사회는 개인으로서가 아닌 자신과 타인이 함께 공존하는 곳으로서 서로를 존중하고 신뢰함으로써 사회에 대한 믿음과 자긍심을 길러주는 곳이라면, 이러한 사회적 역량을 길러주기 위해서는 미술수업에서 협동학습을 강화해야 한다. 왜냐하면 미술 수업에서 협동학습은 다양한 재료와 소통을 통해 새로운 경험을 하면서 자연스럽게 일어날 수 있기 때문이다. 따라서 해마다 입시전쟁을 치루는 우리나라 교육실태 속에서 학교라는 사회가 너무 규범적이고, 미술역시 규격화 시키려고 하는 현 시점에서 볼 때, 미술교육의 수업 연구는 차별화 되고 다양해 질 필요성이 있다. 그러므로 협동학습의 기회가 적은 고등학생을 대상으로 협동학습을 적용한 표현활동 중심의 미술수업을 고안하여 협동학습을 통한 미술교육방안을 제시하고자 하였다. 먼저 협동학습과 관련된 문헌조사를 통한 자료 수집을 하여 이를 바탕으로 협동학습에 대한 이론적 고찰을 한 후, 협동학습의 교육적 가치를 찾아보았다. 그리고 고등학교 수업을 계획하기 전 협동학습 실태를 파악하기 위해 학생들에게 협동학습 활동에 대한 설문 조사를 실시하고 분석하였다. 또한 활용되는 협동학습 사례를 제시하고 수업 연구를 위한 방안을 모색하였다. 다음으로 개별화 수업과 협동학습을 절충한 방법인 팀 보조개별학습 (Team Assisted Individualization: ...
사회는 개인으로서가 아닌 자신과 타인이 함께 공존하는 곳으로서 서로를 존중하고 신뢰함으로써 사회에 대한 믿음과 자긍심을 길러주는 곳이라면, 이러한 사회적 역량을 길러주기 위해서는 미술수업에서 협동학습을 강화해야 한다. 왜냐하면 미술 수업에서 협동학습은 다양한 재료와 소통을 통해 새로운 경험을 하면서 자연스럽게 일어날 수 있기 때문이다. 따라서 해마다 입시전쟁을 치루는 우리나라 교육실태 속에서 학교라는 사회가 너무 규범적이고, 미술역시 규격화 시키려고 하는 현 시점에서 볼 때, 미술교육의 수업 연구는 차별화 되고 다양해 질 필요성이 있다. 그러므로 협동학습의 기회가 적은 고등학생을 대상으로 협동학습을 적용한 표현활동 중심의 미술수업을 고안하여 협동학습을 통한 미술교육방안을 제시하고자 하였다. 먼저 협동학습과 관련된 문헌조사를 통한 자료 수집을 하여 이를 바탕으로 협동학습에 대한 이론적 고찰을 한 후, 협동학습의 교육적 가치를 찾아보았다. 그리고 고등학교 수업을 계획하기 전 협동학습 실태를 파악하기 위해 학생들에게 협동학습 활동에 대한 설문 조사를 실시하고 분석하였다. 또한 활용되는 협동학습 사례를 제시하고 수업 연구를 위한 방안을 모색하였다. 다음으로 개별화 수업과 협동학습을 절충한 방법인 팀 보조개별학습 (Team Assisted Individualization: TAI)모형을 적용하여 협동학습을 소집단별로 표현 주제, 재료, 기법을 자유롭게 결정할 수 있게 티셔츠 디자인을 제안하였고, 조 구성원들끼리 협동하여 작품을 제작하는 표현활동과 함께하는 학습 (Learning Together: LT)모형을 적용하여 조별 완성작품에 대한 평가 및 감상의 과정을 통해 협동의 중요성을 인식하고 현대미술작품을 통한 교실이나 학교 주변 환경미화를 할 수 있도록 지도안을 구성하였다. 협동학습의 연구와 적용이 미비한 실정에서 생활 속의 미적 경험을 향유하고 협력적 상호작용을 통해, 미술교육이 추구하는 전인적 인간형성에 효과적이고, 원만한 사회생활을 하기 위한 밑거름이 되어 교육적인 효과가 커질 것이라 기대된다.
사회는 개인으로서가 아닌 자신과 타인이 함께 공존하는 곳으로서 서로를 존중하고 신뢰함으로써 사회에 대한 믿음과 자긍심을 길러주는 곳이라면, 이러한 사회적 역량을 길러주기 위해서는 미술수업에서 협동학습을 강화해야 한다. 왜냐하면 미술 수업에서 협동학습은 다양한 재료와 소통을 통해 새로운 경험을 하면서 자연스럽게 일어날 수 있기 때문이다. 따라서 해마다 입시전쟁을 치루는 우리나라 교육실태 속에서 학교라는 사회가 너무 규범적이고, 미술역시 규격화 시키려고 하는 현 시점에서 볼 때, 미술교육의 수업 연구는 차별화 되고 다양해 질 필요성이 있다. 그러므로 협동학습의 기회가 적은 고등학생을 대상으로 협동학습을 적용한 표현활동 중심의 미술수업을 고안하여 협동학습을 통한 미술교육방안을 제시하고자 하였다. 먼저 협동학습과 관련된 문헌조사를 통한 자료 수집을 하여 이를 바탕으로 협동학습에 대한 이론적 고찰을 한 후, 협동학습의 교육적 가치를 찾아보았다. 그리고 고등학교 수업을 계획하기 전 협동학습 실태를 파악하기 위해 학생들에게 협동학습 활동에 대한 설문 조사를 실시하고 분석하였다. 또한 활용되는 협동학습 사례를 제시하고 수업 연구를 위한 방안을 모색하였다. 다음으로 개별화 수업과 협동학습을 절충한 방법인 팀 보조개별학습 (Team Assisted Individualization: TAI)모형을 적용하여 협동학습을 소집단별로 표현 주제, 재료, 기법을 자유롭게 결정할 수 있게 티셔츠 디자인을 제안하였고, 조 구성원들끼리 협동하여 작품을 제작하는 표현활동과 함께하는 학습 (Learning Together: LT)모형을 적용하여 조별 완성작품에 대한 평가 및 감상의 과정을 통해 협동의 중요성을 인식하고 현대미술작품을 통한 교실이나 학교 주변 환경미화를 할 수 있도록 지도안을 구성하였다. 협동학습의 연구와 적용이 미비한 실정에서 생활 속의 미적 경험을 향유하고 협력적 상호작용을 통해, 미술교육이 추구하는 전인적 인간형성에 효과적이고, 원만한 사회생활을 하기 위한 밑거름이 되어 교육적인 효과가 커질 것이라 기대된다.
In society that each person coexists with others, people cultivate confidence and pride for the society by respecting and believing one another. And then, collaborative learning must be strengthened in art classes so as to cultivate the social capability because collaborative learning of art classes...
In society that each person coexists with others, people cultivate confidence and pride for the society by respecting and believing one another. And then, collaborative learning must be strengthened in art classes so as to cultivate the social capability because collaborative learning of art classes can be performed naturally during the new experience by communicating with various materials. Therefore, studies on art education must be differentiated and diversified at present at this point in time when the society of schools is very normative and standardize art in our educational realities of the yearly competitive college prep environment. Therefore, this study intends to devise art classes focusing on expression activities applied by collaborative learning for high school students who have a few opportunity of collaborative learning and suggest the method of teaching art with collaborative learning. First of all, materials were collected by surveying documents related to collaborative learning and based on them, collaborative learning was theoretically considered. And then, educational value of collaborative learning was searched. In addition, a survey of collaborative learning was conducted for students and it was analyzed so as to grasp realities of collaborative learning before planning the classes of high school. Also, examples of collaborative learning which is applied are suggested and measures for the study on classes were found. For the next, T-shirt design was suggested so as to apply Team Assisted Individualization (TAI) model which is the method negotiated by individualized classes and collaborative leaning and decide freely expression subjects, materials and methods by small groups of collaborative learning. And, the teaching plan was organized so as to apply expression activities manufacturing works with group members' cooperation and Leaning Together (LT) model, recognize an importance of cooperation through the process of evaluation and appreciation for completed works of each group and beautify classes or environment around the schools through the contemporary arts. In the realities that studies and applications of collaborative learning are insufficient, enjoying of aesthetic experiences in life and collaborative interaction should be effective to form whole man pursued by art education and become the foundation for good social life so that educational effects can be huge.
In society that each person coexists with others, people cultivate confidence and pride for the society by respecting and believing one another. And then, collaborative learning must be strengthened in art classes so as to cultivate the social capability because collaborative learning of art classes can be performed naturally during the new experience by communicating with various materials. Therefore, studies on art education must be differentiated and diversified at present at this point in time when the society of schools is very normative and standardize art in our educational realities of the yearly competitive college prep environment. Therefore, this study intends to devise art classes focusing on expression activities applied by collaborative learning for high school students who have a few opportunity of collaborative learning and suggest the method of teaching art with collaborative learning. First of all, materials were collected by surveying documents related to collaborative learning and based on them, collaborative learning was theoretically considered. And then, educational value of collaborative learning was searched. In addition, a survey of collaborative learning was conducted for students and it was analyzed so as to grasp realities of collaborative learning before planning the classes of high school. Also, examples of collaborative learning which is applied are suggested and measures for the study on classes were found. For the next, T-shirt design was suggested so as to apply Team Assisted Individualization (TAI) model which is the method negotiated by individualized classes and collaborative leaning and decide freely expression subjects, materials and methods by small groups of collaborative learning. And, the teaching plan was organized so as to apply expression activities manufacturing works with group members' cooperation and Leaning Together (LT) model, recognize an importance of cooperation through the process of evaluation and appreciation for completed works of each group and beautify classes or environment around the schools through the contemporary arts. In the realities that studies and applications of collaborative learning are insufficient, enjoying of aesthetic experiences in life and collaborative interaction should be effective to form whole man pursued by art education and become the foundation for good social life so that educational effects can be huge.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.