[학위논문]현직유아교사의 자기이미지와 직업명성 인식에 관한 연구 A Study on the Perceptions of the Self-Image and Vocational Prestige of Child Care Center and Kindergarten Teachers원문보기
본 연구는 재직 중인 유아교사가 자신의 직업에 대한 자기 평가적 이미지와 직업명성 인식이 개인적 배경에 따라 어떠한가를 탐색하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 첫째, 유아교사가 인식하는 유아교사의 이미지는 개인적 배경에 따라 차이가 있는가? 둘째, 유아교사가 인식하는 유아교사의 직업명성은 개인적 배경에 따라 차이가 있는가? 셋째, 유아교사의 이미지와 직업명성과의 상관관계는 어떠한가?를 연구문제로 설정하였다.
본 연구는 경상남도 통합 창원시에 소재한 국공립유치원, 사립유치원, 국·공립(법인)보육시설, 민간보육시설에 근무하고 있는 현직교사 320명을 대상으로 설문지 조사법을 통한 연구방법으로 진행하였다. 검사 설문지중 유아교사의 이미지 설문지는 평가적 요소 12쌍, 능력요소 12쌍, 활동요소 10쌍으로 총 34쌍으로 구성하였으며, 이는 Osgood 등(1957)의 의미 분석법(...
본 연구는 재직 중인 유아교사가 자신의 직업에 대한 자기 평가적 이미지와 직업명성 인식이 개인적 배경에 따라 어떠한가를 탐색하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 첫째, 유아교사가 인식하는 유아교사의 이미지는 개인적 배경에 따라 차이가 있는가? 둘째, 유아교사가 인식하는 유아교사의 직업명성은 개인적 배경에 따라 차이가 있는가? 셋째, 유아교사의 이미지와 직업명성과의 상관관계는 어떠한가?를 연구문제로 설정하였다.
본 연구는 경상남도 통합 창원시에 소재한 국공립유치원, 사립유치원, 국·공립(법인)보육시설, 민간보육시설에 근무하고 있는 현직교사 320명을 대상으로 설문지 조사법을 통한 연구방법으로 진행하였다. 검사 설문지중 유아교사의 이미지 설문지는 평가적 요소 12쌍, 능력요소 12쌍, 활동요소 10쌍으로 총 34쌍으로 구성하였으며, 이는 Osgood 등(1957)의 의미 분석법(Semantic Differential Method)에 근거하고, 장동환(1964)의 ‘한국어의 의미론적 구조에 관한 연구’의 형용사군을 기초로 그 외 문헌을 재구성한 곽점순(2010)의 설문지를 사용하였다. 직업명성 측정은 박영준(2009)의 직업명성을 사용하였고, 하위요소는 존경, 권위, 소득, 사회적 봉사로 각각 4문항으로 총 16문항으로 구성하였다.
자료 분석방법은 유아교사들이 지각하는 유아교사의 이미지와 직업명성에 대하여 교사들의 일반적 특성에 따른 인식의 차이 검정을 위해 일원배치 변량분석(One- Way ANOVA)을 실시하였는데, 일원배치 변량분석 결과 유의한 차이가 나타난 요인에 대해서는 사후검정으로 Scheffe 통계량을 이용하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 현직유아교사들은 자신의 직업인 유아교사의 자기이미지에 대해 7점 척도에서 평균 5.65의 높은 평가를 하였다. 경력이 많을수록 유아교사의 이미지에 대해 더욱 높은 평가를 하였으며, 국·공립유치원과 민간보육시설 교사들이 사립유치원교사들보다 유아교사의 이미지를 긍정적으로 평가하는 것으로 나타났다. 활동, 능력, 평가의 하위요소 중 평가요소를 가장 높이 평가하는 것으로 나타났으며, 전체 형용사를 점수의 순으로 선정한 결과 가장 긍정적인 반응을 보인 문항은 ‘책임감있다’, ‘친절하다’, ‘믿을수있다’, ‘성실하다’, ‘깨끗하다’ 등 이었고, 가장 부정적인 반응을 보인 문항은 ‘힘들다’, ‘가난하다’, ‘육체적이다’, ‘시끄럽다’인 것으로 나타났다.
둘째, 유아교사의 직업명성 분석결과 현직유아교사들은 5점 척도에서 평균 3.28의 평가를 하였고, 하위요소별로는 존경, 사회적봉사, 권위, 소득 순으로 평가하였다. 또한 학력이 높고 경력이 많을수록 유아교사의 직업명성에 대해 긍정적인 평가를 하였으며 기관유형별로는 국·공립유치원 교사들이 그외 기관의 교사들보다 높이 평가하는 것으로 나타나 개인적 배경에 따라 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 유아교사의 이미지와 직업명성의 상관관계를 분석한 결과, 유의한 정적인 상관관계를 보이는 것으로 나타나 교사이미지를 좋게 평가할수록 직업명성수준도 높아지는 것으로 나타났다.
본 연구는 재직 중인 유아교사가 자신의 직업에 대한 자기 평가적 이미지와 직업명성 인식이 개인적 배경에 따라 어떠한가를 탐색하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 첫째, 유아교사가 인식하는 유아교사의 이미지는 개인적 배경에 따라 차이가 있는가? 둘째, 유아교사가 인식하는 유아교사의 직업명성은 개인적 배경에 따라 차이가 있는가? 셋째, 유아교사의 이미지와 직업명성과의 상관관계는 어떠한가?를 연구문제로 설정하였다.
본 연구는 경상남도 통합 창원시에 소재한 국공립유치원, 사립유치원, 국·공립(법인)보육시설, 민간보육시설에 근무하고 있는 현직교사 320명을 대상으로 설문지 조사법을 통한 연구방법으로 진행하였다. 검사 설문지중 유아교사의 이미지 설문지는 평가적 요소 12쌍, 능력요소 12쌍, 활동요소 10쌍으로 총 34쌍으로 구성하였으며, 이는 Osgood 등(1957)의 의미 분석법(Semantic Differential Method)에 근거하고, 장동환(1964)의 ‘한국어의 의미론적 구조에 관한 연구’의 형용사군을 기초로 그 외 문헌을 재구성한 곽점순(2010)의 설문지를 사용하였다. 직업명성 측정은 박영준(2009)의 직업명성을 사용하였고, 하위요소는 존경, 권위, 소득, 사회적 봉사로 각각 4문항으로 총 16문항으로 구성하였다.
자료 분석방법은 유아교사들이 지각하는 유아교사의 이미지와 직업명성에 대하여 교사들의 일반적 특성에 따른 인식의 차이 검정을 위해 일원배치 변량분석(One- Way ANOVA)을 실시하였는데, 일원배치 변량분석 결과 유의한 차이가 나타난 요인에 대해서는 사후검정으로 Scheffe 통계량을 이용하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 현직유아교사들은 자신의 직업인 유아교사의 자기이미지에 대해 7점 척도에서 평균 5.65의 높은 평가를 하였다. 경력이 많을수록 유아교사의 이미지에 대해 더욱 높은 평가를 하였으며, 국·공립유치원과 민간보육시설 교사들이 사립유치원교사들보다 유아교사의 이미지를 긍정적으로 평가하는 것으로 나타났다. 활동, 능력, 평가의 하위요소 중 평가요소를 가장 높이 평가하는 것으로 나타났으며, 전체 형용사를 점수의 순으로 선정한 결과 가장 긍정적인 반응을 보인 문항은 ‘책임감있다’, ‘친절하다’, ‘믿을수있다’, ‘성실하다’, ‘깨끗하다’ 등 이었고, 가장 부정적인 반응을 보인 문항은 ‘힘들다’, ‘가난하다’, ‘육체적이다’, ‘시끄럽다’인 것으로 나타났다.
둘째, 유아교사의 직업명성 분석결과 현직유아교사들은 5점 척도에서 평균 3.28의 평가를 하였고, 하위요소별로는 존경, 사회적봉사, 권위, 소득 순으로 평가하였다. 또한 학력이 높고 경력이 많을수록 유아교사의 직업명성에 대해 긍정적인 평가를 하였으며 기관유형별로는 국·공립유치원 교사들이 그외 기관의 교사들보다 높이 평가하는 것으로 나타나 개인적 배경에 따라 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 유아교사의 이미지와 직업명성의 상관관계를 분석한 결과, 유의한 정적인 상관관계를 보이는 것으로 나타나 교사이미지를 좋게 평가할수록 직업명성수준도 높아지는 것으로 나타났다.
This study was explored how the perceptions of self-images and vocational prestige on the vocation of child care center and kindergarten teachers could vary depending on individual backgrounds. To achieve these study objectives, the following questions were posed:
1) Do individual background facto...
This study was explored how the perceptions of self-images and vocational prestige on the vocation of child care center and kindergarten teachers could vary depending on individual backgrounds. To achieve these study objectives, the following questions were posed:
1) Do individual background factors result in differences on the perceptions of self-image of child care center and kindergarten teachers?
2) Do individual background factors result in differences on the perceptions of vocational prestige of child care center and kindergarten teachers?
3) What is the correlation between the perceptions of self-image and vocational prestige of child care center and kindergarten teachers?
As subjects of this study, 320 of child care center and kindergarten teachers working for national and public kindergartens, private-owned kindergartens, national and public child care centers, and private-owned child care centers in Changwon, Gyeongnam were surveyed. The questionnaire pertaining to the self-image of child care center and kindergarten teachers consisted of 12 pairs of evaluative components, 12 pairs of competence components, and 10 pairs of activity components (total 34 pairs). The questionnaire, developed by Gwak Jeom-sun (2010), which based on the Semantic Differential Method developed by Osgood et al. (1957) and itself reorganized existing concepts such as the notion of 'adjective group' found in Jang Dong-hwan (1964)'s study, "A Study on the Semantic Structure of the Korean Language," The questions used to measure vocational prestige were based on the notion of vocational prestige developed by Park Yeong-jun (2009). While the questionnaire examined four sub-factors, namely respect, dignity, income and social service, it consisted of a total of 16 questions (4 questions for each sub-factor).
With regard to the data analysis, the One-Way ANOVA technique was used to verify the differences between perceptions of self-image and vocational prestige of child care center and kindergarten teachers depending on the general characteristics of teachers. In the case of factors for which significant differences were recorded with the One-Way ANOVA, a Scheffe Test was employed as a post-hoc analysis.
The study results can be summarized as follows:
First, the respondents had highly estimated self-image of child care center and kindergarten teachers, with the average score being 5.65 on the 7-point scale. The more experience which teachers had, the more they tended to have highly estimated self-images of early childhood teachers. The survey also found that child care center and kindergarten teachers from national and public kindergartens, as well as private-owned child care centers, tended to have a more positive image of themselves than those from private-owned kindergartens. When polled about activity, competence, and evaluation factor, the participants tended to grant the highest importance to the evaluation one.
In terms of the selection of terms from the adjective group, the phrases that elicited the most positive reactions included responsible', 'kind', 'reliable', 'sincere', and 'clean.' Conversely, the phrases that elicited the most negative reactions included 'difficult', 'poor', 'physical', and 'noisy'. Second, the participants scored an average of 3.28 on the 5-point scale in terms of their assessment of the vocational prestige of child care center and kindergarten teachers. In terms of the sub-factors, the participants identified respect as being the most important, followed by social service, dignity, and income. Moreover, the higher the academic degree and experience, the more positively child care center and kindergarten teachers tended to assess their vocational prestige. With regards to the type of organization they belonged to, the survey revealed that teachers from national and public kindergartens tended to more positively evaluate the vocational prestige of child care center and kindergarten teachers teachers than those from other institutions. Thus, individual backgrounds factors resulted in significant differences being exhibited.
Third, a significant positive correlation was uncovered between the self-image and vocational prestige of early childhood teachers. As such, the higher the self-image of early childhood teachers, the higher their assessment of vocational prestige tended to be.
This study was explored how the perceptions of self-images and vocational prestige on the vocation of child care center and kindergarten teachers could vary depending on individual backgrounds. To achieve these study objectives, the following questions were posed:
1) Do individual background factors result in differences on the perceptions of self-image of child care center and kindergarten teachers?
2) Do individual background factors result in differences on the perceptions of vocational prestige of child care center and kindergarten teachers?
3) What is the correlation between the perceptions of self-image and vocational prestige of child care center and kindergarten teachers?
As subjects of this study, 320 of child care center and kindergarten teachers working for national and public kindergartens, private-owned kindergartens, national and public child care centers, and private-owned child care centers in Changwon, Gyeongnam were surveyed. The questionnaire pertaining to the self-image of child care center and kindergarten teachers consisted of 12 pairs of evaluative components, 12 pairs of competence components, and 10 pairs of activity components (total 34 pairs). The questionnaire, developed by Gwak Jeom-sun (2010), which based on the Semantic Differential Method developed by Osgood et al. (1957) and itself reorganized existing concepts such as the notion of 'adjective group' found in Jang Dong-hwan (1964)'s study, "A Study on the Semantic Structure of the Korean Language," The questions used to measure vocational prestige were based on the notion of vocational prestige developed by Park Yeong-jun (2009). While the questionnaire examined four sub-factors, namely respect, dignity, income and social service, it consisted of a total of 16 questions (4 questions for each sub-factor).
With regard to the data analysis, the One-Way ANOVA technique was used to verify the differences between perceptions of self-image and vocational prestige of child care center and kindergarten teachers depending on the general characteristics of teachers. In the case of factors for which significant differences were recorded with the One-Way ANOVA, a Scheffe Test was employed as a post-hoc analysis.
The study results can be summarized as follows:
First, the respondents had highly estimated self-image of child care center and kindergarten teachers, with the average score being 5.65 on the 7-point scale. The more experience which teachers had, the more they tended to have highly estimated self-images of early childhood teachers. The survey also found that child care center and kindergarten teachers from national and public kindergartens, as well as private-owned child care centers, tended to have a more positive image of themselves than those from private-owned kindergartens. When polled about activity, competence, and evaluation factor, the participants tended to grant the highest importance to the evaluation one.
In terms of the selection of terms from the adjective group, the phrases that elicited the most positive reactions included responsible', 'kind', 'reliable', 'sincere', and 'clean.' Conversely, the phrases that elicited the most negative reactions included 'difficult', 'poor', 'physical', and 'noisy'. Second, the participants scored an average of 3.28 on the 5-point scale in terms of their assessment of the vocational prestige of child care center and kindergarten teachers. In terms of the sub-factors, the participants identified respect as being the most important, followed by social service, dignity, and income. Moreover, the higher the academic degree and experience, the more positively child care center and kindergarten teachers tended to assess their vocational prestige. With regards to the type of organization they belonged to, the survey revealed that teachers from national and public kindergartens tended to more positively evaluate the vocational prestige of child care center and kindergarten teachers teachers than those from other institutions. Thus, individual backgrounds factors resulted in significant differences being exhibited.
Third, a significant positive correlation was uncovered between the self-image and vocational prestige of early childhood teachers. As such, the higher the self-image of early childhood teachers, the higher their assessment of vocational prestige tended to be.
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