본 연구의 목적은 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 만 3세 유아에게 적용한 후 창의성과 과학적 탐구능력에 긍정적인 영향을 미치는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 만 3세 유아에게 만들기와 연계한 미술 통합 활동을 실시하였고 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다.
연구문제 1. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동의 효과를 알아보기 위해 서울시 송파구에 소재한 A 어린이집의 만 3세아 32명 중, 16명을 실험집단으로, 16명을 비교집단으로 선정하여 연구를 실시하였다. 실험집단은 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을, 비교집단은 만들기 활동이 연계되지 않은 과학 활동을 실시하여 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동의 효과를 검증하였다. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 적용하기 전, 유아의 창의성과 과학적 탐구능력에 관한 사전검사를 실시, 8주간 활동 적용 후 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였고, 사전 · 사후검사 점수 결과는 ...
본 연구의 목적은 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 만 3세 유아에게 적용한 후 창의성과 과학적 탐구능력에 긍정적인 영향을 미치는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 만 3세 유아에게 만들기와 연계한 미술 통합 활동을 실시하였고 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다.
연구문제 1. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동의 효과를 알아보기 위해 서울시 송파구에 소재한 A 어린이집의 만 3세아 32명 중, 16명을 실험집단으로, 16명을 비교집단으로 선정하여 연구를 실시하였다. 실험집단은 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을, 비교집단은 만들기 활동이 연계되지 않은 과학 활동을 실시하여 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동의 효과를 검증하였다. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 적용하기 전, 유아의 창의성과 과학적 탐구능력에 관한 사전검사를 실시, 8주간 활동 적용 후 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였고, 사전 · 사후검사 점수 결과는 SPSS Win 12.0 Program을 이용하여 t검증을 통해 두 집단 간의 차이를 비교, 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 창의성 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 그리고 실험집단의 유아들이 창의성의 하위요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두에서 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 과학적 탐구능력 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 실험집단의 유아들이 과학적 탐구능력의 하위요소인 예측하기, 관찰하기, 분류하기에서 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 측정하기와 토의하기에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 종합해 보면, 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동은 유아의 창의성과 과학적 탐구능력 증진에 효과가 있음을 시사한다. 따라서 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동은 유아의 창의성과 과학적 탐구능력 증진에 영향을 주는 교수법이라고 하겠다. 결론적으로 유아교육현장에서의 유아의 창의성과 과학적 탐구능력 증진을 위한 방법으로 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 적극적으로 진행할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 만 3세 유아에게 적용한 후 창의성과 과학적 탐구능력에 긍정적인 영향을 미치는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 만 3세 유아에게 만들기와 연계한 미술 통합 활동을 실시하였고 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다.
연구문제 1. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동의 효과를 알아보기 위해 서울시 송파구에 소재한 A 어린이집의 만 3세아 32명 중, 16명을 실험집단으로, 16명을 비교집단으로 선정하여 연구를 실시하였다. 실험집단은 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을, 비교집단은 만들기 활동이 연계되지 않은 과학 활동을 실시하여 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동의 효과를 검증하였다. 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 적용하기 전, 유아의 창의성과 과학적 탐구능력에 관한 사전검사를 실시, 8주간 활동 적용 후 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였고, 사전 · 사후검사 점수 결과는 SPSS Win 12.0 Program을 이용하여 t검증을 통해 두 집단 간의 차이를 비교, 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 창의성 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 그리고 실험집단의 유아들이 창의성의 하위요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두에서 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 과학적 탐구능력 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 실험집단의 유아들이 과학적 탐구능력의 하위요소인 예측하기, 관찰하기, 분류하기에서 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 측정하기와 토의하기에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 종합해 보면, 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동은 유아의 창의성과 과학적 탐구능력 증진에 효과가 있음을 시사한다. 따라서 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동은 유아의 창의성과 과학적 탐구능력 증진에 영향을 주는 교수법이라고 하겠다. 결론적으로 유아교육현장에서의 유아의 창의성과 과학적 탐구능력 증진을 위한 방법으로 만들기와 연계한 미술 통합 과학 활동을 적극적으로 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of an art(craft)-science integrated program on creativity and scientific inquiry of three-year-old children.
For that purpose, the study set the following research questions:
1. What is the influence of the art(craft)-science in...
The purpose of this study was to examine the effects of an art(craft)-science integrated program on creativity and scientific inquiry of three-year-old children.
For that purpose, the study set the following research questions:
1. What is the influence of the art(craft)-science integrated program on young children's creativity? 2. What is the influence of the art(craft)-science integrated program on young children's scientific inquiry?
In this study, an experiment was conducted with 32 three-year-old children(the experiment group: 16, the comparison group: 16) at A Kindergarten located in S-gu, Seoul in order to evaluate the effectiveness of the art(craft)-science integrated program. During the period of experimental treatment, the experiment group has engaged in the art(craft)-science integrated program, whereas the comparison group participated in a science curriculum exclusive of art(craft) activities. To verify the effectiveness of the program, a creativity test and a test for scientific inquiry were conducted before and after the eight-week program. The data gained from the pre- and post- tests were analyzed by SPSS Win 12.0 Program and t-tests were used to measure significance.
The result of this study has been summarized as follows:
First, as the result of the analysis of the effectiveness of the art(craft)-science integrated program on young children's creativity, the post grade of experiment group in consolidated creativity was meaningly higher than that of comparison group. Also, all of sub-elements of creativity, including fluency, flexibility, originality and imagination, of experiment group was meaningly more developed than the comparison group.
Second, as the result of the analysis of the effectiveness of the art(craft)-science integrated program on young children's scientific inquiry, the post grade of experiment group in consolidated scientific inquiry was meaningly higher than that of comparison group. And predicting, observing, and classifying abilities, which are sub-elements of scientific inquiry, of the experiment group was meaningly more developed than the comparison group, however, measuring and discussion abilities have no difference.
In conclusion, the art(craft)-science integrated program had positive effects on developing young children's creativity and scientific inquiry. Consequently, it is necessary to promote an integration of art(craft) and science activities as a means of developing young children's creativity and scientific inquiry.
The purpose of this study was to examine the effects of an art(craft)-science integrated program on creativity and scientific inquiry of three-year-old children.
For that purpose, the study set the following research questions:
1. What is the influence of the art(craft)-science integrated program on young children's creativity? 2. What is the influence of the art(craft)-science integrated program on young children's scientific inquiry?
In this study, an experiment was conducted with 32 three-year-old children(the experiment group: 16, the comparison group: 16) at A Kindergarten located in S-gu, Seoul in order to evaluate the effectiveness of the art(craft)-science integrated program. During the period of experimental treatment, the experiment group has engaged in the art(craft)-science integrated program, whereas the comparison group participated in a science curriculum exclusive of art(craft) activities. To verify the effectiveness of the program, a creativity test and a test for scientific inquiry were conducted before and after the eight-week program. The data gained from the pre- and post- tests were analyzed by SPSS Win 12.0 Program and t-tests were used to measure significance.
The result of this study has been summarized as follows:
First, as the result of the analysis of the effectiveness of the art(craft)-science integrated program on young children's creativity, the post grade of experiment group in consolidated creativity was meaningly higher than that of comparison group. Also, all of sub-elements of creativity, including fluency, flexibility, originality and imagination, of experiment group was meaningly more developed than the comparison group.
Second, as the result of the analysis of the effectiveness of the art(craft)-science integrated program on young children's scientific inquiry, the post grade of experiment group in consolidated scientific inquiry was meaningly higher than that of comparison group. And predicting, observing, and classifying abilities, which are sub-elements of scientific inquiry, of the experiment group was meaningly more developed than the comparison group, however, measuring and discussion abilities have no difference.
In conclusion, the art(craft)-science integrated program had positive effects on developing young children's creativity and scientific inquiry. Consequently, it is necessary to promote an integration of art(craft) and science activities as a means of developing young children's creativity and scientific inquiry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.