인간은 사회적 존재로서 사회 속에서 상호 영향을 미치며 살아간다. 교육의 현장에서 학생들은 지식을 습득하는 것 뿐 아니라 집단생활과 또래와의 관계를 통해 사회 적응에 대하여 간접적으로 학습하는 등 사회성을 확립하는 잠재적 교육을 받게 된다. 또한 아동들은 학교 내에서 인간관계를 맺으며 생활하게 되는데 그러한 교우관계의 형상이 사회연결망과 동일한 형상을 보인다는 것을 알고 여기에 착안하여 사회성 측정 도구로 “관계도”를 연상하게 되었다. 사회연결망(Social Network)이란 사회학에서 개인, 집단, 사회의 관계를 네트워크로 파악하는 개념이다. 학생들이 상호 관계를 맺고 적절한 사회성을 가지고 있는지 확인하기 위해 기존의 학교에서는 학생들의 사회성을 측정하는 방법으로 담임교사의 수기에 의한 설문조사와 전문기관에 의뢰한 사회성 설문검사를 통해 검사하는 설문조사방법이 사용되어 왔다. 이러한 조사는 분석을 통해 학생 개개인이 사회성의 높고 낮음을 파악하여 담당교사에게 1회적인 문서로 제공되기 때문에 단편적인 정보 제공에 그칠 수밖에 없다. 이 연구의 목적은 학생들이 집단에서 맺고 있는 관계도를 파악하여 학생 개개인의 사회성 정도를 확인할 수 있는 것으로 학생들이 학교에서 상호간에 어떤 관계를 형성하는지 간단한 설문조사를 통해 정보를 수집하고 프로그램을 이용하여 관계도를 완성할 수 있다. 이 프로그램을 활용하면 사회성이 좋은 학생은 관계를 많이 형성하는 반면 그렇지 못한 학생은 관계 형성에 문제가 있음을 한 눈에 파악할 수 있다. 이렇듯 사회성이 좋은 학생(인기아동)과 그렇지 못한 학생(배척아동)을 변별하여 교사가 학급운영, ...
인간은 사회적 존재로서 사회 속에서 상호 영향을 미치며 살아간다. 교육의 현장에서 학생들은 지식을 습득하는 것 뿐 아니라 집단생활과 또래와의 관계를 통해 사회 적응에 대하여 간접적으로 학습하는 등 사회성을 확립하는 잠재적 교육을 받게 된다. 또한 아동들은 학교 내에서 인간관계를 맺으며 생활하게 되는데 그러한 교우관계의 형상이 사회연결망과 동일한 형상을 보인다는 것을 알고 여기에 착안하여 사회성 측정 도구로 “관계도”를 연상하게 되었다. 사회연결망(Social Network)이란 사회학에서 개인, 집단, 사회의 관계를 네트워크로 파악하는 개념이다. 학생들이 상호 관계를 맺고 적절한 사회성을 가지고 있는지 확인하기 위해 기존의 학교에서는 학생들의 사회성을 측정하는 방법으로 담임교사의 수기에 의한 설문조사와 전문기관에 의뢰한 사회성 설문검사를 통해 검사하는 설문조사방법이 사용되어 왔다. 이러한 조사는 분석을 통해 학생 개개인이 사회성의 높고 낮음을 파악하여 담당교사에게 1회적인 문서로 제공되기 때문에 단편적인 정보 제공에 그칠 수밖에 없다. 이 연구의 목적은 학생들이 집단에서 맺고 있는 관계도를 파악하여 학생 개개인의 사회성 정도를 확인할 수 있는 것으로 학생들이 학교에서 상호간에 어떤 관계를 형성하는지 간단한 설문조사를 통해 정보를 수집하고 프로그램을 이용하여 관계도를 완성할 수 있다. 이 프로그램을 활용하면 사회성이 좋은 학생은 관계를 많이 형성하는 반면 그렇지 못한 학생은 관계 형성에 문제가 있음을 한 눈에 파악할 수 있다. 이렇듯 사회성이 좋은 학생(인기아동)과 그렇지 못한 학생(배척아동)을 변별하여 교사가 학급운영, 협동학습 등에 이를 반영하여 수업을 조직한다면 학생은 사회성을 재확립할 수 있는 기회를 제공받을 수 있게 될 것이다. 또한 교사는 사회성 부족으로 배척되는 아동을 조기에 선별하여 관리함으로서 도움이 필요한 학생에게 빠른 해결책을 제공할 수 있게 된다. 이미 사회성과 학업성취도 간의 연관성에 대한 연구가 여러 분야에서 보고되었고 이를 통해 학생의 사회성이 교과 성적에도 영향을 미치는 것을 알 수 있는 만큼 사회성 파악과 개선을 위한 노력 역시 중요하다고 볼 수 있다. 이 프로그램을 통해 교사는 배척아동과 인기아동을 쉽게 파악할 수 있고 교사가 필요한 경우 별도의 비용과 많은 시간투자 없이 데이터를 얻을 수 있게 된다. 연구 방법은 담임교사가 학생에게 자신과 친하다고 생각되는 친구의 이름을 무한대로 쓰게 하는 설문조사를 통해 정보를 얻고 이를 프로그램에 입력하여 선택 받은 수가 많은 학생(3명이상)이 인기아동(사회성이 높음), 선택 받은 수가 없이 일방적으로 선택만 한 학생을 배척아동(사회성이 낮음)으로 기준 지었다. 쌍방의 선택이 많을 경우 서로의 관계를 긴밀하게 유지하고 있다고 볼 수 있다. 이 연구를 위해 수원 소재의 초등학교 3학년 학생을 대상으로 실험하였으며 학생들의 개인정보 보호를 위해 4개 반을 임의 지정하였다. 각 반의 인원은 32명으로 설문조사와 이를 통한 데이터를 프로그램에 입력하여 학생들의 관계도 형성을 확인할 수 있다. 연구의 결과는 학생관계도 프로그램을 통해 학습자의 사회성을 판단하고 이를 반영하여 수업을 설계하였을 때와 그렇지 않았을 때 학습자의 학습 성취도 및 사회성의 변화를 실험에 참가한 각 담임교사에게 실시한 설문조사로 통계할 수 있었다. 이 연구가 주는 시사점은 실제 학급 내에서 아동의 사회성과 관계도를 통한 실험 결과가 유사하게 나타났다는 점이다. 아동의 사회성이 교사가 수업을 설계하고 학생들을 지도하는데 있어 중요한 자료가 될 수 있으며 관계도의 측정결과를 반영하면 학습자의 성취도 향상 및 사회성을 높이기 위한 수업을 설계할 수 있다. 또한 교사가 원할 때 언제든 측정이 가능하고 단편적인 기록으로 그치는 것이 아닌 프로그램으로 데이터화하여 학습자의 장기적인 변화를 측정할 수 있다. 즉 배척아동을 선별하여 계속적으로 관리함으로서 자살, 따돌림, 반사회적 성향 등의 사회문제를 조기에 예방할 수 있는 효과까지도 기대할 수 있는 것이다. 이 연구를 통해 사회성 측정 도구인 “학생관계도 프로그램”이 교사의 학생 및 학습지도에 실제로 활용되어 학생들의 사회성 향상과 관리에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
인간은 사회적 존재로서 사회 속에서 상호 영향을 미치며 살아간다. 교육의 현장에서 학생들은 지식을 습득하는 것 뿐 아니라 집단생활과 또래와의 관계를 통해 사회 적응에 대하여 간접적으로 학습하는 등 사회성을 확립하는 잠재적 교육을 받게 된다. 또한 아동들은 학교 내에서 인간관계를 맺으며 생활하게 되는데 그러한 교우관계의 형상이 사회연결망과 동일한 형상을 보인다는 것을 알고 여기에 착안하여 사회성 측정 도구로 “관계도”를 연상하게 되었다. 사회연결망(Social Network)이란 사회학에서 개인, 집단, 사회의 관계를 네트워크로 파악하는 개념이다. 학생들이 상호 관계를 맺고 적절한 사회성을 가지고 있는지 확인하기 위해 기존의 학교에서는 학생들의 사회성을 측정하는 방법으로 담임교사의 수기에 의한 설문조사와 전문기관에 의뢰한 사회성 설문검사를 통해 검사하는 설문조사방법이 사용되어 왔다. 이러한 조사는 분석을 통해 학생 개개인이 사회성의 높고 낮음을 파악하여 담당교사에게 1회적인 문서로 제공되기 때문에 단편적인 정보 제공에 그칠 수밖에 없다. 이 연구의 목적은 학생들이 집단에서 맺고 있는 관계도를 파악하여 학생 개개인의 사회성 정도를 확인할 수 있는 것으로 학생들이 학교에서 상호간에 어떤 관계를 형성하는지 간단한 설문조사를 통해 정보를 수집하고 프로그램을 이용하여 관계도를 완성할 수 있다. 이 프로그램을 활용하면 사회성이 좋은 학생은 관계를 많이 형성하는 반면 그렇지 못한 학생은 관계 형성에 문제가 있음을 한 눈에 파악할 수 있다. 이렇듯 사회성이 좋은 학생(인기아동)과 그렇지 못한 학생(배척아동)을 변별하여 교사가 학급운영, 협동학습 등에 이를 반영하여 수업을 조직한다면 학생은 사회성을 재확립할 수 있는 기회를 제공받을 수 있게 될 것이다. 또한 교사는 사회성 부족으로 배척되는 아동을 조기에 선별하여 관리함으로서 도움이 필요한 학생에게 빠른 해결책을 제공할 수 있게 된다. 이미 사회성과 학업성취도 간의 연관성에 대한 연구가 여러 분야에서 보고되었고 이를 통해 학생의 사회성이 교과 성적에도 영향을 미치는 것을 알 수 있는 만큼 사회성 파악과 개선을 위한 노력 역시 중요하다고 볼 수 있다. 이 프로그램을 통해 교사는 배척아동과 인기아동을 쉽게 파악할 수 있고 교사가 필요한 경우 별도의 비용과 많은 시간투자 없이 데이터를 얻을 수 있게 된다. 연구 방법은 담임교사가 학생에게 자신과 친하다고 생각되는 친구의 이름을 무한대로 쓰게 하는 설문조사를 통해 정보를 얻고 이를 프로그램에 입력하여 선택 받은 수가 많은 학생(3명이상)이 인기아동(사회성이 높음), 선택 받은 수가 없이 일방적으로 선택만 한 학생을 배척아동(사회성이 낮음)으로 기준 지었다. 쌍방의 선택이 많을 경우 서로의 관계를 긴밀하게 유지하고 있다고 볼 수 있다. 이 연구를 위해 수원 소재의 초등학교 3학년 학생을 대상으로 실험하였으며 학생들의 개인정보 보호를 위해 4개 반을 임의 지정하였다. 각 반의 인원은 32명으로 설문조사와 이를 통한 데이터를 프로그램에 입력하여 학생들의 관계도 형성을 확인할 수 있다. 연구의 결과는 학생관계도 프로그램을 통해 학습자의 사회성을 판단하고 이를 반영하여 수업을 설계하였을 때와 그렇지 않았을 때 학습자의 학습 성취도 및 사회성의 변화를 실험에 참가한 각 담임교사에게 실시한 설문조사로 통계할 수 있었다. 이 연구가 주는 시사점은 실제 학급 내에서 아동의 사회성과 관계도를 통한 실험 결과가 유사하게 나타났다는 점이다. 아동의 사회성이 교사가 수업을 설계하고 학생들을 지도하는데 있어 중요한 자료가 될 수 있으며 관계도의 측정결과를 반영하면 학습자의 성취도 향상 및 사회성을 높이기 위한 수업을 설계할 수 있다. 또한 교사가 원할 때 언제든 측정이 가능하고 단편적인 기록으로 그치는 것이 아닌 프로그램으로 데이터화하여 학습자의 장기적인 변화를 측정할 수 있다. 즉 배척아동을 선별하여 계속적으로 관리함으로서 자살, 따돌림, 반사회적 성향 등의 사회문제를 조기에 예방할 수 있는 효과까지도 기대할 수 있는 것이다. 이 연구를 통해 사회성 측정 도구인 “학생관계도 프로그램”이 교사의 학생 및 학습지도에 실제로 활용되어 학생들의 사회성 향상과 관리에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
As social being, human lives in a society influencing each other. At education fields, students get potential education establishing sociality not only through learning knowledge but also through indirectly learning social adaptation by way of communal living and relationship with their peer group. ...
As social being, human lives in a society influencing each other. At education fields, students get potential education establishing sociality not only through learning knowledge but also through indirectly learning social adaptation by way of communal living and relationship with their peer group. In addition, children live their lives creating relationship at schools. Recognizing that such friendship shows same aspect as that of social network, it reminds us of "relations diagram" as a sociometry measuring instrument. Social network is the sociological concept that grasps relationship between an individual, group and society as a network. In order to confirm whether students enter into mutual relations to maintain proper sociality or not, schools have used a method to measure sociality of students through a handwritten survey by the teacher in charge and a questionnaire methodology by a specialized institution. Such methods only provide fragmentary information because it grasps sociality level of individual student through analysis and then submits a document to the teacher in charge for one-time use. Purpose of this study is to obtain accurate diagram of student's relations within a group and to verify sociality level of individual students. The diagram can be completed using a program after information has been collected through a simple survey on which related students form at a school. If you use this program, you can understand at a glance that students with good sociality form lots of relationship while students without good sociality have a problem in formation of relationship. If a teacher distinguishes students with good sociality (popular children) from students those who less sociality (unpopular children) and he (or she) organizes lessons after having reflected it on class management as well as cooperative learning and etc, students can be provided with opportunities to reestablish sociality. In addition, a teacher can early sort out and manage such children who are excluded due to lack of sociality and then, he (or she)will be able to provide quick solutions to students who need help. Studies with respect to relationship between sociality and academic achievement have been reported in various fields and we are able to understand that sociality of students may give influence on school grades and therefore, it is also important to make efforts to attain and improve sociality. A teacher easily distinguishes unpopular children from popular children through this program and so, he (or she) can obtain data without spending extra expenses and time. Research method is as follows; the teacher in charge obtains information through a survey to make a student write down names of intimate friends limitlessly; he (or she) inputs such information into a program. Then, the survey is conducted as below; students with large number of selections (more than 3 persons) are deemed as popular children (high sociality) while students who only selected others instead of being selected are deemed as unpopular children (low sociality). It can be said that the more selections there are between both parties, the closer their relationship is. Experiment was proceeded on 3rd grade students of primary school in Suwon and 4 classes were randomly selected to protect personal information of students. Number of each class was 32 students and the formation of a diagram for their relationship could be verified through a survey and input of survey data into a program. Research results could be achieved through a survey conducted on respective teachers in charge who participated in the experiment with respect to the change in academic achievement and sociality when they had planned a class after having judged and reflected sociality of student's through a relationship diagram of students or otherwise to the contrary. Implications given by this study are such that experimental results through sociality of a child and relationship diagram are accurate enough to be applied in actual classes. Sociality of a child is very important data for a teacher to plan lessons and to guide students and the teacher can plan a class to improve academic achievement and sociality of a student if the teacher reflects the survey result of relation diagram. Furthermore, it is possible for a teacher to measure at any time he (or she) wants and it is also possible to measure long-term change of a student through data programming instead of fragmentary record only. In other words, we can anticipate an effect to prevent social problems including suicide, bullying and antisocial behavior earlier by sorting out unpopular children and continuously managing them. This study expects that the "program of student relation diagram", a sociometry measuring instrument, is actually utilized by a teacher to guide students and lessons so that it will help improvement and management of student sociality.
As social being, human lives in a society influencing each other. At education fields, students get potential education establishing sociality not only through learning knowledge but also through indirectly learning social adaptation by way of communal living and relationship with their peer group. In addition, children live their lives creating relationship at schools. Recognizing that such friendship shows same aspect as that of social network, it reminds us of "relations diagram" as a sociometry measuring instrument. Social network is the sociological concept that grasps relationship between an individual, group and society as a network. In order to confirm whether students enter into mutual relations to maintain proper sociality or not, schools have used a method to measure sociality of students through a handwritten survey by the teacher in charge and a questionnaire methodology by a specialized institution. Such methods only provide fragmentary information because it grasps sociality level of individual student through analysis and then submits a document to the teacher in charge for one-time use. Purpose of this study is to obtain accurate diagram of student's relations within a group and to verify sociality level of individual students. The diagram can be completed using a program after information has been collected through a simple survey on which related students form at a school. If you use this program, you can understand at a glance that students with good sociality form lots of relationship while students without good sociality have a problem in formation of relationship. If a teacher distinguishes students with good sociality (popular children) from students those who less sociality (unpopular children) and he (or she) organizes lessons after having reflected it on class management as well as cooperative learning and etc, students can be provided with opportunities to reestablish sociality. In addition, a teacher can early sort out and manage such children who are excluded due to lack of sociality and then, he (or she)will be able to provide quick solutions to students who need help. Studies with respect to relationship between sociality and academic achievement have been reported in various fields and we are able to understand that sociality of students may give influence on school grades and therefore, it is also important to make efforts to attain and improve sociality. A teacher easily distinguishes unpopular children from popular children through this program and so, he (or she) can obtain data without spending extra expenses and time. Research method is as follows; the teacher in charge obtains information through a survey to make a student write down names of intimate friends limitlessly; he (or she) inputs such information into a program. Then, the survey is conducted as below; students with large number of selections (more than 3 persons) are deemed as popular children (high sociality) while students who only selected others instead of being selected are deemed as unpopular children (low sociality). It can be said that the more selections there are between both parties, the closer their relationship is. Experiment was proceeded on 3rd grade students of primary school in Suwon and 4 classes were randomly selected to protect personal information of students. Number of each class was 32 students and the formation of a diagram for their relationship could be verified through a survey and input of survey data into a program. Research results could be achieved through a survey conducted on respective teachers in charge who participated in the experiment with respect to the change in academic achievement and sociality when they had planned a class after having judged and reflected sociality of student's through a relationship diagram of students or otherwise to the contrary. Implications given by this study are such that experimental results through sociality of a child and relationship diagram are accurate enough to be applied in actual classes. Sociality of a child is very important data for a teacher to plan lessons and to guide students and the teacher can plan a class to improve academic achievement and sociality of a student if the teacher reflects the survey result of relation diagram. Furthermore, it is possible for a teacher to measure at any time he (or she) wants and it is also possible to measure long-term change of a student through data programming instead of fragmentary record only. In other words, we can anticipate an effect to prevent social problems including suicide, bullying and antisocial behavior earlier by sorting out unpopular children and continuously managing them. This study expects that the "program of student relation diagram", a sociometry measuring instrument, is actually utilized by a teacher to guide students and lessons so that it will help improvement and management of student sociality.
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