유아를 위한 미술기반 융합인재교육(A-STEAM)의 실천적 방안 연구 : 브루노 무나리(Bruno Munari)의 미술교육방법을 중심으로 A Study on Practical Plans for Preschooler’s Arts centered STEAM Education원문보기
공상과학 영화 속의 장면들이 제품화되고 현실이 되면서 창조경 제시대가 도래했음을 부쩍 느끼게 된다. 창조경제시대에는 과학, 기 술, 문화, 예술 등 산업 간의 경계가 모호해지고 산업 간의 융합이 일어나며 창의적인 경제적 가치 창출을 목적으로 한다. 변화하는 시 대의 요구에 따라 교육에서도 창의융합인재 양성을 위해 융합인재 교육(이후 STEAM)이 더욱 강조되고 있으며 최근 그 출발점을 유 아기에서 찾고자 하는 연구가 많아지고 있다. 이에 본 연구는 다양한 미술영역에서 융합적 방법으로 작업하였 던 예술가, 디자이너, 그림책 작가, 미술교육자인 브루노 무나리 (Bruno Munari)의 미술교육방법을 고찰하고 STEAM 교육과의 공 통적 요소를 통해 브루노 무나리의 미술교육방법에 근거한 융합인 재 미술활동을 유아에게 적용해 보았다. 융합인재 미술활동의 사전․ ...
공상과학 영화 속의 장면들이 제품화되고 현실이 되면서 창조경 제시대가 도래했음을 부쩍 느끼게 된다. 창조경제시대에는 과학, 기 술, 문화, 예술 등 산업 간의 경계가 모호해지고 산업 간의 융합이 일어나며 창의적인 경제적 가치 창출을 목적으로 한다. 변화하는 시 대의 요구에 따라 교육에서도 창의융합인재 양성을 위해 융합인재 교육(이후 STEAM)이 더욱 강조되고 있으며 최근 그 출발점을 유 아기에서 찾고자 하는 연구가 많아지고 있다. 이에 본 연구는 다양한 미술영역에서 융합적 방법으로 작업하였 던 예술가, 디자이너, 그림책 작가, 미술교육자인 브루노 무나리 (Bruno Munari)의 미술교육방법을 고찰하고 STEAM 교육과의 공 통적 요소를 통해 브루노 무나리의 미술교육방법에 근거한 융합인 재 미술활동을 유아에게 적용해 보았다. 융합인재 미술활동의 사전․ 사후 변화를 통해 유아 대상 미술기반 융합인재교육(이후 A-STEAM) 의 실천적 방안으로서의 가능성을 살펴보고자 하였다. 본 연구를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, STEAM 교육과 브루노 무나리의 미술교육에는 어떠한 공통요소 들이 있는가? 둘째, 브루노 무나리의 미술교육방법에 근거한 융합인재 미술활동은 유아의 사전․사후의 관찰, 사고, 표현, 놀이 활동에 어떠한 차이 를 나타내는가? 셋째, 브루노 무나리의 미술교육방법에 근거한 융합인재 미술활동은 유아를 위한 A-STEAM 교육의 실천적 방안으로 어떠한 의미를 가지는가? 본 연구의 대상은 전라북도 전주시에 위치한 M어린이집 만 5세 유아들 19명이다. 사전 미술활동을 1회 진행하였고 본 활동은 주 1 회 총 11회를 실시하였다. 융합인재 미술활동 계획안은 브루노 무나 리의 미술교육 중 그림책 2권, 교구 1개, 워크샵 7가지를 선별하여 STEAM 교육의 수업단계와 유아의 발달에 적합하도록 유아교육 전문가 5인의 검토를 통해 완성하였다. 연구의 질적 분석을 위해서 는 유아의 활동 중 결과물, 활동 외 시간 중 그림, 사후그림, 사진, 녹음파일과 담임교사의 관찰기록을 수집하였다. 이를 토대로 유아 포트폴리오와 연구자의 관찰 기록지를 작성하였다. 사전․사후 유아 의 변화를 평가하기 위해서는 STEAM 교육과 브루노 무나리 미술 교육의 공통적 요소를 추출하고 범주화하였다. 그 결과 관찰, 사고, 표현, 놀이의 4가지 요소를 도출하고 활동 차시별 유아의 평가 척도 를 완성하였다. 연구의 신뢰도와 타당성을 위해 미술교육 전문가 2 인, 유아교육 전문가 2인을 통해 수정 보완 하였다. 평가 척도로 작 성한 사전․사후 유아 변화표는 Wilcoxon 부호순위 검정을 실시하 였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 관찰활동의 하위요소인 탐색과 감상에서, 사고활동의 하위요소인 사고의 수렴과 확장에서, 표현활 동의 하위요소인 개방성과 독창성에서, 놀이활동의 하위요소인 흥미 와 상호작용에서 사전․사후 점수가 유의한 차이를 보였다. 변화 시 기는 1차시에서는 개방성활동, 흥미활동, 상호작용활동이, 3차시에서 는 탐색활동과 감상활동이, 4차시에서는 사고의 수렴활동이, 11차시 에서는 사고의 확산활동과 독창성활동이 많이 일어나는 활동인 것 으로 나타났다. 결론적으로 브루노 무나리의 미술교육 방법에 근거한 융합인재 미술활동은 놀이, 관찰, 사고와 표현 활동을 통해 유아의 역량과 작 품결과에 긍정적인 학습효과를 나타냄을 알 수 있었다. 첫째, 놀이 활동의 측면에서 유아의 자발적인 참여와 흥미, 몰입과 협동, 배려 등 상호작용이 빈번하였다. 성공적인 감성적 체험은 유아들이 융합 인재 미술활동을 ‘즐거운 놀이’로 인식하게 하였다. 둘째, 관찰활동 측면에서 오감과 도구를 통한 직접적인 관찰태도와 감상을 통한 간 적접인 탐구에 효과적인 변화를 주었다. 적극적인 관찰은 새로운 재 료와 기법에 대한 개방성을 높였다. 셋째, 사고와 표현활동의 측면 에서 유아가 관찰내용을 자신의 지식과 연관 지으며 사고를 수렴, 확장하도록 하였고, 그 결과 사후그림에서 나무의 구조, 형태, 크기, 표현방법에서 독창적인 작품들이 나타났다. 본 연구는 유아의 관찰, 사고, 표현, 놀이 활동의 사전․사후 변 화를 통해 브루노 무나리 관점의 미술활동이 내재하고 있는 융합 교육으로의 가치를 확인하였다. 이는 예술가 관점의 유아미술활동 이 STEAM 교육의 실천적 방안이 될 수 있음을 의미한다. 따라서 본 연구가 유아를 위한 A-STEAM 교육 프로그램 개발을 위한 연 구 관점과 융합시대의 창의 융합적 인재들을 위한 미술교육의 방향 에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.
공상과학 영화 속의 장면들이 제품화되고 현실이 되면서 창조경 제시대가 도래했음을 부쩍 느끼게 된다. 창조경제시대에는 과학, 기 술, 문화, 예술 등 산업 간의 경계가 모호해지고 산업 간의 융합이 일어나며 창의적인 경제적 가치 창출을 목적으로 한다. 변화하는 시 대의 요구에 따라 교육에서도 창의융합인재 양성을 위해 융합인재 교육(이후 STEAM)이 더욱 강조되고 있으며 최근 그 출발점을 유 아기에서 찾고자 하는 연구가 많아지고 있다. 이에 본 연구는 다양한 미술영역에서 융합적 방법으로 작업하였 던 예술가, 디자이너, 그림책 작가, 미술교육자인 브루노 무나리 (Bruno Munari)의 미술교육방법을 고찰하고 STEAM 교육과의 공 통적 요소를 통해 브루노 무나리의 미술교육방법에 근거한 융합인 재 미술활동을 유아에게 적용해 보았다. 융합인재 미술활동의 사전․ 사후 변화를 통해 유아 대상 미술기반 융합인재교육(이후 A-STEAM) 의 실천적 방안으로서의 가능성을 살펴보고자 하였다. 본 연구를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, STEAM 교육과 브루노 무나리의 미술교육에는 어떠한 공통요소 들이 있는가? 둘째, 브루노 무나리의 미술교육방법에 근거한 융합인재 미술활동은 유아의 사전․사후의 관찰, 사고, 표현, 놀이 활동에 어떠한 차이 를 나타내는가? 셋째, 브루노 무나리의 미술교육방법에 근거한 융합인재 미술활동은 유아를 위한 A-STEAM 교육의 실천적 방안으로 어떠한 의미를 가지는가? 본 연구의 대상은 전라북도 전주시에 위치한 M어린이집 만 5세 유아들 19명이다. 사전 미술활동을 1회 진행하였고 본 활동은 주 1 회 총 11회를 실시하였다. 융합인재 미술활동 계획안은 브루노 무나 리의 미술교육 중 그림책 2권, 교구 1개, 워크샵 7가지를 선별하여 STEAM 교육의 수업단계와 유아의 발달에 적합하도록 유아교육 전문가 5인의 검토를 통해 완성하였다. 연구의 질적 분석을 위해서 는 유아의 활동 중 결과물, 활동 외 시간 중 그림, 사후그림, 사진, 녹음파일과 담임교사의 관찰기록을 수집하였다. 이를 토대로 유아 포트폴리오와 연구자의 관찰 기록지를 작성하였다. 사전․사후 유아 의 변화를 평가하기 위해서는 STEAM 교육과 브루노 무나리 미술 교육의 공통적 요소를 추출하고 범주화하였다. 그 결과 관찰, 사고, 표현, 놀이의 4가지 요소를 도출하고 활동 차시별 유아의 평가 척도 를 완성하였다. 연구의 신뢰도와 타당성을 위해 미술교육 전문가 2 인, 유아교육 전문가 2인을 통해 수정 보완 하였다. 평가 척도로 작 성한 사전․사후 유아 변화표는 Wilcoxon 부호순위 검정을 실시하 였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 관찰활동의 하위요소인 탐색과 감상에서, 사고활동의 하위요소인 사고의 수렴과 확장에서, 표현활 동의 하위요소인 개방성과 독창성에서, 놀이활동의 하위요소인 흥미 와 상호작용에서 사전․사후 점수가 유의한 차이를 보였다. 변화 시 기는 1차시에서는 개방성활동, 흥미활동, 상호작용활동이, 3차시에서 는 탐색활동과 감상활동이, 4차시에서는 사고의 수렴활동이, 11차시 에서는 사고의 확산활동과 독창성활동이 많이 일어나는 활동인 것 으로 나타났다. 결론적으로 브루노 무나리의 미술교육 방법에 근거한 융합인재 미술활동은 놀이, 관찰, 사고와 표현 활동을 통해 유아의 역량과 작 품결과에 긍정적인 학습효과를 나타냄을 알 수 있었다. 첫째, 놀이 활동의 측면에서 유아의 자발적인 참여와 흥미, 몰입과 협동, 배려 등 상호작용이 빈번하였다. 성공적인 감성적 체험은 유아들이 융합 인재 미술활동을 ‘즐거운 놀이’로 인식하게 하였다. 둘째, 관찰활동 측면에서 오감과 도구를 통한 직접적인 관찰태도와 감상을 통한 간 적접인 탐구에 효과적인 변화를 주었다. 적극적인 관찰은 새로운 재 료와 기법에 대한 개방성을 높였다. 셋째, 사고와 표현활동의 측면 에서 유아가 관찰내용을 자신의 지식과 연관 지으며 사고를 수렴, 확장하도록 하였고, 그 결과 사후그림에서 나무의 구조, 형태, 크기, 표현방법에서 독창적인 작품들이 나타났다. 본 연구는 유아의 관찰, 사고, 표현, 놀이 활동의 사전․사후 변 화를 통해 브루노 무나리 관점의 미술활동이 내재하고 있는 융합 교육으로의 가치를 확인하였다. 이는 예술가 관점의 유아미술활동 이 STEAM 교육의 실천적 방안이 될 수 있음을 의미한다. 따라서 본 연구가 유아를 위한 A-STEAM 교육 프로그램 개발을 위한 연 구 관점과 융합시대의 창의 융합적 인재들을 위한 미술교육의 방향 에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.
The products in the scene of SF movie are becoming a reality, we feel close to the era of creativity economy which causes industrial convergence among science, technology, culture, and art, aims to build up a creative economic value. With this tendency, STEAM education has been empha...
The products in the scene of SF movie are becoming a reality, we feel close to the era of creativity economy which causes industrial convergence among science, technology, culture, and art, aims to build up a creative economic value. With this tendency, STEAM education has been emphasized to cultivate creative and convergent type of talents, even more recent research shows it needs to start from preschooler’s education. This study is about consideration of art education methods from Bruno Munari who were artist, designer, picture book writer, and educator working with convergent methods in many various fields of art. It is also to find out the ex-ante and ex-post change through common features between STEAM’s components & competency and Bruno Munari’s art education. The purpose of this study is to disclose the possibility of Bruno Munari’s art education as a practical plan for preschooler’s Art centered STEAM education(hereafter A-STEAM). For this purpose, the following question were asked. First, which are the common features of component & competence between STEAM education and Bruno Munari’s art education? Second, how different is the preschooler’s ex-ante and ex-post observation, thinking, expression, and play through STEAM art activity based on Bruno Munari’s art education? Third, what meaning does STEAM art activity have as a practical plan of preschooler’s A-STEAM education? The subjects of this study were 19 preschoolers aged 7 at M child-care center located in Jeonju. STEAM art activity has been done 11 times excluding ex-ante Art activity once. STEAM art activity was composed of 2 picture books, 1 teachware, 7 workshops from Bruno Munari’s art education. The STEAM art activity plan had been recast with 5 ECE expertises to adjust for the subjects’ developmental stage considering of a STEAM learning process. For qualitative analysis, the materials such as STEAM art activity outputs, after activity-drawings, ex-post outputs, pictures, recordings, observation from homeroom teacher had been collected. With those reference, the observation records for each subject had been made. For the preschooler’s ex-ante and ex-post change analysis, the investigator extracted the common features of components & competency between STEAM’ education and Bruno Munari’s art education, then categorized with 4 features which are observation, thinking, expression, and play, finally tabulated them with each subelement. For the credibility and validity of this evaluation scale, it was required the supplement and revision from 2 art education experts and 2 ECE experts. The chart of preschooler’s change had been tested Wilcoxon matched pairs signed ranks test. The research findings were as follows; the ex-ante and ex-post STEAM art activity showed significant difference in an exploration and appreciation as subelement of observation, in a convergent and divergent as subelement of thinking, in an openness and creativity as subelement of expression, in an interest and interaction as subelement of play. It also showed a changed time. It largely occurred openness, interest and interaction at the 1st activity, exploration and appreciation at the 3rd activity, convergent thinking at the 4th activity, divergent thinking and creativity at the 11th activity. In conclusion, STEAM art activity based on Bruno Munari’s art education improved subjects’ competent and positive learning effects. In detail, it is as in the following. First, STEAM art activity had been frequently occurred a spontaneous participation with interest and interaction such as consideration and cooperation. Achievement of successful emotional experience let the subjects perceive STEAM art activity as a ‘fun play’. Second, STEAM art activity influenced a significant change of either a direct search through five senses and an indirect search about appreciating works. Third, STEAM art activity make the subjects related their knowledge and extended their thoughts. It was turned out creative ex-post works in structure, shape, size, the way of expression. This study has verified the value of Bruno Munari’s art education as a convergent education through subjects’ change. This implied that an artist’s point of view could be a practical plan of preschooler’s A-STEAM education. So it is expected that this study contributes to a perspective of an A-STEAM program development for preschoolers and a direction of art education for creative and convergent type of talents in a new era.
The products in the scene of SF movie are becoming a reality, we feel close to the era of creativity economy which causes industrial convergence among science, technology, culture, and art, aims to build up a creative economic value. With this tendency, STEAM education has been emphasized to cultivate creative and convergent type of talents, even more recent research shows it needs to start from preschooler’s education. This study is about consideration of art education methods from Bruno Munari who were artist, designer, picture book writer, and educator working with convergent methods in many various fields of art. It is also to find out the ex-ante and ex-post change through common features between STEAM’s components & competency and Bruno Munari’s art education. The purpose of this study is to disclose the possibility of Bruno Munari’s art education as a practical plan for preschooler’s Art centered STEAM education(hereafter A-STEAM). For this purpose, the following question were asked. First, which are the common features of component & competence between STEAM education and Bruno Munari’s art education? Second, how different is the preschooler’s ex-ante and ex-post observation, thinking, expression, and play through STEAM art activity based on Bruno Munari’s art education? Third, what meaning does STEAM art activity have as a practical plan of preschooler’s A-STEAM education? The subjects of this study were 19 preschoolers aged 7 at M child-care center located in Jeonju. STEAM art activity has been done 11 times excluding ex-ante Art activity once. STEAM art activity was composed of 2 picture books, 1 teachware, 7 workshops from Bruno Munari’s art education. The STEAM art activity plan had been recast with 5 ECE expertises to adjust for the subjects’ developmental stage considering of a STEAM learning process. For qualitative analysis, the materials such as STEAM art activity outputs, after activity-drawings, ex-post outputs, pictures, recordings, observation from homeroom teacher had been collected. With those reference, the observation records for each subject had been made. For the preschooler’s ex-ante and ex-post change analysis, the investigator extracted the common features of components & competency between STEAM’ education and Bruno Munari’s art education, then categorized with 4 features which are observation, thinking, expression, and play, finally tabulated them with each subelement. For the credibility and validity of this evaluation scale, it was required the supplement and revision from 2 art education experts and 2 ECE experts. The chart of preschooler’s change had been tested Wilcoxon matched pairs signed ranks test. The research findings were as follows; the ex-ante and ex-post STEAM art activity showed significant difference in an exploration and appreciation as subelement of observation, in a convergent and divergent as subelement of thinking, in an openness and creativity as subelement of expression, in an interest and interaction as subelement of play. It also showed a changed time. It largely occurred openness, interest and interaction at the 1st activity, exploration and appreciation at the 3rd activity, convergent thinking at the 4th activity, divergent thinking and creativity at the 11th activity. In conclusion, STEAM art activity based on Bruno Munari’s art education improved subjects’ competent and positive learning effects. In detail, it is as in the following. First, STEAM art activity had been frequently occurred a spontaneous participation with interest and interaction such as consideration and cooperation. Achievement of successful emotional experience let the subjects perceive STEAM art activity as a ‘fun play’. Second, STEAM art activity influenced a significant change of either a direct search through five senses and an indirect search about appreciating works. Third, STEAM art activity make the subjects related their knowledge and extended their thoughts. It was turned out creative ex-post works in structure, shape, size, the way of expression. This study has verified the value of Bruno Munari’s art education as a convergent education through subjects’ change. This implied that an artist’s point of view could be a practical plan of preschooler’s A-STEAM education. So it is expected that this study contributes to a perspective of an A-STEAM program development for preschoolers and a direction of art education for creative and convergent type of talents in a new era.
주제어
#A-STEAM Bruno Munari’s Art education preschooler’s Art education STEAM Art activity for preschooler 융합인재교육(STEAM) 미술기반 융합인재교육(A-STEAM) 브루노 무나리의 미술교육 유아미술교육 융합인재 미술활동
학위논문 정보
저자
김엘렌
학위수여기관
우석대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과(유아교육전공) 유아교육전공
지도교수
장혜영
발행연도
2019
총페이지
vii, 100 p.
키워드
A-STEAM Bruno Munari’s Art education preschooler’s Art education STEAM Art activity for preschooler 융합인재교육(STEAM) 미술기반 융합인재교육(A-STEAM) 브루노 무나리의 미술교육 유아미술교육 융합인재 미술활동
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