우리는 과거세대 어느 세대보다도 더 많은 장애에 대한 문제를 가질 위험성을 가지고 살아가고 있다. 우리나라 국민들의 의식수준이 높아져서 삶의 질은 풍부해졌지만 교통사고의 증가 및 만성질환의 증가로 인한 후천성 장애가 많아지면서 누구나 장애인이 될 수 있다는 생각을 하지 않을 수 없게 되었다. 하지만 현실적으로 비장애인의 장애인에 대한 인식은 부족한 편이다.
그동안 장애인에 대한 인식을 조사해온 여러 선행연구들을 통해 볼 때 장애인들은 정도의 차이는 있지만 근거 없는 편견에 의해 사회적 및 경제적으로 불이익을 당하고 무시와 멸시를 받는 경우가 많은 것으로 나타났다.
이에 본 연구는 대학생들의 장애인에 대한 인식과 태도를 조사하여 장애인에 대한 긍정적인 인식과 태도를 갖게 하여 장애인과의 ...
우리는 과거세대 어느 세대보다도 더 많은 장애에 대한 문제를 가질 위험성을 가지고 살아가고 있다. 우리나라 국민들의 의식수준이 높아져서 삶의 질은 풍부해졌지만 교통사고의 증가 및 만성질환의 증가로 인한 후천성 장애가 많아지면서 누구나 장애인이 될 수 있다는 생각을 하지 않을 수 없게 되었다. 하지만 현실적으로 비장애인의 장애인에 대한 인식은 부족한 편이다.
그동안 장애인에 대한 인식을 조사해온 여러 선행연구들을 통해 볼 때 장애인들은 정도의 차이는 있지만 근거 없는 편견에 의해 사회적 및 경제적으로 불이익을 당하고 무시와 멸시를 받는 경우가 많은 것으로 나타났다.
이에 본 연구는 대학생들의 장애인에 대한 인식과 태도를 조사하여 장애인에 대한 긍정적인 인식과 태도를 갖게 하여 장애인과의 사회통합을 이루는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 대학생의 장애인에 대한 인식은 어떠한가?
둘째, 대학생의 일반적 특성에 따른 장애인에 대한 태도는 어떠한가?
셋째, 대학생의 장애인 관련 경험에 따른 장애인에 대한 태도는 어떠한가?
넷째, 대학생의 장애인에 대한 태도에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?
본 연구는 2010년 9월에서 10월까지 대전·충남 지역 내의 4개의 대학교 대학생 300명을 대상으로 설문조사하였으며, 설문지는 연구자가 직접 방문하여 대상자들에게 연구의 목적을 설명하고 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 SPSS for 18.0통계 프로그램을 이용하여 빈도분석 및 기술통계량(평균 및 편차분석)을 실시하고, χ2분석, 분산분석(ANOVA), t-test, 다중회귀분석(multiple regression analysis) 등 을 실시하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결과를 얻었다.
대학생의 장애인에 관한 인식에서 장애인 일상생활과 장애인 보살핌 주체에 있어서는 장애인을 가능한 국가나 공공단체가 주로 보살피는 것이 좋다고 생각하는 학생이 다소 높았고, 장애인은 장애의 정도나 종류에 따라서 특수학교나 일반학교에서 공부하는 것이 좋다고 인식하는 학생이 많았으며, 동네에 특수학교가 설립된다면 아이들 교육에 나쁜 영향을 미치지 않는다고 인식하는 학생이 많았다. 또한 대부분의 학생들은 장애인과 관련된 사실들과 정보를 주로 TV, 라디오, 신문, 잡지를 통해서 알게 되었으며 장애인에 대한 인식을 개선하기 위해 정부차원에서의 장애인 지원이 가장 효과적이라고 인식하였다.
대학생의 장애인에 대한 태도에서 일반적인 특성에 대한 차이에서는 성별에 따른 장애인에 대한 태도의 차이는 거의 없었으나,「행동적 태도」에서는 남성이 여성보다 긍정적인 태도를 보였고, 학년이 낮을수록 장애인에 대해 긍정적인 태도를 가지고 있었으며 경제상태 에서는 차이가 없는 것으로 나타났다.
장애인에 대한 대학생의 태도에서 장애인 관련 경험에 대한 차이에서는 자원봉사활동 경험 있는 학생일수록 장애인에 대한 태도는 긍정적이었고, 장애인 접촉 경험이 많을수록 긍정적인 태도를 나타냈으며, 가족·친척 중에 장애인이 있는 학생이 없는 학생보다 장애인에 대한 긍정적인 태도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 또한 장애인에게 도움을 준 경험이 있는 학생이 그렇지 않은 학생보다 장애인에 대한 행동적 태도가 긍정적이었다.
이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 학년이 낮을수록 장애인에 대한 행동적 태도가 긍정적으로 나타나는 것으로 보아 대학생들의 장애인 관련 교육이나 프로그램이 적절한 시기에 도입되어야 하며 지속적으로 주어져야 한다.
둘째, 대학생의 장애인 인식과 태도에 대한 차이는 자원봉사 경험이 있을수록 장애인에 대한 태도가 긍정적이었다. 본 연구결과를 토대로 학생들이 지속적으로 봉사할 수 있도록 지역사회의 지속적인 관심과 배려가 필요하다.
셋째, 장애인에게 도움을 준 경험이 있는 학생이 그렇지 않은 학생보다 장애인에 대한 행동적 태도가 긍정적이었으므로 장애인을 직접적으로 접촉할 수 있는 실질적인 기회가 많이 주어져야 한다.
넷째, 장애체험 경험이 있을수록 장애인에 대한 태도가 긍정적으로 나타난 결과로 보아 장애에 대해 체험할 수 있는 기회가 많이 주어져야 한다. 장애 체험장을 전국적으로 확대하여야 하고, 장애체험교육을 다양한 장애유형에 따른 체험 프로그램을 개발해야 한다.
다섯째, 매스컴을 적극 활용해야 한다. 대부분의 학생들은 장애인과 관련한 정보를 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 매스컴을 통해서 아는 학생이 많은 것으로 나타났는데 장애인에 대한 긍정적인 인식개선을 위한 다큐멘터리나 교육프로그램을 만들어야 한다.
우리는 과거세대 어느 세대보다도 더 많은 장애에 대한 문제를 가질 위험성을 가지고 살아가고 있다. 우리나라 국민들의 의식수준이 높아져서 삶의 질은 풍부해졌지만 교통사고의 증가 및 만성질환의 증가로 인한 후천성 장애가 많아지면서 누구나 장애인이 될 수 있다는 생각을 하지 않을 수 없게 되었다. 하지만 현실적으로 비장애인의 장애인에 대한 인식은 부족한 편이다.
그동안 장애인에 대한 인식을 조사해온 여러 선행연구들을 통해 볼 때 장애인들은 정도의 차이는 있지만 근거 없는 편견에 의해 사회적 및 경제적으로 불이익을 당하고 무시와 멸시를 받는 경우가 많은 것으로 나타났다.
이에 본 연구는 대학생들의 장애인에 대한 인식과 태도를 조사하여 장애인에 대한 긍정적인 인식과 태도를 갖게 하여 장애인과의 사회통합을 이루는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 대학생의 장애인에 대한 인식은 어떠한가?
둘째, 대학생의 일반적 특성에 따른 장애인에 대한 태도는 어떠한가?
셋째, 대학생의 장애인 관련 경험에 따른 장애인에 대한 태도는 어떠한가?
넷째, 대학생의 장애인에 대한 태도에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?
본 연구는 2010년 9월에서 10월까지 대전·충남 지역 내의 4개의 대학교 대학생 300명을 대상으로 설문조사하였으며, 설문지는 연구자가 직접 방문하여 대상자들에게 연구의 목적을 설명하고 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 SPSS for 18.0통계 프로그램을 이용하여 빈도분석 및 기술통계량(평균 및 편차분석)을 실시하고, χ2분석, 분산분석(ANOVA), t-test, 다중회귀분석(multiple regression analysis) 등 을 실시하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결과를 얻었다.
대학생의 장애인에 관한 인식에서 장애인 일상생활과 장애인 보살핌 주체에 있어서는 장애인을 가능한 국가나 공공단체가 주로 보살피는 것이 좋다고 생각하는 학생이 다소 높았고, 장애인은 장애의 정도나 종류에 따라서 특수학교나 일반학교에서 공부하는 것이 좋다고 인식하는 학생이 많았으며, 동네에 특수학교가 설립된다면 아이들 교육에 나쁜 영향을 미치지 않는다고 인식하는 학생이 많았다. 또한 대부분의 학생들은 장애인과 관련된 사실들과 정보를 주로 TV, 라디오, 신문, 잡지를 통해서 알게 되었으며 장애인에 대한 인식을 개선하기 위해 정부차원에서의 장애인 지원이 가장 효과적이라고 인식하였다.
대학생의 장애인에 대한 태도에서 일반적인 특성에 대한 차이에서는 성별에 따른 장애인에 대한 태도의 차이는 거의 없었으나,「행동적 태도」에서는 남성이 여성보다 긍정적인 태도를 보였고, 학년이 낮을수록 장애인에 대해 긍정적인 태도를 가지고 있었으며 경제상태 에서는 차이가 없는 것으로 나타났다.
장애인에 대한 대학생의 태도에서 장애인 관련 경험에 대한 차이에서는 자원봉사활동 경험 있는 학생일수록 장애인에 대한 태도는 긍정적이었고, 장애인 접촉 경험이 많을수록 긍정적인 태도를 나타냈으며, 가족·친척 중에 장애인이 있는 학생이 없는 학생보다 장애인에 대한 긍정적인 태도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 또한 장애인에게 도움을 준 경험이 있는 학생이 그렇지 않은 학생보다 장애인에 대한 행동적 태도가 긍정적이었다.
이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 학년이 낮을수록 장애인에 대한 행동적 태도가 긍정적으로 나타나는 것으로 보아 대학생들의 장애인 관련 교육이나 프로그램이 적절한 시기에 도입되어야 하며 지속적으로 주어져야 한다.
둘째, 대학생의 장애인 인식과 태도에 대한 차이는 자원봉사 경험이 있을수록 장애인에 대한 태도가 긍정적이었다. 본 연구결과를 토대로 학생들이 지속적으로 봉사할 수 있도록 지역사회의 지속적인 관심과 배려가 필요하다.
셋째, 장애인에게 도움을 준 경험이 있는 학생이 그렇지 않은 학생보다 장애인에 대한 행동적 태도가 긍정적이었으므로 장애인을 직접적으로 접촉할 수 있는 실질적인 기회가 많이 주어져야 한다.
넷째, 장애체험 경험이 있을수록 장애인에 대한 태도가 긍정적으로 나타난 결과로 보아 장애에 대해 체험할 수 있는 기회가 많이 주어져야 한다. 장애 체험장을 전국적으로 확대하여야 하고, 장애체험교육을 다양한 장애유형에 따른 체험 프로그램을 개발해야 한다.
다섯째, 매스컴을 적극 활용해야 한다. 대부분의 학생들은 장애인과 관련한 정보를 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 매스컴을 통해서 아는 학생이 많은 것으로 나타났는데 장애인에 대한 긍정적인 인식개선을 위한 다큐멘터리나 교육프로그램을 만들어야 한다.
Nowadays, we are more at risk of becoming disabled than any other times. While the quality of life has been improved by the high level of people's awareness, it is though that anyone can be a disabled person with acquired disorder due to an increase in car accidents and chronic diseases. However, fo...
Nowadays, we are more at risk of becoming disabled than any other times. While the quality of life has been improved by the high level of people's awareness, it is though that anyone can be a disabled person with acquired disorder due to an increase in car accidents and chronic diseases. However, for the non-disabled people, there is a lack of the awareness of the disabled in reality.
In the previous studies which have been conducted about the awareness of the disabled so far, it is found that the disabled tended to suffer from social and economic disadvantages by a groundless prejudice and to be disregarded and held in contempt by others.
Therefore, the purposes of this study are to survey university students' awareness and attitudes of the disabled and to promote social integration with them by making the students positive for them. The issues of this study are as follows;
Firstly, what are the university students' perceptions of the disabled?
Secondly, what are the university students' attitudes toward the disabled according to the general characteristics?
Thirdly, what are the university students' attitudes toward the disabled according to the experiences related them?
Finally, what are the factors that affects the university students' attitudes toward the disabled?
The subject of the study were 300 students from 4 universities in Deajeon and Chungnam province during two months(Sep.~Oct., 2010). The researcher explained about the study in person, asked them to complete the questionnaire and collect the data. The data was analyzed by frequency analysis and descriptive statistics(analysis of means and deviance) with the use of SPSS 18.0 for windows, χ2-test, ANOVA test, t-test, and Multiple Regression analysis. The results of this study are as follows;
As to the disabled's daily life and care-giver, a lot of students thought that the disabled needed to be cared for by a government or public organizations and to be educated in special or general schools depending on the degree and type of disability. Also, the students thought that it had no adverse effect on children's education if there was a special school in their village.
The students got the fact and information related to the disabled mainly from TV, radio, newspaper, and magazines, and they thought that governmental support was the most effective to improve the awareness of the disabled.
It showed that there was little difference in the students' attitudes for the disabled according to the gender, but men are more positive for 'behavioral attitude' than women, the students in lower grades have positive attitudes, and there are no difference in their economic situations.
The results of the study showed that the students who have worked as volunteers and contacted the disabled, and have the disabled as a family member(or relatives) were more positive for the disabled. Also, the students with an experience of helping the disabled had a positive attitude toward them.
Based on the results of the study, I propose as follows;
First, from the result that students in lower grades have a positive attitude for the disabled, the education and program for understanding for the disabled should be provided to the students in a timely manner and continuously.
Second, it was found that the students with volunteer experience were more positive as to the difference in their awareness and attitudes toward the disabled. Based on this result, a community needs to have interest and consideration continuously to make them serve others in society.
Third, it showed that the students with an experience of helping the disabled were more positive, so they should have a lot of actual opportunities of being in contact with the disabled.
Forth, with the result that the students with disability experiences have positive attitudes toward the disabled, they should have a lot of opportunities to experience disabilities. It is proposed that a place for the disability experience should be expanded across the nation, and the program should be developed according to various types of disabilities.
Finally, mass communication should be used actively. It showed that most of the students get information on the disabled from mass communication, such as TV, radio, newspaper, magazines, so documentaries and educational programs should be developed in order to improve the awareness of the disabled.
Nowadays, we are more at risk of becoming disabled than any other times. While the quality of life has been improved by the high level of people's awareness, it is though that anyone can be a disabled person with acquired disorder due to an increase in car accidents and chronic diseases. However, for the non-disabled people, there is a lack of the awareness of the disabled in reality.
In the previous studies which have been conducted about the awareness of the disabled so far, it is found that the disabled tended to suffer from social and economic disadvantages by a groundless prejudice and to be disregarded and held in contempt by others.
Therefore, the purposes of this study are to survey university students' awareness and attitudes of the disabled and to promote social integration with them by making the students positive for them. The issues of this study are as follows;
Firstly, what are the university students' perceptions of the disabled?
Secondly, what are the university students' attitudes toward the disabled according to the general characteristics?
Thirdly, what are the university students' attitudes toward the disabled according to the experiences related them?
Finally, what are the factors that affects the university students' attitudes toward the disabled?
The subject of the study were 300 students from 4 universities in Deajeon and Chungnam province during two months(Sep.~Oct., 2010). The researcher explained about the study in person, asked them to complete the questionnaire and collect the data. The data was analyzed by frequency analysis and descriptive statistics(analysis of means and deviance) with the use of SPSS 18.0 for windows, χ2-test, ANOVA test, t-test, and Multiple Regression analysis. The results of this study are as follows;
As to the disabled's daily life and care-giver, a lot of students thought that the disabled needed to be cared for by a government or public organizations and to be educated in special or general schools depending on the degree and type of disability. Also, the students thought that it had no adverse effect on children's education if there was a special school in their village.
The students got the fact and information related to the disabled mainly from TV, radio, newspaper, and magazines, and they thought that governmental support was the most effective to improve the awareness of the disabled.
It showed that there was little difference in the students' attitudes for the disabled according to the gender, but men are more positive for 'behavioral attitude' than women, the students in lower grades have positive attitudes, and there are no difference in their economic situations.
The results of the study showed that the students who have worked as volunteers and contacted the disabled, and have the disabled as a family member(or relatives) were more positive for the disabled. Also, the students with an experience of helping the disabled had a positive attitude toward them.
Based on the results of the study, I propose as follows;
First, from the result that students in lower grades have a positive attitude for the disabled, the education and program for understanding for the disabled should be provided to the students in a timely manner and continuously.
Second, it was found that the students with volunteer experience were more positive as to the difference in their awareness and attitudes toward the disabled. Based on this result, a community needs to have interest and consideration continuously to make them serve others in society.
Third, it showed that the students with an experience of helping the disabled were more positive, so they should have a lot of actual opportunities of being in contact with the disabled.
Forth, with the result that the students with disability experiences have positive attitudes toward the disabled, they should have a lot of opportunities to experience disabilities. It is proposed that a place for the disability experience should be expanded across the nation, and the program should be developed according to various types of disabilities.
Finally, mass communication should be used actively. It showed that most of the students get information on the disabled from mass communication, such as TV, radio, newspaper, magazines, so documentaries and educational programs should be developed in order to improve the awareness of the disabled.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.