국내 공정무역 제품 시장은 점점 성장해 가고 있다. 그러나 공정무역 제품에 대한 소비자들의 구매행동에 대한 연구는 많이 이루어 지지 않았다. 따라서 본 연구에서는 공정무역 제품 소비자의 구매행동 특성을 파악하기 위해 공정무역 제품을 이용/구매하는 소비자들을 대상으로 공정무역 제품에 대한 소비가치가 공정무역 제품에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향 관계를 살펴보았다. ...
국내 공정무역 제품 시장은 점점 성장해 가고 있다. 그러나 공정무역 제품에 대한 소비자들의 구매행동에 대한 연구는 많이 이루어 지지 않았다. 따라서 본 연구에서는 공정무역 제품 소비자의 구매행동 특성을 파악하기 위해 공정무역 제품을 이용/구매하는 소비자들을 대상으로 공정무역 제품에 대한 소비가치가 공정무역 제품에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향 관계를 살펴보았다. 가설검정의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공정무역 제품에 대한 소비가치와 공정무역 제품에 대한 태도의 영향관계를 검정한 결과 기능적 가치, 사회심리적 가치, 미적/감정적 가치요인이 공정무역 제품 태도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공정무역 제품에 대한 태도와 구매의도의 영향관계를 검정한 결과 태도가 구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 공정무역 제품에 대한 소비가치와 공정무역 제품에 대한 구매의도의 영향관계를 검정한 결과 경제적 가치, 사회심리적 가치, 미적/감정적 가치요인이 공정무역 제품 태도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태도가 소비가치와 구매의도에 미치는 영향을 매개하는지 검정하였다. 검정 결과 사회심리적 가치와 구매의도 사이에 태도가 부분매개한다는 것이 나타났고, 미적/감정적 가치와 구매의도 사이에 태도가 완전매개한다는 것이 나타났다.
국내 공정무역 제품 시장은 점점 성장해 가고 있다. 그러나 공정무역 제품에 대한 소비자들의 구매행동에 대한 연구는 많이 이루어 지지 않았다. 따라서 본 연구에서는 공정무역 제품 소비자의 구매행동 특성을 파악하기 위해 공정무역 제품을 이용/구매하는 소비자들을 대상으로 공정무역 제품에 대한 소비가치가 공정무역 제품에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향 관계를 살펴보았다. 가설검정의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공정무역 제품에 대한 소비가치와 공정무역 제품에 대한 태도의 영향관계를 검정한 결과 기능적 가치, 사회심리적 가치, 미적/감정적 가치요인이 공정무역 제품 태도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공정무역 제품에 대한 태도와 구매의도의 영향관계를 검정한 결과 태도가 구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 공정무역 제품에 대한 소비가치와 공정무역 제품에 대한 구매의도의 영향관계를 검정한 결과 경제적 가치, 사회심리적 가치, 미적/감정적 가치요인이 공정무역 제품 태도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태도가 소비가치와 구매의도에 미치는 영향을 매개하는지 검정하였다. 검정 결과 사회심리적 가치와 구매의도 사이에 태도가 부분매개한다는 것이 나타났고, 미적/감정적 가치와 구매의도 사이에 태도가 완전매개한다는 것이 나타났다.
The purpose of this study is to verify the relationship among consumption value, attitude, purchase intentions on the customers with fair trade product(food) use/purchase experience. To accomplish the purpose of this study, the conceptual model of the hypothetical structure was established through t...
The purpose of this study is to verify the relationship among consumption value, attitude, purchase intentions on the customers with fair trade product(food) use/purchase experience. To accomplish the purpose of this study, the conceptual model of the hypothetical structure was established through the research of documentary records. Next follows the analysis of the questionnaire among consumers with fair trade product(food) use/purchase experience to question consumption value, attitude, purchase intention. The data were analyzed by frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, regression analysis through using SPSS 18.0. The results of this study can be summarized as follows: First, functional value, psychosocial value, aesthetic․emotional value have a positive effect on attitude. However on the other hand, economic value, conditional value, Epistemic Value have a negative effect on attitude. Second, the attitude showed a positive influence on the purchase intention. Third, economic value, psychosocial value, aesthetic․ emotional value have a positive effect on purchase intention. However on the other hand, functional value, conditional value, Epistemic Value have a negative effect on purchase intention. Firth, from the analysis result of mediate effect of attitude to influence relationship between psychosocial value, aesthetic․emotional value values and purchase intention.
The purpose of this study is to verify the relationship among consumption value, attitude, purchase intentions on the customers with fair trade product(food) use/purchase experience. To accomplish the purpose of this study, the conceptual model of the hypothetical structure was established through the research of documentary records. Next follows the analysis of the questionnaire among consumers with fair trade product(food) use/purchase experience to question consumption value, attitude, purchase intention. The data were analyzed by frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, regression analysis through using SPSS 18.0. The results of this study can be summarized as follows: First, functional value, psychosocial value, aesthetic․emotional value have a positive effect on attitude. However on the other hand, economic value, conditional value, Epistemic Value have a negative effect on attitude. Second, the attitude showed a positive influence on the purchase intention. Third, economic value, psychosocial value, aesthetic․ emotional value have a positive effect on purchase intention. However on the other hand, functional value, conditional value, Epistemic Value have a negative effect on purchase intention. Firth, from the analysis result of mediate effect of attitude to influence relationship between psychosocial value, aesthetic․emotional value values and purchase intention.
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