본 연구는 온라인 화장품 구매자의 구매성향을 파악하고 인터넷 쇼핑을 이용한 화장품 구매행동을 살펴보고자, 인터넷 쇼핑몰에서 화장품 구매 경험이 있는 서울, 경기지역 20대 여성 소비자를 중심으로 화장품 구매 가치특성을 알아보고, 인터넷 쇼핑몰에서 화장품 구매 가치특성에 따른 소비행태로서 제품평가기준과 구매의사결정에 유의한 차이가 있는지, 구매 횟수 및 기타 소비행태에 대해 파악하고자 한다. 그리고 응답자의 인구통계적 특성에 따른 변수의 유의한 차이가 있는지 규명하는데 목적을 두고 진행되었다. 조사도구는 선행연구를 통해 구조화된 설문지를 사용하였는데, 온라인 화장품 구매가치특성, 제품평가기준, 구매의사결정으로서 구매행동, 인구통계적 특성에 관한 문항 등으로 구성되었다. 본 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 제품평가기준의 중요도와 품목별 ...
본 연구는 온라인 화장품 구매자의 구매성향을 파악하고 인터넷 쇼핑을 이용한 화장품 구매행동을 살펴보고자, 인터넷 쇼핑몰에서 화장품 구매 경험이 있는 서울, 경기지역 20대 여성 소비자를 중심으로 화장품 구매 가치특성을 알아보고, 인터넷 쇼핑몰에서 화장품 구매 가치특성에 따른 소비행태로서 제품평가기준과 구매의사결정에 유의한 차이가 있는지, 구매 횟수 및 기타 소비행태에 대해 파악하고자 한다. 그리고 응답자의 인구통계적 특성에 따른 변수의 유의한 차이가 있는지 규명하는데 목적을 두고 진행되었다. 조사도구는 선행연구를 통해 구조화된 설문지를 사용하였는데, 온라인 화장품 구매가치특성, 제품평가기준, 구매의사결정으로서 구매행동, 인구통계적 특성에 관한 문항 등으로 구성되었다. 본 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 제품평가기준의 중요도와 품목별 구매의도를 알아본 결과 인터넷 쇼핑에서 중요시하는 온라인 화장품 평가속성은 스타일, 품질, 가격 등의 순으로 제품의 외적, 표현적인 특성이 중요한 평가기준으로 나타났다. 둘째, 온라인 화장품 구매 가치특성에 따른 제품평가기준과 구매의도 차이의 결과로는 '위험회피집단'은 품질성능성, 심미성, 경제성을 가장 중요하게 평가하였으며 신분상징성은 평가기준에서 가장 낮은 것으로 나타났다. '쾌락·경제집단'은 신분상징성을 제외한 나머지 모든 평가기준을 중요시 하는 것으로 나타났고 '저관여집단'은 심미성과 경제성을, '고관여집단'은 모든 제품평가기준을 중요시 하는 경향으로 나타났다. 셋째, 온라인 화장품 구매 가치특성에 따른 구매횟수의 차이를 알아본 결과 전체적으로 '고관여집단'에서 가장 많은 구매횟수를 보였으며, '위험회피집단'과 '쾌락·경제집단', ''저관여집단' 순으로 나타났다. 넷째, 인구통계적 특성에 따른 온라인 화장품 제품평가기준과 구매의도 및 구매횟수 차이를 알아본 결과 20대 초반 여성이 제품평가기준의 중요도가 낮은 것으로 나타났다. 다만 상징성에 있어서 20대 초반이 후반보다 다소 높게 나타났고 학력에 따른 기준으로는 고졸 이하에서 품질성능성에 대한 중요도가 낮은 것으로 나타났다. 연령에 따른 구매의도의 차이는 없으나 20대 후반이 다소 높은 것으로 나타났고 구매횟수를 조사한 결과 20대 후반이 초반보다 훨씬 많은 것으로 조사되었으며, 학력과 월수입에 따른 구매의도에는 차이가 없는 것으로 나타났다.
본 연구는 온라인 화장품 구매자의 구매성향을 파악하고 인터넷 쇼핑을 이용한 화장품 구매행동을 살펴보고자, 인터넷 쇼핑몰에서 화장품 구매 경험이 있는 서울, 경기지역 20대 여성 소비자를 중심으로 화장품 구매 가치특성을 알아보고, 인터넷 쇼핑몰에서 화장품 구매 가치특성에 따른 소비행태로서 제품평가기준과 구매의사결정에 유의한 차이가 있는지, 구매 횟수 및 기타 소비행태에 대해 파악하고자 한다. 그리고 응답자의 인구통계적 특성에 따른 변수의 유의한 차이가 있는지 규명하는데 목적을 두고 진행되었다. 조사도구는 선행연구를 통해 구조화된 설문지를 사용하였는데, 온라인 화장품 구매가치특성, 제품평가기준, 구매의사결정으로서 구매행동, 인구통계적 특성에 관한 문항 등으로 구성되었다. 본 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 제품평가기준의 중요도와 품목별 구매의도를 알아본 결과 인터넷 쇼핑에서 중요시하는 온라인 화장품 평가속성은 스타일, 품질, 가격 등의 순으로 제품의 외적, 표현적인 특성이 중요한 평가기준으로 나타났다. 둘째, 온라인 화장품 구매 가치특성에 따른 제품평가기준과 구매의도 차이의 결과로는 '위험회피집단'은 품질성능성, 심미성, 경제성을 가장 중요하게 평가하였으며 신분상징성은 평가기준에서 가장 낮은 것으로 나타났다. '쾌락·경제집단'은 신분상징성을 제외한 나머지 모든 평가기준을 중요시 하는 것으로 나타났고 '저관여집단'은 심미성과 경제성을, '고관여집단'은 모든 제품평가기준을 중요시 하는 경향으로 나타났다. 셋째, 온라인 화장품 구매 가치특성에 따른 구매횟수의 차이를 알아본 결과 전체적으로 '고관여집단'에서 가장 많은 구매횟수를 보였으며, '위험회피집단'과 '쾌락·경제집단', ''저관여집단' 순으로 나타났다. 넷째, 인구통계적 특성에 따른 온라인 화장품 제품평가기준과 구매의도 및 구매횟수 차이를 알아본 결과 20대 초반 여성이 제품평가기준의 중요도가 낮은 것으로 나타났다. 다만 상징성에 있어서 20대 초반이 후반보다 다소 높게 나타났고 학력에 따른 기준으로는 고졸 이하에서 품질성능성에 대한 중요도가 낮은 것으로 나타났다. 연령에 따른 구매의도의 차이는 없으나 20대 후반이 다소 높은 것으로 나타났고 구매횟수를 조사한 결과 20대 후반이 초반보다 훨씬 많은 것으로 조사되었으며, 학력과 월수입에 따른 구매의도에는 차이가 없는 것으로 나타났다.
This research, in order to analyse the purchasing habits of online cosmetic consumers and to analyse their behaviour, focused on the women in their 20s in Seoul and Gyeonggi region and their consumer behaviour and their product satisfaction and the decision to purchase as a difference, the number of...
This research, in order to analyse the purchasing habits of online cosmetic consumers and to analyse their behaviour, focused on the women in their 20s in Seoul and Gyeonggi region and their consumer behaviour and their product satisfaction and the decision to purchase as a difference, the number of time of purchase and other consuming behaviour. Also, it had an aim to see if there is a demographic characteristic in purchasing. The research tool of survey was used which was preliminarily done and online cosmetics purchasing characteristics, product satisfaction and the decision of purchase depending on their purchasing behaviour and demographic characteristics. The main findings are as follows. Firstly, to find out the importance product satisfaction and the purpose of purchase for each category, the characteristic that online cosmetics value in the order of style, quality and price especially the product's external expressive characteristic was found to be significant. Secondly, to find out the importance product satisfaction and the purpose of purchase for each category for online cosmetics, 'danger avoidance group' analysed the quality, aesthetics and economy to be the most important and in regards to social mobility it was found to be the lowest. 'Fun/economy group' ranked all the other factors were found to be important. 'Low participatory group' valued aesthetics and economy whereas the 'high participatory group' was to found to value all factors. Thirdly, the difference between the online cosmetics purchase and the clothing purchase, overall, found that 'high participatory group' showed the most frequent purchase, followed by 'danger avoidance group', 'fun/economy group' and 'low participatory group'. Fourthly, in regards to demographic characteristic of online cosmetics product satisfaction, the purpose of purchase and the number of time of purchase, women in their early 20s had a low standard compared to women in their late 20s. However, the representation were found to be higher in the early 20s group than the late 20s. Also, in regards to education, high school graduates or lower tended to value product satisfaction less. In addition, age and the purpose of purchase did not have a correlation, but the women in their late 20s were to have a higher purpose of purchase. Also, in the analysis of the number of times of purchase, women in their late 20s were found to be much more frequent in purchase than the women in their early 20s but education and income did not have an effect on the purpose of purchase.
This research, in order to analyse the purchasing habits of online cosmetic consumers and to analyse their behaviour, focused on the women in their 20s in Seoul and Gyeonggi region and their consumer behaviour and their product satisfaction and the decision to purchase as a difference, the number of time of purchase and other consuming behaviour. Also, it had an aim to see if there is a demographic characteristic in purchasing. The research tool of survey was used which was preliminarily done and online cosmetics purchasing characteristics, product satisfaction and the decision of purchase depending on their purchasing behaviour and demographic characteristics. The main findings are as follows. Firstly, to find out the importance product satisfaction and the purpose of purchase for each category, the characteristic that online cosmetics value in the order of style, quality and price especially the product's external expressive characteristic was found to be significant. Secondly, to find out the importance product satisfaction and the purpose of purchase for each category for online cosmetics, 'danger avoidance group' analysed the quality, aesthetics and economy to be the most important and in regards to social mobility it was found to be the lowest. 'Fun/economy group' ranked all the other factors were found to be important. 'Low participatory group' valued aesthetics and economy whereas the 'high participatory group' was to found to value all factors. Thirdly, the difference between the online cosmetics purchase and the clothing purchase, overall, found that 'high participatory group' showed the most frequent purchase, followed by 'danger avoidance group', 'fun/economy group' and 'low participatory group'. Fourthly, in regards to demographic characteristic of online cosmetics product satisfaction, the purpose of purchase and the number of time of purchase, women in their early 20s had a low standard compared to women in their late 20s. However, the representation were found to be higher in the early 20s group than the late 20s. Also, in regards to education, high school graduates or lower tended to value product satisfaction less. In addition, age and the purpose of purchase did not have a correlation, but the women in their late 20s were to have a higher purpose of purchase. Also, in the analysis of the number of times of purchase, women in their late 20s were found to be much more frequent in purchase than the women in their early 20s but education and income did not have an effect on the purpose of purchase.
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