본 연구에서는 ADHD 아동을 위한 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램이 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력에 미치는 효과를 비교하고자 하였다. 본 연구 대상은 의정부시에 거주하는 초등학교 2~3학년 아동들 중 소아정신과 전문의나 임상심리전문가의 소견에 따라 ADHD로 진단받은 아동을 대상으로 선정하였다. 최종 19명이 연구대상으로 선발되었다. 이 아동들은 주의력향상 프로그램에 참여한 실험집단에 6명, 정서조절 프로그램에 참여한 실험집단에 7명, 대기통제집단 6명으로 배분되었다. 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램을 실시하기 전과 후에 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력 평가를 실시하였다. 자료처리는 SPSS18.0 프로그램을 사용하였고, 연구 문제를 검증하기 위해 사전검사를 공변인으로 하고 집단(주의력향상, 정서조절, 통제집단)을 독립변인으로 하여 사후검사를 종속변인으로 하는 ...
본 연구에서는 ADHD 아동을 위한 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램이 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력에 미치는 효과를 비교하고자 하였다. 본 연구 대상은 의정부시에 거주하는 초등학교 2~3학년 아동들 중 소아정신과 전문의나 임상심리전문가의 소견에 따라 ADHD로 진단받은 아동을 대상으로 선정하였다. 최종 19명이 연구대상으로 선발되었다. 이 아동들은 주의력향상 프로그램에 참여한 실험집단에 6명, 정서조절 프로그램에 참여한 실험집단에 7명, 대기통제집단 6명으로 배분되었다. 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램을 실시하기 전과 후에 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력 평가를 실시하였다. 자료처리는 SPSS18.0 프로그램을 사용하였고, 연구 문제를 검증하기 위해 사전검사를 공변인으로 하고 집단(주의력향상, 정서조절, 통제집단)을 독립변인으로 하여 사후검사를 종속변인으로 하는 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 주의력 향상 프로그램과 정서조절 프로그램이 ADHD 아동의 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램을 실시한 두 실험집단은 사후 평가 시, 통제집단에 비해 정서조절능력을 향상되었는데 두 프로그램의 실험처치 후 아동의 정서조절능력은 ‘문제 중심적 대처 및 지지 추구’와 같은 긍정적인 정서조절 방식은 증가되고 ‘감정발산’, ‘공격성’과 같은 부정적인 정서조절 방식은 감소했다. 또, 정서조절 프로그램을 실시한 실험집단은 주의력향상 프로그램을 실시한 집단보다 긍정적인 정서조절 방식의 증가에 더 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 주의력 향상 프로그램과 정서조절 프로그램은 통제집단에 비해 사회적 기술이 유의미하게 상승했으며, 정서조절 프로그램은 주의력 향상 프로그램보다도 ADHD 아동의 사회성에 더 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 확인했다. 셋째, 주의력 향상 프로그램과 정서조절 프로그램은 통제집단에 비해 자기통제력이 향상되었다. 그러나 두 집단 간 자기통제력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 넷째, 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램은 ADHD 아동의 정의적 특징인 부주의, 충동성, 과잉행동에 변화를 주었지만 두 프로그램간에 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 ADHD 아동을 위한 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램이 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력에 미치는 효과를 비교하고자 하였다. 본 연구 대상은 의정부시에 거주하는 초등학교 2~3학년 아동들 중 소아정신과 전문의나 임상심리전문가의 소견에 따라 ADHD로 진단받은 아동을 대상으로 선정하였다. 최종 19명이 연구대상으로 선발되었다. 이 아동들은 주의력향상 프로그램에 참여한 실험집단에 6명, 정서조절 프로그램에 참여한 실험집단에 7명, 대기통제집단 6명으로 배분되었다. 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램을 실시하기 전과 후에 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력 평가를 실시하였다. 자료처리는 SPSS18.0 프로그램을 사용하였고, 연구 문제를 검증하기 위해 사전검사를 공변인으로 하고 집단(주의력향상, 정서조절, 통제집단)을 독립변인으로 하여 사후검사를 종속변인으로 하는 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 주의력 향상 프로그램과 정서조절 프로그램이 ADHD 아동의 정서조절, 사회적 기술, 자기통제력 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램을 실시한 두 실험집단은 사후 평가 시, 통제집단에 비해 정서조절능력을 향상되었는데 두 프로그램의 실험처치 후 아동의 정서조절능력은 ‘문제 중심적 대처 및 지지 추구’와 같은 긍정적인 정서조절 방식은 증가되고 ‘감정발산’, ‘공격성’과 같은 부정적인 정서조절 방식은 감소했다. 또, 정서조절 프로그램을 실시한 실험집단은 주의력향상 프로그램을 실시한 집단보다 긍정적인 정서조절 방식의 증가에 더 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 주의력 향상 프로그램과 정서조절 프로그램은 통제집단에 비해 사회적 기술이 유의미하게 상승했으며, 정서조절 프로그램은 주의력 향상 프로그램보다도 ADHD 아동의 사회성에 더 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 확인했다. 셋째, 주의력 향상 프로그램과 정서조절 프로그램은 통제집단에 비해 자기통제력이 향상되었다. 그러나 두 집단 간 자기통제력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 넷째, 주의력향상 프로그램과 정서조절 프로그램은 ADHD 아동의 정의적 특징인 부주의, 충동성, 과잉행동에 변화를 주었지만 두 프로그램간에 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to compare attention improvement program with the emotion regulation program for ADHD child’s social skill, self control and emotional regulation. Participants of the study were ADHD children categorized by expert's comments among 2nd to 3rd grade student pool. 6 childr...
The purpose of this study was to compare attention improvement program with the emotion regulation program for ADHD child’s social skill, self control and emotional regulation. Participants of the study were ADHD children categorized by expert's comments among 2nd to 3rd grade student pool. 6 children were selected to the first group for the attention improvement program designed by this research. Total 19 children were selected for this study with 7 children assigned to the emotion regulation program and the wait control group for 6 children. The study aimed to examine their behavior changes regarding emotion regulation, social skill, self control before and after the attention improvement and the emotion regulation program. To analyze the date, ANCOVA were conducted pretest scores as covariates and was processed by using SPSS 18.0. The major results of the study are as follows: First, when it came to the pre-and post tests for the attention improvement program and the emotion regulation program , there was significant improvement of "problem-focused coping & support pursuit" "out of emotion" "aggression"of the group tested the attention improvement program and the emotion regulation program than the wait control group. however, there was a small difference in the "avoidance" the research showed that the emotion regulation program were more efficiently to improve positive emotion regulation way than the attention improvement. Second, their social skill has been improved meaningfully of attention improvement program and the emotion regulation program than the wait control group, and it found out that the emotion regulation program affected an extensively positive impact on ADHD's social development. Third, their self control has been more improved in the attention improvement program and the emotion regulation program group than the wait control group. but there was not meaningful difference. Fourth, attention improvement program and the emotion regulation program made changes of their first traits inattention and hyperactivity, impulsivity however there were no meaningful difference between both programs. The comparison of the study is significant to develop the effective intervention program and to provide resources for applying a proper treatment to ADHD children.
The purpose of this study was to compare attention improvement program with the emotion regulation program for ADHD child’s social skill, self control and emotional regulation. Participants of the study were ADHD children categorized by expert's comments among 2nd to 3rd grade student pool. 6 children were selected to the first group for the attention improvement program designed by this research. Total 19 children were selected for this study with 7 children assigned to the emotion regulation program and the wait control group for 6 children. The study aimed to examine their behavior changes regarding emotion regulation, social skill, self control before and after the attention improvement and the emotion regulation program. To analyze the date, ANCOVA were conducted pretest scores as covariates and was processed by using SPSS 18.0. The major results of the study are as follows: First, when it came to the pre-and post tests for the attention improvement program and the emotion regulation program , there was significant improvement of "problem-focused coping & support pursuit" "out of emotion" "aggression"of the group tested the attention improvement program and the emotion regulation program than the wait control group. however, there was a small difference in the "avoidance" the research showed that the emotion regulation program were more efficiently to improve positive emotion regulation way than the attention improvement. Second, their social skill has been improved meaningfully of attention improvement program and the emotion regulation program than the wait control group, and it found out that the emotion regulation program affected an extensively positive impact on ADHD's social development. Third, their self control has been more improved in the attention improvement program and the emotion regulation program group than the wait control group. but there was not meaningful difference. Fourth, attention improvement program and the emotion regulation program made changes of their first traits inattention and hyperactivity, impulsivity however there were no meaningful difference between both programs. The comparison of the study is significant to develop the effective intervention program and to provide resources for applying a proper treatment to ADHD children.
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