본으로 하여 Window용 SPSS 13.0을 활용하여 분석하였다. 이러한 결과에서 나타난 본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 청소년 태권도 수련생들의 성별은 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 청소년 태권도 수련생의 수련회수는 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 태권도 청소년 수련생의 수련동기는 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 청소년 태권도 수련생의 수련기간은 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 결과적으로 청소년기의 태권도 수련에서 사회성 발달에 영향을 끼치는 요인은 없다. 이러한 원인으로는 외부의 영향을 고스란히 받아들이는 아동들과 비교했을 때 자기 자신만의 무형의 영역을 침범당하지 않으려는 정반대의 심리를 가진 청소년기의 특성에서 비롯된 것이라고 사료된다.
본 연구는 태권도 수련이 청소년기의 사회성 발달에 어떠한 영향을 끼치는가에 대한 조사 연구이다. 즉, 태권도 수련의 배경변인인 수련기간, 수련회수, 수련동기, 수련생의 성별이 사회성발달의 하위변인인 학교 생활태도면, 정서적, 사회적, 일상생활 태도면에 영향이 있을 것이라는 가설을 검증하기 위하여 5단계 복수평정척도(double rating scale)로 구성된 설문지를 자기평가기입법으로 기입하게 한 뒤 회수한 질문지 389부 중 부적절한 질문지를 제외한 351부를 유효 표본으로 하여 Window용 SPSS 13.0을 활용하여 분석하였다. 이러한 결과에서 나타난 본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 청소년 태권도 수련생들의 성별은 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 청소년 태권도 수련생의 수련회수는 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 태권도 청소년 수련생의 수련동기는 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 청소년 태권도 수련생의 수련기간은 사회성 발달에 영향을 끼치지 않는다는 것을 알 수 있었다. 결과적으로 청소년기의 태권도 수련에서 사회성 발달에 영향을 끼치는 요인은 없다. 이러한 원인으로는 외부의 영향을 고스란히 받아들이는 아동들과 비교했을 때 자기 자신만의 무형의 영역을 침범당하지 않으려는 정반대의 심리를 가진 청소년기의 특성에서 비롯된 것이라고 사료된다.
This study is to research how Taekwondo training gives influence to sociality development during adolescence. In other words, in order to verify a hypothesis that such background causes of Taekwondo training as training period, number of training times, training motive and trainee’s gender will give...
This study is to research how Taekwondo training gives influence to sociality development during adolescence. In other words, in order to verify a hypothesis that such background causes of Taekwondo training as training period, number of training times, training motive and trainee’s gender will gives influence to such subordinate causes of sociality development as school life attitude, and emotional, social or daily life attitude, questionnaires consisting of 5-stages double rating scale were given to fill in according to the self-assessment entry method, and then an analysis was made on valid samples of 351 questionnaires excluding unsuitable responses out of total 389 questionnaires using SPSS 13.0 for Windows.
Following is the conclusion of the study based on the result;
First, it is found that gender of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Second, it is found that number of training times of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Third, it is found that training motive of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Fourth, it is found that training period of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Consequently, no cause is found in Taekwondo training during adolescence, which affects sociality development. It is considered that such a cause is due to adolescence’s characteristics of completely opposite mentality that their own intangible territory shall not to be invaded, comparing to children who fully accept outside influence.
This study is to research how Taekwondo training gives influence to sociality development during adolescence. In other words, in order to verify a hypothesis that such background causes of Taekwondo training as training period, number of training times, training motive and trainee’s gender will gives influence to such subordinate causes of sociality development as school life attitude, and emotional, social or daily life attitude, questionnaires consisting of 5-stages double rating scale were given to fill in according to the self-assessment entry method, and then an analysis was made on valid samples of 351 questionnaires excluding unsuitable responses out of total 389 questionnaires using SPSS 13.0 for Windows.
Following is the conclusion of the study based on the result;
First, it is found that gender of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Second, it is found that number of training times of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Third, it is found that training motive of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Fourth, it is found that training period of young Taekwondo trainees does not give influence to sociality development. Consequently, no cause is found in Taekwondo training during adolescence, which affects sociality development. It is considered that such a cause is due to adolescence’s characteristics of completely opposite mentality that their own intangible territory shall not to be invaded, comparing to children who fully accept outside influence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.