일생을 통해 유아기는 음악 감수성이 매우 빠른 속도로 발전하는 시기이다. 이에 유아기를 어떤 교육적 환경에서 어떤 경험을 하면서 보냈는가에 따라 유아의 음악적 능력과 인성 형성이 결정되는 중요한 시기이고, 교육하는데 있어 그 질을 높이는 중요한 역할을 교사가 담당하고 있다.
본 논문에서는 유아 음악교육 학자들의 음악교수법을 설명하고, 음악적 감수성 능력을 계발하는 음악교육이 유아의 감성과 지적발달, 더 나아가 전인적 발달에 큰 역할을...
일생을 통해 유아기는 음악 감수성이 매우 빠른 속도로 발전하는 시기이다. 이에 유아기를 어떤 교육적 환경에서 어떤 경험을 하면서 보냈는가에 따라 유아의 음악적 능력과 인성 형성이 결정되는 중요한 시기이고, 교육하는데 있어 그 질을 높이는 중요한 역할을 교사가 담당하고 있다.
본 논문에서는 유아 음악교육 학자들의 음악교수법을 설명하고, 음악적 감수성 능력을 계발하는 음악교육이 유아의 감성과 지적발달, 더 나아가 전인적 발달에 큰 역할을 한다는 사실을 인식하였다. 이에 따라 유아가 흥미를 가지고 접근할 수 있도록 창의적이고 효율적인 지도안을 연구하였으며, 바람직한 음악교육이 될 수 있도록 구체체적이고 실제적으로 다양한 방향의 지도법을 제시하였다. 그리고 이를 수업에 도입함으로써 유아는 자유로운 신체 표현으로 시작하여, 목소리를 내고 악기를 연주하고 타인과의 합주를 통해 음과 음의 흐름을 기억하며 이것을 자신만의 것으로 표현해 내는 것을 배우게 되는 음악 감수성 계발에 연구의 목적이 있다.
연구 방법은 유아 음악교육의 필요성과 중요성 그리고 감수성 음악교육의 중요성등을 고찰하였고, 유아의 감수성 계발을 위해서 음악교육철학자인 달크로즈, 코다이, 오르프의 이론 중 장점이라 생각되는 달크로즈의 유리드믹스를 그리고 코다이에서는 목소리를 통한 노래부르기와 내청훈련 그리고 이동도법의 사용과 손기호를 적용시키고 오르프의 보르둔과 오스티나토, movement, 오르프악기를 사용한 즉흥연주 등을 수업지도안에 적용시켰다.
이 수업지도안을 작성해본 결과 유아에게 음악은 언어처럼 자신의 생각이나 느낌, 정서와 감정을 표현하는 하나의 도구적 역할을 하며, 유아의 창의적 사고를 촉진하고 상상력을 발달시키는 중요한 요소가 되므로 감수성을 자극하고 계발하는 음악교육이 필요하고 이를 통해 스스로 소리를 찾고 더 나아가 올바른 인격형성이 되도록 하여야 한다.
그리고 이러한 교육을 실시하기 위해서는 교사들이 보다 전문성 있는 음악지도를 할 수 있도록 다양한 교육방법들을 개발하고 이를 음악교육 현장에서 적극적으로 실현하려는 노력이 필요할 것이다.
일생을 통해 유아기는 음악 감수성이 매우 빠른 속도로 발전하는 시기이다. 이에 유아기를 어떤 교육적 환경에서 어떤 경험을 하면서 보냈는가에 따라 유아의 음악적 능력과 인성 형성이 결정되는 중요한 시기이고, 교육하는데 있어 그 질을 높이는 중요한 역할을 교사가 담당하고 있다.
본 논문에서는 유아 음악교육 학자들의 음악교수법을 설명하고, 음악적 감수성 능력을 계발하는 음악교육이 유아의 감성과 지적발달, 더 나아가 전인적 발달에 큰 역할을 한다는 사실을 인식하였다. 이에 따라 유아가 흥미를 가지고 접근할 수 있도록 창의적이고 효율적인 지도안을 연구하였으며, 바람직한 음악교육이 될 수 있도록 구체체적이고 실제적으로 다양한 방향의 지도법을 제시하였다. 그리고 이를 수업에 도입함으로써 유아는 자유로운 신체 표현으로 시작하여, 목소리를 내고 악기를 연주하고 타인과의 합주를 통해 음과 음의 흐름을 기억하며 이것을 자신만의 것으로 표현해 내는 것을 배우게 되는 음악 감수성 계발에 연구의 목적이 있다.
연구 방법은 유아 음악교육의 필요성과 중요성 그리고 감수성 음악교육의 중요성등을 고찰하였고, 유아의 감수성 계발을 위해서 음악교육철학자인 달크로즈, 코다이, 오르프의 이론 중 장점이라 생각되는 달크로즈의 유리드믹스를 그리고 코다이에서는 목소리를 통한 노래부르기와 내청훈련 그리고 이동도법의 사용과 손기호를 적용시키고 오르프의 보르둔과 오스티나토, movement, 오르프악기를 사용한 즉흥연주 등을 수업지도안에 적용시켰다.
이 수업지도안을 작성해본 결과 유아에게 음악은 언어처럼 자신의 생각이나 느낌, 정서와 감정을 표현하는 하나의 도구적 역할을 하며, 유아의 창의적 사고를 촉진하고 상상력을 발달시키는 중요한 요소가 되므로 감수성을 자극하고 계발하는 음악교육이 필요하고 이를 통해 스스로 소리를 찾고 더 나아가 올바른 인격형성이 되도록 하여야 한다.
그리고 이러한 교육을 실시하기 위해서는 교사들이 보다 전문성 있는 음악지도를 할 수 있도록 다양한 교육방법들을 개발하고 이를 음악교육 현장에서 적극적으로 실현하려는 노력이 필요할 것이다.
Through lifetime, infancy is the period when one can develop music sensitivity at the very fast speed. This means that one's music ability and personality is decided according to their educational environment and experiences, and teachers play a significant role to enhance the quality in Musical Edu...
Through lifetime, infancy is the period when one can develop music sensitivity at the very fast speed. This means that one's music ability and personality is decided according to their educational environment and experiences, and teachers play a significant role to enhance the quality in Musical Education.
This thesis explains the methodologies from the scholars of young children's musical education and recognizes the fact that musical education takes a great role in infants' emotional, intellectual, and furthermore holistic development in developing musical sensitivity.
In this way, starting from free physical expression, infants learn to express their own music remembering the flow between rhythms through making their own voices and playing instruments with others. Moreover, as adults have a great effect on infants, teachers should perform a role not to teach but to guide them by giving them opportunities with various teaching method as modeling to express the exact pitch with right rhythm and tunes.
Based on the result of this study, as music carries out a instrumental role to express one's thought, feeling, emotion, and sensitivity, and an important component to facilitate creative thinking and imagination, infants ought to stimulate and develop the sensitivity and to form their personality by finding out their sound by themselves through musical education.
To accomplish this kind of education, teachers are required to develop a variety of teaching methods for more professional instruction and perform them enthusiastically in the actual field of musical education.
Through lifetime, infancy is the period when one can develop music sensitivity at the very fast speed. This means that one's music ability and personality is decided according to their educational environment and experiences, and teachers play a significant role to enhance the quality in Musical Education.
This thesis explains the methodologies from the scholars of young children's musical education and recognizes the fact that musical education takes a great role in infants' emotional, intellectual, and furthermore holistic development in developing musical sensitivity.
In this way, starting from free physical expression, infants learn to express their own music remembering the flow between rhythms through making their own voices and playing instruments with others. Moreover, as adults have a great effect on infants, teachers should perform a role not to teach but to guide them by giving them opportunities with various teaching method as modeling to express the exact pitch with right rhythm and tunes.
Based on the result of this study, as music carries out a instrumental role to express one's thought, feeling, emotion, and sensitivity, and an important component to facilitate creative thinking and imagination, infants ought to stimulate and develop the sensitivity and to form their personality by finding out their sound by themselves through musical education.
To accomplish this kind of education, teachers are required to develop a variety of teaching methods for more professional instruction and perform them enthusiastically in the actual field of musical education.
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