본 연구는 인터넷의 급속한 보급으로 인하여 대중음악의 구매형태가 급격한 소비형태의 변화에 따른 홍보마케팅이 대중음악의 구매증진에 미치는 영향에 대하여 논의하였다. 온라인 홍보마케팅은 기존의 대중음악산업과의 연계를 고려하여 온라인 홍보 도구를 접촉한 온라인 음악 구매고객들이 정보에 대한 수용단계를 거쳐 왔다. 이를 단계별로 보면, 온라인 음악에 대한 정보를 획득하는 단계, 시험구매를 반복하면서 신뢰가 쌓이는 단계, 온라인 음악을 오프라인에서의 음악구매활동보다 선호하면서 이용빈도가 구매이성에 대한 자각을 갖게 되는 단계, 이에 따라 온라인 음악에 몰입하여 이를 즐기게 되는 소비자 수용과정에 대한 연구이다. 소비자들은 자기 개인의 수용단계를 넘어서서 주변이나 친지들에게 자신이 즐기는 온라인 음악에 대해 서로 즐기는 장르나 분야가 일치하는 친구 또는 주변사람들과 더불어 음악 컨텐츠에 대한 반응을 서로 교류하면서 사회적인 교류활동과 동호회 활동을 등을 통해 공동체적인 수용확산과정을 거치게 된다. 이러한 단계와 과정의 모색을 통하여 온라인이 갖는 일반적인 특성을 제시하는 선행연구이론을 기반으로 온라인 음악시장에서의 특징을 도출하고, 온라인 음악 구매에 영향을 미치는 접촉실태, 신뢰요인, 이용편리성요인, 몰입, 쌍방향 맞춤 사회적 교류 특징요인을 매개로 한 소비자의 ...
본 연구는 인터넷의 급속한 보급으로 인하여 대중음악의 구매형태가 급격한 소비형태의 변화에 따른 홍보마케팅이 대중음악의 구매증진에 미치는 영향에 대하여 논의하였다. 온라인 홍보마케팅은 기존의 대중음악산업과의 연계를 고려하여 온라인 홍보 도구를 접촉한 온라인 음악 구매고객들이 정보에 대한 수용단계를 거쳐 왔다. 이를 단계별로 보면, 온라인 음악에 대한 정보를 획득하는 단계, 시험구매를 반복하면서 신뢰가 쌓이는 단계, 온라인 음악을 오프라인에서의 음악구매활동보다 선호하면서 이용빈도가 구매이성에 대한 자각을 갖게 되는 단계, 이에 따라 온라인 음악에 몰입하여 이를 즐기게 되는 소비자 수용과정에 대한 연구이다. 소비자들은 자기 개인의 수용단계를 넘어서서 주변이나 친지들에게 자신이 즐기는 온라인 음악에 대해 서로 즐기는 장르나 분야가 일치하는 친구 또는 주변사람들과 더불어 음악 컨텐츠에 대한 반응을 서로 교류하면서 사회적인 교류활동과 동호회 활동을 등을 통해 공동체적인 수용확산과정을 거치게 된다. 이러한 단계와 과정의 모색을 통하여 온라인이 갖는 일반적인 특성을 제시하는 선행연구이론을 기반으로 온라인 음악시장에서의 특징을 도출하고, 온라인 음악 구매에 영향을 미치는 접촉실태, 신뢰요인, 이용편리성요인, 몰입, 쌍방향 맞춤 사회적 교류 특징요인을 매개로 한 소비자의 구매의도에 이르는 연구조사를 시도하였다. 문헌연구에서는 대중음악, 대중음악에 대한 이론적 고찰과 온라인 홍보마케팅 유형 및 기법에 대하여 검토하였으며, 온라인 음악 홍보마케팅을 통한 대중음악의 발전과 현황에 대하여 알아보았다. 나아가 온라인 대중음악 홍보마케팅 서비스 형태와 현황을 통하여 대중음악 마케팅 효과 및 전략, 소비자의 행동변화를 설문조사를 통해 이를 분석하였다. 실증연구에서는 온라인 음악 홍보마케팅과 관련하여 소비자 반응을 나누어서 인과관계를 파악하였다. 제1단계는 온라인 대중음악에 대한 신뢰, 제2단계는 음악을 즐기면서 편리하게 이용하는 단계로서 이용편리성 자각 단계, 제3단계는 온라인 홍보마케팅을 통해 접촉한 음악에 심취하여 몰입하게 되는 몰입단계, 제4단계는 개인의 수용과정을 넘어서서 사회적인 교류의 확대로 넘어가는 단계로 나누어서 본 연구를 진행하였다. 이를 토대로 하여 온라인 음악 홍보마케팅에 의한 대중음악 구매증진에 미치는 영향에 대한 연구모형으로 설정하고 그에 따른 연구가설을 수립하고 검증하고자 하였다. 이에 대하여 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 통하여 실증분석 된 내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 온라인 홍보마케팅 접촉형태가 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 일주일 평균 광고 홍보 접속매체 접촉횟수와 온라인 음악에 대한 관심도가 95% 신뢰수준 이상에서 대중음악에 대한 구매증진 정도에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 둘째, 온라인 음악 홍보마케팅 신뢰요인이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 홍보활동 신뢰, 고객과 교류, 음악 듣기 편리 , 온라인 구입 후 후회 안함, 다양한 사이트에서 구매가 95% 신뢰수준 이상에서 대중음악 구매증진 기여에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 온라인 음악 이용 편리성 요인이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 개인적인 효익 제공, 다양한 장르음악제공이 95% 신뢰수준 이상에서 대중음악 구매증진 기여에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 온라인 음악 몰입 요인이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 온라인 구매 장점 친구에게 추천, 온라인 음악 장시간 청취해도 좋음 , 온라인음악 계획 세워 구매, 기분전환용으로 온라인 음악활용가능이 95% 신뢰수준 이상에서 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 다섯째, 온라인 홍보마케팅의 특징 요인(ONE to ONE 마케팅과 사회적 교류특성)이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 온라인홍보마케팅의 음악장르 맞춤 제공, 내가 즐기는 장르 제공, 전문지식획득가능, 원하는 광고만 볼 수 있는 선택성, 최신음악컬러링 자주교체가 95% 신뢰수준 이상에서 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 대중음악활성화의 고유 목적을 원활히 수행하기 위한 온라인홍보 서비스의 현황을 파악하고 분석을 시도하였기에 보다 더 차별화 된 사회적 교류 특성과 요인들이 대중음악 마케팅에서의 효과를 확인하였다. 이러한 연구결과를 토대로 풍부한 정보의 제공, 이용편리성의 제고, 음악애호가들이 다운로드 받은 음악에 심취하기위해 장르별로 전문화된 서비스와 감상방향의 안내, 그리고 온라인 홍보마케팅의 다양한 구축을 통해 온라인 음악에 대한 고객충성도의 제고 등이 온라인 음악의 구매증진에 영향을 줄 것이라는 것이 확인되었으므로 홍보마케팅 활동에서도 각 단계별로 명확한 마케팅 목표를 설정하여 활동을 전개할 필요가 있다고 할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구를 통해 제시하는 온라인 홍보마케팅의 특성이 대중음악의 구매증진에 기여하는 방향을 제시하는데 기초적인 자료로 활용되기를 기대한다.
본 연구는 인터넷의 급속한 보급으로 인하여 대중음악의 구매형태가 급격한 소비형태의 변화에 따른 홍보마케팅이 대중음악의 구매증진에 미치는 영향에 대하여 논의하였다. 온라인 홍보마케팅은 기존의 대중음악산업과의 연계를 고려하여 온라인 홍보 도구를 접촉한 온라인 음악 구매고객들이 정보에 대한 수용단계를 거쳐 왔다. 이를 단계별로 보면, 온라인 음악에 대한 정보를 획득하는 단계, 시험구매를 반복하면서 신뢰가 쌓이는 단계, 온라인 음악을 오프라인에서의 음악구매활동보다 선호하면서 이용빈도가 구매이성에 대한 자각을 갖게 되는 단계, 이에 따라 온라인 음악에 몰입하여 이를 즐기게 되는 소비자 수용과정에 대한 연구이다. 소비자들은 자기 개인의 수용단계를 넘어서서 주변이나 친지들에게 자신이 즐기는 온라인 음악에 대해 서로 즐기는 장르나 분야가 일치하는 친구 또는 주변사람들과 더불어 음악 컨텐츠에 대한 반응을 서로 교류하면서 사회적인 교류활동과 동호회 활동을 등을 통해 공동체적인 수용확산과정을 거치게 된다. 이러한 단계와 과정의 모색을 통하여 온라인이 갖는 일반적인 특성을 제시하는 선행연구이론을 기반으로 온라인 음악시장에서의 특징을 도출하고, 온라인 음악 구매에 영향을 미치는 접촉실태, 신뢰요인, 이용편리성요인, 몰입, 쌍방향 맞춤 사회적 교류 특징요인을 매개로 한 소비자의 구매의도에 이르는 연구조사를 시도하였다. 문헌연구에서는 대중음악, 대중음악에 대한 이론적 고찰과 온라인 홍보마케팅 유형 및 기법에 대하여 검토하였으며, 온라인 음악 홍보마케팅을 통한 대중음악의 발전과 현황에 대하여 알아보았다. 나아가 온라인 대중음악 홍보마케팅 서비스 형태와 현황을 통하여 대중음악 마케팅 효과 및 전략, 소비자의 행동변화를 설문조사를 통해 이를 분석하였다. 실증연구에서는 온라인 음악 홍보마케팅과 관련하여 소비자 반응을 나누어서 인과관계를 파악하였다. 제1단계는 온라인 대중음악에 대한 신뢰, 제2단계는 음악을 즐기면서 편리하게 이용하는 단계로서 이용편리성 자각 단계, 제3단계는 온라인 홍보마케팅을 통해 접촉한 음악에 심취하여 몰입하게 되는 몰입단계, 제4단계는 개인의 수용과정을 넘어서서 사회적인 교류의 확대로 넘어가는 단계로 나누어서 본 연구를 진행하였다. 이를 토대로 하여 온라인 음악 홍보마케팅에 의한 대중음악 구매증진에 미치는 영향에 대한 연구모형으로 설정하고 그에 따른 연구가설을 수립하고 검증하고자 하였다. 이에 대하여 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 통하여 실증분석 된 내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 온라인 홍보마케팅 접촉형태가 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 일주일 평균 광고 홍보 접속매체 접촉횟수와 온라인 음악에 대한 관심도가 95% 신뢰수준 이상에서 대중음악에 대한 구매증진 정도에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 둘째, 온라인 음악 홍보마케팅 신뢰요인이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 홍보활동 신뢰, 고객과 교류, 음악 듣기 편리 , 온라인 구입 후 후회 안함, 다양한 사이트에서 구매가 95% 신뢰수준 이상에서 대중음악 구매증진 기여에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 온라인 음악 이용 편리성 요인이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 개인적인 효익 제공, 다양한 장르음악제공이 95% 신뢰수준 이상에서 대중음악 구매증진 기여에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 온라인 음악 몰입 요인이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 온라인 구매 장점 친구에게 추천, 온라인 음악 장시간 청취해도 좋음 , 온라인음악 계획 세워 구매, 기분전환용으로 온라인 음악활용가능이 95% 신뢰수준 이상에서 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 다섯째, 온라인 홍보마케팅의 특징 요인(ONE to ONE 마케팅과 사회적 교류특성)이 대중음악 구매증진 기여도에 미치는 영향에서는 온라인홍보마케팅의 음악장르 맞춤 제공, 내가 즐기는 장르 제공, 전문지식획득가능, 원하는 광고만 볼 수 있는 선택성, 최신음악컬러링 자주교체가 95% 신뢰수준 이상에서 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 대중음악활성화의 고유 목적을 원활히 수행하기 위한 온라인홍보 서비스의 현황을 파악하고 분석을 시도하였기에 보다 더 차별화 된 사회적 교류 특성과 요인들이 대중음악 마케팅에서의 효과를 확인하였다. 이러한 연구결과를 토대로 풍부한 정보의 제공, 이용편리성의 제고, 음악애호가들이 다운로드 받은 음악에 심취하기위해 장르별로 전문화된 서비스와 감상방향의 안내, 그리고 온라인 홍보마케팅의 다양한 구축을 통해 온라인 음악에 대한 고객충성도의 제고 등이 온라인 음악의 구매증진에 영향을 줄 것이라는 것이 확인되었으므로 홍보마케팅 활동에서도 각 단계별로 명확한 마케팅 목표를 설정하여 활동을 전개할 필요가 있다고 할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구를 통해 제시하는 온라인 홍보마케팅의 특성이 대중음악의 구매증진에 기여하는 방향을 제시하는데 기초적인 자료로 활용되기를 기대한다.
This study examined the influence of online public relation marketing upon the increase of popular music purchase, focusing on the radical change of patterns of popular music purchase, derived from the rapid distribution of the Internet. Online public relation marketing has passed through online mus...
This study examined the influence of online public relation marketing upon the increase of popular music purchase, focusing on the radical change of patterns of popular music purchase, derived from the rapid distribution of the Internet. Online public relation marketing has passed through online music purchasers' acceptance step of information who have the experience of contact with the means of online public relations by taking its link with the existing popular music industry into account. The steps are classified into the acquisition step of information about online music, the accumulation step of trust via repetitive test purchase, the self-awareness step of purchase rationality by increasing the frequency of use and preferring online music to offline music purchase, and the absorption and enjoyment step of online music. Beyond the step of individual acceptance, consumers exchange their reaction to their preferred music contents with friends or acquaintances whose preferred online music genres or areas are the same with them and then go through the course of expansion of communal acceptance via social exchanges or club activities. By grouping after the above steps and courses based on preceding studies that presenting general characteristics of online, this study attempted to examine the characteristics of online music market, influential factors upon the purchase of online music, such as actual status of contact, reasons of trust, convenience of usage, and absorption in online music, together with consumer's intent of purchase, mediated by the characteristics of two-way customized social exchanges. As literary examination, popular music and its theories were examined, together with the patterns and techniques of online public relation marketing and the online public relation marketing-oriented development of popular music and its current status. In addition, via a questionnaire survey on the pattern and current status of online public relation marketing service of popular music, the effect and strategy of popular music marketing were examined, together with the change of consumer's behavior. In the empirical study, consumers' reactions to online public relation marketing of music were classified and its causal relations were examined. As a result, following four steps were examined in this study: The step of trusting online popular music; the self-awareness step of use convenience in which consumers enjoyed and conveniently used online music; the step of preoccupation and absorption in the music contacted by online public relation marketing; and the expansion step of social exchanges, beyond the step of individual acceptance. Based on the above four steps, a study model was established in relation to the influence of online public relation marketing of music upon the increase of popular music purchase, and then study hypotheses were established and verified. In order to empirically analyze data, multiple regression analysis was carried out. Study findings are as follows: First, as for the influence of contact patterns of online public relation marketing upon the increase of popular music purchase, the average frequency of contact with advertisement and public relation media in a week and the extent of interests in online music had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by more than 95% confidence level. Second, as for the influence of trust factors of online public relation marketing upon the increase of popular music purchase, such factors as trust in public relation activities, exchanges with customers, convenience of listening to music, no regretfulness after online purchase and purchase from a variety of sites had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by the more than 95% confidence level. Third, as for the influence of use convenience factors of online music upon the increase of popular music purchase, providing personal benefits and various music genres had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by the more than 95% confidence level. Fourth, as for the influence of absorption factors in online music upon the increase of popular music purchase, such factors as recommending the advantages of online purchase to friends, no problem in listening to online music for a long time, purchase of online music after establishing a plan, and use potentials of online music as a means of mood change had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by more than 95% confidence level. Fifth, as for the influence of characteristic factors of online public relation marketing (ONE-to-ONE marketing and social exchange) upon the increase of popular music purchase, such factors as providing customized music genres, providing preferred genres, possibility of acquiring special knowledge, selectivity of viewing wanted advertisement, and frequent change of latest music colorings had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by more than 95% confidence level. Since this study attempted to examine the current status of online public relation service of which inherent goal was to activate popular music smoothly, this study verified the fact that more discriminated social exchange characteristics and factors were effective in the popular music marketing. Since the findings of this study presented the fact that such factors as providing abundant information, improving use convenience, providing specialized service by genres and guidance for the appreciation of music in order for music lovers to be absorbed in the music they downloaded, establishing diverse online public relation marketing and enhancing customer loyalty to online music had influence upon the increase of online music purchase, it is necessary to establish clear goals of online public relation marketing by steps and then carry it out. The investigator hopes these findings will be used as basic data that present the direction with which the characteristics of online public relation marketing can contribute to the increase of popular music purchase.
This study examined the influence of online public relation marketing upon the increase of popular music purchase, focusing on the radical change of patterns of popular music purchase, derived from the rapid distribution of the Internet. Online public relation marketing has passed through online music purchasers' acceptance step of information who have the experience of contact with the means of online public relations by taking its link with the existing popular music industry into account. The steps are classified into the acquisition step of information about online music, the accumulation step of trust via repetitive test purchase, the self-awareness step of purchase rationality by increasing the frequency of use and preferring online music to offline music purchase, and the absorption and enjoyment step of online music. Beyond the step of individual acceptance, consumers exchange their reaction to their preferred music contents with friends or acquaintances whose preferred online music genres or areas are the same with them and then go through the course of expansion of communal acceptance via social exchanges or club activities. By grouping after the above steps and courses based on preceding studies that presenting general characteristics of online, this study attempted to examine the characteristics of online music market, influential factors upon the purchase of online music, such as actual status of contact, reasons of trust, convenience of usage, and absorption in online music, together with consumer's intent of purchase, mediated by the characteristics of two-way customized social exchanges. As literary examination, popular music and its theories were examined, together with the patterns and techniques of online public relation marketing and the online public relation marketing-oriented development of popular music and its current status. In addition, via a questionnaire survey on the pattern and current status of online public relation marketing service of popular music, the effect and strategy of popular music marketing were examined, together with the change of consumer's behavior. In the empirical study, consumers' reactions to online public relation marketing of music were classified and its causal relations were examined. As a result, following four steps were examined in this study: The step of trusting online popular music; the self-awareness step of use convenience in which consumers enjoyed and conveniently used online music; the step of preoccupation and absorption in the music contacted by online public relation marketing; and the expansion step of social exchanges, beyond the step of individual acceptance. Based on the above four steps, a study model was established in relation to the influence of online public relation marketing of music upon the increase of popular music purchase, and then study hypotheses were established and verified. In order to empirically analyze data, multiple regression analysis was carried out. Study findings are as follows: First, as for the influence of contact patterns of online public relation marketing upon the increase of popular music purchase, the average frequency of contact with advertisement and public relation media in a week and the extent of interests in online music had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by more than 95% confidence level. Second, as for the influence of trust factors of online public relation marketing upon the increase of popular music purchase, such factors as trust in public relation activities, exchanges with customers, convenience of listening to music, no regretfulness after online purchase and purchase from a variety of sites had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by the more than 95% confidence level. Third, as for the influence of use convenience factors of online music upon the increase of popular music purchase, providing personal benefits and various music genres had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by the more than 95% confidence level. Fourth, as for the influence of absorption factors in online music upon the increase of popular music purchase, such factors as recommending the advantages of online purchase to friends, no problem in listening to online music for a long time, purchase of online music after establishing a plan, and use potentials of online music as a means of mood change had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by more than 95% confidence level. Fifth, as for the influence of characteristic factors of online public relation marketing (ONE-to-ONE marketing and social exchange) upon the increase of popular music purchase, such factors as providing customized music genres, providing preferred genres, possibility of acquiring special knowledge, selectivity of viewing wanted advertisement, and frequent change of latest music colorings had statistically significant influence upon the increase of popular music purchase by more than 95% confidence level. Since this study attempted to examine the current status of online public relation service of which inherent goal was to activate popular music smoothly, this study verified the fact that more discriminated social exchange characteristics and factors were effective in the popular music marketing. Since the findings of this study presented the fact that such factors as providing abundant information, improving use convenience, providing specialized service by genres and guidance for the appreciation of music in order for music lovers to be absorbed in the music they downloaded, establishing diverse online public relation marketing and enhancing customer loyalty to online music had influence upon the increase of online music purchase, it is necessary to establish clear goals of online public relation marketing by steps and then carry it out. The investigator hopes these findings will be used as basic data that present the direction with which the characteristics of online public relation marketing can contribute to the increase of popular music purchase.
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