본 연구는 청소년 태권도 수련생의 몰입경험이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 목적적 표집방법을 활용하여 서울시협회 등록도장에서 태권도를 수련하고 있는 청소년 281명에게 몰입경험과 심리적 안녕감에 대한 설문지를 배포 및 수거한 후, Windows용 SPSS/PC 18.0 Version 통계프로그램을 이용하여 연구의 목적에 따라 전산처리하였다. 이 연구에서 사용한 통계기법은 신뢰도검증, ...
본 연구는 청소년 태권도 수련생의 몰입경험이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 목적적 표집방법을 활용하여 서울시협회 등록도장에서 태권도를 수련하고 있는 청소년 281명에게 몰입경험과 심리적 안녕감에 대한 설문지를 배포 및 수거한 후, Windows용 SPSS/PC 18.0 Version 통계프로그램을 이용하여 연구의 목적에 따라 전산처리하였다. 이 연구에서 사용한 통계기법은 신뢰도검증, 확인적 요인분석, 상관분석, t-검증, 일원량변량분석, 표준중다회귀분석 등 이였다. 이상의 방법과 절차를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년 태권도 수련생의 인구통계학적 특성변인에 따른 몰입경험은 성별, 단수, 수련기간, 수련빈도, 수련강도에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 성별에 따른 몰입경험의 차이에서는 행위몰입에서, 단수에 따른 몰입경험의 차이에서는 인지몰입에서 유의한 차이가 나타났으며, 수련기간에 따른 몰입경험의 차이에서는 행위몰입에서 유의한 차이가 있었다. 또한 수련빈도에 따른 몰입경험의 차이에서는 행위몰입에서 유의한 차이가 있었으며, 수련강도에 따른 몰입경험의 차이에서는 인지몰입에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 청소년 태권도 수련생의 인구통계학적 특성변인에 따른 심리적 안녕감은 성별, 단수, 수련기간, 수련빈도, 수련강도에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 성별에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 긍정적 대인과 환경 지배력에서, 단수에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 자아수용과 삶의 목적에서 유의한 차이가 나타났으며, 수련기간에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 긍정적 대인과 환경 지배력에서 유의한 차이가 있었다. 또한 수련빈도에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 자율성과 삶의 목적에서 유의한 차이가 있었으며, 수련강도에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 긍정적 대인과 삶의 목적에서 유의한 차이가 있었다. 셋째, 청소년 태권도 수련생의 몰입경험과 심리적 안녕감은 하위변인 간 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 청소년 태권도 수련생의 몰입경험은 심리적 안녕감에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 몰입경험의 인지몰입과 행위몰입은 심리적 안녕감의 자아수용에 정적인 영향을 미치고 있었고, 몰입경험의 인지몰입은 심리적 안녕감의 긍정적 대인에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 몰입경험 중 행위몰입은 심리적 안녕감의 자율성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 몰입경험 중 인지몰입은 심리적 안녕감의 환경 지배력에 정적인 영향을 미치고 있었고, 몰입경험 중 인지몰입은 심리적 안녕감의 삶의 목적에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 몰입경험의 인지몰입과 행위몰입은 심리적 안녕감의 개인적 성장에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 청소년 태권도 수련생의 몰입경험이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 목적적 표집방법을 활용하여 서울시협회 등록도장에서 태권도를 수련하고 있는 청소년 281명에게 몰입경험과 심리적 안녕감에 대한 설문지를 배포 및 수거한 후, Windows용 SPSS/PC 18.0 Version 통계프로그램을 이용하여 연구의 목적에 따라 전산처리하였다. 이 연구에서 사용한 통계기법은 신뢰도검증, 확인적 요인분석, 상관분석, t-검증, 일원량변량분석, 표준중다회귀분석 등 이였다. 이상의 방법과 절차를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년 태권도 수련생의 인구통계학적 특성변인에 따른 몰입경험은 성별, 단수, 수련기간, 수련빈도, 수련강도에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 성별에 따른 몰입경험의 차이에서는 행위몰입에서, 단수에 따른 몰입경험의 차이에서는 인지몰입에서 유의한 차이가 나타났으며, 수련기간에 따른 몰입경험의 차이에서는 행위몰입에서 유의한 차이가 있었다. 또한 수련빈도에 따른 몰입경험의 차이에서는 행위몰입에서 유의한 차이가 있었으며, 수련강도에 따른 몰입경험의 차이에서는 인지몰입에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 청소년 태권도 수련생의 인구통계학적 특성변인에 따른 심리적 안녕감은 성별, 단수, 수련기간, 수련빈도, 수련강도에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 성별에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 긍정적 대인과 환경 지배력에서, 단수에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 자아수용과 삶의 목적에서 유의한 차이가 나타났으며, 수련기간에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 긍정적 대인과 환경 지배력에서 유의한 차이가 있었다. 또한 수련빈도에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 자율성과 삶의 목적에서 유의한 차이가 있었으며, 수련강도에 따른 심리적 안녕감의 차이에서는 긍정적 대인과 삶의 목적에서 유의한 차이가 있었다. 셋째, 청소년 태권도 수련생의 몰입경험과 심리적 안녕감은 하위변인 간 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 청소년 태권도 수련생의 몰입경험은 심리적 안녕감에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 몰입경험의 인지몰입과 행위몰입은 심리적 안녕감의 자아수용에 정적인 영향을 미치고 있었고, 몰입경험의 인지몰입은 심리적 안녕감의 긍정적 대인에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 몰입경험 중 행위몰입은 심리적 안녕감의 자율성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 몰입경험 중 인지몰입은 심리적 안녕감의 환경 지배력에 정적인 영향을 미치고 있었고, 몰입경험 중 인지몰입은 심리적 안녕감의 삶의 목적에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 몰입경험의 인지몰입과 행위몰입은 심리적 안녕감의 개인적 성장에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine an influence of adolescent Taekwondo trainees' flow experience on psychological well-being. In order to achieve the objective of the study, 281 adolescent Taekwondo trainees who are attached in a Taekwondo gym that is registered with Seoul Taekwondo associati...
The purpose of this study was to examine an influence of adolescent Taekwondo trainees' flow experience on psychological well-being. In order to achieve the objective of the study, 281 adolescent Taekwondo trainees who are attached in a Taekwondo gym that is registered with Seoul Taekwondo association were selceted as the object of the study by using purposeful sampling. The collected copies of the study were analyzed through factor analysis, reliability analysis, independent sample t-test, one way ANOVA, correlational analysis, and multiple liner regression analysis using the SPSS 18.0 for Windows system. The results of this study were as follows. First, there was a statistically attentive difference in gender, grade of Taekwondo, the period of training Taekwondo, participation frequency per week, and length of training Taekwondo for the difference of flow experience according to the main cause of population statistics by the experience of adolescent Taekwondo trainees. There was difference by gender in flow experience by behavior flow. There was difference by grade of Taekwondo in flow experience by cognition flow. There was difference by the period of training Taekwondo in flow experience by behavior flow. There was difference by participation frequency per week in flow experience by behavior flow. Also, There was difference by length of training Taekwondo in flow experience by cognition flow. Second, there was a statistically attentive difference in gender, grade of Taekwondo, the period of training Taekwondo, participation frequency per week, and length of training Taekwondo for the difference of psychological well-being according to the main cause of population statistics by the experience of adolescent Taekwondo trainees. There was difference by gender in psychological well-being by positive relations with others and environmental mastery. There was difference by grade of Taekwondo in psychological well-being by self-acceptance and purpose in life. There was difference by the period of training Taekwondo in psychological well-being by positive relations with others and environmental mastery. There was difference by participation frequency per week in psychological well-being by autonomy and purpose in life. Also, There was difference by length of training Taekwondo in psychological well-being by positive relations with others and purpose in life. Third, there was an correlation between adolescent Taekwondo trainees' flow experience and psychological well-being. Also, there was the influence of adolescent Taekwondo trainees' flow experience on psychological well-being. As the influence of adolescent Taekwondo trainees' flow experience on psychological well-being, cognition flow and behavior flow of flow experience influenced self-acceptance in psychological well-being, cognition flow of flow experience influenced positive relations with others in psychological well-being, behavior flow of flow experience influenced autonomy in psychological well-being, cognition flow of flow experience influenced environmental mastery in psychological well-being, cognition flow of flow experience influenced purpose in life in psychological well-being, cognition flow and behavior flow of flow experience influenced personal growth in psychological well-being.
The purpose of this study was to examine an influence of adolescent Taekwondo trainees' flow experience on psychological well-being. In order to achieve the objective of the study, 281 adolescent Taekwondo trainees who are attached in a Taekwondo gym that is registered with Seoul Taekwondo association were selceted as the object of the study by using purposeful sampling. The collected copies of the study were analyzed through factor analysis, reliability analysis, independent sample t-test, one way ANOVA, correlational analysis, and multiple liner regression analysis using the SPSS 18.0 for Windows system. The results of this study were as follows. First, there was a statistically attentive difference in gender, grade of Taekwondo, the period of training Taekwondo, participation frequency per week, and length of training Taekwondo for the difference of flow experience according to the main cause of population statistics by the experience of adolescent Taekwondo trainees. There was difference by gender in flow experience by behavior flow. There was difference by grade of Taekwondo in flow experience by cognition flow. There was difference by the period of training Taekwondo in flow experience by behavior flow. There was difference by participation frequency per week in flow experience by behavior flow. Also, There was difference by length of training Taekwondo in flow experience by cognition flow. Second, there was a statistically attentive difference in gender, grade of Taekwondo, the period of training Taekwondo, participation frequency per week, and length of training Taekwondo for the difference of psychological well-being according to the main cause of population statistics by the experience of adolescent Taekwondo trainees. There was difference by gender in psychological well-being by positive relations with others and environmental mastery. There was difference by grade of Taekwondo in psychological well-being by self-acceptance and purpose in life. There was difference by the period of training Taekwondo in psychological well-being by positive relations with others and environmental mastery. There was difference by participation frequency per week in psychological well-being by autonomy and purpose in life. Also, There was difference by length of training Taekwondo in psychological well-being by positive relations with others and purpose in life. Third, there was an correlation between adolescent Taekwondo trainees' flow experience and psychological well-being. Also, there was the influence of adolescent Taekwondo trainees' flow experience on psychological well-being. As the influence of adolescent Taekwondo trainees' flow experience on psychological well-being, cognition flow and behavior flow of flow experience influenced self-acceptance in psychological well-being, cognition flow of flow experience influenced positive relations with others in psychological well-being, behavior flow of flow experience influenced autonomy in psychological well-being, cognition flow of flow experience influenced environmental mastery in psychological well-being, cognition flow of flow experience influenced purpose in life in psychological well-being, cognition flow and behavior flow of flow experience influenced personal growth in psychological well-being.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.