미래 사회를 맞이하며 창의적 융합 인재를 양성하는 것이 교육계의 화두이고 과학과 예술 분야의 통합으로부터 그 해결점을 모색하는 시도가 이루어지고 있다. 이에 본 연구의 목적은 유아들의 창의적 표현과 탐구능력을 키워주기 위하여 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램을 개발하고, 그 프로그램의 적용 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램의 목적, 내용, 교수-학습방법, 평가는 어떻게 개발하는가? 둘째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 셋째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구에서 개발된 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램의 구성체계는 다음과 같다. 프로그램의 목적은 과학과 예술의 융합적 창의성 증진을 위한 기초 소양을 기르는 것이다. 프로그램의 교육내용은 과학과 관련하여 반사, 빛과 그림자, 바람, 확산 등의 과학적 개념과 과학 과정기술, 과학적 태도가 활동전반에 포함되도록 하였고, 미술과 관련하여 미적요소에 기초한 탐색, 감상, 표현이 포함되도록 하였다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습원리, 교수-학습단계, 교수전략, ...
미래 사회를 맞이하며 창의적 융합 인재를 양성하는 것이 교육계의 화두이고 과학과 예술 분야의 통합으로부터 그 해결점을 모색하는 시도가 이루어지고 있다. 이에 본 연구의 목적은 유아들의 창의적 표현과 탐구능력을 키워주기 위하여 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램을 개발하고, 그 프로그램의 적용 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램의 목적, 내용, 교수-학습방법, 평가는 어떻게 개발하는가? 둘째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 셋째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구에서 개발된 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램의 구성체계는 다음과 같다. 프로그램의 목적은 과학과 예술의 융합적 창의성 증진을 위한 기초 소양을 기르는 것이다. 프로그램의 교육내용은 과학과 관련하여 반사, 빛과 그림자, 바람, 확산 등의 과학적 개념과 과학 과정기술, 과학적 태도가 활동전반에 포함되도록 하였고, 미술과 관련하여 미적요소에 기초한 탐색, 감상, 표현이 포함되도록 하였다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습원리, 교수-학습단계, 교수전략, 교사의 역할로 나누어 구성하였다. 핵심이 되는 교수-학습단계는 감상-과학탐구-표현의 3단계로 나누어지며 세부과정으로는 심미적 감상과 분석적 감상, 통합적 미술감상, 과학 과정기술 및 태도를 활용한 과학 탐구, 창의적 표현, 평가, 새로운 시도가 포함되었다. 마지막으로 프로그램의 평가 방법은 유아평가, 교사평가, 프로그램 평가로 나누어 각각 적절한 평가 방법으로 구성하였다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위하여 서울시 D구에 위치한 S유치원에 재원하고 있는 만 5세 유아 25명을 실험집단으로, 같은 지역의 M유치원 만 5세 유아 25명을 비교집단으로 하여 2011년 4월~7월까지 총 13주간 연구를 수행하였다. 먼저 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력, 과학적 태도, 창의성에 미치는 효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 각각의 검사를 실시하였다. 검사결과는 SPSS 15.0 Windows용 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 프로그램의 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 과학적 탐구능력의 총점과 하위요소(예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기) 별 점수는 실험집단이 비교집단에 비해 사후검사에서 높게 나타났으며 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 또한 과학적 태도의 총점과 하위요소(호기심, 자진성과 적극성, 솔직성, 객관성, 개방성, 비판성, 판단유보, 협동성, 끈기성) 별 점수는 실험집단이 비교집단에 비해 사후검사에서 높게 나타났으며 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 태도 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 창의성의 총점과 하위요소(유창성, 융통성, 독창성, 상상력) 별 점수는 실험집단이 비교집단에 비해 사후검사에서 높게 나타났으며 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력, 과학적 태도, 창의성 증진에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존에 이루어졌던 미술과 과학의 통합 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
미래 사회를 맞이하며 창의적 융합 인재를 양성하는 것이 교육계의 화두이고 과학과 예술 분야의 통합으로부터 그 해결점을 모색하는 시도가 이루어지고 있다. 이에 본 연구의 목적은 유아들의 창의적 표현과 탐구능력을 키워주기 위하여 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램을 개발하고, 그 프로그램의 적용 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램의 목적, 내용, 교수-학습방법, 평가는 어떻게 개발하는가? 둘째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 셋째, 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구에서 개발된 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램의 구성체계는 다음과 같다. 프로그램의 목적은 과학과 예술의 융합적 창의성 증진을 위한 기초 소양을 기르는 것이다. 프로그램의 교육내용은 과학과 관련하여 반사, 빛과 그림자, 바람, 확산 등의 과학적 개념과 과학 과정기술, 과학적 태도가 활동전반에 포함되도록 하였고, 미술과 관련하여 미적요소에 기초한 탐색, 감상, 표현이 포함되도록 하였다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습원리, 교수-학습단계, 교수전략, 교사의 역할로 나누어 구성하였다. 핵심이 되는 교수-학습단계는 감상-과학탐구-표현의 3단계로 나누어지며 세부과정으로는 심미적 감상과 분석적 감상, 통합적 미술감상, 과학 과정기술 및 태도를 활용한 과학 탐구, 창의적 표현, 평가, 새로운 시도가 포함되었다. 마지막으로 프로그램의 평가 방법은 유아평가, 교사평가, 프로그램 평가로 나누어 각각 적절한 평가 방법으로 구성하였다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위하여 서울시 D구에 위치한 S유치원에 재원하고 있는 만 5세 유아 25명을 실험집단으로, 같은 지역의 M유치원 만 5세 유아 25명을 비교집단으로 하여 2011년 4월~7월까지 총 13주간 연구를 수행하였다. 먼저 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력, 과학적 태도, 창의성에 미치는 효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 각각의 검사를 실시하였다. 검사결과는 SPSS 15.0 Windows용 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 프로그램의 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 과학적 탐구능력의 총점과 하위요소(예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기) 별 점수는 실험집단이 비교집단에 비해 사후검사에서 높게 나타났으며 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 또한 과학적 태도의 총점과 하위요소(호기심, 자진성과 적극성, 솔직성, 객관성, 개방성, 비판성, 판단유보, 협동성, 끈기성) 별 점수는 실험집단이 비교집단에 비해 사후검사에서 높게 나타났으며 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 태도 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 창의성의 총점과 하위요소(유창성, 융통성, 독창성, 상상력) 별 점수는 실험집단이 비교집단에 비해 사후검사에서 높게 나타났으며 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력, 과학적 태도, 창의성 증진에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 미술과 통합한 유아과학교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존에 이루어졌던 미술과 과학의 통합 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
It has been an issue in educational area to foster a creative converging person. Integrating art with science has been tried to solve this issue. This study aimed to develop an Integrated Art with Science Educational program (here after, IASCE) which increases young children’s creative expression an...
It has been an issue in educational area to foster a creative converging person. Integrating art with science has been tried to solve this issue. This study aimed to develop an Integrated Art with Science Educational program (here after, IASCE) which increases young children’s creative expression and exploring ability, and examine its effectiveness. The research questions are; 1. What are aims, contents, teaching-learning method and evaluation of IASCE? 2. How effective is the IASCE on young children’s scientific exploration ability and attitude? 3. How effective is the IASCE on young children’s creativity? The aim of the IASCE was to increase young children’s capacities for creativity. It included scientific contents and art contents. The scientific contents included scientific concepts (e.g. reflection, light and shadow, wind, diffusion), scientific processing skills, and scientific attitudes. The artistic contents were involved to exploring esthetic elements, appreciation and expression of art. Teaching-learning method of the program consisted of 4 steps: teaching-learning principle, teaching-learning stage, teaching strategies, and teacher’s role. The core step was teaching-learning stage, which was divided as 3 sub-stages: appreciation, scientific exploration, and expression. These were further specified into esthetic appreciation, analytic appreciation, integrating appreciation, scientific exploration using scientific processing skills and attitudes, creative expression, evaluation and new try. Finally, evaluation of the program consisted of children’s evaluation, teacher’s evaluation, and program evaluation. To examine effectiveness of the program, fifty 5 year old children were examined over 13 weeks from 7th, April, 2011; twenty-five 5 year old children, S kindergarten, D district in Seoul were an experimental group and twenty-five 5 year old children from M kindergarten in the same district were an control group. Pretest and posttest were conducted to examine effectiveness of the program on children’s scientific exploration ability, scientific attitude, and creativity. SPSS 15.0 version was used to analyze the data. The results were followed. First, in posttest, the experimental group showed higher scores than control group in total score of scientific exploration ability and its sub-scores (predicting, observing, categorizing, gauging and discussing). Therefore, the IASCE had a positive effect on children’s scientific exploration ability. Also, in posttest, the experimental group showed significantly higher scores than the control group in total score of scientific attitude and its sub-scores (curiosity, spontaneity & active participation, honesty, objectiveness, openness, checking evidence, suspending judgment, cooperation, and persistence). Thus, the IASCE showed a positive effect to increase children’s scientific attitudes. Next, in posttest, the experimental group showed significantly higher scores than the control group in total score of creativity and sub-scores (fluency, flexibility, originality, imagination). Therefore, the IASCE influenced positively to increase children’s creativity. In conclusion, the IASCE was effective to increase young children’s scientific exploration ability, scientific attitude, and creativity. This reflects that young children’s science education program which integrates with art is feasible to apply in real educational field, and also suggests that the IASCE is distinguished from previous science-art integrating programs.
It has been an issue in educational area to foster a creative converging person. Integrating art with science has been tried to solve this issue. This study aimed to develop an Integrated Art with Science Educational program (here after, IASCE) which increases young children’s creative expression and exploring ability, and examine its effectiveness. The research questions are; 1. What are aims, contents, teaching-learning method and evaluation of IASCE? 2. How effective is the IASCE on young children’s scientific exploration ability and attitude? 3. How effective is the IASCE on young children’s creativity? The aim of the IASCE was to increase young children’s capacities for creativity. It included scientific contents and art contents. The scientific contents included scientific concepts (e.g. reflection, light and shadow, wind, diffusion), scientific processing skills, and scientific attitudes. The artistic contents were involved to exploring esthetic elements, appreciation and expression of art. Teaching-learning method of the program consisted of 4 steps: teaching-learning principle, teaching-learning stage, teaching strategies, and teacher’s role. The core step was teaching-learning stage, which was divided as 3 sub-stages: appreciation, scientific exploration, and expression. These were further specified into esthetic appreciation, analytic appreciation, integrating appreciation, scientific exploration using scientific processing skills and attitudes, creative expression, evaluation and new try. Finally, evaluation of the program consisted of children’s evaluation, teacher’s evaluation, and program evaluation. To examine effectiveness of the program, fifty 5 year old children were examined over 13 weeks from 7th, April, 2011; twenty-five 5 year old children, S kindergarten, D district in Seoul were an experimental group and twenty-five 5 year old children from M kindergarten in the same district were an control group. Pretest and posttest were conducted to examine effectiveness of the program on children’s scientific exploration ability, scientific attitude, and creativity. SPSS 15.0 version was used to analyze the data. The results were followed. First, in posttest, the experimental group showed higher scores than control group in total score of scientific exploration ability and its sub-scores (predicting, observing, categorizing, gauging and discussing). Therefore, the IASCE had a positive effect on children’s scientific exploration ability. Also, in posttest, the experimental group showed significantly higher scores than the control group in total score of scientific attitude and its sub-scores (curiosity, spontaneity & active participation, honesty, objectiveness, openness, checking evidence, suspending judgment, cooperation, and persistence). Thus, the IASCE showed a positive effect to increase children’s scientific attitudes. Next, in posttest, the experimental group showed significantly higher scores than the control group in total score of creativity and sub-scores (fluency, flexibility, originality, imagination). Therefore, the IASCE influenced positively to increase children’s creativity. In conclusion, the IASCE was effective to increase young children’s scientific exploration ability, scientific attitude, and creativity. This reflects that young children’s science education program which integrates with art is feasible to apply in real educational field, and also suggests that the IASCE is distinguished from previous science-art integrating programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.