집단미술치료 프로그램이 아동의 사회성 향상에 미치는 효과 : 지역아동센터 이용아동을 중심으로 The Effect of Group Art Therapy Program for Enhancing Children's Sociability : focused on children in community child center원문보기
본 연구는 집단미술치료 프로그램이 아동의 사회성 향상에 미치는 효과를 검증하고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료 프로그램이 아동의 사회성 향상에 효과가 있는가? 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전라남도 M시에 소재하고 있는 M지역아동센터를 이용하는 아동 중에서 사회성이 부족하고 대인관계상 부적응하는 아동을 지역아동센터장이 미술치료를 의뢰한 초등학교 3∼4학년인 7명의 아동들을 대상으로 집단미술치료 활동을 실시하였다. 집단미술치료 프로그램은 매주 1회 혹은 2회, 회기 당 90분씩으로 사전검사와 사후검사를 포함하여 총 23회기를 실시하였고 장소는 지역아동센터 내 교육실에서 실시하였으며 센터 내에 근무 중인 사회복지사 1인이 보조자로 참석하였다. 본 연구는 아동들의 사회성 변화를 분석하기 위해 검사도구로 김소영(2009)이 개발한 KSD 측정영역과 채점기준을 사용하여 측정한 사전점수와 사후점수를 대응표본 ...
본 연구는 집단미술치료 프로그램이 아동의 사회성 향상에 미치는 효과를 검증하고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료 프로그램이 아동의 사회성 향상에 효과가 있는가? 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전라남도 M시에 소재하고 있는 M지역아동센터를 이용하는 아동 중에서 사회성이 부족하고 대인관계상 부적응하는 아동을 지역아동센터장이 미술치료를 의뢰한 초등학교 3∼4학년인 7명의 아동들을 대상으로 집단미술치료 활동을 실시하였다. 집단미술치료 프로그램은 매주 1회 혹은 2회, 회기 당 90분씩으로 사전검사와 사후검사를 포함하여 총 23회기를 실시하였고 장소는 지역아동센터 내 교육실에서 실시하였으며 센터 내에 근무 중인 사회복지사 1인이 보조자로 참석하였다. 본 연구는 아동들의 사회성 변화를 분석하기 위해 검사도구로 김소영(2009)이 개발한 KSD 측정영역과 채점기준을 사용하여 측정한 사전점수와 사후점수를 대응표본 t검증을 실시하여 양적으로 분석하였고 KSD의 사전검사와 사후검사를 비교하여 질적으로 분석하였다. 그리고 집단미술치료 프로그램에 참여한 구성원 간 사회성에대한 정서적, 심리적변화과정과 세부적인 행동변화를 알기위해 회기별 관찰기록과 녹취한 내용을 바탕으로 사례분석하였다. 이에 본 연구의 결과를 요약하면 집단미술치료 프로그램은 아동의 사회성 향상에 효과가 있었다. 첫째, 김소영(2009)이 개발한 학교생활화 측정영역과 채점기준을 사용하여 측정한 사전·사후점수에 대해 대응표본 t검증을 실시한 결과 협력수준의 자기상과 친구상에서 유의미한 차이를 보이며 대상아동의 사회성에 긍정적인 변화가 나타났음을 알 수 있었다. 둘째, 사전·사후에 걸쳐 실시한 KSD검사 결과를 보면 사전검사에서는 전체적으로 긴장과 불안으로 소극적이고 위축되며 부정적 자아상과 고립감을 표현하며 낮은 자존감을 보이고 또래와 교사와의 관계에서 폐쇄적, 거부적인 모습과 상호작용과 관계 형성에 어려움을 보이면서 낮은 사회성을 보였다. 그러나 사후검사에서는 긴장과 불안이 감소되며 이완된 모습으로 안정을 찾았고 자신을 크게 중앙에 그리고 친구의 수가 많아지며 활동적이고 상호작용하는 모습을 보이면서 자신감과 자존감이 향상되고 대인관계의 긍정적인 변화를 보이며 사회성이 향상된 모습을 보여주었다. 셋째, 아동의 세부적인 행동변화는 초기단계에는 아동들이 활동에 집중하지 못하고 소극적이며 자기가 하고 싶은 대로 행동하고 고립되고 배타적인 태도와 자기에게만 관심을 원하는 퇴행적이고 의존적이며 모방적인 모습을 보였고 공공물을 마음대로 사용하며 규칙을 지키지 않고 정리하지 않으며 마무리를 하지 않는 모습을 보였다. 그러나 중기와 후기로 갈수록 자기감정을 인식하고 조절하면서 갈등해결방법을 찾게 되어 현저하게 다툼이 줄었고 활동에 집중하면서 적극적으로 참여하고 끝맺음까지 최선을 다하며 자발적으로 활동방법을 제시하고 자기감정과 생각을 발표하면서 자주성이 향상되었고 타인 이해를 통한 상대에 대한 관심과 배려로 서로 돕고 의논하며 협력적이고 존중하는 모습을 보이며 긍정적인 상호작용을 하면서 사교성과 협동성이 향상되고 규칙을 지키며 공공물을 아껴 사용하며 허락을 구하는 준법성이 향상된 모습을 보였다. 따라서, 집단미술치료 프로그램은 활동과정을 통해 자신의 생각이나 느낌을 표현하고 다른 집단원의 생각이나 활동과정을 보면서 자기를 이해하고 타인이해와 공감을 하게 되어 적절한 상호작용과 자기조절을 하면서 대인관계 기술을 향상시켜 사회관계의 유지와 적응에 필요한 사회성을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 집단미술치료 프로그램이 아동의 사회성 향상에 미치는 효과를 검증하고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료 프로그램이 아동의 사회성 향상에 효과가 있는가? 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전라남도 M시에 소재하고 있는 M지역아동센터를 이용하는 아동 중에서 사회성이 부족하고 대인관계상 부적응하는 아동을 지역아동센터장이 미술치료를 의뢰한 초등학교 3∼4학년인 7명의 아동들을 대상으로 집단미술치료 활동을 실시하였다. 집단미술치료 프로그램은 매주 1회 혹은 2회, 회기 당 90분씩으로 사전검사와 사후검사를 포함하여 총 23회기를 실시하였고 장소는 지역아동센터 내 교육실에서 실시하였으며 센터 내에 근무 중인 사회복지사 1인이 보조자로 참석하였다. 본 연구는 아동들의 사회성 변화를 분석하기 위해 검사도구로 김소영(2009)이 개발한 KSD 측정영역과 채점기준을 사용하여 측정한 사전점수와 사후점수를 대응표본 t검증을 실시하여 양적으로 분석하였고 KSD의 사전검사와 사후검사를 비교하여 질적으로 분석하였다. 그리고 집단미술치료 프로그램에 참여한 구성원 간 사회성에대한 정서적, 심리적변화과정과 세부적인 행동변화를 알기위해 회기별 관찰기록과 녹취한 내용을 바탕으로 사례분석하였다. 이에 본 연구의 결과를 요약하면 집단미술치료 프로그램은 아동의 사회성 향상에 효과가 있었다. 첫째, 김소영(2009)이 개발한 학교생활화 측정영역과 채점기준을 사용하여 측정한 사전·사후점수에 대해 대응표본 t검증을 실시한 결과 협력수준의 자기상과 친구상에서 유의미한 차이를 보이며 대상아동의 사회성에 긍정적인 변화가 나타났음을 알 수 있었다. 둘째, 사전·사후에 걸쳐 실시한 KSD검사 결과를 보면 사전검사에서는 전체적으로 긴장과 불안으로 소극적이고 위축되며 부정적 자아상과 고립감을 표현하며 낮은 자존감을 보이고 또래와 교사와의 관계에서 폐쇄적, 거부적인 모습과 상호작용과 관계 형성에 어려움을 보이면서 낮은 사회성을 보였다. 그러나 사후검사에서는 긴장과 불안이 감소되며 이완된 모습으로 안정을 찾았고 자신을 크게 중앙에 그리고 친구의 수가 많아지며 활동적이고 상호작용하는 모습을 보이면서 자신감과 자존감이 향상되고 대인관계의 긍정적인 변화를 보이며 사회성이 향상된 모습을 보여주었다. 셋째, 아동의 세부적인 행동변화는 초기단계에는 아동들이 활동에 집중하지 못하고 소극적이며 자기가 하고 싶은 대로 행동하고 고립되고 배타적인 태도와 자기에게만 관심을 원하는 퇴행적이고 의존적이며 모방적인 모습을 보였고 공공물을 마음대로 사용하며 규칙을 지키지 않고 정리하지 않으며 마무리를 하지 않는 모습을 보였다. 그러나 중기와 후기로 갈수록 자기감정을 인식하고 조절하면서 갈등해결방법을 찾게 되어 현저하게 다툼이 줄었고 활동에 집중하면서 적극적으로 참여하고 끝맺음까지 최선을 다하며 자발적으로 활동방법을 제시하고 자기감정과 생각을 발표하면서 자주성이 향상되었고 타인 이해를 통한 상대에 대한 관심과 배려로 서로 돕고 의논하며 협력적이고 존중하는 모습을 보이며 긍정적인 상호작용을 하면서 사교성과 협동성이 향상되고 규칙을 지키며 공공물을 아껴 사용하며 허락을 구하는 준법성이 향상된 모습을 보였다. 따라서, 집단미술치료 프로그램은 활동과정을 통해 자신의 생각이나 느낌을 표현하고 다른 집단원의 생각이나 활동과정을 보면서 자기를 이해하고 타인이해와 공감을 하게 되어 적절한 상호작용과 자기조절을 하면서 대인관계 기술을 향상시켜 사회관계의 유지와 적응에 필요한 사회성을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
This study aimed to investigate effects of the group art therapy program for enhancing children's sociability. The hypothese of this study was proposed as follows. First, does the group art therapy program have a positive effect on children's sociability? In order to observe above hypotheses, the gr...
This study aimed to investigate effects of the group art therapy program for enhancing children's sociability. The hypothese of this study was proposed as follows. First, does the group art therapy program have a positive effect on children's sociability? In order to observe above hypotheses, the group art therapy program conducted for 7 children who are in grade 3 and 4 from M community child center, M city. Those children, who showed maladjustment about interpersonal relations and sociability, was consulted by the director of the community child center. The program consisted of a total twenty-three sessions for one or two per week, and each session was 90 minute long. The program practised in a classroom of the community child center with a social worker who took place the role of the helper. In order to verify the effect of the program, KSD that Kim(2009) developed to analyse changes of children's sociability was performed and paired t-test conducted for pre- and post- test comparison. All the reports and tape recordings of the whole sessions were analysed and summarized to observe children's detailed emotional and behavioral changes. The principal finding of this study was as follows. First, the group art therapy program has a positive effect to improve children's sociability. The results of the KSD analysis and paired t-test showed meaningful changes on a level of cooperation of the children. From the pre-test of KSD, children showed passive and daunted attitude with negative self-image and sense of isolation. They also felt difficulties to form active relation with peers and teachers. From the post-test of KSD, I could observe children's positive changes on the interpersonal relations and sociability. They became make friends actively and communicate with them. The tension and anxiety of the children also reduced. In the early stage of the group art therapy program, children felt difficulties to keep their concentration and cooperation. They violated the group rules easily and made mass in the class. In the middle and late stage of the program, children became recognize their own emotion and could control it. The frequence of the conflict with other children reduced and they tried to manage the trouble with positive communication. The children also tried to keep the group rules and to be considerate of other's feeling. As a result of these findings, the group art therapy program effect to improve children's sociability through enhancing self-awareness and sympathy. These effects may lead children to the hope that they can make positive interpersonal relations with other peers and teachers and manage social adjustment as well.
This study aimed to investigate effects of the group art therapy program for enhancing children's sociability. The hypothese of this study was proposed as follows. First, does the group art therapy program have a positive effect on children's sociability? In order to observe above hypotheses, the group art therapy program conducted for 7 children who are in grade 3 and 4 from M community child center, M city. Those children, who showed maladjustment about interpersonal relations and sociability, was consulted by the director of the community child center. The program consisted of a total twenty-three sessions for one or two per week, and each session was 90 minute long. The program practised in a classroom of the community child center with a social worker who took place the role of the helper. In order to verify the effect of the program, KSD that Kim(2009) developed to analyse changes of children's sociability was performed and paired t-test conducted for pre- and post- test comparison. All the reports and tape recordings of the whole sessions were analysed and summarized to observe children's detailed emotional and behavioral changes. The principal finding of this study was as follows. First, the group art therapy program has a positive effect to improve children's sociability. The results of the KSD analysis and paired t-test showed meaningful changes on a level of cooperation of the children. From the pre-test of KSD, children showed passive and daunted attitude with negative self-image and sense of isolation. They also felt difficulties to form active relation with peers and teachers. From the post-test of KSD, I could observe children's positive changes on the interpersonal relations and sociability. They became make friends actively and communicate with them. The tension and anxiety of the children also reduced. In the early stage of the group art therapy program, children felt difficulties to keep their concentration and cooperation. They violated the group rules easily and made mass in the class. In the middle and late stage of the program, children became recognize their own emotion and could control it. The frequence of the conflict with other children reduced and they tried to manage the trouble with positive communication. The children also tried to keep the group rules and to be considerate of other's feeling. As a result of these findings, the group art therapy program effect to improve children's sociability through enhancing self-awareness and sympathy. These effects may lead children to the hope that they can make positive interpersonal relations with other peers and teachers and manage social adjustment as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.