본 연구는 ADHD 성향 아동의 사회기술 훈련 프로그램에서 역할극과 게임놀이 활동의 효과를 비교하기 위함으로, 아동의 ADHD 특성, 사회적 기술, 적응 및 부적응 행동을 중심으로 연구하였다. 본 연구 대상은 초등학교 2학년~3학년 ADHD 성향을 가진 아동으로, 교사가 추천하고 부모가 사회기술훈련 프로그램에 참여를 희망하는 아동중 교사용 Conners 평정 척도, ADS, K-WISC-Ⅲ를 실시하여 프로그램에 참여할 아동 12명을 선정하였다. 선정된 아동을 대응 표집하여 역할극과 게임놀이 집단에 배정하였다. 선정된 아동은 Conners 평정 척도 15점이상, ADS 점수 65T 이상, K-WISC-Ⅲ가 80점 이상이다. 사회기술훈련 프로그램에서 역할극과 게임놀이가 아동의 ADHD 특성, 사회적기술, 적응 및 부적응 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 프로그램 실시하기 전 후에 ADS, 교사용 코너스 평가를 실시하였다. 또한 역할극과 게임놀이 프로그램이 아동의 사회기술에 영향을 미치는지 알아보기 위하여 교사용, 부모용, 아동용 SSRS를 실시하였고, 마지막으로 적응 및 부적응 행동 변화를 알아보기 위하여 ...
본 연구는 ADHD 성향 아동의 사회기술 훈련 프로그램에서 역할극과 게임놀이 활동의 효과를 비교하기 위함으로, 아동의 ADHD 특성, 사회적 기술, 적응 및 부적응 행동을 중심으로 연구하였다. 본 연구 대상은 초등학교 2학년~3학년 ADHD 성향을 가진 아동으로, 교사가 추천하고 부모가 사회기술훈련 프로그램에 참여를 희망하는 아동중 교사용 Conners 평정 척도, ADS, K-WISC-Ⅲ를 실시하여 프로그램에 참여할 아동 12명을 선정하였다. 선정된 아동을 대응 표집하여 역할극과 게임놀이 집단에 배정하였다. 선정된 아동은 Conners 평정 척도 15점이상, ADS 점수 65T 이상, K-WISC-Ⅲ가 80점 이상이다. 사회기술훈련 프로그램에서 역할극과 게임놀이가 아동의 ADHD 특성, 사회적기술, 적응 및 부적응 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 프로그램 실시하기 전 후에 ADS, 교사용 코너스 평가를 실시하였다. 또한 역할극과 게임놀이 프로그램이 아동의 사회기술에 영향을 미치는지 알아보기 위하여 교사용, 부모용, 아동용 SSRS를 실시하였고, 마지막으로 적응 및 부적응 행동 변화를 알아보기 위하여 조작적 정의에 의한 행동관찰평가를 실시하여 사전-사후 효과를 비교하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 12.0을 이용하였고, 가설 검증을 위해 두 집단의 사전 사후 검사에 대해 검사시기×집단의 이원변량분석(검사시기는 반복측정)과 사후검증을 위해 t-검증을 실시하였다.
본 연구는 ADHD 성향 아동의 사회기술 훈련 프로그램에서 역할극과 게임놀이 활동의 효과를 비교하기 위함으로, 아동의 ADHD 특성, 사회적 기술, 적응 및 부적응 행동을 중심으로 연구하였다. 본 연구 대상은 초등학교 2학년~3학년 ADHD 성향을 가진 아동으로, 교사가 추천하고 부모가 사회기술훈련 프로그램에 참여를 희망하는 아동중 교사용 Conners 평정 척도, ADS, K-WISC-Ⅲ를 실시하여 프로그램에 참여할 아동 12명을 선정하였다. 선정된 아동을 대응 표집하여 역할극과 게임놀이 집단에 배정하였다. 선정된 아동은 Conners 평정 척도 15점이상, ADS 점수 65T 이상, K-WISC-Ⅲ가 80점 이상이다. 사회기술훈련 프로그램에서 역할극과 게임놀이가 아동의 ADHD 특성, 사회적기술, 적응 및 부적응 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 프로그램 실시하기 전 후에 ADS, 교사용 코너스 평가를 실시하였다. 또한 역할극과 게임놀이 프로그램이 아동의 사회기술에 영향을 미치는지 알아보기 위하여 교사용, 부모용, 아동용 SSRS를 실시하였고, 마지막으로 적응 및 부적응 행동 변화를 알아보기 위하여 조작적 정의에 의한 행동관찰평가를 실시하여 사전-사후 효과를 비교하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 12.0을 이용하였고, 가설 검증을 위해 두 집단의 사전 사후 검사에 대해 검사시기×집단의 이원변량분석(검사시기는 반복측정)과 사후검증을 위해 t-검증을 실시하였다.
This study aimed to compare with the effects of Role-play and Game-play in the social skill training program of the children with ADHD. And focused on ADHD symptom, social skill and adjustment & maladjustment behavior with ADHD children. For the present study, 12 children were selected from the seco...
This study aimed to compare with the effects of Role-play and Game-play in the social skill training program of the children with ADHD. And focused on ADHD symptom, social skill and adjustment & maladjustment behavior with ADHD children. For the present study, 12 children were selected from the second and the third graders in primary school. The participants were chosen primarily by the teacher's recommendation and admitted to participate in the program to social skill training program for ADHD children by their parents. They were administered the Conners Teacher Rating Scale, ADS and K-WISC-Ⅲ. The criteria for participation in this study were 15 points or higher for Conner's rating scale, T-score 65 or higher for ADS, and IQ 80 or higher for K-WISC-Ⅲ. In order to examine the effects of role-play and game-play from social skill training program focused on ADHD symptom, social skill training, adjustment & maladustment behavior with ADHD children, pre-and post tests using Social Skills Rating System(SSRS) were administered to their parents and teachers, and participants by oneself. The children's behaviors were also observed by the two observers using the behavior observation scale. To analyze the date, two-way ANOVAs with reapeated measure and t-test as a post hoc com were conducted by using SPSS 12.0(ed). The major results of this study are as follows: First, Role-play and Game-play in the social skill training program of the children with ADHD was differenced to "empathy" of adjustment behaviors. Although two program showed the effects on improving ADHD children's empathy, game-play program was more significance consequence than role-play program to improving empathy. Second, Role-play program developed improved ADHD children's adjustment behaviors(self-assertion, empathy, self control) and decreased maladjustment behaviors(ADHD characteristic) as the program session progressed. Measured using behavior observaion scale. Third, Game-play program developed improved adjustment behaviors(collaboration, empathy, self control) and decreased maladjustment behaviors(ADHD characteristic) as the program session progressed. And game-play increased scores of SSRS of the participants reported by their teachers. Therefore, this study demonstrated that the both programs significance consequence on increased the adjustment behaviors and decreased maladjustment behaviors. Finally, the implications and limitations of this study were discussed, and topics to be investigated in the future study were suggested.
This study aimed to compare with the effects of Role-play and Game-play in the social skill training program of the children with ADHD. And focused on ADHD symptom, social skill and adjustment & maladjustment behavior with ADHD children. For the present study, 12 children were selected from the second and the third graders in primary school. The participants were chosen primarily by the teacher's recommendation and admitted to participate in the program to social skill training program for ADHD children by their parents. They were administered the Conners Teacher Rating Scale, ADS and K-WISC-Ⅲ. The criteria for participation in this study were 15 points or higher for Conner's rating scale, T-score 65 or higher for ADS, and IQ 80 or higher for K-WISC-Ⅲ. In order to examine the effects of role-play and game-play from social skill training program focused on ADHD symptom, social skill training, adjustment & maladustment behavior with ADHD children, pre-and post tests using Social Skills Rating System(SSRS) were administered to their parents and teachers, and participants by oneself. The children's behaviors were also observed by the two observers using the behavior observation scale. To analyze the date, two-way ANOVAs with reapeated measure and t-test as a post hoc com were conducted by using SPSS 12.0(ed). The major results of this study are as follows: First, Role-play and Game-play in the social skill training program of the children with ADHD was differenced to "empathy" of adjustment behaviors. Although two program showed the effects on improving ADHD children's empathy, game-play program was more significance consequence than role-play program to improving empathy. Second, Role-play program developed improved ADHD children's adjustment behaviors(self-assertion, empathy, self control) and decreased maladjustment behaviors(ADHD characteristic) as the program session progressed. Measured using behavior observaion scale. Third, Game-play program developed improved adjustment behaviors(collaboration, empathy, self control) and decreased maladjustment behaviors(ADHD characteristic) as the program session progressed. And game-play increased scores of SSRS of the participants reported by their teachers. Therefore, this study demonstrated that the both programs significance consequence on increased the adjustment behaviors and decreased maladjustment behaviors. Finally, the implications and limitations of this study were discussed, and topics to be investigated in the future study were suggested.
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