대학도서관 문화프로그램의 특성과 개선방안 연구 : 서울시립대학교 학생의 인식과 수요조사를 중심으로 Improving and Categorizing Culture Programs of University Library : Focusing on the Perception and Demand of the Students of UOS원문보기
본 연구에서는 대학도서관의 문화프로그램 사례를 조사하고, 서울시립대학교 학생을 대상으로 대학도서관 문화프로그램의 전반적인 인식 및 수요에 관한 설문조사를 실시하였다. 나아가 자료에 대한 조사 및 설문분석을 토대로 대학도서관 문화프로그램의 특성을 파악하고, 이용률을 높이는 방안을 찾아내어 대학도서관 문화프로그램 활성화에 기여하고자 하였다.
설문 분석 결과, 도서관 문화프로그램 이용 경험자에게서 도서관 문화프로그램에 대해 더 긍정적이고 적극적인 반응을 발견하였다. 이는 도서관 문화프로그램 참여율을 높이는 것이 프로그램 시행에 더 긍정적으로 작용된다는 것을 의미하고, 나아가 새로이 시도되는 도서관 문화프로그램이 더 탄력을 받아 활성화될 수 있으리라는 결론에 도달하게 된다. 현재 도서관 문화프로그램의 참여율은 매우 낮은 편으로, 참여율을 높이기 위해 다음의 세 가지를 고려해야 할 것이다.
첫째, 내용 면에서 대학의 차별화되고 특화된 문화프로그램의 시행이 필요하다. 여러 대학에서 진행하고 있는 문화프로그램의 현황을 살펴보면, 비슷한 유형의 프로그램들이 특별히 대학별로 차별화되지 않고 진행되고 있는 것을 알 수 있었다. 대학이라는 특수성에 맞게 대학 내의 ...
본 연구에서는 대학도서관의 문화프로그램 사례를 조사하고, 서울시립대학교 학생을 대상으로 대학도서관 문화프로그램의 전반적인 인식 및 수요에 관한 설문조사를 실시하였다. 나아가 자료에 대한 조사 및 설문분석을 토대로 대학도서관 문화프로그램의 특성을 파악하고, 이용률을 높이는 방안을 찾아내어 대학도서관 문화프로그램 활성화에 기여하고자 하였다.
설문 분석 결과, 도서관 문화프로그램 이용 경험자에게서 도서관 문화프로그램에 대해 더 긍정적이고 적극적인 반응을 발견하였다. 이는 도서관 문화프로그램 참여율을 높이는 것이 프로그램 시행에 더 긍정적으로 작용된다는 것을 의미하고, 나아가 새로이 시도되는 도서관 문화프로그램이 더 탄력을 받아 활성화될 수 있으리라는 결론에 도달하게 된다. 현재 도서관 문화프로그램의 참여율은 매우 낮은 편으로, 참여율을 높이기 위해 다음의 세 가지를 고려해야 할 것이다.
첫째, 내용 면에서 대학의 차별화되고 특화된 문화프로그램의 시행이 필요하다. 여러 대학에서 진행하고 있는 문화프로그램의 현황을 살펴보면, 비슷한 유형의 프로그램들이 특별히 대학별로 차별화되지 않고 진행되고 있는 것을 알 수 있었다. 대학이라는 특수성에 맞게 대학 내의 인프라를 최대한 활용하는 프로그램, 각 대학의 특성에 맞는 차별화된 프로그램, 20대 계층을 위한 문화수요를 반영한 프로그램이 필요하다.
둘째, 홍보의 다양화와 전문화가 필요하다. 설문에서도 나타났듯이, 응답자가 문화프로그램을 이용하지 않은 가장 주된 이유는 ‘홍보 미비’였고, 개별 프로그램의 세부 만족도 중에서도 ‘홍보’ 부분의 만족도가 가장 떨어졌다. 홍보를 더 다양화하고, 수요자의 눈높이에 맞는 맞춤형 홍보를 고민해 보아야 할 것이다.
셋째, 이용자의 요구를 반영할 수 있는 통로를 마련해야 한다. 문화프로그램의 일방적인 시행은 이용자의 외면을 가져온다. 프로그램의 기획 및 평가 단계에서 설문지나 기타 채널을 통해 이용자의 요구를 반영할 수 있는 통로를 마련해야 할 것이다.
도서관만의 차별화되고 특화된 콘텐츠로, 다양한 홍보활동을 해 나가며, 항상 이용자와 소통하는 것이 도서관 문화프로그램을 성공적으로 이끌어나가는 방안이 될 수 있으리라고 본다.
본 연구에서는 대학도서관의 문화프로그램 사례를 조사하고, 서울시립대학교 학생을 대상으로 대학도서관 문화프로그램의 전반적인 인식 및 수요에 관한 설문조사를 실시하였다. 나아가 자료에 대한 조사 및 설문분석을 토대로 대학도서관 문화프로그램의 특성을 파악하고, 이용률을 높이는 방안을 찾아내어 대학도서관 문화프로그램 활성화에 기여하고자 하였다.
설문 분석 결과, 도서관 문화프로그램 이용 경험자에게서 도서관 문화프로그램에 대해 더 긍정적이고 적극적인 반응을 발견하였다. 이는 도서관 문화프로그램 참여율을 높이는 것이 프로그램 시행에 더 긍정적으로 작용된다는 것을 의미하고, 나아가 새로이 시도되는 도서관 문화프로그램이 더 탄력을 받아 활성화될 수 있으리라는 결론에 도달하게 된다. 현재 도서관 문화프로그램의 참여율은 매우 낮은 편으로, 참여율을 높이기 위해 다음의 세 가지를 고려해야 할 것이다.
첫째, 내용 면에서 대학의 차별화되고 특화된 문화프로그램의 시행이 필요하다. 여러 대학에서 진행하고 있는 문화프로그램의 현황을 살펴보면, 비슷한 유형의 프로그램들이 특별히 대학별로 차별화되지 않고 진행되고 있는 것을 알 수 있었다. 대학이라는 특수성에 맞게 대학 내의 인프라를 최대한 활용하는 프로그램, 각 대학의 특성에 맞는 차별화된 프로그램, 20대 계층을 위한 문화수요를 반영한 프로그램이 필요하다.
둘째, 홍보의 다양화와 전문화가 필요하다. 설문에서도 나타났듯이, 응답자가 문화프로그램을 이용하지 않은 가장 주된 이유는 ‘홍보 미비’였고, 개별 프로그램의 세부 만족도 중에서도 ‘홍보’ 부분의 만족도가 가장 떨어졌다. 홍보를 더 다양화하고, 수요자의 눈높이에 맞는 맞춤형 홍보를 고민해 보아야 할 것이다.
셋째, 이용자의 요구를 반영할 수 있는 통로를 마련해야 한다. 문화프로그램의 일방적인 시행은 이용자의 외면을 가져온다. 프로그램의 기획 및 평가 단계에서 설문지나 기타 채널을 통해 이용자의 요구를 반영할 수 있는 통로를 마련해야 할 것이다.
도서관만의 차별화되고 특화된 콘텐츠로, 다양한 홍보활동을 해 나가며, 항상 이용자와 소통하는 것이 도서관 문화프로그램을 성공적으로 이끌어나가는 방안이 될 수 있으리라고 본다.
This research dealt with the culture programs provided by universities in general, and investigated the perceptions and demands for the programs of the members of the University of Seoul, in specific. Based on questionnaire survey, it analyzed main characteristics of the culture programs of universi...
This research dealt with the culture programs provided by universities in general, and investigated the perceptions and demands for the programs of the members of the University of Seoul, in specific. Based on questionnaire survey, it analyzed main characteristics of the culture programs of universities and proposed several suggestions for better service.
By analyzing the survey results, this research found that university culture programs were more favored and positively responded by experienced users, which implied that program providers should try to raise the participatory ratio and make efforts for providing new programs. In order to increase the number of audience, say participatory ratio for the the university culture programs, research suggests three policy directions.
First, culture programs should be customized and fill the niche for demand of the university students. By fully utilizing university infrastructure, reflecting the socio-economic characteristics of the students and demands of the young generation, mainly in their twenties, culture programs can approach more closely to the audience.
Second, various and specialized promotion channels are prepared. Most of the questionnaire survey respondents depicted ‘poor promotion’ was the main reason for not participating the culture programs. Furthermore, the satisfaction level for the ‘promotion’ was the lowest. Third, university libraries should arrange channels to reflect the demands of the students. Throughout the whole process, say from planning phase of the culture programs to evaluation phase, the needs of the potential audience should be collected, analyzed, and reflected on the programs.
By utilizing the specialities of the characteristics of young generation at the universities and well-promoted customized culture programs would meet the demands of the members of universities.
This research dealt with the culture programs provided by universities in general, and investigated the perceptions and demands for the programs of the members of the University of Seoul, in specific. Based on questionnaire survey, it analyzed main characteristics of the culture programs of universities and proposed several suggestions for better service.
By analyzing the survey results, this research found that university culture programs were more favored and positively responded by experienced users, which implied that program providers should try to raise the participatory ratio and make efforts for providing new programs. In order to increase the number of audience, say participatory ratio for the the university culture programs, research suggests three policy directions.
First, culture programs should be customized and fill the niche for demand of the university students. By fully utilizing university infrastructure, reflecting the socio-economic characteristics of the students and demands of the young generation, mainly in their twenties, culture programs can approach more closely to the audience.
Second, various and specialized promotion channels are prepared. Most of the questionnaire survey respondents depicted ‘poor promotion’ was the main reason for not participating the culture programs. Furthermore, the satisfaction level for the ‘promotion’ was the lowest. Third, university libraries should arrange channels to reflect the demands of the students. Throughout the whole process, say from planning phase of the culture programs to evaluation phase, the needs of the potential audience should be collected, analyzed, and reflected on the programs.
By utilizing the specialities of the characteristics of young generation at the universities and well-promoted customized culture programs would meet the demands of the members of universities.
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