본 연구에서는 초등학교 1~2학년 읽기 부진 학생을 대상으로 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램이 읽기 부진 학생의 읽기능력, 즉 초기 기초 읽기 능력, 읽기 유창성, 해독, 읽기 이해력, 읽기태도 향상과 부모의 양육효능감에 미치는 효과를 비교하고자 했다. 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육프로그램은 음운인식, 자음과 모음의 지식 및 소리-글자 대응, 단어읽기, 문장 읽기, 짧은 글 읽기 순으로 아동이 학습하는 내용은 같다. 그러나 직접교수 읽기 프로그램은 연구자가 아동들에게 직접교수로 읽기를 가르치고, 읽기게임 부모교육은 연구자에게 교육받은 읽기게임을 가정에서 자녀와 함께 실시하는 것에서 차이가 있다. 본 연구는 의정부의 A 정신보건센터로 부모가 읽기 부진 문제를 갖고 있다고 생각하여 의뢰한 아동들을 대상으로 하였다. 선별검사로 지능검사와 KISE-BATT 읽기 검사를 실시하여 읽기 검사에서 현재 학년 수준보다 1년 이상 지체된 아동 12명을 선정하여, 직접교수 읽기 프로그램 집단(6명)과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 집단(6명)으로 배분하였다. 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램의 효과를 비교하기 위해서 아동과 훈련된 검사자가 1:1로 기초학력 검사(BATT), 기초학습기능 수행평가체제 검사(BASA)읽기, 음운인식검사, 소리-글자대응 검사, 자모지식 검사, 무의미 단어 해독 검사, 읽기태도 검사를 프로그램 시작 전과 후에 실시하였다. 더불어 부모에게는 양육효능감 검사를 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 ...
본 연구에서는 초등학교 1~2학년 읽기 부진 학생을 대상으로 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램이 읽기 부진 학생의 읽기능력, 즉 초기 기초 읽기 능력, 읽기 유창성, 해독, 읽기 이해력, 읽기태도 향상과 부모의 양육효능감에 미치는 효과를 비교하고자 했다. 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육프로그램은 음운인식, 자음과 모음의 지식 및 소리-글자 대응, 단어읽기, 문장 읽기, 짧은 글 읽기 순으로 아동이 학습하는 내용은 같다. 그러나 직접교수 읽기 프로그램은 연구자가 아동들에게 직접교수로 읽기를 가르치고, 읽기게임 부모교육은 연구자에게 교육받은 읽기게임을 가정에서 자녀와 함께 실시하는 것에서 차이가 있다. 본 연구는 의정부의 A 정신보건센터로 부모가 읽기 부진 문제를 갖고 있다고 생각하여 의뢰한 아동들을 대상으로 하였다. 선별검사로 지능검사와 KISE-BATT 읽기 검사를 실시하여 읽기 검사에서 현재 학년 수준보다 1년 이상 지체된 아동 12명을 선정하여, 직접교수 읽기 프로그램 집단(6명)과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 집단(6명)으로 배분하였다. 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램의 효과를 비교하기 위해서 아동과 훈련된 검사자가 1:1로 기초학력 검사(BATT), 기초학습기능 수행평가체제 검사(BASA)읽기, 음운인식검사, 소리-글자대응 검사, 자모지식 검사, 무의미 단어 해독 검사, 읽기태도 검사를 프로그램 시작 전과 후에 실시하였다. 더불어 부모에게는 양육효능감 검사를 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하였고, 두 집단의 동질성을 검증하기 위하여 독립표본 t검증 방법을 활용하였다. 그리고 두 집단 간의 효과를 비교하기 위하여 이원변량분석을 실시하였다. 두 집단 간의 효과 차이가 있을 경우, 각 집단별 사전-사후 검사를 비교하는 대응표본 t 검증을 실시하였다. 직접교수 읽기프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램이 읽기 부진 아동의 초기 기초 읽기 능력, 읽기 유창성, 해독, 읽기 이해력, 읽기태도와 부모의 양육효능감에 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기부진 아동의 초기 기초 읽기 능력 향상에는 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사 간에는 유의한 향상이 나타났다. 둘째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 읽기 유창성 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사간에는 유의한 향상이 있었다. 셋째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 해독 향상에 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사간에는 유의한 향상이 있었다. 넷째, 직접 교수 읽기 프로그램과 일기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 읽기 이해력 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사 간에는 유의한 향상이 있었다. 다섯째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 읽기 태도 향상에서 집단 간 차이가 있었다. 그리고 집단 간의 상호작용에 유의한 향상이 있었다. 즉, 직접교수 읽기 프로그램에서 아동들의 읽기 태도가 유의하게 향상되지 않았지만 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 아동들의 읽기 태도가 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 여섯째, 직접 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 부모의 양육효능감 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그리고 사전-사후 검사 간에도 유의한 향상이 없었다. 따라서 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 초기 기초 읽기 능력인 음운인식, 소리글자 대응, 자모지식, 무의미단어 해독 능력, 읽기 유창성, 해독, 읽기 이해력 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그러나 두 집단 모두 사전-사후 검사에서는 읽기 능력이 향상되었다. 부모의 양육효능감은 집단 간, 검사시기 모두 유의한 차이가 없었다. 그러나 읽기 태도에서는 두 집단 간 유의한 차이가 있었다. 읽기 부진 아동에게 읽기 능력 향상을 위해 직접교수로 읽기를 가르칠 뿐만 아니라 읽기 부진 아동을 가정에서 효과적으로 지도할 수 있도록 읽기 게임을 부모에게 교육하여, 두 교수 방법이 효과가 있음을 검증하였다. 이에 따라 교실, 특수학급, 학습치료 기관 뿐 아니라 부모에게 읽기 부진 아동에게 적용해 볼 수 있는 효과적 교수방법을 개발하였다는 것에 의의가 있다.
본 연구에서는 초등학교 1~2학년 읽기 부진 학생을 대상으로 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램이 읽기 부진 학생의 읽기능력, 즉 초기 기초 읽기 능력, 읽기 유창성, 해독, 읽기 이해력, 읽기태도 향상과 부모의 양육효능감에 미치는 효과를 비교하고자 했다. 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육프로그램은 음운인식, 자음과 모음의 지식 및 소리-글자 대응, 단어읽기, 문장 읽기, 짧은 글 읽기 순으로 아동이 학습하는 내용은 같다. 그러나 직접교수 읽기 프로그램은 연구자가 아동들에게 직접교수로 읽기를 가르치고, 읽기게임 부모교육은 연구자에게 교육받은 읽기게임을 가정에서 자녀와 함께 실시하는 것에서 차이가 있다. 본 연구는 의정부의 A 정신보건센터로 부모가 읽기 부진 문제를 갖고 있다고 생각하여 의뢰한 아동들을 대상으로 하였다. 선별검사로 지능검사와 KISE-BATT 읽기 검사를 실시하여 읽기 검사에서 현재 학년 수준보다 1년 이상 지체된 아동 12명을 선정하여, 직접교수 읽기 프로그램 집단(6명)과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 집단(6명)으로 배분하였다. 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램의 효과를 비교하기 위해서 아동과 훈련된 검사자가 1:1로 기초학력 검사(BATT), 기초학습기능 수행평가체제 검사(BASA)읽기, 음운인식검사, 소리-글자대응 검사, 자모지식 검사, 무의미 단어 해독 검사, 읽기태도 검사를 프로그램 시작 전과 후에 실시하였다. 더불어 부모에게는 양육효능감 검사를 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하였고, 두 집단의 동질성을 검증하기 위하여 독립표본 t검증 방법을 활용하였다. 그리고 두 집단 간의 효과를 비교하기 위하여 이원변량분석을 실시하였다. 두 집단 간의 효과 차이가 있을 경우, 각 집단별 사전-사후 검사를 비교하는 대응표본 t 검증을 실시하였다. 직접교수 읽기프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램이 읽기 부진 아동의 초기 기초 읽기 능력, 읽기 유창성, 해독, 읽기 이해력, 읽기태도와 부모의 양육효능감에 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기부진 아동의 초기 기초 읽기 능력 향상에는 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사 간에는 유의한 향상이 나타났다. 둘째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 읽기 유창성 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사간에는 유의한 향상이 있었다. 셋째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 해독 향상에 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사간에는 유의한 향상이 있었다. 넷째, 직접 교수 읽기 프로그램과 일기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 읽기 이해력 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그러나 사전-사후 검사 간에는 유의한 향상이 있었다. 다섯째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 아동의 읽기 태도 향상에서 집단 간 차이가 있었다. 그리고 집단 간의 상호작용에 유의한 향상이 있었다. 즉, 직접교수 읽기 프로그램에서 아동들의 읽기 태도가 유의하게 향상되지 않았지만 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 아동들의 읽기 태도가 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 여섯째, 직접 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 부모의 양육효능감 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그리고 사전-사후 검사 간에도 유의한 향상이 없었다. 따라서 직접교수 읽기 프로그램과 읽기게임 부모교육을 병행한 직접교수 읽기 프로그램은 초기 기초 읽기 능력인 음운인식, 소리글자 대응, 자모지식, 무의미단어 해독 능력, 읽기 유창성, 해독, 읽기 이해력 향상에서 집단 간 차이가 없었다. 그러나 두 집단 모두 사전-사후 검사에서는 읽기 능력이 향상되었다. 부모의 양육효능감은 집단 간, 검사시기 모두 유의한 차이가 없었다. 그러나 읽기 태도에서는 두 집단 간 유의한 차이가 있었다. 읽기 부진 아동에게 읽기 능력 향상을 위해 직접교수로 읽기를 가르칠 뿐만 아니라 읽기 부진 아동을 가정에서 효과적으로 지도할 수 있도록 읽기 게임을 부모에게 교육하여, 두 교수 방법이 효과가 있음을 검증하였다. 이에 따라 교실, 특수학급, 학습치료 기관 뿐 아니라 부모에게 읽기 부진 아동에게 적용해 볼 수 있는 효과적 교수방법을 개발하였다는 것에 의의가 있다.
An Effect of DI reading program with the Reading Game Parent Education. : Focusing on Children's Reading Skills, Reading attitude, Parenting Efficacy Seo, Sookin Department of Psychology The Graduate School of Duksung Women's University The purpose of study was to compare the effects of the direct i...
An Effect of DI reading program with the Reading Game Parent Education. : Focusing on Children's Reading Skills, Reading attitude, Parenting Efficacy Seo, Sookin Department of Psychology The Graduate School of Duksung Women's University The purpose of study was to compare the effects of the direct instruction reading program with reading game parent education and direct instruction reading program on the initial basic reading skills, reading fluency, decoding, reading comprehension, reading attitude of poor reading students and parenting efficacy of parent. In order to accomplish such purpose, the research questions were established as follows. First, Do the direct instruction reading program with the parent education and the direct instruction reading program show different effects on the reading ability of poor reading students? 1-1. Do the direct instruction reading program with the parent education and the direct instruction reading program show different effects on the initial basic reading skills of poor reading students? 1-2. Do the direct instruction reading program with the parent education and the direct instruction reading program show different effects on the reading fluency of poor reading students? 1-3. Do the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program show different effects on the decoding of poor reading students? 1-4. Do the direct instruction reading program with parent education and direct instruction reading program show different effects on the reading comprehension of poor reading students? Second, Do the direct instruction reading program with parent education and direct instruction reading program show different effects on the reading attitude of poor reading students? Third, Do the direct instruction reading program with the parent education and direct instruction reading program show different effects on the parenting efficacy or parent? In order to resolve the above questions, participants of the research were selected from an mental health center in Uijeongbu. They were recommended by their parent as subjects who need enhancement of reading. The subjects were 1-2 grades. Twelve students with IQ 70(K-WISC-Ⅲ) or above and than the current grade more than 1 year overdue on BATT reading test were selected. These students were assigned to the reading game parent education with direct instruction reading program and direct instruction reading program (six students each) matching in germs of pre-test scores. The BASA reading test, BATT reading test, phonological awareness test, sound-letter correspondence test, orthographic knowledge test, pseudo-word reading test, reading attitude test, parenting efficacy test were conducted before and after implementation of the programs. The tests were individually administered by a qualified examiner in person. The data of the research were processed using SPSS 18.0. In order to verify the homogeneity of the two groups, Independent Samples t-Test were conducted on pretests of KISE-BATT reading scores and K-WISC-Ⅲ. To compare the effects, two-way ANOVA test were conducted on pre and post tests of BASA reading scores, BATT reading scores, phonological awareness scores, sound-letter correspondence scores, orthographic knowledge scores, pseudo-word reading scores, reading attitude scores, parenting efficacy scores. To compare each groups pre with post tests of all variables Paired t-test were also conducted. The results of this were also conducted. 1-1. in comparison of two programs, both direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program did not show any difference on improving the initial basic reading skills of poor reading students. On the other hand the results indicate that the two programs showed significant and positive effects in the analysis of the difference between pre and post tests of the initial basic reading skills. 1-2. the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program did not show any different effects on reading fluency of poor reading students. But in the analysis of the pre and post tests, both the parent education with direct instruction reading program and the direct instruction reading program significantly improve reading fluency of poor reading students. 1-3. the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on decoding of poor reading students significantly did not show different effects. However in the analysis of pre-post tests, both of the parent education with direct instruction reading program and the direct instruction reading program significantly increased on decoding. 1-4. the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on reading comprehension of poor reading students did not show different effects. But in the analysis of pre and post tests, both of the parent education with direct instruction reading program and direct instruction reading program significantly increased reading comprehension of poor reading students. Second, the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on the reading attitude of poor reading students show different effects. In addition, in the analysis of the pre and post tests, the parent with direct instruction reading program significantly increased reading attitude of poor reading students, whereas the direct instruction reading program did not. Third, the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on the parenting efficacy of parents did not show different effects. And the parent education with direct instruction reading program and direct instruction reading program did not significantly increase pa
An Effect of DI reading program with the Reading Game Parent Education. : Focusing on Children's Reading Skills, Reading attitude, Parenting Efficacy Seo, Sookin Department of Psychology The Graduate School of Duksung Women's University The purpose of study was to compare the effects of the direct instruction reading program with reading game parent education and direct instruction reading program on the initial basic reading skills, reading fluency, decoding, reading comprehension, reading attitude of poor reading students and parenting efficacy of parent. In order to accomplish such purpose, the research questions were established as follows. First, Do the direct instruction reading program with the parent education and the direct instruction reading program show different effects on the reading ability of poor reading students? 1-1. Do the direct instruction reading program with the parent education and the direct instruction reading program show different effects on the initial basic reading skills of poor reading students? 1-2. Do the direct instruction reading program with the parent education and the direct instruction reading program show different effects on the reading fluency of poor reading students? 1-3. Do the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program show different effects on the decoding of poor reading students? 1-4. Do the direct instruction reading program with parent education and direct instruction reading program show different effects on the reading comprehension of poor reading students? Second, Do the direct instruction reading program with parent education and direct instruction reading program show different effects on the reading attitude of poor reading students? Third, Do the direct instruction reading program with the parent education and direct instruction reading program show different effects on the parenting efficacy or parent? In order to resolve the above questions, participants of the research were selected from an mental health center in Uijeongbu. They were recommended by their parent as subjects who need enhancement of reading. The subjects were 1-2 grades. Twelve students with IQ 70(K-WISC-Ⅲ) or above and than the current grade more than 1 year overdue on BATT reading test were selected. These students were assigned to the reading game parent education with direct instruction reading program and direct instruction reading program (six students each) matching in germs of pre-test scores. The BASA reading test, BATT reading test, phonological awareness test, sound-letter correspondence test, orthographic knowledge test, pseudo-word reading test, reading attitude test, parenting efficacy test were conducted before and after implementation of the programs. The tests were individually administered by a qualified examiner in person. The data of the research were processed using SPSS 18.0. In order to verify the homogeneity of the two groups, Independent Samples t-Test were conducted on pretests of KISE-BATT reading scores and K-WISC-Ⅲ. To compare the effects, two-way ANOVA test were conducted on pre and post tests of BASA reading scores, BATT reading scores, phonological awareness scores, sound-letter correspondence scores, orthographic knowledge scores, pseudo-word reading scores, reading attitude scores, parenting efficacy scores. To compare each groups pre with post tests of all variables Paired t-test were also conducted. The results of this were also conducted. 1-1. in comparison of two programs, both direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program did not show any difference on improving the initial basic reading skills of poor reading students. On the other hand the results indicate that the two programs showed significant and positive effects in the analysis of the difference between pre and post tests of the initial basic reading skills. 1-2. the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program did not show any different effects on reading fluency of poor reading students. But in the analysis of the pre and post tests, both the parent education with direct instruction reading program and the direct instruction reading program significantly improve reading fluency of poor reading students. 1-3. the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on decoding of poor reading students significantly did not show different effects. However in the analysis of pre-post tests, both of the parent education with direct instruction reading program and the direct instruction reading program significantly increased on decoding. 1-4. the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on reading comprehension of poor reading students did not show different effects. But in the analysis of pre and post tests, both of the parent education with direct instruction reading program and direct instruction reading program significantly increased reading comprehension of poor reading students. Second, the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on the reading attitude of poor reading students show different effects. In addition, in the analysis of the pre and post tests, the parent with direct instruction reading program significantly increased reading attitude of poor reading students, whereas the direct instruction reading program did not. Third, the direct instruction reading program with parent education and the direct instruction reading program on the parenting efficacy of parents did not show different effects. And the parent education with direct instruction reading program and direct instruction reading program did not significantly increase pa
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